نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 104
زمان انتشار: 28 دی 1396 12:03:00

تست رنوسیمبل 2017، بخریم یانه؟

رنوسیمبل قهرمان فرار از برزخ است زیرا در بازه قیمتی خودروها و مدل های موجود در کشورمان چنین برزخی وجود دارد. آن هم وقتی خریدار با داشتن بودجه ای در حدود 80 تا 90 میلیون تومان قصد داشته باشد یک مدل مدرن و با کیفیت خریداری نماید. بنابراین ماشین هایی که بتوانند از این بخش پرتلاطم فرار کرده و در لیست گزینه های خرید قرار گیرند، محبوب خواهند شد و پرفروش. بیشتر از یک سال است که رنو سیمبل و نمایندگی پرچالش آن گویا قصد چنین کاری دارد. اما آیا سیمبل مانند داچیا نقش قهرمان را این بار در ایران بازی خواهد
نویسنده: سلمان امیدبخش
تست رنوسیمبل 2017،  بخریم یانه؟

 مجله ماشین/ رنوسیمبل قهرمان فرار از برزخ  است زیرا در بازه قیمتی خودروها و مدل های موجود در کشورمان چنین برزخی وجود دارد. آن هم وقتی خریدار با داشتن بودجه ای در حدود 80 تا 90 میلیون تومان قصد داشته باشد یک مدل مدرن و با کیفیت خریداری نماید. بنابراین ماشین هایی که بتوانند از این بخش پرتلاطم فرار کرده و در لیست گزینه های خرید قرار گیرند، محبوب خواهند شد و پرفروش. بیشتر از یک سال است که رنو سیمبل و نمایندگی پرچالش آن گویا قصد چنین کاری دارد. اما آیا سیمبل مانند داچیا نقش قهرمان را  این بار در ایران بازی خواهد کرد؟

 

سبک طراحی اروپایی

رنو سیمبل در همان برخورد اول ممکن است دو دستگی ایجاد نموده و عده ای آن را جذاب و مدرن بنامند، اما در سوی دیگر برخی طراحی جعبه ای آن را نپسندند و بگویند که این هم همان ال90 است که کمی مدرن شده و یکی از دوستان طراحی همین ال 90 را پر از Bug (ایراد و خطا) می دانست. شکل گرافیک چراغ های جلو و طراحی سپر تپل و حجیم سیمبل تا حدودی مدرن است و لوگو بزرگ رنو کاملاً جلب توجه می کند. البته این لوگو در تمامی محصولات جدید این برند شاید بیش از حد هم بزرگ است. در هر صورت، در سیمبل تا دلتان بخواهد می توانید حجم و پف ببینید و خبری از یک خط شکسته هم نیست! سادگی در نمای جانبی و چراغ های نه چندان زیبای عقب که شاید مشابه گرافیک آنها را بتوان در دیگر ماشین ها هم دید. در هر صورت، کلیت طراحی و بدنه آن قابل قبول و مناسب است، زیرا که از خودروهای آسیایی متفاوت بوده و حس یک مدل اروپایی را به خوبی القا می کند.

 

راضی و خوشحال از راندن

فضاسازی داخل کابین به قدری خوب است که با هر قد و جثه ای که باشید مشکلی برای نشستن نخواهید داشت. همه چیز در دسترس و ارگونومی خوب سیمبل شما را خشنود می کند. اما وقتی که استارت زده و حرکت می کنید، خوشحال تر هم می شوید! دسته دنده کمی سفت است و پدال گاز بیش از حد به پایین و گوشه چسبیده است. کیفیت ادوات کاملاً مطلوب است و اینجا صحبتی از حداقل یا حداکثر نبوده و همه چیز در نهایت اعتدال است. صدای خاص پیشرانه و نحوه شتابگیری سیمبل کاملاً برایمان آشنا است، به خصوص اگر قبلاً لوگان را رانده باشید، این موضوع برایتان ملموس تر خواهد بود و زودتر بر آن مسلط می شوید.

فاصله کف خودرو از زمین بیش از میزان مورد انتظار زیاد است، بنابراین مشکلی در رمپ ها و سرعت گیرهای ساندویچی نخواهید داشت و نکته جالب اینکه در برخورد با دست اندازها بیشتر تکان های عرضی دارید تا طولی! ولی این برخوردها اصلاً ناراحت کننده نیست و فرمان هم دچار آشفتگی نخواهد شد.

سیمبل به راحتی و نرمی به سرعت های بالا دست پیدا می کند و در چنین شرایطی قابل کنترل است، هندلینگ آن نیز مناسب است و البته به دلیل ارتفاع زیاد آن باید کاملاً مراقب باشید، زیرا خبری از سامانه کنترل پایداری نبوده و لاستیک های آن نیز چندان پهن نیست، اما برآیند پایداری آن رضایت بخش است. در حین آزمایش توانایی های سیمبل به اتوبان وارد شده و هر از گاهی با توجه به شیب مسیر نیاز به تعویض دستی احساس می شود، اما جای نگرانی وجود ندارد، گیربکس رنو قوی بوده و کاملاً قدرتی عمل می کند. البته نوع پیشرانه و نوع جعبه دنده را فراموش نکرده و خیلی هم از آن انتظار خاصی نداریم، ولی برای دوستداران گیربکس دستی، این نوع گیربکس خیلی وقت ها به نوع تیپ ترونیک ارجعیت دارد. ترمزهای قوی نقطه قوت سیمبل است و به این مورد فضای بار بسیار بزرگ و کاربردی را باید اضافه کرد تا کماکان این اروپایی کوچک حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

برای قهرمان شدن هنوز زود است

تجربه رانندگی با سیمبل خاطره خوبی برایمان رقم زد ، اما این مورد باید برای همه خریداران آن هم اتفاق افتاده و دوام داشته باشد که البته تنها یک روزه بدست نمی آید، یعنی مسئولیت چنین احساس و نظری تماماً به عهده مصرف کننده وطنی نیست. درست است که تبلیغات دهان به دهان یکی از مهم ترین شیوه های کسب اطلاعات و تصویر ذهنی مثبت یک محصول است، اما قبل از این مرحله، خود وارد کننده است که باید دست به کار شود و تا آنجا که می تواند نه برای ارتقا بازار سیمبل، بلکه همه مدل های هم خانواده بکوشد.

رنو سیمبل در بازه قیمتی قرار دارد که بیشتر خودروهای قدیم و جدید چینی به نوعی در آن حکمرانی می کنند و اکنون هیوندای i10 هم به این جمع اضافه شده است. البته در بازه قیمتی پایین تر و بالاتر باز هم مدل های چینی موجود بوده و هرچه پایین تر می رویم، تنوع محصولات کم تر می شود. بنابراین، بازه 70 تا 80 میلیون تومانی از کشش بسیار خوبی برخوردار است که می طلبد توجه ویژه ای به آن شود. اما چگونه؟ پاسخ کاملاً ساده است: در نظر گرفتن شرایط مساعد فروش و خدمات پس از فروش آن. البته بخشی که به فروش ارجحیت دارد همانا تبلیغات، تحقیقات بازار و برگزاری آن چیزی است که در کشورمان همایش نامیده می شود. نماینده رنو در ایران به این کار نیاز دارد تا مردم بیشتر و بهتر با تمامی شرایط موجود آشنا شده و سوالات آنها به بهترین شکل پاسخ داده شود. این را می گوییم چون شرایط این برند اروپایی در طی 3 سال گذشته چندان تعریفی نداشته است. بهتر شده اما هنوز هم کافی و رضایت بخش نیست.

حالا رنو با سیمبل قصد دارد به قهرمان کوچک خودروهای اقتصادی تبدیل شود و شرایط فروش و تحویل را تسهیل کرده و سطح تجهیزاتی آن با توجه به بازه قیمتی نسبتاً مناسب است. هرچند هنوز هم با این قیمت ها عنوان اقتصادی کمی بیش از حد دور از ذهن است و انتظار می رود که سیمبل ارزشی با قیمت حال حاضر ال 90 داشته باشد، اما حتی به فرض مونتاژ داخل بودن هم از ساندرو 53 میلیونی گران تر خواهد بود! ولی با همه این ها، سیمبل کم کم جای خود را در بین خریداران ایرانی باز خواهد کرد و در این راه نباید تنها بماند، یعنی مثل عضوی از خانواده که دوست دارد پیشرفت کند و والدین و دیگر اعضای خانواده خیلی به آرزوهای او تمایل نداشته و توجه نمی کنند. پس همانطور که تک قطبی بودن یک مدل و نداشتن رقیب خوب نیست، منزوی شدن آن هم مخرب است.

در آخر مثل همیشه گریزی داریم به خدمات پس از فروش و جانبی نماینده رنو، البته این بار مالک از تحویل خودرو و زمان آن رضایت داشته و ما را شگفت زده کردند! هرچند این ایده که اگر وسایل جانبی رنو را خواهان هستید، خودتان باید به فروشگاه نگین خودرو در بازار سری زده و آنها را تهیه نمایید، عجیب و دور از ذهن به نظر می رسد، یعنی خود نمایندگی زحمت تهیه این اقلام را به خود نمی دهد و خریدار گرفتار و پرمشغله باید برای این کار زمان بگذارد.

به هر حال، رنو سیمبل با در نظر گرفتن مشخصات فنی مناسب، فضای داخلی با کیفیت و حس راندن متفاوت از دیگر رقیبان، فضای بار در خور توجه و تا حدودی هندلینگ معمولی، یک انتخاب مناسب بوده و همیشه از مالکیت و راندن آن خشنود خواهید بود، البته به شرطی که خدمات پس از فروش مناسب این بار آرامش خاطر بیشتری برایتان رقم بزند. 

مشخصات فنی رنو سیمبل 2017

نوع پیشرانه و تعداد سیلندر

 خطی/4

حجم پیشرانه (سی­سی)

1598

حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)

5750/105

حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)

3750/145

وزن خالص (کیلوگرم)

1081

شتاب 0 تا 100 (ثانیه)

1/10

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

175

نوع جعبه دنده

4 سرعته اتوماتیک

طولxعرضxارتفاع (میلیمتر)

1517x1733x4348

فاصله بین محورها (میلیمتر)

2634

وضعیت انتقال قدرت

چرخهای جلو

ابعاد لاستیک ها

185/65 R 15

حجم صندوق بار (لیتر)

510

حجم مخزن سوخت (لیتر)

50

میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر (لیتر)

8/5

حدود قیمت (میلیون تومان)

80-90

 

ارزیابی امتیازات

پارامتر

امتیاز از 10

قابل دسترس بودن برای اقشار مختلف

8

ارزش در مقابل قیمت

7

بهره‏مندی از تکنولوژی روز

7

خدمات پس از فروش

6

کیفیت ساخت

7

توانائی‏های حرکتی در کلاس خود

7

امکانات و راحتی

7

به روز بودن طراحی

7

عامه پسند بودن طراحی

6

هزینه‏های نگهداری

7

موقعیت در بازار جهانی

7

افت قیمت و بازار فروش دست دوم

7

مجموع امتیاز از 120

83

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس