نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 105
زمان انتشار: 30 دی 1396 13:39:00

راههای تشخیص کم کردن کیلومتر خودروها

آنچه که انتخاب خریداران را به یک ریسک تبدیل می کند معضل کم یا زیاد کردن کیلومتر اتومبیل ها است که متاسفانه امروزه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها به امری عادی تبدیل شده است و حتی شغل هم محسوب می شود و برای قانونی جلوه دادن آن از عناوینی همچون تنظیم ، تعمیر ویا به روزکردن کیلومتر نام می برند که می تواند پیامدهای نه چندان خوبی را برای مالک بعدی آن بهمراه داشته باشد. در ادامه سعی داریم تا به طور دقیق تر ابعاد این موضوع را بررسی کنیم.
نویسنده: سینا سیدنا
 راههای تشخیص کم کردن کیلومتر خودروها

مجله ماشین/  یکی از دغدغه های اصلی افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم را دارند این است که آیا عددی که در زمان خرید خودرو در پشت صفحه کیلومتر ثبت شده واقعی است یا خیر. البته معیارهای مختلفی در تعیین قیمت نهایی یک خودرو دخیل هستند از جمله سال تولید خودرو، وضعیت ظاهری رنگ وبدنه آن، توانایی های فنی ومواردی دیگر. اما آنچه که انتخاب خریداران را به یک ریسک تبدیل می کند معضل کم یا زیاد کردن کیلومتر اتومبیل ها است که متاسفانه امروزه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها به امری عادی تبدیل شده است و حتی شغل هم محسوب می شود و برای قانونی جلوه دادن آن از عناوینی همچون تنظیم ، تعمیر ویا به روزکردن کیلومتر نام می برند که می تواند پیامدهای نه چندان خوبی را برای مالک بعدی آن بهمراه داشته باشد. در ادامه سعی داریم تا به طور دقیق تر ابعاد این موضوع را بررسی کنیم.

بنابر نظر کارشناس مجله ماشین:  ابتدا جهت بررسی دقیق تر و آگاهی از انجام هر گونه دستکاری در کیلومتر خورو به چگونگی عملکرد سیستم اندازه گیری و ثبت کیلومتر در خودرو ها می پردازیم . اطلاعات سرعت خودرو یکی از مهم ترین پارامترهایی است که قسمت های مختلف به آن نیاز دارند، در خودروهای قدیمی فقط کیلومترشمار و عقربه کیلومتر به آن نیاز داشتند و عملکرد آن کاملا مکانیکی بود. در خودروهای امروزی سیستم از نوع دیجیتالی است و علاوه بر صفحه کیلومتر  که خود به تنهایی یک واحد کنترل یونیت مستقل محسوب می شود،  ECU  های دیگری هم هستند که جهت انجام فرمان های خود به اطلاعات اولیه سرعت خودرو نیازمند هستند. سنسور های سرعت همانطور که در شکل مشاهده می کنید ممکن است یا از طریق سیستم انتقال قدرت یعنی جعبه دنده یا دیفرانسیل سرعت را بسنجند و یا ممکن است در کنار چرخ ها نصب شده باشند. همچنین از لحاظ انتقال اطلاعات ممکن است اطلاعات سرعت چرخ ها فقط به پشت صفحه برسد و یا ممکن است که خودرو دارای ECU های متعدد باشد که بصورت شبکه اطلاعات را بین خود تقسیم می کنند. زمانی که واحد کنترل الکترونیکی ABS و یا ESP از طریق سنسورهای خود مقدار سرعت را دریافت کردند این اطلاعات را در خود ذخیره کرده و به واحدهای دیگری همچون ECU های گیربکس اتوماتیک، موتور، اتاق خودرو، کیسه های هوا، و ... منتقل می کنند بطور مثال در بعضی از خودروهای جدید،  مسافت طی شده و سرعت خودرو ممکن است در 20 کنترل یونیت بطور همزمان ثبت شود.

طراحان جهت سخت تر کردن کار متقلبان تکنیک های  مختلفی را بکار می برند از جمله اینکه واحدهای کنترل الکترونیکی طوری عمل می کنند که در صورت ثبت مقدار کیلومتر طی شده در یک واحد بقیه واحد ها هم همان اعداد را در خود ثبت می کنند و حتی اگر یکی از یونیت ها با مدل نو تعویض شود دیگر ECUها  کیلومتر ثبت شده قبلی خودرو را به واحد جدید انتقال داده و آنرا بروز رسانی می کنند. برای مثال در خودروی پژو 206 اگر پشت صفحه آمپر خودرویی که 100 هزار کیلومتر کار کرده است با مدل نو تعویض شود به محض برقراری ارتباط بین واحدها، اطلاعات کیلومتر قبلی را  از روی یونیت های دیگر خوانده و بالاترین کیلومتر را در خود ثبت می کند. از دیگر راههای جلوگیری از دسترسی به کیلومتر خودرو ها ثبت اطلاعات مربوط به کیلومتر همراه با اطلاعات روشن شدن خودرو است که در صورت هرگونه دستکاری در سیستم ها، اتومبیل دیگر روشن نخواهد شد. این روش کد بندی بیشتر درخودروهای مرسدس بنز و ب ام و بکار برده می شود. 

چرا دستکاری وتغییر کیلومتر؟!

عدم وجود قوانین سختگیرانه از طرف دولت ها و پیچیدگی های فنی که در اتومبیل های امروزی وجود دارد، کار تشخیص را برای خریداران دشوارتر کرده است.

از دیگر دلایلی که موجب ترغیب افراد در انجام این کار خصوصاٌ در خودورهای گران قیمت تر و با مدل بالاتر می شود، افزایش چشمگیر ارزش ماشین

در قبال مبلغ دریافتی نسبتاً کمی است که خاطیان طلب می کنند. بطور کلی کم کردن کیلومتر در خودروهایی که ارزان تر هستند و مدتی از سال تولیدشان می گذرد کمتر اتفاق می افتد و مقدار کیلومتر به عنوان معیار قیمت گذاری کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر ویژگی های فنی خودرو اهمیت پیدا می کند.

پیشرفت دستگاه های تخصصی در این زمینه که اغلب ساخت کشور چین هستند و بعضی از آنها قادر اند تا با کمترین زمان به قسمت های سخت افزاری و نرم افزاری خودرو دسترسی پیدا کرده و کیلومترواقعی را به مقدار دلخواه تغییر دهند. 

در بعضی از موارد دیده شده که مالک خودرو به انگیزه دریافت بعضی از خدمات و قطعات در زمان گارانتی خودرو که مستلزم رسیدن کیلومتر خودرو به عدد بالاتر و یا کمتری  است اقدام به تغییر در کیلومتر خودرو می کنند و مجدداً آنرا به عدد اولیه آن بر می گردانند.

پیامدهای کم کردن کیلومتر از نگاه کارشناس مجله ماشین:  

این اقدام علاوه بر اینکه از لحاظ قانونی یک جرم محسوب می شود و می تواند تحت پیگرد قرار گیرد می تواند عواقب سختی را برای خریدار خودرو داشته باشد که شاید فروشنده کمتر به آنها فکر می کند.

باتوجه به اینکه برای انجام بسیاری از سرویس ها و تعویض قطعات آگاهی از کیلومتر واقعی خودرو اهمیت زیادی دارد، ایجاد هرگونه مغایرت در کیلومتر ثبت شده خودرو می تواند راننده را دچار اشتباه کند. برای مثال در خودروی سمند موتور ملی به دلیل کم کردن مقدار کیلومتر در زمان خرید، مالک جدید تسمه تایم خودرو را تعویض نکرده بود و پس از پاره شدن تسمه تایم و خاموش شدن موتور در سرعت زیاد مشکلات عدیده ای را برای یک خانواده بوجود آورده بود.

همانطور که گفته شد به دلیل ایجاد سدهای امنیتی در سیستم الکترونیک خودروها توسط خودروسازان، گاهی انجام هرگونه اقدامی در قسمت های الکترونیکی نرم افزاری و سخت افزاری می تواند باعث از کار افتادن و یا بروز اختلال درعملکرد سیستم های دیگر خودرو شود خصوصاً اینکه در بیشتر موارد این کار توسط افرادی انجام می شود که اطلاعات و دانش کمی را در دیگر قسمتهای خودرو دارند.

صرفنظر از اینکه این کار می تواند هزینه فکری زیادی را برای مشتری و فضای منفی و بی اعتمادی در جامعه ایجاد کند می تواند هزینه های مالی هم در برداشته باشد. سالانه مقدار زیادی پول صرف انجام این کار و هزینه کارشناسی آن در تمام دنیا می شود. سالانه در کشور انگلیس مبلغ 500 میلیون پوند به جیب خاطیان وارد می شود و در آلمان این مبلغ 300 میلیون یورو است.

راه های تشخیص

از سلامت عملکرد کیلومتر مطمئن شوید چون ممکن است که فروشنده بگوید که کیلومتر خودرو خراب است و ابراز بی اطلاعی کند.

همانگونه که گفته شد کیلومتر خودرو در چند واحد کنترل الکترونیکی می تواند ثبت شود. اگر کیلومتر خودرو از پشت صفحه آمپر دستکاری شده باشد می توان از طریق نصب دیاگ و وارد شدن به ECUهای دیگر، مقدار کیلومتر دست نخورده را مشاهده کرد که در صورت هرگونه مغایرت می توان به وجود دستکاری مشکوک شد. 

یکی از معمول ترین موارد که بسیاری از افراد با تجربه به آن بسنده می کنند بررسی قسمت هایی از خودرو است که در معرض تماس قرار دارند ، همچون سر دنده، غربیلک فرمان، رکاب ها  و بررسی فنی و کلی خود موتور. اما فراموش نکنیم که بسیاری از فروشنده ها با علم به این موارد در زمان استفاده از خودرو سعی می کنند که به نوعی از خودرو استفاده کنند تا در زمان خرید این قسمت ها نو به نظر برسند.

در نهایت از نگاه کارشناس مجله ماشین:  بررسی سوابق خودرو که می تواند شامل سوابق بیمه، مستندات معاینه فنی و سندهای قبلی شود. خودروهایی هم که در زمان گارانتی خود به نمایندگی اصلی مراجعه می کردند دارای سوابقی هستند که می توان آنرا استعلام نمود و در صورت هرگونه مغایرت با مقدار مشاهده شده می توان به انجام چنین اقدامی در آن شک نمود.

بررسی قسمت هایی خاص که جهت تغییر کیلومتر باید از پملپ خود باز شوند و یا مشاهده آثاری از دستکاری مانند لبه های ECUیا نشان هایی که با قلم رنگ که روی پیچ های کیلومتر خودرو ها در کارخانه زده شده. هرچند که افراد حرفه ای در زمان دست بردن به این قسمتها به این موارد توجه می کنند تا ردی از خود باقی نگذارند اما بازدید از این قسمت ها می تواند مفید باشد. 



 

نظرات بینندگان
|
فرشاد
|
13 مهر 1397 10:40:49
0
1
عالی بود دستتون درد نکنه
|
بابک
|
05 آبان 1397 06:03:56
0
0
سلام برای مطالب جدید نسبت به بعضی سایتهای دیگر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس