نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 107
زمان انتشار: 03 بهمن 1396 14:05:00

تست مزراتی گرن توریسمو ام سی استرادال،یکی از ده گانه بیش از 3 میلیارد تومانی کشور

وقتی شبح به تو دستور می دهد! دور موتور را بالا ببر و پدال گاز را بفشار! خودروهای اسپرت زیادی را با برندهای مختلف رانده و با آنها پیروز شده ام، اما همیشه رابطه عمیق و خاصی با مزراتی داشته ام. نه تنها به خاطر اینکه مزراتی اسپرتی است ایمن، مطمئن و همیشه آوانتگارد از لحاظ تکنولوژی، بلکه به این دلیل که یک دوستی و حس و حالی خاص بین من و این برند بوده است و من با آن کاملاً احساس آرامش و امنیت کرده ام.
نویسنده: سلمان امیدبخش
تست مزراتی گرن توریسمو ام سی استرادال،یکی از ده گانه  بیش از 3 میلیارد تومانی کشور

مجله ماشین/  وقتی شبح به تو دستور می دهد! دور موتور را بالا ببر و پدال گاز را بفشار! خودروهای اسپرت زیادی را با برندهای مختلف رانده و با آنها پیروز شده ام، اما همیشه رابطه عمیق و خاصی با مزراتی داشته ام. نه تنها به خاطر اینکه مزراتی اسپرتی است ایمن، مطمئن و همیشه آوانتگارد از لحاظ تکنولوژی، بلکه به این دلیل که یک دوستی و حس و حالی خاص بین من و این برند بوده است و من با آن کاملاً احساس آرامش و امنیت کرده ام.  خوان مانوئل فانجیو

مقدمه بالا کافی است تا همه بدانیم که این برند چه دورانی را پشت سر گذاشته و اکنون در چه جایگاهی است. نمی دانم که مقوله طراحی و جذابیت مزراتی گرن توریزمو ام سی استرادال را چگونه برایتان شرح دهم؛ چون در همان نگاه اول کاملاً شوکه و مهبوت آن می شوید. اجازه بدهید که این زیبای ایتالیایی را به صورتی دیگر برایتان تعریف کنم. همیشه در مراسم خاص سینمایی و دنیای مد عکاسان حضور پرشوری داشته و مدام به این طرف و آن طرف رفته تا سوژه های داغ پیدا کنند و ناگهان... چهره هایی معروف و خاص در جمع حاضر می شوند که جو را کاملاً دگرگون می کنند! همین مورد برای من در ملاقات با ام سی رخ داد. از چند روز قبل که خود را برای ملاقات با آن آماده می کردم، داستانهای زیادی را در سر می پروراندم و مدام در حال مقایسه طراحی و تکنولوژی آن با دیگر خودروهای هم رده بودم. در خیابان مرسدسهای جدید و اسپرتهای بی ام دبلیو و پورشه را می دیدم و صد البته مانند همیشه به وجد و هیجان می آمدم. اما... روز ملاقات هیجانی خاص به همراه داشت. خاطرم هست که در بلوار چهاربانده مهرشهر مانند کسی که چیزی را گم کرده مدام سر به این طرف و آن طرف می چرخاندم و امکان ندارد که اول ام سی را دیده و بعد صدایش را بشنوم! از حدود 50 متر آن طرف تر شبحی پر سر و صدا به سمتم آمد و یک لحظه احساس کردم که با موجودی زنده سر و کار دارم! البته این درست است، زیرا که این تعبیری است از کریس بنگل، اعجوبه طراحی که می گوید: در پس چهره هر خودرو موجودی زنده نهفته است. دیدن ام سی باعث شد تا همه برندهای موجود در کشور را فراموش کنم! جالب اینجاست که طراحی آن که بر اساس گرن توریزمو مدل 2007 شکل گرفته از زمان خود جلوتر بوده و هنوز گرد و غبار کهنگی بر آن ننشسته و هرچه بیشتر می گذرد به مانند قالی کرمان بر اصالت و زیبایی آن افزوده می شود. بدون هیچگونه اتلاف وقت در خودرو نشسته و به همراه مالک آن به گشت و گذار در بلوارهای خلوت پرداختیم. مالک ام سی که پیشتر سوپر اسپرت هایی همانند فراری و لامبورگینی را نیز در اختیار داشته؛ به این مدل از مزراتی علاقه ای ویژه ای دارد. بطوریکه در مدت تقریباً دو سالی که از داشتن آن می گذشت هرگز به فروش و تعویض آن با خودرویی دیگر فکر نکرده بود. در حقیقت در این رده چه انتخابی بهتر و شایسته تر از ام سی استرادل! 

بعد از مدتی به محلی برای عکسبرداری می رویم. حالا این فرصت را دارم که نگاه تیزبینانه تری به ام سی داشته باشم. بدنه همان گرن توریزمو است و اما با یک دنیا تغییرات خاص آیرودینامیکی. سپر جلو کاملاً اصلاح شده و دهانه خودرو عریضتر و ترسناکتر از همیشه جلوه می کند. چشمان وحشی و تیره جلو حقیقتاً ترسناک است و نمی دانم که اگر کسی از علاقمندان خودرو و مزراتی نباشد، شب هنگام با دیدن آن در خیابان آیا خواهد ترسید و یا لذت می برد!؟ کاپوت کشیده جلو برای پیشرانه ای حتی بزرگتر از 8 سیلندر خورجینی فضا دارد. بخشهای جانبی نیز دستخوش تغییرات شده اند. مانند رینگهای بسیار زیبای پنج پره با نام گرافیت اوپاکو مشکی رنگ که دورشان را لاستیک پیرلی فرا گرفته و کالیبرهای قرمز ترمز و دیسکهای سرامیک کربن کاملاً جذاب و زیبا جلوه می کنند. وقتی به انتهای ام سی می رسید، دیگر انتظار دو اگزوز دوبل بیضی شکل گرن کبریو اسپرت و یا دو تایی دوبل مدل پایه را نداشته باشید، سیستم کاملاً تغییر کرده و کاملاً مسابقه ای شده است. اگزوزها به وسط منتقل شده و دیفیوز نیز با مدل و شکلی جدید عوض شده است. در روی صندوق عقب یک باله کوچک قابل مشاهده است. هم برای القای حس زیبایی و البته ایجاد پایداری بیشتر. 

و حال داخل خودرو. اشتباه نکنید! این یک بی ام دبلیو سری 6 با فضای چهار نفره و یا مرسدس بنز سی ال با انبوهی از امکانات نیست. شما انتظار نداشته باشید که هر زمان که خواستید گرمکن صندلی و فرمان و حتی ماساژور داشته باشید! اگر اینطور است ام سی استرادال خودروی شما نیست و هنوز هم برای تصمیم گیری دیر نشده و می توانید آن را ترک کنید. اما اگر هدف شما لذت بردن از یک خودروی کاملاً وحشی و گرن تورر بی مانند است، مزراتی هر آنچه که در این رابطه بخواهید را برایتان فراهم کرده است. بخشی از آن به داخل کابین مربوط می شود. اسپرت ساز لوتوس می گوید وزن زیاد قاتل اسپرتها و سوپر اسپرتها است. همیشه هم به فضای چهارنفره نیازی نیست، پس چه بهتر که صندلیهای عقبی حذف شده و مانند خودروهای مسابقه ای رل کشی در آن بخش را شاهد باشیم! صندلیهای فیبر کربنی جلو گود بوده و خبری از تنظیمات نیست. با توجه به این موارد و استفاده از فیبر کربن وزن خودرو به میزان 110 کیلوگرم از گرن توریزمو اسپرت سبک تر است به محض نشستن پشت فرمان فضای داخلی را کاملاً متفاوت از هر خودروی دیگری یافتم. البته برای ام سی استرادال امکان سفارش صندلیهای معمولی جلو و عقب و تنظیمات برای صندلیهای جلو فراهم است، و شما می توانید در حالت نرمال بسته به سلیقه خود تریم و آپشنهای نسبتاً متنوعی را سفارش دهید. فرمان خوش دست و پدالهای تعویض دنده که بر روی ستون فرمان و نه خود فرمان نصب شده و بزرگتر از آن چیزی هستند که باید باشند. برایم جالب بود که با وجود این صندلیها گود و اسپرت و البته کاهش ارتفاع به میزان 10 میلیمتر نسبت به مدل استاندارد، چرا تسلط و دید ام سی انقدر خوب و مناسب است! فیبر کربن و پوشش آلکانترا فضای کاملاً روح نوازی را پدیده آورده و نوشته ام سی استرادال بر روی تریم جلو جلب توجه می کند. نکته جالب اینجاست که در کنسول وسط خبری از دسته دنده نیست و فقط چند دکمه برای حالت اتوماتیک، دنده عقب و انتخاب حالت تعویض دستی موجود است. شاید به استرادال ایراد گرفته و بگویید که فضای داخلی و کیفیت تریم آن خیلی چشمگیر نیست، اما قطعاً همان است که باید باشد و فقط چند دکمه خاص در آن وجود دارد که لذت رانندگی پرجاذبه و وحشی را برایتان بیش از پیش فراهم می نماید. وقت آن است که با کلید آبی رنگ، این رنگ سنتی و همیشه ماندگار مزراتی شبح خفته را دوباره از خواب بیدار کنیم. شما را نمی دانم، اما من از شنیدن صدای اگزوز مزراتی هرگز سیر نمی شوم. مالک چندین بار در حالت خلاص به ام سی گاز می دهد، و وقتی می پرسد که آیا کافی است، می گویم خیر، حالت اسپرت را فراموش کرده اید! و طوفان به پا می شود. بعد از چند ثانیه تازه به خودم آمدم و متوجه شدم که ام سی در حالت اسپرت به دلیل باز شدن سوپاپهای اگزوز هرچه دود و خاک بوده را بیرون داده و من در حال فیلمبرداری مدهوش شنیدن این صدای فوق استثنایی بوده و متوجه نشدم که چه گرد و خاکی بر روی لباس و سر و صورتم نشسته است!! 

روشن کردن ام سی استرادال و گاز دادن به آن در حالت خلاص به مانند این می ماند که یکدست کت و شلوار ماسیمو دوتی اسپرت کلاسیک خریده، آن را پوشیده و خود را در یک اتاق در بسته زندانی کنید! وقت آن رسیده که مزراتی مثل همیشه چشمها را به سمت خود خیره کند. به بلواری خلوت رفته و مگر می شود به آن گاز نداد! برای کسانیکه به سواری ام سی ایراد گرفته و می گویند خشک است و پر سر و صدا باید اعتراف کنم خیلی نرم و پایدار و البته وحشیانه شتاب می گیرد. حقیقتاً از پایداری و شتاب گیری کم نظیر آن متعجب شده بودم. در هر سرعتی که باشید امکان ندارد که خودرو با عدم تعادل و انحراف مواجه شود. کمربندهای مسابقه ای چهارنقطه ای شما را در آغوش گرفته اند و همه چیز برای لذت بردن از اسپرت بی نظیر ایتالیایی حاضر است. مالک دکمه اسپرت را انتخاب می کند، در اینجا نمی دانم که به صدای وحشی و فوق العاده ام سی گوش کنم و یا محو شتاب گیری آن شوم. جاییکه احساس کردم در نقطه اوج سواری ام سی هستم ناگهان دکمه ریس انتخاب شد و همه چیز در کسری از صدم ثانیه تغییر کرد! چرخشی استادانه در انتهای بلوار و اینجاست که گیربکس ام سی شیفت، پیشرانه وحشی و اگزوز حرفه ای آن مانند مثلث طلایی تیم فوتبال بارسلونا عمل کرده و نتیجه آن طوفانی است پرقدرت. مالک بدون تاخیر و با مهارت هرچه تمامتر با پدالهای بزرگ پشت فرمان فرامین شبح ایتالیایی را به چرخهای عقب منتقل می کند. در این حین متوجه شدم که در نهایت دور مجاز وقتی به ام سی معکوس می دهیم صدای آن به مراتب خشن تر؛ مهیج تر و دوست داشتنی تر می شود و چه هدیه خوبی است این گیربکس و البته پیشرانه بی نظیر از طرف فراری! از طرفی مورد بی نظیری دیگر از برمبو که همانا دیسکهای سرامیک کربن است را هرگز فراموش نکنید، چون تنها در یک کلمه توصیف می شوند: فوق استثنایی!

به نظرم راندن با ام سی استرادال در ترافیک کلافه کننده شهری هیچ معنایی ندارد، زیرا که همیشه مانند فراری و اکثر خودروهای مسابقه ای تمایل به دور موتور بالا داشته و خوب این طبیعی است. چون حداکثر لذت زمانی حاصل می شود که دور موتور را بالا برده و در حداکثر دور مجاز دنده ها را تعویض کنید. بنابراین رانندگی با آن در جاده های باز و کوهستانی به شدت لذت بخش است و همیشه به مالک خود شادی و هیجان وصف نشدنی تقدیم می کند. 

حقیقتاً پس از تجربه مدلهای مختلفی از مزراتی همچون کواتروپورته، گرن توریزمو و گرن کبریو اسپرت، این مدل به شدت اسپرتی نظرمان را کاملاً تغییر داد و انتخاب ام سی استرادال یعنی اینکه تنها یک تفکر را در ذهن بپرورانیم: لذت بردن از یک خودروی اصیل، اسپرت و زیبای ایتالیایی و صد البته با تاریخچه ای غنی و پرافتخار! 

بنابراین هر زمان که توان مالی به شما اجازه داد در انتخاب ام سی استرادال شک نکنید. البته برای اینکار تنها توان مالی شرط لازم و کافی نیست، بلکه شما در این انتخاب تا حدود زیادی از قلب خود کمک می گیرید. همه چیز برای شما فراهم است: طراحی فوق العاده و بی نظیر، تریم اسپرت یک گرن تورر مسابقه ای، پیشرانه، گیربکس، صدای بی نظیر اگزوزها و پایداری عالی و خلق و خوی وحشی تا شما با این شبح پرسر و صدا همیشه در اوج باشید. باید عنوان کرد که با ذکر موارد فوق این شبح است که به شما دستور می دهد: دور موتور را بالا ببر و پدال گاز را بفشار!

مزراتی گرن توریزمو ام سی استرادال 2013

کلاس خودرو

گرن تورر اسپرت

نوع موتور و تعداد سیلندر

تنفس طبیعی؛8 سیلندر خورجینی

حجم موتور (سی­سی)

4691 

نسبت تراکم/تعداد سوپاپ در هر سیلندر

11 به 1/4

حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)

7000/444

حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)

4750/510

وزن خالص (کیلوگرم)

1770

شتاب 0 تا 100 (ثانیه)

4.7

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

303

نوع جعبه دنده

6 سرعته MC Shift

طولxعرضxارتفاع (میلیمتر)

1343x1915x4933

فاصله بین محورها (میلیمتر)

2942

وضعیت انتقال قدرت

چرخهای عقب

ابعاد لاستیکها جلو-عقب

255/35 ZR 20

295/35 ZR 20

حجم مخزن سوخت (لیتر)

86

میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر (لیتر)

14.5

 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس