نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 109
زمان انتشار: 01 بهمن 1396 13:54:00

مسابقات فرمولا آفرود یا بازی با مرگ

اکستریم آف‏رود که جزء ورزش‏های موتوری محسوب می‏شود، خود دو شاخه دارد: کلاس تقویت شده‏ ها (Modified Classes) که در آن ماشین‏های شرکت‏ کننده از شاسی و بدنه، تا تمام نقاط فنی دستخوش تقویت، تغییر و تیونینگ شده‏اند و دیگری کلاس نامحدود (Unlimited Classes) که به ‏عنوان لیگ اصلی این مسابقات از آن یاد می‏شود.
نویسنده: مسیح فرزانه
مسابقات فرمولا آفرود یا بازی با مرگ

 مجله ماشین/  آف‏رود شاخه‏های مختلف دارد مثل Extreme ، Adventure و فرمولا آف‏رود که در کشور ایسلند و برخی کشورهای حوزه اسکاندیناوی برگزار می‏شود و طرفداران زیادی دارد. اکستریم آف‏رود که جزء ورزش‏های موتوری محسوب می‏شود، خود دو شاخه دارد: کلاس تقویت شده ‏ها (Modified Classes) که در آن ماشین‏ های شرکت‏ کننده از شاسی و بدنه، تا تمام نقاط فنی دستخوش تقویت، تغییر و تیونینگ شده‏اند و دیگری کلاس نامحدود (Unlimited Classes) که به ‏عنوان لیگ اصلی این مسابقات از آن یاد می‏شود. 


در همه جای دنیا حرکت در مسیرهای صعب العبور و بی‏راهه نوردی، امری عادی شده است و افراد با خودروهای ویژه و 4 چرخ متحرک به سمت جنگل،کوهستان،کویر و مسیرهای سخت ناهموار می‏روند تا رانندگی پرچالش را تجربه کنند. با شور و هیجانی که ایجاد می‏شود و البته رعایت نکات ایمنی و تبحر در راندن، ساعات لذت‏بخشی به وجود می‏آید که عاشقان این ورزش‏ها نمی‏توانند آن را در جای دیگری بیابند.
محل برگزاری این ورزش موتوری، صخره ‏ها و کوه‏هاست و به‏ دلیل فشار بالای مسابقات، خیلی وقت‏ها پیش می‏ آید که خودروهای شرکت‏ کننده نیاز به تعمیرات پیدا می‏کنند. به همین دلیل تیم‏ها باید تعمیرگاه سیار داشته باشند. سوانح و تصادف نیز در این رقابت مثل تمام ورزش‏های موتوری وجود دارد و به همین دلیل برگزارکنندگان استفاده از تجهیزات ایمنی توسط رانندگان و تیم ها را الزامی می دانند.
کمربند ایمنی این ماشین‏ها 5 نقطه‏ای و بسیار ایمن و سفت بوده و صندلی‏ها ‏ اسپرت و گود هستند تا راننده به خوبی داخل آن قرار بگیرد و با رد کردن پستی و بلندی‏ها‏، جایگاه راننده از پشت فرمان به هم نخورد و احاطه کامل به فرمان و جاده داشته باشد. 
در مسابقات لیگی فرمولا آف‏رود نفر اول 20 امتیاز می‏گیرد، نایب قهرمان 15 و نفر سوم 12 امتیاز. مسابقات طبق نظر FIA در 6 تا 8 پیست برگزار می‏شود و هر راننده تا 350 امتیاز کسب می‏کند. ماشین‏ها در این مسابقات و در گذر از پستی و بلندی‏ها نباید توقف کنند و اگر این کار را انجام دهند 10 امتیاز منفی خواهند گرفت. اگر عقب بروند40 امتیاز و اگر به علامت‏گذاری‏های کنار پیست برخورد کنند، 20 امتیاز منفی برایشان لحاظ می‏شود. 
رانندگان این ماشین‏ها معمولاً جوان هستند و ماشین‏هایشان حدوداً 600 تا هزار اسب‏بخار قدرت دارند. پیشرانه هایی که روی این اتاق‏های تقویت شده سوار می‏شوند، مثلاً در یکی از نمونه‏ها 2/6 تا 7 لیتری جنرال موتورز و 8 سیلندر خورجینی از نوع LS3 است. به صورت معمول وزن این ماشین‏های پرقدرت به حدود 2/1 تن بالغ می گردد.
دیفرانسیل‏ها قفل می‏شوند و می‏توانند کشش بیشتری تولید کنند. فرمان‏ هیدرولیک آنها فوق سریع هستند و خیلی خوب در مقابل تپه‏ ها و دست‏اندازها عکس‏العمل نشان می‏دهند و رانندگان می‏توانند کنترل خوبی روی آن داشته باشند. این خودروها اجازه تردد در خیابان را ندارند. برای چسبندگی بیشتر انتقال نیرو به صورت تمام چرخ متحرک است و با گیربکس خودکار می‏توانند گشتاور مورد نیاز را در اختیار رانندگان بگذارند که این نیرو روی موتورهای گنجایش بالای آنها در 5 هزار دور ایجاد می‏شود.
سامانه تعلیق استفاده شده روی فرمولا آف‏رودها از نوع ضد شوک (دفع کننده ضربات) است و تا 6 مرحله قابلیت تنظیم ارتفاع دارد. شاسی استفاده شده روی این ماشین‏ها تیوبی و استیل بوده و بدنه آنها با فایبرگلاس روکش شده و تایرهای سوپر اسکوتر زیر آنها سوار می‏گردد. مسابقات این رشته دو روزه و 12 مرحله است و 22 خودرو در خط استارت قرار می‏گیرند. 
به این نکته نیز باید اشاره کرد که داخل همه این ماشین‏ها قفس محافظ (Roll cage) وجود دارد، زیرا این ماشین‏ها در حین مسابقه امکان واژگونی دارند. این قفس‏های محافظ از رانندگان با ایمنی کامل حمایت می‏کند. 
 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس