نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 113
زمان انتشار: 08 بهمن 1396 13:14:00

نقاط قوت و ضعف هیوندای توسان پس از 18 هزار کیلومتر رانندگی

این روزها درکشورمان تب شاسی‏ بلند سواری فراگیر شده و این گروه خودرویی انتخاب اول اکثر خریداران محسوب می ‏شود. توسان نیز در بین ایرانی ها، محبوب است و مدل ‏های نو و کارکرده آن موقعیت خرید و فروش مناسبی دارد.در ادامه نقاط قوت و ضعف توسان را مورد بررسی قرار می‏دهیم.
نویسنده: رضا صفر آبادی
نقاط قوت و ضعف هیوندای توسان پس از 18 هزار کیلومتر رانندگی

  مجله ماشین / این روزها درکشورمان تب شاسی‏بلند سواری فراگیر شده و این گروه خودرویی انتخاب اول اکثر خریداران محسوب می‏شود. توسان نیز در بین ایرانی ها، محبوب است و مدل‏های نو و کارکرده آن موقعیت خرید و فروش مناسبی دارد.در ادامه نقاط قوت و ضعف توسان را مورد بررسی قرار می‏دهیم.

 
در نسل جدید توسان بسیاری از اجزای بدنه شباهت غیر قابل انکاری با سانتافه دارد. گویی با مقیاسی کوچک‏تر از سانتافه سر و کار داریم. البته باید پذیرفت طرح جدید توسان کمی پخته‏تر از سانتافه است و این اتفاقی خوشایند برای صاحبان این خودرو محسوب می‏شود. در هر حال نتیجه کار به نسبت نسل قبل توسان یا همان ix35 پیشرفت قابل ملاحظه‏ای داشته و این خودرو دیگر شباهتی به یک کراس‏اوور اقتصادی ندارد.
در قسمت دماغه خودرو، چراغ‏های باریک با چیدمانی جذاب به همراه جلوپنجره شش ضلعی هیوندای که امروزه یکی از عناصر و المان‏های طراحی این برند محسوب می‏شوند، خودنمایی می‏کنند. از جلوی خودرو گذر کرده و به نمای جانبی می‏رسیم که البته در نمونه‏های ٢۰۱٧ دستگیره در‏ها کرومی شده و جلوه بیشتری نسبت به مدل‏های ٢۰۱۶ دارد. در این بخش رینگ‏های بزرگ و زیبای خودرو نیز نمای جذابی را برایش به ارمغان آورده‏اند. در نمای عقب، شاید به نحوی یک دوگانگی شخصیت را بتوان برای توسان جدید عنوان نمود؛ جایی که بین یک طرح اروپایی و نمونه پُر حجم از شرق آسیا گرفتار شده و باید گفت نسبت به دیگر بخش‏ها، نمره پایین‏تری کسب خواهد کرد.

کابین پرآپشن 
در مقوله طراحی داخلی باید گفت نسبت به نسل قبل، باز هم شاهد پیشرفت خوبی هستیم و ارگونومی مناسبی در بخش‏های مختلف کابین وجود دارد. نکته قابل توجه، کیفیت نه چندان بالای متریال داخل کابین است، به نحوی که کاهش کیفیت چرم صندلی‏های خودرو در طی 18 هزار کیلومتر اندکی تأمل برانگیز بوده، اما صندلی‏ها همچنان حالت اولیه خود را حفظ کرده‏اند.دید کم عقب هم از دیگر نکات منفی توسان است که این مورد با سامانه دوربین دید عقب و آینه‏های جانبی بزرگ برطرف شده است. 
اما از نکات مثبت کابین می‏توان به دقت بالای مونتاژ و حداقل میزان صدا در داخل کابین در مواجهه با دست اندازها و چاله‏ها نام برد. فضای داخلی توسان جادار و راضی‏کننده است و صندوق عقب این خودرو نیز جوابگوی یک مسافرت خانوادگی خواهد بود. 
توسان مورد بحث از نوع فول آپشن بوده که از امکانات ویژه آن می‏توان به اتوپارک، سامانه هشدار حرکت بین خطوط، مانیتور بزرگ، در صندوق عقب هوشمند، ترمز پارک برقی، انتخاب حالت‏های رانندگی، سامانه هشدار نقاط کور آینه‏های جانبی، سقف پانورامیک، سامانه ورود و استارت بدون کلید، تهویه دوگانه، اتوهلد، دوربین دید عقب، صندلی‏های برقی جلو به همراه گرم‏کن و سردکن، صفحه کیلومتر سوپر ویژن، سامانه کنترل کشش و پایداری، ایربگ‏های جلو و جانبی و پرده‏ای، سامانه کمکی حرکت در سربالایی، قفل دیفرانسیل و... اشاره کرد.
 کم زور اما قابل قبول! 
توسان مورد بحث از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۵٧ اسب‏بخار و ۱٩٢ نیوتن‏متر گشتاور نیرو می‏گیردکه ضعف کشش خودرو در سربالایی‏ها با ظرفیت کامل سرنشین با توجه به گشتاور کمتر و یا ضعف در سبقت‏های ناگهانی کمی مشهود است. در هر صورت با توجه به کلاس بدنه خودرو، انتظار چالاکی خاصی از آن نیست، هرچند جعبه دنده ۶‏سرعته به خوبی با پیشرانه آن کوپل شده و کمبودی را احساس نمی‏کنید. ضمناً با توجه به دو‏دیفرانسیل بودن خودرو، می‏توانید نیم نگاهی نیز به سفرهای آفرودی سبک در اطراف شهر داشته باشید. سامانه تعلیق این خودرو نیز کیفیت سواری و نرمی به نسبت قابل قبولی را با در نظر گرفتن شرایط جاده‏ها و خیابان‏های ایران، برای خودرو به ارمغان آورده است.

نتیجه‏گیری
توسان جدید اتومبیلی زیبا، ایمن، جادار، پُر آپشن و با ابعادی مناسب برای تردد‏های درون شهری و جاده‏ای است، اما در کنار تمامی این محاسن نقاط ضعفی هم مانند کیفیت پایین متریال داخلی، پیشرانه نه چندان پر توان و قیمت نسبتاً بالا خودنمایی می‏کنند. در خاتمه باید گفت اگر به دنبال رانندگی پُر هیجان و تند و تیز نیستید و امکانات رفاهی، ایمنی و زیبایی برای شما اولویت‏های مهم‏تری هستند، توسان جدید خودروی مناسبی برایتان خواهد بود.
 

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی

حجم پیشرانه (لیتر)

2

حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه)

6200/164

حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه)

4000/151

نوع جعبه دنده

6سرعته تیپ‏ترونیک

شتاب ۰ تا ۱۰۰(ثانیه)

5/11

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

170

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

62

وزن (کیلوگرم)

1576

فاصله محوری (میلی متر)

2670

طول/عرض/ارتفاع (میلی متر)

1655/1850/4475

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس