نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 130
زمان انتشار: 17 بهمن 1396 14:18:00

بررسی فنی سه نسل تویوتا هایلوکس و تحلیل بازار این جان سخت بیراهه ها

باتوجه به گسترش شهرها، و دشواری های زیاد در عبور و مرور، علاقمندانی هستند که به خاطر عشق و علاقه شان به نمونه های آفرود اعم از شاسی بلند، پیکاپ و... از آنها دل نمی کنند و بیشتر وقت خود را در کویر و کوهستان با خودروی خود سپری می کنند، هرچند که زمان هایی نیز به ناچار در کوچه و پس کوچه های تهران و دیگر کلان شهرها وقت گذرانده و به حبسی ناخواسته تن می دهند.
بررسی فنی سه نسل تویوتا هایلوکس و تحلیل بازار این جان سخت بیراهه ها

 مجله ماشین / باتوجه به گسترش شهرها، و دشواری های زیاد در عبور و مرور، علاقمندانی هستند که به خاطر عشق و علاقه شان به نمونه های آفرود اعم از شاسی بلند، پیکاپ و... از آنها دل نمی کنند و بیشتر وقت خود را در کویر و کوهستان با خودروی خود سپری می کنند، هرچند که زمان هایی نیز به ناچار در کوچه و پس کوچه های تهران و دیگر کلان شهرها وقت گذرانده و به حبسی ناخواسته تن می دهند. 

روز ملاقات فرا رسید و هایلوکس های رنگارنگ در مقابلمان هستند. ای کاش دیگر مدل های تویوتا مانند تاندرا، فور رانر، فورچونر و سکویا هم در کشور حضور داشتند تا با چنین تنوع مدلی، قدرت خرید دوستداران چنین اتومبیل هایی محدود نبود. اما به هر حال، با وجود قوانین دست و پا بسته گمرکی کاری نمی توان کرد. 
پیکاپ های سایز متوسط یکی از کاربردی ترین گروه های خودرویی بوده که قادرند نیازهای متفاوت مصرف کننده را تامین نمایند. با وجود تنوع کمی که در این قسمت از بازار دارد در کنار مدلهای معدود و متفرقه چینی، همواره نام تویوتا هایلوکس به عنوان یکی از بهترین و خوشنام ترین پیکاپ های کشور محسوب می شود.  
آشنایی ما ایرانی ها با این وانت ژاپنی گذشته ای دیرینه دارد و از همان ابتدای تولید این محصول که به اواخر دهه 60 میلادی مربوط میباشد تا کنون که 8 نسل از آن طراحی و تولید شده است از هرکدام نمونه هایی به کشورمان راه پیدا کرده است اما قشر جوان تر شاید نام هایلوکس را از نسل ششم آن که تولید آن بین سالهای 1997 تا 2005 صورت میگرفت به یاد بیاورد زمانی که این اتاق به عنوان خودروی عملیاتی در ارگانهای مختلفی از جمله ناجا، راهنمایی و رانندگی و دوایر نظامی به خدمت گرفته شد که آن را با نام اتاق  تایگر (Tiger) می شناسند. 
نسل هفتم هایلوکس که با نام ویگو (Vigo) شناخته می شود اصطلاحاً استخوان ترکانده و کاملاً از شکل کلاسیک و تا حدودی ساده و یکنواخت نسل های قبل فاصله گرفته است، این مدل را می توان یکی از بهترین و خوش نام ترین نسل های هایلوکس دانست که تولید آن بین سالهای 2005 تا 2015 ادامه داشت و در طی این سالیان دو مرتبه زیر تیغ جراحی زیبایی رفته و در سال 2011 ظاهر آن به تکامل رسید. این نسل به سبب بهرمندی از یک شاسی مستحکم و زیربندی مقاوم در کنار پیشرانه کم حجم اما پر بازده خود توانست به یکی از محبوب ترین وانت پیکاپ های ایران و جهان تبدیل شود و مضاف بر این، با وجود استهلاک کم، جان سخت بودن و عملکرد تحسین برانگیز آن در گذر از مسیرهای صعب العبور باعث شد تا دید مثبت خیلی از نیروهای نظامی در سراسر جهان به سویش جلب شده و این مدل را به عنوان خودروی محبوب خود برگزینند.
در ایران نیز علاقمندان به بیراهه نوردی و آفرود به سرعت توانایی های این نسل را شناسایی نموده و به دلیل مناسب بودن آن از هر لحاظ اعم از قیمت مناسب و هزینه های نگهداری قابل قبول، برای سفرهای خارج شهری، ویگو تبدیل به انتخاب شماره یک آنها گردید. طراحی معقول و نیمه تهاجمی ویگو با هر سلیقه ای جور درمیاید و اگر ظاهر اوریجینال آن برایتان خسته کننده باشد، می توانید به راحتی آن را با لوازم جانبی مثل سپر، گارد، اسنورکل و رینگ و لاستیکهای آفرودی ارتقاء دهید. 
ارزان قیمت ترین نسل! 
هایلوکس جدید در ماه می 2015 معرفی شد و با ثابت نگهداشتن شاسی و پیشرانه به ارث برده از نسل پیشین خود، بزرگترین تفاوتش با ویگو تغییرات ظاهری بود، به طوری که دیگر نمی توان چهره به اصطلاح خاکی و محبوب ویگو را در صورت اخمالو و گیرای آن پیدا کنید. هایلوکس تازه متولد شده تنها دیگر یک وانت پیکاپ ساده نبود، خانواده اش تویوتا نسبت به نسلهای گذشته لباس و ظاهر شیک تری برایش در نظر گرفتند. یعنی به نوعی آن را با سلیقه بازار هماهنگ کرده و پیکاپی که تا قبل از این میل به ترک فضای شهری و نا آرامی در سطوح بیابانها را داشت، اکنون بیشتر در فضاهای پر زرق و برق شهری روئیت می شود و به دلایلی که در ادامه مطرح خواهیم کرد، خیلی از آفرود سواران حرفه ای هنوز ظاهر اتو کشیده اش را هضم نکرده و این نمونه مدرن شده را جانشینی خلف برای نسل پیشین نمی دانند. 
بالا و پایین رفتن در بیراهه 
بدون شک پیش ترهرکدام از این سه نسل مورد بحث به لحاظ قابلیتهای حرکتی و بیراهه نوردی امتحان خود را پس داده اند اما به شخصه با دیدن نسل ششم هایلوکس موسوم به تایگر (Tiger) که از سلامت کامل و شرایط مطلوبی نیز برخوردار بود، ترغیب شدیم که در قدم اول طعم سواری با آن را بچشیم، اولین نکته ای که در ظاهر آن به چشم میاید این است که تایگر نسبت به دو نسل جوانتر از شاسی باریک تر و ابعاد کوچکتری برخوردار است، اما هنگام نشستن در داخل کابین و حرکت در مسیرهای صعب العبور علیرغم جثه کوچکش،  بسیار فرز و قدرتمند عمل کرده و همانند جوانترهای گروه در گذر از هر مسیری پیروز و سربلند است. مضاف بر این، سامانه تعلیق آن انعطاف پذیر بوده و میزان ضربات وارد شده به داخل کابین به سبب بهرمندی از دیفرانسیل سه تکه و کمک فنرهای تورشن تا حد زیادی کاهش می یابند. باتوجه به فاصله محوری کوتاهتر نسبت به نسل های نو هایلوکس، این مدل از تعادل نسبتاً کمتری برخوردار بوده و مانور دادن با آن مستلزم احتیاط بیشتری است، ضمن اینکه وزن وانت پیکاپ ها در قسمت عقب همیشه سبک تر از جلوی آنهاست و هایلوکس نیز از این قائده مستثنی نیست، به همین علت مانور دادن با آن در سر پیچ ها باید با احتیاط بالاتری صورت گرفته تا عقب اتومبیل دچار انحراف نگردد. این سبکی باعث می شود تا به هنگام صعود از تپه خاکی یا شنی، حرکت بدون بهره بردن از دنده کمک به آسانی میسر نشود، اما در اکثر عملکردها و توانایی ها از جمله فرمان پذیری، تعادل و حداکثر میزان بازده و گشتاور خروجی، هایلوکس بهترین نمونه در گروه خود محسوب می شود، به طوری که خیلی از مالکین آن که برایشان مصارف خارج جاده ای و آفرود اهمیت بیشتری دارد اصطلاحاً میگویند: "هایلوکس 5 کار میکند" و این یعنی قوای محرکه هایلوکس از پیشرانه های 4 سیلندر قوی تر بوده و از نمونه های شش سیلندر هم رده اش کمی ضعیف تر است! 
آیا رِوو به تکامل رسیده است؟ 
جواب این سوال کمی نسبی است و باید دید این پرسش را یک مصرف کننده شهری میپرسد و یا یک راننده آفرود؟! به این جهت که اگر مالک هایلوکس صرفاً آن را برای رفع نیازهای داخل شهری و در نهایت مسافرتهای بین شهری بخواهد میتوان گفت با در نظر نگرفتن وانت بودن آن، هایلوکس نسل هشتم یکی از گزینه های مناسبی است که ضمن بهرمندی از ظاهری جذاب و موقر از سطح امکاناتی رضایت بخش و کیفیت مواد بالا برخوردار است، اما این امتیازات برای یک راننده بیراهه نورد در اولویت دوم جای میگیرد و بیشتر توانایی های حرکتی برای او حائز اهمیت میباشد هایلوکس در نسل هشتم با همان حجم پیشرانه اما مجهز به دو میل سوپاپ ( نسل پیشین تک میل سوپاپ میباشد) توانسته تا توان خروجی را به میزان 5 اسب بخار افزایش داده و گشتاور آن نیز به خوبی نسل گذشته اش است.  اما نکته ای تا حدود زیادی که برای آفرود سواران ناخوشایند احساس می شود،  تنظیمات جدید کامپیوتر مرکزی موتور موسوم به ECU است، به طوری که در این مدل جدید به دلیل رعایت استانداردهای آلایندگی و کاهش ضریب آلودگی خروجی از اتومبیل سنسور اکسیژن (سنسور ECO) به گونه ای برنامه ریزی شده است که در دورهای بالا هایلوکس کات آف متمرکزی نداشته و پس از چند ثانیه از محدوده خط قرمز تا حدود 2000 دور بر دقیقه کاهش می یابد که این امر در طی عبور از مسیرهای بیابانی و تپه رمل ها باعث افت شدید توان پیشرانه و گیر کردن اتومبیل در مسیر میشود، دومین نقص این نسل که به نوعی ضعف چشمگیری به حساب می آید سامانه الکترونیکی دنده کمک بوده که در موارد بسیاری مشاهده شده است. درصورت قرار گرفتن خودرو در حالت دنده سنگین و برای مدت طولانی، در این وضعیت قفل شده و تنها راه نجات از این وضعیت باز کردن سر باطری و یا دیاگ خودرو میباشد.
بازار  
درصورتیکه به نسل ششم تویوتا هایلوکس علاقه دارید، با پرداخت هزینه ای معادل 50 تا 60 میلیون تومان، می توان آن را در مدل های 2003 تا 2005 خریداری نمایید. این مدل باتوجه به استهلاک کم تر و هزینه مناسب تر قطعات، نسبت به نیسان پیکاپ گزینه ای منطقی تر محسوب می شود، هرچند هایلوکس در نسل مذکور چهره ای ساده و کلاسیک دارد. از طرفی، تکلیف نسل بعدی مشخص بوده و از شرایط خرید و فروش پررونقی برخوردار است و تقریباً در کلاس خود و گستره قیمتی بی رقیب به حساب می آید. بطوریکه مدل های 2011 تا 2014 آن بسته به میزان کارکرد و سلامت خودرو 135 تا 195 میلیون تومان قیمت دارند.
اما رِوو، شرایط متفاوت تری از نسل قبلی خود دارد. در حالیکه مدل 2016 آن با قیمتی در حدود 170 میلیون تومان به بازار خودرو کشورمان راه پیدا کرد، با وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی و محدودیت های خاص واردات، ناگهان، هم قیمت و هم میزان استقبال از این مدل به نحو چشمگیری افزایش پیدا نمود و کمتر کسی به چشم یک وانت به هایلوکس نگاه می کرد و شاید هم تا حدودی به عنوان خودرویی لوکس خریداری می شد. اما همین مورد با ماهیت هایلوکس در تضاد است، زیرا کاربری چنین نمونه هایی مشخص بوده و در دیگر نقاط جهان، تصویر ذهنی خریداران و اولویت آنها لوکس بودن و کاربری شهری در نظر گرفته نمی شود، با این حال، بنا به اینکه مصرف کننده وطنی همیشه بودجه را جهت خرید خودرو در نظر گرفته و به نوع کاربری و استفاده اهمیت نمی دهد، همیشه با خود می گوید که به این میزان بودجه دارم و چی بخرم! همین موضوع باعث شده که با در اختیار داشتن بودجه ای در حدود 250 تا 300 میلیون تومان، افراد هایلوکس را هم به گزینه های خرید خود اضافه نمایند. اما جالب اینجاست که افزایش قیمت غیرمنطقی این پیکاپ طی 2 سال اخیر، آن را به رده های بالای قیمتی نزدیک کرده و با این میزان بودجه می توان نمونه های کارکرده مرسدس، ب ام و و لکسس و تمامی صفر کیلومترهای هیوندای و کیا را خریداری نمود. بنابراین، با فکر کردن به خریداران هایلوکس، به دو مورد می توان اشاره داشت، افرادیکه تنها برای متفاوت بودن و تجربه ای جدید به سراغش می روند یا گروهی که اصولاً به آفرود و بیراهه نوردی علاقه دارند و به ندرت از خودروی خود جهت تردد در شهر استفاده نموده و حتماً نمونه ای از یک سدان کوچک یا هاچبک شهری نیز در اختیار دارند. با همه این موارد، اگر از خریداران هایلوکس هستید، باید با منطق و نوع استفاده آن آشنا بوده و اصولاً با قابلیت هایش آشنا باشید، البته تمامی آفرود سواران تیمی حرفه ای متشکل از افراد مختلف را دراختیار داشته تا در بخش های مختلف با همفکری یکدیگر، به خریداری قطعات و انجام تعمیرات مختلف اقدام نمایند و در اصل، از دانش و تجربه یکدیگر بهره می برند. 
در خاتمه از همراهی مالکین محترم آقایان مجید سیفی، آرش فراهدی، خشایار خوشنویسان، سید علی موسوی و پوریا روستا تشکر می کنیم. 
 

مقایسه مشخصات فنی

نام نسل

تایگر (Tiger)

ویگو (Vigo)

رِوو (Revo)

دوره تولید

1997-2005

2005-2015

2015 تا به امروز

کلاس و گروه خودرویی

پیکاپ دو در (چهار در)

پیکاپ دو در (چهار در)

پیکاپ دو در (چهار در)

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خورجینی، تنفس طبیعی

4/ خورجینی، تنفس طبیعی

4/ خورجینی، تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی­سی)

2693

2694

2694

حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه)

4800/150

5200/158

5200/164

حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه)

4000/237

3500/241

4000/245

نوع جعبه دنده

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

6 سرعته اتوماتیک

میانگین مصرف سوخت هر 100 کیلومتر (لیتر)

14

11

4/10

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

70

76

80

وزن (کیلوگرم)

1650

1730

1720

ابعاد بدنه (میلیمتر)

5035x1795x1795

5260x1834x1849

5335x1855x1815

فاصله محوری (میلی متر)

3095

3086

3090

حدود قیمت (میلیون تومان)

60-50

195-135

250-300

 

 
تصاویر
نظرات بینندگان
|
mehdi
|
15 خرداد 1397 14:12:02
3
0
فقط تصحیح کنم ک موتوراشون چهار سیلندر خطیه
|
مصطفى
|
19 مرداد 1397 16:27:17
0
0
سلام من يه سوال داشتم اگر ميشه راهنمايم كنيد
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس