نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 150
زمان انتشار: 02 اسفند 1396 11:57:00

آزمایش میدانی و تست فنی خودروی DS6

اگر تمایل به خرید یک دستگاه DS6 دارید راهنمایی هایی که در پی می آید آگاهی های لازم را به شما خواهد داد.
نویسنده: آرین معین
آزمایش میدانی و تست فنی خودروی DS6

مجله ماشین/ کمپانی DS مدتی است در کشورمان اتومبیل‏های این برند را منطبق بر استانداردهای شرکت فرانسوی عرضه می‏کند و هم‏اکنون مدل DS6 پرفروش ترین محصول DS در ایران است. نمونه مورد بررسی مدل 2016 بوده که به قیمت 221 میلیون‏تومان خریداری شده است.

چراغ‏ های جلو به شکل بومرنگ بوده که جلو پنجره 6 ضلعی کرومی آن به داخل چراغ‏ ها رفته است. نوشته DS به شکل خاصی روی جلوپنجره جلوه می‏کند. چراغ‏ های روشنایی روز به صورت نواری در بالای این بخش خودنمایی می‏کند. خطوط روی کاپوت با هنرنمایی طراح از بالای جلوپنجره به شیشه جلو ختم می‏شود که چهره خودرو را عضلانی نشان می‏دهد. 

از نکات جالب چراغ‏ های جلو، عدسی زنون داخل آن بوده که با چرخش فرمان حتی در سرعت ‏های پایین تغییر زاویه داده تا سطح بیشتری از جاده در پیچ را با زاویه 75 درجه روشن کند. حتی مه شکن مورد نظر در پیچ نیز به کمک آمده و با روشن شدن امنیت خاطر در پیچیدن را فراهم می‏کند. ابعاد شیشه جلو بزرگ تر از خودروهای هم رده قیمتی خود بوده که دیدی عالی برای راننده ایجاد می‏کند و فرم باز و بسته شدن برف پاکن‏ های جلو که روی یکدیگر جمع می‏شوند نشان از این است که فرانسوی‏ ها خود را خاص تر از بقیه می‏دانند. 

نمای کناری بسیار گیراست، به طوری که آینه‏ ها با پایه کرومی و رنگ مشکی متالیک قاب دلربا بوده و با نصب شدن روی بدنه باعث شده با وجود شیشه لچکی روی در‏های جلو دید کناره‏ ها بسیار بیشتر شود. رینگ‏ های آلومینیمی طرح الماس 5 پره به شکل پره ‏های توربینی است. از نکات مثبت، استفاده از پلاستیک مشکی رنگ در زیر سپرها، رکاب و دور گلگیر‏ها بوده که علاوه بر ایجاد تضاد و زیبایی باعث شده موقع تصادف آن قسمت به راحتی تعویض شده و جزء بدنه برای صافکاری و افت قیمت حساب نشود. 

چراغ ‏های عقب ترکیبی از LED و نوار نئون قرمز رنگی است که داخل نوار کرومی را احاطه کرده و در شب جلوه‏ای 3 بعدی و زیبا دارد. 

رفتن به سمت در راننده با روشن شدن چراغ زیر آینه کناری و داخل خودرو همراه بوده که سیستم خوش آمدگویی محسوب می‏شود. فضای داخل از صندلی‏ها، در‏ها، داشبورد و کنسول‏ها همگی با چرم درجه یک ناپا با دو رنگ مشکی و نسکافه ‏ای پوشانده شده و بوی آن مدهوش ‏کننده است. استفاده از آلومینیم مات در قاب فرمان، سر دنده، دستگیره درها، کنسول مرکزی و دور دریچه‏ های تهویه جلوه زیبا و خاصی به خودرو داده است. 

هم‏چنین از پلاستیک با طرح فیبر کربن در در‏ها و پنل مانیتور سیستم صوتی استفاده شده که کیفیت بالایی دارد. نورپردازی فضای پا سرنشینان جلو به همراه نور قرمز رنگ داخل در‏ها که موقع حرکت در شب نیز روشن بوده جلوه‏ای بی نظیر به خودرو داده است. 

پلت فرم خودرو محصول مشترک گروه PSA بوده که در خودروهای دیگر نظیر پژو 3008 و DS5 استفاده شده است. 

با وجود جثه کوچک‏تر نسبت به رقبا، فاصله محوری 2732 میلی‏متری فضای خوبی را برای سرنشینان به وجود آورده و 10‏درجه بیشتر زاویه پشتی صندلی ‏های عقب فضا را دل بازتر کرده است. در صندوق عقب به صورت برقی باز شده و با داشتن حجم مناسب 500 لیتری که با خوابانیدن صندلی ‏های عقب ، فضای کافی را برای سفر خانوادگی دراختیار می‏گذارد. ماساژور صندلی‏های جلو به همراه گرمکن لذت بی نظیری از رانندگی آرامش بخشی را در زمستان نوید می‏دهد. 

پیشرانه 6/1 لیتری به صورت مشترک با کمپانی ب ام و ساخته شده و با سیستم توربوشارژ ، قدرتی معادل یک نمونه 4/2 لیتری تولید می‏کند که با داشتن سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک موتور به هنگام توقف (Start/Stop) مصرف سوخت کمتری دارد. جعبه دنده 6‏سرعته تیپ‏ترونیک ساخت کمپانی Aisin ژاپن است که با داشتن ضرایب دنده منطقی و هماهنگ با پیشرانه، شتاب قابل قبولی را برای جثه 1525‏کیلوگرمی DS6 فراهم می‏کند.    

تمامی گشتاور موتور از دور 1400 در‏دسترس بوده و به طور ثابت تا 4‏هزار دور حفظ می‏شود. 

جعبه دنده دارای حالت های رانندگی برف و اسپرت بوده که از خصیصه خودروهای فرانسوی است. سامانه فرمان خودرو الکتروهیدرولیک با تنظیم متغیر بوده که کمی نسبت به نمونه برقی سفت تر است. 

یکی از مشکلات و بدقلقی های سیتروئن به سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک آن بر‏می‏گردد. نمونه‏ای که در سیتروئن زانتیا تعبیه شده بود که با وجود اینکه اتومبیل مورداشاره با تنظیم ارتفاع تعلیق بسیار نرم، سواری و هندلینگ فوق‏العاده‏ای ارائه می‏داد اما بعد از گذشت 3 تا 4 سال از کارکرد به روغن‏ریزی افتاده و هزینه سنگینی بابت تعمیر به مالک تحمیل می‏کرد. اما این سامانه  در DS حذف شده تا آرامش خاطری را برای مالکین فراهم کند.  

استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و غیر مستقل محور پیچشی که در خودروهای امروزی مرسوم است، سواری با هندلینگ بالایی را به راننده اعطا می‏کند، اما کمی خشک بوده که با روح اسپرت و موتور توربوشارژ آن جور است. ترمزهای خودرو به صورت دیسکی در هر چهار چرخ بوده که قدرت بالایی در توقف دارد و اصلاً احساس ضعف نخواهید کرد. این خودرو دیفرانسیل جلو بوده که شاید گفته شود برای یک کراس‏اوور از ناکارآمدی آن مخصوصاً در جاده‏های لغزنده محسوب می‏شود. 

اما سیتروئن برای رفع این مورد راهکارهایی در‏نظر گرفته است: سود بردن از تایرهای 4 فصل میشلن با حداکثر پایداری روی آسفالت، استفاده از کلید دوار در کنار دسته ‏دنده با 5‏حالت رانندگی شامل عادی، برفی، گل‏و‏لای، شن و ماسه‏ و خاموش کردن کنترل کشش که ضمن تعامل با سامانه‏های پایداری الکترونیکی خودرو، مانع از سرخوردن آن در مسیرهای برفی و لغزنده می‏شود. سیستم تهویه به صورت دو منطقه‏ای برای سرنشینان جلو بوده و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب تعبیه شده که با داشتن دستگاه تصفیه هوا و پخش کردن یون‏های منفی در کابین آرامش عجیبی مخصوصاً در هوای آلوده این روزها به ارمغان آورده و عایق بندی خوب اتاق صدای مزاحم در ترافیک را از شما دور می‏کند.

ترمز دستی خودرو الکترونیکی بوده و داشتن کنترل حرکت در سربالایی اطمینان بخش حرکت است. مانتیور خودرو به اندازه 7 اینچ از کیفیت مطلوبی داراست که همراه با سیستم بلوتوث برای موبایل، پخش موزیک و DVD بوده و کیفیت باندهای سیستم صوتی برای کابین عالیست. ستون A به خوبی طراحی شده و راننده دید خوبی به اطراف مخصوصاً با شیشه‏ های لچکی روی در‏های جلو و رادار نقطه کور در آینه‏ های کناری دارد و داشتن سنسور تشخیص فاصله در جلو و عقب همراه با دوربین عقب، کار را برای انجام پارک راحت می‏کند. دید شیشه عقب نیز مناسب است. آپشن‏های دیگر خودرو شامل: بالابر برقی اتوماتیک برای هر 4 شیشه، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز‏کنترل به همراه محدود کننده سرعت، چراغ مطالعه سرنشینان جلو و عقب، سنسور نور و باران و سامانه کنترل باد تایرها.

مالک خودرو از برخورد مسؤولین نمایندگی فروش راضی بوده و موقع عقد قرارداد به گرمی از ایشان پذیرایی شده است. 

بخش خدمات پس از فروش آن نیز در خیابان آجودانیه بوده که سرویس‏های دوره‏ای را متناسب با استاندارد فرانسه در محیطی حرف ه‏ای انجام می ‏دهند و طبق گفته نمایندگی اگر قطعه ه‏ای در انبار موجود نباشد شرکت سازنده متعهد است ظرف مدت 3 روز کاری با پست هوایی مرسوله را ارسال کند. سرویس‏ های دوره‏ای باید هر 5 هزار کیلومتر انجام شود که شامل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و بسته به نوع مصرف فیلتر تهویه مطبوع است. سرویس اولیه هزینه‏ای در حدود 400 هزار تومان داشته و در دوره بعدی حدود 600 هزار تومان است که طبق اظهار نمایندگی باید هر 6 ماه خودرو سرویس شود.

خودرو قبلی مالک، تویوتا آریون با پیشرانه 6 سیلندر 3500 سی‏سی بوده که برای خرید خودرو جدید ملاک ایشان در اول فضای کافی برای سرنشینان و سپس توان کافی پیشرانه بوده است. همچنین وی طالب اتومبیلی بودند که نسبت به تویوتا آپشن‏های بیشتری داشته باشد. بنابراین، پس از بررسی مدل‏های مختلف تا سقف حدود 400 میلیون تومان، DS6 را برگزیدند. 

شاید بتوان از لکسس NX به عنوان نزدیک‏ترین رقیب آن نام برد. مقایسه آنها از لحاظ قیمت نشان می‏دهد که بدون اغراق پول 2 خودرو DS6 را برای NX که هم اکنون در بازار حدود 500 میلیون تومان قیمت دارد، باید پرداخت. حال آنکه قیمت DS6 در نمایندگی به 254 میلیون تومان رسیده است. 

قیمت توسان، دیگر رقیب DS نیز رشد چشمگیری داشته و به حدود 240 میلیون تومان رسیده و آن هم جزء پر فروش‏های بازار است، ولی از لحاظ آپشن، نسبت قدرت به وزن و جنس مواد داخل اتاق به پای DS6 نمی‏رسد. 

و در نهایت به تویوتا C-HR می‏رسیم که با طراحی کوپه- شاسی بلند، بیشتر خودرویی 2 نفره بوده تا ماشینی برای خانواده. این نمونه خوش تراش برای سرنشینان عقب فضای کافی ندارد و قیمت آن به 280 میلیون تومان در بازار آزاد رسیده است. DS6 با داشتن گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتر در کنار جعبه‏دنده ژاپنی، پیشرانه ‏ای با همکاری مشترک ب‏ام‏و و حذف سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک، هزینه های نگهداری و استفاده از آن تاحدودی معقول و منطقی شده است. 

مشخصات فنی DS6 مدل 2016

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1598

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6000/160

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4000-1400/240

وزن خالص (کیلوگرم)

1528

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

9/9

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

195

نوع جعبه دنده

6 سرعته تیپترونیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1600×1858×4553

فاصله محوری (میلی‏متر)

2732

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

235/50R18

حجم صندوق بار (لیتر)

500

حجم مخزن سوخت (لیتر)

60

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

8/7

حدود قیمت (میلیون تومان)

250

 

 

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس