نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 151
زمان انتشار: 02 اسفند 1396 12:21:00

بررسی فنی و بازار پیکاپ کاپرا 2

چند سالی است که حضور برخی وانت ‏های چینی از برندهای مختلف، نظر دوستداران این کلاس خودرویی را جلب کرده و مایلند با خرید یکی از آنها، قابلیت و امکانات نمونه‏ های گران ‏قیمت را در اختیار داشته باشند.
نویسنده: سلمان امیدبخش
بررسی فنی و بازار پیکاپ کاپرا 2

مجله ماشین / کاپرا حدود 6 سال پیش عرضه شد و در آن هنگام به دلیل بازار تشنه خودروی کشورمان، مورد استقبال نسبی قرار گرفت و نظر دوستداران را به خود جلب کرد. هرچند، پس از مدتی مالکانش به این موضوع پی بردند که با وجود دو دیفرانسیل بودن و برخورداری از قابلیت‏ های آفرود، اما در مقوله کیفیت و هماهنگی بخش‏ های مختلف فنی چندان نمی‏تواند راضی‏ کننده باشد، شاید هم بتوان گفت که حداقل در شهر اینگونه بود. هرچند عده‏ای دیگر توانایی‏ های خارج از جاده‏ای آن را مورد تحسین قرار داده و از این پیکاپ به عنوان نمونه‏ ای قدرتی نام می‏بردند. 

با تمامی نقاط ضعف و قوت مورد‏اشاره، کاپرا به شماره 2 رسید و سازنده تصمیم گرفت که تغییرات مختصری در بدنه و کابین ایجاد کند. خودروی روز آزمایش همچنان از چهره ساده‏ای برخوردار است، هرچند که تنومند بوده، اما جلوپنجره معمولی و چراغ‏ های جدید نسبتاً بزرگ جلو با سامانه روشنایی روز، حالتی از خشونت و قدرت را به ما القا نمی‏کند. البته عرض کم اتومبیل هم به این حس دامن زده، زیرا معمولاً توقع براین است که یک پیکاپ نسبت به دیگر شاسی بلندهای موجود، عریض و طویل بوده تا ظاهر و کاربری آن هماهنگ باشد. نمای کناری کاپرا نسبت به قبل تغییری نکرده و به صورت کلی، شکل و شمایل آن همانند نسل قبل است. اما یکی از بارزترین تغییرات، طویل‏تر شدن خودرو بوده که تأثیرش در فضای سرنشینان عقب و بخش بار محسوس است. 
ورود به کاپرا خیلی آسان نیست. صندلی‏ ها حمایت خوبی ارائه می‏دهند و تسلط شما تقریباً مطلوب است. داشبورد ساده و تا حدودی بی‏روح احساس می‏شود و به علت عرض کم خودرو، کمی دید رو به جلوی شما را محدود کرده است. پیشرانه با صدای زیاد روشن می‏شود. یکی از محسنات کاپرا کلاچ نسبتاً نرم است، اما سفتی و لقی دسته دنده کمی شما را به زحمت می‏اندازد و به نظر می‏رسد اتومبیل از مجموعه کلاچ، دیسک و صفحه قدرتمندی برخوردار نیست. 
این پیکاپ کیفیت حرکتی چندان نرمی را ارائه نمی‏دهد، هرچند در مسیرهای مستقیم و بدون شیب عملکرد خوبی دارد، اما به محض اضافه شدن کمی شیب، ناگهان احساس خواهید کرد که قدرت پیشرانه نصف می‏شود و حتی می‏توان گفت که صدای زیاد آن هم کاهش می‏یابد، سعی براین داشتیم که با معکوس دهی کمبود قدرت را جبران نماییم که باید دور موتور را هم بالا برد، اما در وضعیت موجود تغییری حاصل نشد. به طور حتم، کمبود گشتاور و عدم هماهنگی جعبه دنده با پیشرانه یکی از دلایل ضعفی است که شرحش رفت. 
کیفیت ترمزگیری معمولی است و در سرعت‏ های پایین هم باید فشار بیشتری به پدال بیاورید، مضاف براینکه، وجود تایرهای پهن با آج‏ های بزرگ، بر کیفیت فرمان‏پذیری و قدرت ترمز تأثیر گذاشته بود. با وجود آینه‏ های جانبی بزرگ دید کم آینه وسط تا حدودی جبران شده، دوربین دید عقب هم در هنگام پارک کردن به ما کمک می‏کرد، اما انتظار نداشته باشید که صدایی به شما هشدار دهد، چون از سنسور خبری نیست! 
در بخشی از آزمایش، ضمن توقف کامل، موقعیت دیفرانسیل را روی 4H تنظیم کرده و به سمت تپه ‏های سوهانک رفتیم، ناگهان عملکرد کاپرا تغییر کرده و به نظر می‏رسید که گشتاور 2 برابر شده و خودرو هم با قدرت هرچه تمام تر، طی مسیر می‏کرد. در ادامه به دلیل یخ زدگی سطح مسیر، ناچار به بازگشت شدیم، آن هم با دنده عقب! اما همین آزمایش کوتاه برایمان ثابت کرد که بی‏دلیل نیست که برخی از آفرود سواران از کاپرا به عنوان نمونه‏ای پرقدرت و پرکشش نام می‏برند. 
مالک قصد خرید تویوتا هایلوکس را داشتند، اما با توجه به قیمت بالای آن، از انجامش صرف‏نظر کردند. بنابراین کاپرا 2 را ترجیح داده و پس از تحویل گرفتن آن، با مشورت یکی از دوستان خود، به تهیه رینگ و تایرهایی متفاوت، گارد جلو و برچسب‏های روی بدنه اقدام کردند. البته تغییراتی هم در کمک فنرها و جلوبندی اتومبیل انجام شده تا علاوه بر جذابیت ظاهری، استحکام و تعادل وسیله افزایش یابد. با همه این تفاسیر شما هرچه قدر که پول بدهید، همان قدر هم آش می‏ خورید. 
بنابراین، با توجه به بازار کوچک و انتخاب‏ های محدود چنین نمونه‏ هایی، از کاپرا باید در حد و اندازه‏های یک پیکاپ 70 تا 75 میلیون تومانی توقع داشت و نه تویوتا هایلوکسی که در بهترین حالت برای نسل قدیم و مدل‏های کارکرده، پرداختی حداقل 120 میلیون تومانی را می‏طلبد. ضمن اینکه اگر صرفاً به کاربری‏ های چنین اتومبیلی علاقه ‏مند بوده و قصد دارید تا به بیراهه سفر کنید، کاپرا در این محدوده قیمت انتخاب مناسبی است، اما اگر هدفتان تردد روزانه در شهر است و طالب یک شاسی بلند متعادل در قیمت، عملکرد و امکانات هستید، اتومبیل‏ های هموطن کاپرا در نمونه‏ های صفرکیلومتر و کارکرده کم نیستند. 
نکته‏ای که حتماً در حین مطالعه متوجه آن شده‏اید، اشاره‏های متعدد به هایلوکس است، قصدمان مقایسه کاپرا با این تویوتای جان سخت نبوده، بلکه ذهنیت خیلی از طرفداران کاپرا از تهیه این مدل شاید براین باشد که می‏خواهند نمونه ه‏ای مانند هایلوکس در اختیار داشته باشند، که تفکر صحیحی نیست. این موضوع برای خود نگارنده و زمانی که پشت فرمان تویوتا قرار گرفتم، کاملاً ثابت شد، چون حتی نحوه ورود به کابین آن کاملاً راحت‏تر از کاپرا است و به محض راندن آن متوجه شدم که تفاوت‏ها بسیار است! پس اگر به پیکاپ علاقه داشته و کاپرا را انتخاب می‏کنید، توقعات خود را در حد و اندازه قیمت، کیفیت و قابلیت‏های آن نگاه داشته تا در آینده‏ای نزدیک قصد فروشش را نداشته باشید. 
یک نکته که باید به نقاط قوت کاپرا 2 اضافه شود، تبلیغات مطلوب محیطی مانند بیلبورد است که در اتوبان‏ها و خیابان‏ها به تعداد زیادی مشاهده می‏شوند و اقدامی شایسته از سوی عرضه کننده این خودرو محسوب می‏شود. از طرفی، باتوجه به رضایت‏ مندی نسبی خدمات فروش و پس از فروش دیگر دوستان و مالکان این خودرو و دیگر مدل‏های تولیدی کمپانی، به طور حتم آسایش خاطری برای مشتریان جدید رقم خواهد زد. 
براساس شرایطی که پیکاپ‏ها در کشورمان پیدا کرده‏اند، علاوه بر مصارف خارج جاده‏‏ای، عده‏ای از علاقه‏ مندان مایلند که به عنوان یک اتومبیل شهری حتی نیمه- لوکس آنها را در نظر بگیرند، اما چنین تفکری اساساً درست نیست، چون کاربری این گروه خودرویی کاملاً متفاوت است. از طرفی، به کاربردن واژه لوکس و نیمه لوکس هم برای مصرف‏ کننده وطنی به عادتی معمول تبدیل شده، حال آنکه حتی برای شاسی بلندهای تویوتا، هیوندای و کیا هم این تعریف نمی‏تواند مصداق درستی باشد، چه برسد به پیکاپی مانند هایلوکس! ولی بنا به دلیل نانوشته‏ای چون قیمت گزاف و غیرمنطقی این نمونه‏ ها درکشورمان که لوکس بودن بر اساس مبلغ پرداختی در نظر گرفته می‏شود، چنین شرایطی بر بازار خودرویی ایران حاکم است، در حالی که قیمت چنین نمونه‏ هایی در دیگر بازارهای جهانی بسیار ارزان‏تر از آن چیزی است که در کشورمان به فروش می‏رسد. 

مشخصات فنی کاپرا 2 مدل 1396

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

خطی/4

حجم پیشرانه (سی‏سی)

2378

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5252/124

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

3000-2500/200

وزن خالص (کیلوگرم)

1765

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

16

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

140

نوع جعبه دنده

5 سرعته دستی

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1775×1750×5330

فاصله محوری (میلی‏متر)

3100

وضعیت انتقال قدرت

چهارچرخ متحرک (4WD)

ابعاد تایر در نمونه مورد آزمایش (جلو- عقب)

265/65R17

حجم صندوق بار (لیتر)

510

حجم مخزن سوخت (لیتر)

74

مصرف سوخت ترکیبی در 100 کیلومتر (لیتر)

12

حدود قیمت (میلیون تومان)

75-70

 

   
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس