نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 164
زمان انتشار: 10 اسفند 1396 11:17:00
سوار بر رادار زمینی لوکس

تست ب ام و سری 7 مدل 2017

با بازگشت به حدود 8 سال قبل، متوجه خواهید شد که بازار خودروهای کشورمان رنگ و بوی دیگری پیدا کرده بود. صحبت از واردات 8 و حتی 12 سیلندرها بود! این مورد هرچند تا چندین سال هم دوام داشت، اما هم اکنون محدودیت های زیادی که برای ورود مدل های مختلف در نظر گرفته می شود، به همین دلیل تعداد سیلندرها نصف شده و مدل ها هم محدودتر از همیشه. با این وجود، نسل جدید ب ام و سری 7 جرات پیدا کرد تا در این بازار حضور یابد، آن هم با مدل های گوناگون، البته از لحاظ تجهیزاتی و نه پیشرانه های مختلف!
نویسنده: سلمان امیدبخش
تست ب ام و سری 7 مدل 2017
مجله ماشین / با بازگشت به حدود 8 سال قبل، متوجه خواهید شد که بازار خودروهای کشورمان رنگ و بوی دیگری پیدا کرده بود. صحبت از واردات 8 و حتی 12 سیلندرها بود! این مورد هرچند تا چندین سال هم دوام داشت، اما هم اکنون محدودیت های زیادی که برای ورود مدل های مختلف در نظر گرفته می شود، به همین دلیل تعداد سیلندرها نصف شده و مدل ها هم محدودتر از همیشه. با این وجود، نسل جدید ب ام و سری 7 جرات پیدا کرد تا در این بازار حضور یابد، آن هم با مدل های گوناگون، البته از لحاظ تجهیزاتی و نه پیشرانه های مختلف! 
ب ام و با معرفی هر نسل نو سری 7 در واقع خط مشی طراحی و فناوری های جدید خود را به نمایش می گذارد. مقوله طراحی امری سلیقه ای بوده و با آمدن و رفتن طراحان مختلف دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی می شود، اما اصول اولیه تغییری نکرده و پایبند بودن به سنت های ب ام و همیشه مد نظر طراحان آن بوده است. کافی است خطوط ساده اما چشمگیر و ترکیب چراغ های عقب سری 7 نگاهی انداخته تا متوجه شوید که پختگی طراحی در این نسل به نهایت خود رسیده است، چراغ های جلو هرچند تا حدودی به سری 5 هم شبیه است، اما به هر حال صحبت از بزرگ ترین و لوکس ترین اتاق این کمپانی است. 
در داخل کابین، علاوه بر تاکید بر رعایت ارگونومی کم نظیر و راننده محور بودن سری 7، در صندلی عقب حس یک فرمانده به شما دست خواهد داد، موردی که در جایگاه راننده شاید نتوانید آن را تجربه نمایید. کیفیت متریال و مواد استفاده شده در بخش های مختلف کابین به جرات می توان گفت که عالی است و ترکیب هنرمندانه افکت های مختلف چوب، چرم و فلز کاملاً نظر شما را به خود جلب می کند. تا حد امکان از شلوغی کابین و کنسول وسط کاسته شده و دسترسی شما به همه ادوات به بهترین نحو ممکن انجام می گردد، به طوریکه با قرار گرفتن پشت فرمان به سرعت با بخش های مختلف آن ارتباط برقرار خواهید کرد. 
راحتی صندلی ها کاملاً مناسب بوده و آسایش در خور توجهی را عرضه می کنند و در مقام مقایسه با نسل قبلی سری 7، کاملاً برتر هستند، به خصوص صندلی های عقب که با توجه به ماهیت لوکس بودن اتومبیل، در نسل قبلی کمی خشک به نظر می رسیدند، اما در نسل نو، این صندلی ها با یک تشک نرم و راحت فرقی ندارند. 
درب را اگر هم کامل نبندید، مشکلی نیست، سیستم مکش زحمت آن را می کشد! پس از آن سکوت کامل برقرار است و در نهایت آرامش حرکت آغاز می شود. سری 7 در سکوتی مناسب با کم ترین میزان تکان های وارده، مسیر را با کیفیت مناسب پشت سر می گذاشت. در حین حرکت مالک حالت های مختلف رانندگی را فعال کرده و البته برای سبقت گرفتن حتماً به حالت اسپرت نیاز ندارید. 
پس از مدتی، تصمیم گرفته تا جای خود را با مالک عوض کنیم. فرمان اسپرتی و خوش دست است، با تلنگری نرم به دسته دنده جوی استیکی سری 7 به راه می افتیم. خودرو در اتوبان و سرعت های بالا کاملاً پایدار بوده و سواری آن نیز همانند سایر مدل های ب ام و خاص است. یعنی خصوصیات لوکس و اسپرتی را در یک زمان عرضه کرده و می تواند در کسری از ثانیه نقش های مختلفی را برایتان ایفا کند. قدرت پیشرانه با توجه به بهره گیری از فناوری توربوشارژینگ و گشتاوری که در بازه مناسبی از دور موتور به دست می آید، مطلوب بوده هرچند با توجه به جثه بزرگ و وزن زیاد سری 7 نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. 
یکی از معضلات و مشکلات ما در حین رانندگی، وجود آینه های کوچک جانبی بود که به نظر می رسد علاوه بر عدم تناسب با بدنه بزرگ خودرو، دید خیلی مناسبی را هم برای راننده فراهم نمی کند. هرچند ب ام و با بهره گیری از رادارها و دوربین های پیرامون خودرو سعی کرده که در تغییر مسیرها و اطلاع راننده از نقاط کور، به بهترین نحو راننده را مطلع سازد و وقتی بدون راهنما زدن قصد تعویض خطوط را داشته باشید، فرمان دیگر نمی لرزد، بلکه دوباره به جای خود باز می گردد، اما همین دوربین ها و رادارها در صورت رانندگی در ترافیک شهری و مکان های شلوغ، بیشتر باعث ترس و استرس می شوند! زیرا به واسطه آنها خودروهایی را می بینید که تنها چند سانتیمتر با شما فاصله دارند و هدایت سری 7 بین آنها خیلی سخت و طاقت فرسا خواهد بود. 
پس از مدتی رانندگی با ب ام و سری 7، شاید دوست داشته باشید که در صندلی های عقب قرار گرفته و حس راحتی بیشتری را تجربه نمایید، جاییکه ب ام و واقعاً در این قسمت غوغا کرده است، لیست تجهیزات و آپشن های موجود صندلی های عقب بسیار زیاد است و آنقدر بخش های مختلف را شامل می شود که یادگیری و البته به کارگیری آنها نیازمند زمان طولانی است. با همه این موارد، حال نمی دانید که با آن به رانندگی بپردازید یا اینکه با در اختیار داشتن راننده به صندلی های عقب رفته و فارغ از هر آنچه که در اطراف اتفاق می افتد، محیطی گرم و لذت بخش را برای خود فراهم نمایید! 
ب ام و سری 7 همیشه نمادی از برتری های فناوری و سامانه های حرکتی و ایمنی در بین محصولات این کمپانی و دیگر رقبا به شمار می رفته و می رود. همچنین، همیشه سعی شده تا بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات در این سری به صورت استاندارد وجود داشته باشد تا به نوعی برتری های کمپانی را در تمامی زمینه ها به حرفه ای ترین شکل ممکن انعکاس دهد. از طرفی، چون که شما حدود 950 میلیون تومان می پردازید، انتظار بر این است که در تمامی زمینه ها بهترین را در اختیار داشته باشید. اما باید دید که سری 7 در این مورد تا چه میزان موفق بوده است! 
در بازار خودروی کشورمان به دلیل عدم در نظر گرفتن خرید خودرو بر اساس کلاس بدنه و نوع کاربری مورد انتظار، بازه قیمتی حرف اول را می زند. به عبارتی دیگر، یا با چنین مبلغی به سراغ یک گزینه کارکرده لوکس، قدرتمندتر اما با آپشن کم تر رفته و یا با انتخاب چنین خودروی خوش بازار و مدرن، بر طبق مد بازار عمل خواهید کرد و شاید بتوان گفت که محدودیت سنی در این انتخاب نقش زیادی نخواهد داشت، هرچند 35 تا 50 ساله ها به سری 7 بیشتر علاقمند خواهند بود. 
انتظارات خریداران چنین خودرویی کاملاً مشخص و واضح است، می خواهند متفاوت باشند، بهترین و پیشرفته ترین را در اختیار داشته و البته تنوع را هم خیلی دوست دارند. اما باز هم در این زمینه شاید نتوانند همه چیزهای خوب را یکجا و در یک زمان در اختیار داشته باشند، بنابراین، یا به سراغ چند خودرو شدن می روند (که اتفاقاً چنین موردی به وفور شایع است)، و یا اگر عملکرد فنی سری 7 احتمالاً رضایت آنها را جلب ننمود، به سراغ گزینه های کارکرده قدرتمندتر می روند. 
با جو خاصی که در محافل مختلف در رابطه با سری 7 ایجاد شده است و صحبت با اقشار مختلف، می توان گفت که خیلی ها با داشتن بودجه مناسب این کلاس را با خیال راحت انتخاب می کنند و سعی می کنند تا با تمامی آپشن های آن به خوبی ارتباط برقرار نمایند. از طرفی، گروه دیگری که زمانی از علاقمندان ب ام و بوده اند، به مشکلات پیچیده و پرخرج این برند اشاره داشته و خرید یک ب ام و دیگر را ریسک زیادی می دانند. یکی از دوستان به شوخی می گفت که سری 7 از 15 سال پیش هم ماساژور صندلی داشت و اما اگر 2 بار استفاده می کردی می سوخت!! 
در پایان، ضمن تشکر از همکاری صمیمانه مالک محترم خودرو، جناب آقای رضا رضایی نیا، مساعدت و هماهنگی آقای سعید مقدم و همراهی آقای امیرعلی شبیری، توجه خوانندگان محترم را به جدول مشخصات فنی ب ام و سری 7 جلب می نماییم. 
 

مشخصات فنی ب ام و 730li مدل 2017

نوع پیشرانه/ تعداد سیلندر

خطی، توربوشارژردار/4

حجم پیشرانه (سیسی)

1998

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

6500-5000/258

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4400-1550/400

وزن خالص (کیلوگرم)

1795

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

3/6

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

250

نوع جعبه دنده

8 سرعته اتوماتیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1467×1902×5098

فاصله بین محورها (میلی‏متر)

3210

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های عقب

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

275/35R20

275/30R21

حجم مخزن سوخت (لیتر)

78

میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر (لیتر)

2/6

حدود قیمت (میلیون تومان)

بالای یک میلیارد

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس