نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20377
زمان انتشار: 21 مرداد 1397 13:04:00

هیونداى ولوستربهتر است ... تویوتا GT86 یا مزدا MX5 ؟

در این تست گروهی، تویوتا GT86 و مزدا MX5 را با هیونداى ولوستر که این روزها بیش از گذشته مورد توجه است مورد بررسی قرار می دهیم.
هیونداى ولوستربهتر است ... تویوتا GT86 یا مزدا MX5 ؟

 مجله ماشین - امیر وزیری /

هیونداى ولوستر 
قطعاً عنوان جالب‏ترین طراحى این مقایسه به ولوستر تعلق مى ‏گیرد. این اتومبیل با دو در در سمت شاگرد و یک در در سمت راننده، اکثر مردم را در کوپه یا هاچ‏بک بودن خود به اشتباه مى ‏اندازد. 
طراحى عقب این اتومبیل به دلیل تلفیق زیباى دو اگزوز چسبیده به ‏هم که در دل سپر قرار گرفته ‏اند، هر کسى را مجذوب خود مى ‏کند. اما از ‏آن‏جایى که ماشین بازها، محتویات درون کاپوت را به بیرون آن ترجیح مى ‏دهند، باید به آن‏ها گفت این اتومبیل از موتور 6/1 لیترى بهره مى‏ برد که ممکن است باب‏ میل نباشد. 
با این‏که هیونداى با استفاده از توربو موفق به بیرون کشیدن 186 اسب‏بخار از این موتور کوچک شده، اما وزن زیاد 1315 کیلوگرمى ولوستر یاراى پا به ‏پا دویدن در کنار دو رقیب دیگر را ندارد. 
از نکات مثبت این اتومبیل مى‏توان به گشتاور 265 نیوتن‏مترى در دور موتور 1500 rpm اشاره کرد که سبب شتاب‏ اولیه خوب آن مى ‏شود. صفر تا 100 این اتومبیل 2/8 ثانیه بوده که در این کلاس از اتومبیل‏ها به نظر راضى‏ کننده مى‏آید، اما در مقایسه با MX5 و GT86 یک ثانیه کندتر است. 

مزدا MX5
مزدا همیشه در ساخت اتومبیل‏هاى پرطرفدار و بى ‏نقص تبحر خاصى داشته و از این ‏سو مى‏توان عنوان دوست‏داشتنى ‏ترین اتومبیل این مقایسه را به MX5 داد. شاید در نگاه اول موتور 2 لیترى 160 اسب بخارى آن کمى ضعیف به‏ نظر رسد، اما وزن بسیار کم MX5 (که 90 کیلوگرم از نسل‏قبلى سبک‏تر هم شده) روى این موضوع سرپوش گذاشته است. 
به ‏لطف وزن 1073 کیلوگرمى، عملکردهاى حرکتى این اتومبیل مثل هندلینگ، ترمز، سیستم تعلیق و حتى شتاب اولیه، به طرز سحرآمیزى، جذاب بوده و به راننده به جاى حس‏ رانندگى در جاده، حس پرواز را القا مى ‏کند که با قابلیت کروک شدن و داشتن سقفى به پهناى آسمان، این حس دو چندان مى‏ شود. 

تویوتا GT86
GT86 را مى‏ توان نقطه‏ مقابل مزدا MX5 دانست. به‏عنوان‏مثال MX5 از تعلیق نرمى بهره مى‏برد، در حالى که کمک ‏فنرهاى GT86 سفت و خشن هستند و بسیارى از کارشناسان، کمک‏فنر سخت در اتومبیل‏هاى اسپرت را به کمک فنرهاى نرم ترجیح مى‏ دهند. 
مزدا در ساخت MX5 تمرکز خود را بیشتر روی وزن قرار داده بود تا موتور و قدرت، اما در GT86 اینطور نبوده و ما شاهد موتور 2 لیترى سرحال با 200 اسب‏بخار قدرت هستیم که به طرز ماهرانه ‏اى با بدنه و گیربکس، هماهنگ شده است. 
GT86 با موتور تنفس ‏طبیعى و نسبتاً قدرتمند خود، عملکرد مناسبى در دور موتورهاى بالا ارائه مى‏ دهد و معمولاً در شتاب و درگ با اتومبیل‏های دیگر، پس از چند ثانیه، موفق به سبقت گرفتن در دور موتورهاى بالا مى‏ شود. 
صفر تا 100 این اتومبیل 2/7 ثانیه اعلام شده که البته براى دستیابى به آن، نیاز به صفحات هرزگیر در ابتداى مسیر دارید. از مهم‏ترین مشکلات GT86 مى‏توان به ترمزهاى ضعیف آن اشاره کرد که به طرز فاجعه‏ آمیزى باعث کاهش اعتماد به نفس راننده مى ‏شود، همچنین کیفیت کابین دل‏چسب نبوده و پس از مدتى خسته‏ کننده مى ‏شود. 

نتیجه‏ گیرى
هر 3 اتومبیل به منظور لذت بردن از رانندگى ساخته شده‏اند و از این رو نباید از آن‏ها انتظار آسایش یک‏ سدان و یا سرعت یک کوپه را داشت. 
از آن‏جایى که ولوستر اولین تجربه هیونداى در ساخت این کلاس از اتومبیل‏ها بوده، قطعاً راه زیادى براى پیشرفت و بهبود خود دارد. GT86 و MX5 داراى دو شخصیت متفاوت هستند، مقایسه آن‏ها سخت بوده و انتخاب آن‏ها سلیقه ‏اى است. 
MX5 اتومبیلى با وقار و چابک است که باید با آن، در جاده‏ هاى جنوب فرانسه با موسیقى کلاسیک رانندگى کرده و از تابش آفتاب روی صورت خود لذت ببرید، اما GT86 را باید به پیست برده و تمام لاستیک‏هایش را بدون هیچ‏گونه رحمى، صاف کنید، ‏طورى که بوى لاستیک‏های دود شده تا کیلومترها دورتر هم با مشام رسد.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس