نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20378
زمان انتشار: 21 مرداد 1397 13:11:00

همیشه مردم مقصر نیستند!

نمی‏دانیم چرا کمتر پیش می‏آید در نظم ترافیکی، صرفه‏ جویی در مصرف سوخت و احترام به قوانین، یک وزارتخانه، سازمان و حتی ارگان نسبت به مسائل و مشکلات سمت خود پاسخگو باشد و همیشه مردم باید در فکر تصحیح رفتار ترافیکی و کردار اجتماعی خود باشند!
همیشه مردم مقصر نیستند!
مجله ماشین - مهندس جواد علیپورصدری / عادت کرده‏ ایم همواره در تلویزیون، رادیو و مطبوعات در مباحثی چون رفت و آمد یا نظم ترافیکی، صرفه‏ جویی در مصرف سوخت و احترام به قوانین، مورد خطاب قرار گرفته و سخنان افراد ذی‏ربط و بی‏ربط را علیه مردم ببینیم. شهرداری ‏ها، راهداری‏ ها، وزارتخانه‏ های نیرو و نفت، پلیس راهور و ... مهم‏ترین اضلاع این چند ضلعی محسوب می‏شوند. 
در این میان راهنمایی و رانندگی از جمله مراجعی است که به مرور، واژه راهنمایی در عملکردش رنگ باخته و بیشتر بخش رانندگی آن جدی گرفته می‏شود تا مردم فقط پاسخگو باشند. خوب است، دست‏اندرکاران پلیس راهور با توجه دقیق‏تر به موارد زیر و هم‏زمان با افزایش بهای جرایم رانندگی، دستی نیز به سروگوش سامانه‏ ها و زیرساخت‏ های خود بکشند.

چراغ‏ ها و تابلوهای هوشمند
احتمالاً مشکل ماست که به اندازه این چراغ‏ها باهوش نیستیم وگرنه درک می‏کردیم درست روی خط عابر، صفر شدن ناگهانی زمان‏سنج، چقدر هوشمندانه است، زیرا چنانچه منجر به تصادف نشود قطعاً جریمه‏ای در پی دارد. این معضل، هنگام شمارش معکوس برای سبز شدن چراغ نیز همچون گذشته صادق است! برای تابلوهای هوشمند هم زمان و حجم ترافیک معبر، تفاوتی ندارد، همین که تصویر روی آنها تغییر می‏کند، نشان از هوش سرشار آنهاست!

بستن و تنگ کردن ورودی بزرگراه‏ها
چندی است در تهران، معضل تنگ کردن معابر ورودی بزرگراه‏ها از مسیر شرق به غرب بزرگراه همت (روی پل‏های فجر)، تقریباً به تمام ورودی‏ها سرایت کرده است. اینکه چرا افراد سوار بر خودروهای عبوری باید پاسخگوی اشکالات موجود در طراحی گذرگاه‏های چندین میلیارد تومانی باشند؟ یا چطور پس زدن ترافیک در آن بزرگراه ایرادی ندارد، اما این بزرگراه نباید دچار اختلال شود؟ و این زمان‏بندی شخصی با چه معیاری صورت می‏گیرد؟ برخی ابهامات این روش مبتکرانه‏ بوده، به ویژه وقتی پلیس حاضر، اصل جریان را فراموش می‏کند!

تابلوها و علائم گیج‏کننده
وقتی در مسیری به فاصله حدود 50 متر با دو تابلوی بیشینه سرعت 80 و 50 کیلومتر بر ساعت برمی‏خورید یا 100متر پس از تابلو پایان سبقت ممنوع دوباره با تابلوی سبقت ممنوع و در کنار آن مأموری مشغول انجام وظیفه روبه‏رو می‏شوید، بی‏شک مقصر شما هستید که بی‏احتیاط می‏رانید. 
تابلوهای راهنما نیز بدون اشکال نیستند و بسیاری از آنها درست مقابل خروجی یا گذرگاه، رانندگان را راهنمایی می‏کنند تا بسیاری از افراد ناآشنا به محل، خیلی دیر متوجه مسیر شده و ضمن برهم زدن نظم ترافیک، احتمالاً مرتکب خلاف رانندگی نیز بشوند.

ناتوانی در کنترل موتورسواران
معضل بی‏اعتنایی تقریباً تمامی موتورسواران به قانون و رعایت نکردن هیچ موردی، توسط همگان تأیید می‏گردد، اما سؤال اینجاست چرا پلیس تاکنون نتوانسته با مسئله‏ای که همه را به ستوه آورده، مقابله کند و راه‏حلی بیاندیشد؟ آیا طرح‏های ضربتی جمع‏آوری موتورسیکلت‏ها در معابر، پاسخ مناسبی برای تمام آلایندگی‏های زیست‏محیطی، کشته‏ها و مجروحان تصادفات این وسایل و خسارت‏های وارده به سایرین است؟ براستی هیچ عزم ملی قادر به کنترل خطاها و جرایم موتورسواران قانون‏شکن نیست؟

پلیس وظیفه یا وظیفه پلیس
صرفه‏ جویی در هزینه، کمبود نیروی انسانی یا به هر دلیل دیگری، اداره بسیاری از تقاطع ‏ها یا گذرگاه‏ های مهم، توسط نیروهای وظیفه انجام می‏شود. پلیسی که برای رسیدن به این مرحله، در مجموع کمتر از چهار ماه آموزش دیده است با اتکا به کدام تجربه یا کدام دانش افزوده می‏تواند برای رانندگان تعیین تکلیف کند، بر رعایت قانون نظارت کرده و به قول پلیس، اعمال قانون کند؟
روی دیگر سکه نیز روشن نبوده و نقصان در قوانین رانندگی، بدبینی یا کم‏لطفی، شاید سخت‏گیری بیش از حد یا هر چه باشد موجب تفسیر به رای قوانین، توسط بخشی از مأموران راهور شده تا جایی که گاهی اوقات مجبور هستید برای خلاف مرتکب نشده هم جریمه بپردازید و کمتر از دیدن نیروهای راهنمایی و رانندگی در مسیر، احساس آسایش کنید! این موارد در تشخیص مقصر تصادفات یا جریمه نشدن بعضی اتومبیل‏های پرتردد در جاده‏ها به وضوح دیده می‏شود!

فرهنگ نادرست، معبر نادرست، قانون نادرست
بدون تردید، فرهنگ رانندگی در کشور بسیار پایین بوده و متأسفانه هنوز هیچ برنامه‏ریزی اصولی برای تغییر این روند صورت نگرفته است. مشکلی که با وجود گذرگاه‏های غیراصولی و غیرفنی، پیچیده‏تر شده و اجرای قوانین نادرست آن را حادتر می‏کند.
مثلاً سال‏هاست میدان توحید تلفیق بدشکل و ناشایستی از تمام موارد گفته شده را به نمایش گذارده است. نصب دوربین‏های دارای نورافکن در مبادی طرح کارآمد! زوج و فرد نیز معضلی تازه برای ترافیک تهران است، زیرا رانندگان حدود نیم ساعت قبل از پایان طرح، مقابل دوربین‏ها منتظرند تا همان دقایق اولیه با ورود به محدوده، سراغ امور خود بروند. 
گاهی هم پلیس با طرحی ضربتی، مسیرهای تردد را با دلایل کاملاً کارشناسی به‏طور کلی تغییر می‏دهد تا با ورود ترافیک روز نخست هفته، مشخص شود یک مثبت و منفی در محاسبات اشتباه شده! و علیرغم تمام هزینه‏ها همه چیز باید به شکل اول بازگردد (مسیر غرب به شرق خیابان ملاصدرا تقاطع شیخ بهایی، 10/11/94).
آنچه گفته شد نمونه‏های انگشت‏شماری از واقعیت‏های موجود معابر و جاده‏های کشور است که پلیس محترم راهور می‏تواند با بازنگری در برخی دستورالعمل ‏ها و هماهنگی با سایر ارگان‏ها در جهت رفع آنها گام برداشته و نمره مثبت خود در خدمت به مردم را از قبل بالاتر ببرد. 
 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس