نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20381
زمان انتشار: 22 مرداد 1397 12:43:00

کاربرد رنگ‏ های پودری در خودرو

به علت جلوگیری از آلودگی محیط زیست، کاهش ضایعات در حین تولید، کارایی بالا و سادگی مراحل رنگرزی، رنگ‏های پودری در صنعت خودرو جای خود را باز کرده اند.
کاربرد رنگ‏ های پودری در خودرو

 مجله ماشین - مهندس اشکان معصومی / راه اندازی چنین امکاناتی که بتوان رنگ پودری را جایگزین رنگ‏های حلالی کرد، بسیار پر هزینه بوده و همچنین نظر به اجرای سیاست های کاهش هزینه توسط خودروسازان، به موازات افزایش کیفیت، هر خودروسازی نمی‏تواند از رنگ‏های پودری برای محصولاتش استفاده کند. رنگ‏های پودری در حال حاضر برای رنگ ‏آمیزی قطعات موتور، ترمز، فیلتر، رینگ‏ها و بخش‏هایی از بدنه مانند دستگیره‏ ها، سپرها و تزئینات داخلی و خارجی مصرف می‏گردند. انواع رنگ‏های پودری که در حال حاضر در صنعت خودرو استفاده زیادی دارند، عبارتند از:

 
رنگ پلی استر / TGIC پودری
این رنگ به عنوان پوشش متالیک رینگ خودروها مصرف می‏گردد، ظاهر زیبایی دارد و در مقابل ضربه مقاوم است. با ضخامت 37 تا 100 میکرون اعمال شده و در دمای 88 درجه سانتی‏گراد به مدت 15 دقیقه خشک می‏شود. 

رنگ آکریلیک پودری
این رنگ برای رنگ رینگ‏ها و تزئینات خارجی مانند دستگیره‏ها و سپرهای خودرو استفاده می‏شود. در دمای پایین خشک ‏شده و مقاومت مناسبی در برابر ضربه از خود نشان می‏دهد. با ضخامت لایه خشک 25 تا 200 میکرون روی قطعه اعمال شده و در دمای 72 درجه سانتی‏گراد و مدت 20 دقیقه خشک می‏شود.
 
رنگ پلی استر / پلی اورتان پودری
انعطاف‏پذیری این رنگ بیشتر از رنگ‏های اکریلیک پودری است و درخشندگی و مقاومت شیمیایی خوبی دارد. ضخامت لایه خشک آن 30 تا 100 میکرون بوده و به مدت 15 دقیقه در دمای 88 درجه سانتی‏گراد خشک می‏شود.
 
رنگ هیبرید اپوکسی / پلی استر پودری
این پوشش Anti Chip است، یعنی در مقابل ضربات ناشی از پرتاب سنگریزه مقاومت زیادی دارد. به همین علت روی قطعاتی اعمال می‏شود که در معرض پرتاب سنگریزه قرار دارند مانند سپر، زه، جلو پنجره یا گلگیر خودروها، با ضخامت لایه خشک 30 تا 200 میکرون اعمال شده و در دمای 88 درجه سانتی‏گراد و مدت زمان 15 دقیقه خشک می‏گردد.
 
رنگ اپوکسی پودری
این پوشش مقاومت خوبی در مقابل اشعه ماوراء بنفش داشته و از درخشندگی مناسبی برخوردار است. برای رنگ‏آمیزی رادیاتور و قطعات موتور خودرو از آن استفاده می شود. چسبندگی خوب و مقاومت خوردگی مناسبی دارد و با ضخامت 30 تا 400 میکرون اعمال می‏گردد و در دمای 80 درجه سانتی‏گراد به مدت 15 دقیقه خشک می‏شود.
 
رنگ‏های روکش مقاوم
رنگ‏های (High Solid Top Coat) به علت رعایت قوانین محیط زیستی در برخی از خودروسازان جهان مورد توجه قرار گرفته‏اند. این خودروسازان علاقه‏مند به استفاده از رنگ‏هایی هستند که درصد حلال در آنها کمتر است. این رنگ ها، 64 تا 68 درصد جامد بوده و میزان مواد فرار در آنها 320 تا 355 گرم در لیتر است. در مقایسه با سایر رنگ‏ها از سختی و مقاومت اسیدی بیشتری برخوردار بوده ولی تحمل ضربه کمتر از آن دارند. 
انواع رنگ‏های حلالی رویه خودرو مانند الکیدی، پلی استری و اکریلیک می‏توانند بدین صورت تولید شوند. جهت تولید این رنگ‏ها از رزین‏های اکریلیک هیدروکسیل دار، پلی استرهای هیدروکسیل دار و یا الکید استفاده می‏شود و به آن پلیمر کاردورا (Cardura E10) اضافه می‏گردد که در واقع استر ترشیاری آلیفاتیک اسید است. این ماده باعث کاهش گرانروی (ویسکوزیته) رزین در رنگ می‏گردد و همچنین میزان حلال بودن رزین را افزایش می‏دهد و امکان ایجاد رنگی مقاوم را فراهم می‏کند. رزین اصلی که همراه با ماده کاردورا مصرف می‏گردد، باید از زنجیر کوتاه مولکولی برخوردار باشد. مخلوط رزین اکریلیک و کاردورا، رنگ مقاوم دو جزئی است که به وسیله یک پلی اُل مانند تری متیلول پروپان (TMP) یا نئو پنتیل گلیکول (NPG) در حضور نمک قلع در دمای 100 تا 150 درجه سانتی‏گراد خشک می‏گردد و گرانروی آن در هنگام مصرف 112 تا 126 میلی پاسکال ثانیه است. 

 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس