نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20386
زمان انتشار: 25 مرداد 1397 12:00:00

سوپراسپرت لبنانی با 900 اسب ‏بخار قدرت

برای آن هایی که اخبار سوپراسپرت‏ ها را دنبال می‏ کنند، نام کمپانی W موتور، نام آشنایی نیست. مجموعه ‏ای که در سال 2012 توسط «رال دی‏باس» در بیروت ثبت شد تا دنیا سوپراسپرتی را که اصالتاً لبنانی است بشناسد!
سوپراسپرت لبنانی با 900 اسب ‏بخار قدرت

 مجله ماشین - مسیح فرزانه / رال دی باس جوان، متولد بیروت و دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه «باکالوری» از کشور فرانسه است. از طراحی صنعتی را در دانشگاه آمریکایی ‏های لبنان خوانده و درادامه موفق به فارغ ‏التحصیلی از رشته طراحی صنعتی (طراحی خودرو) از دانشگاه کاونتری انگلستان در سال 2009 شده است. آقای «دی باس» که در طی 3 سال تحصیلش در دانشگاه کاونتری 3 بار موفق به دریافت جوایز طراحی در سطح اروپا و از جمله برای پروژه لندروور LRS کانسپت شده، از سال 2006 کار روی طراحی W موتور را آغاز کرده و در می‏2012 شرکت خود با این نام را در شهر بیروت عروس خاورمیانه به ثبت رساند. 

در نهایت هدف او می‏ شود ساخت یک سوپراسپرت فوق گران و شاید یکی از گران ترین های دنیا برای افراد خاص. به همین دلیل تیمی از بهترین متخصصان خودرو از بزرگانی چون «مگنا استر» اتریش، «راف» آلمان، «استودیو تورینو» ایتالیا و. . . یک بانک خصوصی لبنانی دور هم جمع شده کار با 13 میلیون دلار استارت می‏خورد. 
اولین محصول این کمپانی رسماً در دوبی موتور شو با نام «لیکان هایپراسپرت» با موتور 6 سیلندر 7/3 لیتری دو توربویی 740 اسب‏ بخاری و قیمت شوکه ‏کننده 4/3 میلیون دلار در کنار یک طراحی اغوا کننده رونمایی شد.
دیری نپایید که با خریداری شدن یک دستگاه از این ابرخودرو توسط نیروی پلیس ابوظبی و سپس راه یافتنش به سری ششم از فیلم سینمایی تجاری-اکشن «سریع و آتشین» کم کم وجهه بین ‏المللی و جهانی برای خود ساخت که برخی ازآن با نام گران‏ترین سوپراسپرت دنیا و برخی از آن با نام اولین سوپراسپرت عربی یاد می‏کنند. این کمپانی می‏گوید در طی یک سال تنها توانایی عرضه 5 دستگاه هایپراسپرت دست‏ساز را دارد. 
این کمپانی حالا پارافراتر از انتظارات گذشته و رسما اعلام کرده تولید دومین ابرخودروی با نام Fenyr و با موتوری 900 اسب ‏بخاری آغاز شده است. عددی که حداقل روی کاغذ می‏تواند ابرخودروهایی چون فراری لافراری، مک‏لارن P1 و پورشه 918 را به چالش کشیده و برای بوگاتی ویرون یک زنگ خطر باشد! اما در چین کلاس خودرویی مرز اعداد روی کاغذ تا واقعیت روی جاده از زمین تا آسمان متفاوت است! «فنیر» چهره آنچنان متفاوت و ساختارشکنانه ای در مقابل «لیکان» محصول قبلی این شرکت نداشته و به نوعی می‏توان آن را نمونه وحشی‏تر و تهاجمی‏تر شده این مدل دانست. اطلاعات منتشر شده اما غیررسمی از منابع معتبر و نزدیک به شرکت «دبلیو موتورز» می‏گویند که احتمال استفاده از یک موتور 10 تا 12 سیلندر با گنجایش بیش از 5 لیتر وجود دارد. از طرفی W موتور گفته که سیاست جدیدش در قالب استفاده از یک موتور کوچک 4 لیتری 6 سیلندر تخت که در مدل قبلی به بهره‏ برداری رسید، تغییر کرده و پیشرانه جدید با خروجی 900 اسب‏بخار و گشتاور 1200 نیوتن‏متر، در حالی که همچنان درعقب خودرو خواهد تپید، دست پرورده برند RUF آلمان، تیونر معروف است که تغییرات گسترده‏ای به ‏صورت اختصاصی روی پورشه انجام می‏دهد و مؤسس آن، آقای «آلویس راف» است. 
شتاب صفر تا صد این خودرو کمتر از 7/2 ثانیه، با حداکثر سرعت بیش از 400 کیلومتر روی وزن 1200 کیلوگرم است که می‏تواند از نظر حداکثر سرعت آن را به بوگاتی ویرون و هنسی نزدیک کند. 
بدنه آن قرار است از فیبرکربن ساخته شود و شرکت می‏گوید که تنها این مدل را در 25 دستگاه تولید محدود عرضه خواهد کرد و جز منتظر ماندن در لیست انتظار و پرداخت مبلغی کلان، هیچ کمکی به افراد فوق ثروتمند نمی‏تواند بکند! آپشن ‏های این خودرو، پوشش داخلی از نوع چرم و جیر با دوردوزی و دست‏دوزی و چیدمان رنگ و تریم داخلی می‏توانند به خواست مشتری باشند. انتخاب‏ها شامل رنگ، نوع رینگ‏ها، و سیستم‏های صوتی داخل خودرو هم می‏شود. در حقیقت W موتور در حال تلاش است تا بتواند سبک و کلاس خاصی از ابرخودروها را برای افراد خاص و متمول دنیا ساخته و پرداخته کند، کاری که اگرچه به نظر می ‏آید خیلی رقابت بزرگی در بازار ایجاد نکند، ولی می ‏تواند هر متمولی را به پرداخت حداقل بیش از 3 میلیون دلار برای چنین برندی مجاب کند.
اما باید دید آیا پس از گذشت 10 تا 20 سال چنین خودرویی همانند محصولات فراری و لامبورگینی و مک‏ لارن و بوگاتی، همچنان محبوب می‏ماند و ارزشمند‏تر می‏شود یا خیر. . .؟ این را زمان ثابت خواهد کرد. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس