نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20397
زمان انتشار: 01 شهریور 1397 11:56:00

در این کمپانی هر 55 ثانیه، یک دستگاه خودرو تولید می شود

داچیا که در تملک رنو است و قدمتش به سال 1966 میلادی باز می‏گردد، در حال حاضر بزرگ‏ترین خودروساز و صادرکننده کشور رومانی، با ظرفیت سالیانه نیم میلیون دستگاه خودرو بوده و درآمد سالانه آن ، حدود 105 میلیون دلار اعلام شده است.
در این کمپانی هر 55 ثانیه، یک دستگاه خودرو تولید می شود

 مجله ماشین - مسیح فرزانه / البته نام این برند در دهه 60 میلادی UAP یا Uzina De Autoturisme Pitesti بود که در ابتدا تحت لیسانس رنو، مدل رنو 8 را تولید می‏کرد و با نام داچیا 1100 به فروش می‏رساند. این قطب کوچک خودروسازی رومانیایی، بین سال‏ های 1968 تا 1972 فقط 44 هزار دستگاه خودرو تولید کرد. اگرچه در سال 1969 باز هم به سراغ رنو رفت و یک مدل جدید با استفاده از رنو 12 به بازار داد. تمامی این سال‏ ها سپری شد و این خودروساز تا اوایل سال 2000 به تولید ادامه داد، اما محدودیت در عرضه، به‏ همراه کیفیت و ایمنی نه ‏چندان خوب ماشین‏ هایش، سبب شده بود نتواند بازارهای فرامرزی را هدف بگیرد.

در سال 1999، مدیر وقت رنو آقای «لوییز شواتزر»، طرح خرید برند داچیا از سوی رنو را مطرح کرد و معامله سریعاً جوش خورد. مهندسین رنو به کارخانه داچیا آمدند، فوراً برنامه تنظیم نیرو و انتقال و آموزش تجربیات و روش‏های جدید تولید خودرو آغاز شد و در سال 2004 محصولی با نام رنو (داچیا لوگان) یا همان L90 خودمان، از روی خط تولید رنو- داچیا بیرون آمد. این برند در عرض 10 سال، موفق به نفوذ در بازار 34 کشور شد و توانست خط تولید در کشورهایی همچون ایران، برزیل، کلمبیا، هند، مراکش، روسیه، آفریقای جنوبی و... راه‏اندازی کند و تعداد محصولات خود را به 6 مدل برساند. 
سال 2007 استودیوی طراحی مدرن داچیا، با همکاری گروه رنو در رومانی افتتاح شد. مدیر این استودیوی مدرن و زیبای طراحی «جف گاردینر»، بریتانیایی، فارغ‏‏التحصیل رویال کالج بریتانیا و با سابقه کار در فورد و رنوست. رنو داستر (که در کشورمان هم موجود است)، نخستین محصول این استودیو در بخارست به‏ شمار می‏رود.
گاردینر در خصوص این استودیوی طراحی می‏گوید: "ما اینجا 24 طراح جوان از سراسر دنیا و ملیت ‏هایی چون هند، رومانی و بلغارستان داریم. عموم طرح‏ها، برای برند داچیا مورد استفاده قرار می‏گیرد و سیاست ما به ‏گونه‏ ای است که با کلیه مدارس طراحی اطرافمان تعامل خوبی داریم. البته ماشین‏هایی که اینجا طراحی می‏کنیم، از سوی برند رنو نیز مورد استفاده قرار می‏گیرند." 
سیاست دیگری که اشکودا در تولید مدل‏های خود مد نظر می‏گیرد، این بوده که با بررسی بازارهای مختلف اقتصادی در کشورهای مختلف، بر طبق سبد فروش و نیاز بازار آن کشور محصول خود را تجهیز می‏کند تا بتواند با سایر محصولات داخلی و وارداتی آنجا رقابت کند. همه این موارد، در کنار یک سیاست‏گذاری حرفه‏ای، سبب شده فروش این شرکت از 23 هزار دستگاه در سال 2004 به 430 هزار دستگاه در سال 2013 برسد. در سال 2013 این کمپانی در کارخانه مرکزی خود واقع در Mioveni رومانی موفق به تولید 342 هزار دستگاه داچیا شد، یعنی تولید 1390 دستگاه در روز و یک ماشین در هر 55 ثانیه!
بخش دیگر این کمپانی که در شهر Titu واقع است، دپارتمان مرکزی آزمایش فنی نام دارد که از 1999 با استانداردهای مدرن رنو ساخته شد. این ساختمان جدید، در محل سابق پایگاه هوایی ارتش رومانی در زمان زمام داری «نیکولا چائوسسکو» بوده که برای نشست و برخواست هلیکوپتر مورد استفاده قرار می‏گرفت. 
این مرکز که در سال 2010 آماده بهره‏برداری شد، می‏تواند خودروهای داچیا را با توجه با شرایط روز، مدرن کند و کامل‏ترین مرکز آزمایش خودرو در اروپای شرقی با محوریت رنو به ‏شمار می‏رود. در این مرکز 24 روبات وجود دارد که 5 روز هفته، یک محصول پروتوتایپ را که قرار است چند سال دیگر به بازار بیاید، تحت آزمایش‏های فشرده 4 تا 5 ساله قرار می‏دهند. یکی از این آزمایش‏ ها، آزمون 22 روزه رطوبت است. 
سپس ماشین‏ها از مرکز آزمایش تیتو به یک پیست آزمایش در فاصله 36 کیلومتری آن انتقال داده می‏شوند تا در 10 جاده با شرایط کاملاً مختلف مورد آزمون قرار بگیرند، مثل خاکی، گِلی، سنگی و صخره‏ای، تپه ماهور و... لوگان و داستر جدید (که اولی به کشورمان وارد نشده، اما دومی وارد شده)، تماماً در این مرکز طراحی و آزمایش شده‏ اند.
در هر حال، برند داچیا و تبدیل شدن آن از یک خودروساز ناشناخته با تولید کم، به یک برند معروف اقتصادی با ظرفیت تولید نیم میلیون دستگاه، می‏تواند بهترین سرمشق برای تمامی برندهایی باشد که به ‏دنبال نوسازی خود برای فتح بازارهای دنیا هستند. سابقه موفقیت لوگان (L90) و تثبیت جایگاهش در بازار داخلی ایران، می‏تواند بهترین حجت این ادعا باشد.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس