نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20399
زمان انتشار: 03 شهریور 1397 11:16:00

برترین ماشین پلیس‏ های دنیا

چند سالی است که پلیس برخی کشورها با به خدمت گرفتن سوپر خودروها، سعی می کنند تا وجهه خاصی را برای خود رقم بزنند اما به نطر می رسد این کار آنها یک حرکت نمایشی است.
برترین ماشین پلیس‏ های دنیا

 مجله ماشین - حمیدرضا هدایت‏ پناه / لامبورگینی، اولین گالاردو را در سال 2004 به نیروی پلیس ایتالیا هدیه کرد و دومین نمونه یعنی مدل Gallardo LP560 نیز در سال 2008 به خدمت این نیرو درآمد. حالا که سوپراسپرت ‏ساز شماره یک سنت‏آگاتا از مدل Huracan به‏ عنوان جانشین گالاردو پرده‏برداری کرده، به هیچ وجه جای تعجب نیست اگر بدانیم Stephan Winkelmann مدیر عامل شرکت نامبرده، در اواخر اردیبهشت ماه امسال، کلید یک دستگاه از این هیولای 650 اسب‏بخاری را طی مراسم با شکوهی که در شهر رم برگزار شد، به فرمانده پلیس ایتالیا اهدا کرد. اقدامی که احتمالاً آه از نهاد بسیاری از رانندگان نه‏ چندان قانون‏ مدار جاده‏ های کوهستانی و بی‏ نظیر شمال چکمه اروپا برآورده است! 

هوراکان جدید، با رنگ‏ آمیزی آبی مخصوص پلیس، جلوه‏ای زیبا به خود گرفته اما آنچه این جذابیت را بیشتر می‏کند، پیشرانه 2/5 لیتری 10 سیلندر خورجینی آن است که در هماهنگی کامل با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه، هر مجرمی را با دردسر جدی مواجه می‏کند: هوراکان، شتاب صفر تا 100 کیلومتر را در 2/3 ثانیه ثبت کرده و برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت فقط به 9/9 ثانیه زمان احتیاج دارد. خبر بد برای شخص فراری اینکه، خودروی پلیس در حال تعقیب او، می‏تواند به حداکثر سرعت 345 کیلومتر بر ساعت نیز دست یابد، پس بهترین کار این است که خود و راننده تعلیم‏ دیده اسباب‏ بازی جدید پلیس ایتالیا را به دردسر نینداخته و هرچه سریع‏تر، در کناره امن مسیر متوقف شود! 
فراری ‏های شیخ
پلیس دبی، حالا ناوگانی از سوپرخودروهای بی ‏نظیر را در اختیار دارد که احتمالاً از میان تمامی آنها فراری FF با پیشرانه 12 سیلندر خورجینی 650 اسب‏بخاری، بیش از همه به چشم می‏ آید. باید اعتراف کرد که رنگ ‏آمیزی سبز و سفید پلیس دبی، آنقدرها هم به جذاب‏تر شدن چهره اسب سرکش فراری کمک نکرده، اما هرچه باشد این سوپراسپرت قرار است تنها به ‏وسیله افسرهای زن پلیس دبی مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ فراری تا این حد برای ماشین پلیس شدن مناسب نیست، زیرا FF یکی از معدود ساخته ‏های سوپراسپرت‏ساز ایتالیایی محسوب می‏شود که صندلی عقب آن به غیر از بچه‏ های 5 ساله، برای دیگران نیز قابل استفاده بوده و با برخورداری از سیستم چهارچرخ متحرک، کاملاً برای مانور در روزهای برفی و یخبندان آماده است (البته پلیس دبی برای استفاده از این شاخصه، احتمالاً باید چند دهه ‏ای دندان روی جگر بگذارد)! فراری FF شتاب صفر تا 100 کیلومتری برابر با 7/3 ثانیه دارد و حداکثر سرعت آن نیز 335 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. 
 
ماشین فرمولاوان پلیس بریتانیا
با ارتفاعی در حدود 1076 میلی‏متر، احتمالاً افسر پلیس بخت ‏برگشته ‏ای که قرار است پشت فرمان Caparo T1 به گشت‏زنی در اتوبان بپردازد، هنگام عبور از تریلی‏ها و اتوبوس‏های موجود در جاده، حسابی به وحشت می‏افتد. اما دردسر جدی‏تر، متوجه کسی است که در حوزه استحفاظی او بخواهد از قوانین ترافیکی تخطی کند. با نسبت اسب‏ بخار به وزن بالاتر از بوگاتی ویرون، این مدل در کمتر از 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‏رسد که فرار از دست آن را حتی برای مجرمانی که سوار بر بهترین سوپراسپرت‏های حال حاضر جهان هستند، تبدیل به رؤیایی دست‏ نیافتنی می‏کند!
خودروی مورد بحث، فقط 475 کیلوگرم وزن دارد و با برخورداری از باله عقب بزرگ و باله‏ های جلویی که بیشترین نیروی به سمت پایین (Downforce) ممکن را تولید می‏کنند، به وضوح رؤیای اغلب طراحان خودروهای فرمولاوان به‏ شمار می ‏آید. با تکیه بر پیشرانه قدرتمند 575 اسب‏بخاری و چسبندگی بی ‏نظیر خود،  Caparo T1عملاً برای سخت‏ترین تعقیب و گریز‏ها هم آماده به ‏نظر می‏رسد. 
راکت‏های مرسدس‏ بنز
آلمان، یکی از معدود کشورهایی است که بخش‏ هایی از آزادراه‏ های بی‏نظیر آن در ساعاتی از روز، فاقد محدودیت‏های سرعت معمول هستند و رانندگان در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، می‏توانند در کمال امنیت سرعت‏های بیش از 200 کیلومتر بر ساعت را نیز در مسیرهای عمومی آن تجربه کنند. اما اگر به هر دلیلی، راننده‏ای تصمیم بگیرد کوچک‏ترین تخطی از قوانین داشته باشد و یا آنکه در زمان نامناسب هوس سرعت به سرش بزند، حسابی به دردسر می ‏افتد، زیرا پلیس اتوبان‏های افسانه‏ای ژرمن‏ ها، به همان اندازه که برای رانندگان مبادی آداب بی‏ خطر است، برای آنهایی که بخواهند دردسر درست کنند، پُر خطر خواهد بود!
فرقی نمی‏کند ماشین شما یک سدان خانوادگی باشد یا فراری کالیفرنیا، زیرا به هر حال، هیچ شانسی در برابر راکت مرسدس‏ بنز نخواهید داشت! این CLS به هیچ وجه مشابه نمونه‏ های معمولی نیست و با برخورداری از پیشرانه 12 سیلندر خورجینی ساخت AMG با قدرت خروجی 730 اسب‏بخار، هنوز هم پس از سپری شدن بیش از 5 سال از ورود به خدمت، کاملاً سرپنجه و روی فرم به نظر می‏رسد. حداکثر سرعت این مدل 362 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. 
این آئودی ‏های بی‏نظیر
در مورد پورشه‏ ها و ده‏ها مدل مرسدس و ب‏ام‏و رسته ‏های مختلف پلیس آلمان، می‏توان یک مقاله مجزا نوشت (البته از کشوری که مرسدس‏بنز C کلاس را به‏ عنوان تاکسی به خدمت می‏گیرد، کمتر از این هم نمی‏توان انتظار داشت)! در هر حال، بین تمامی خودروهای پلیس ویژه گشت اتوبان، دو دستگاه آئودی R8 GTR بیشتر از همه به چشم می ‏آیند. البته اینها R8‏های معمولی نبوده و مردان ABT به‏ عنوان تیونر رسمی فولکس‏واگن، حسابی از خجالت آن در آمده‏ اند.
سیستم ترمز با دیسک‏ های سرامیک کربنی، قفس محافظت هنگام واژگونی یا رول‏بار فولادی، صندلی‏ های ساخت ریکارو و رینگ‏های آلومینیمی 19 اینچی تازه اول ماجرا هستند زیرا عامل اصلی جذابیت، پیشرانه 5 لیتری 10 سیلندر خورجینی توربوشارژ 620 اسب‏بخاری آن بوده که در همکاری با گیربکس اتوماتیک، به راننده اجازه می‏دهد ظرف 2/3 ثانیه، هیولای ساخته شده از آلومینیم و فیبرکربن خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و اگر خودروی فراری تصمیم به ادامه بازی موش و گربه بگیرد، حالا که نمی‏تواند در زمینه شتاب برتری قاطعی نسبت به R8 GTR داشته باشد، به نفعش است بتواند به حداکثر سرعتی بیش از 325 کیلومتر بر ساعت برسد!
تعقیب و گریز از نوع آمریکایی
ماشین پلیس ‏های آمریکایی همیشه در بین جذاب‏ترین ‏ها قرار داشته ‏اند و حالا انواع مدل‏های دوج چارجر SRT که به ‏صورت خاص برای رانندگی تهاجمی تقویت شده‏اند، چند سالی است توسط مردان کرایسلر به‏ عنوان ماشین سازمانی در اختیار ادارات پلیس در سرتاسر ایالات‏متحده قرار می‏گیرند. مدل 2014 این سری، به پیشرانه قدرتمند 8 سیلندر خورجینی به حجم 7/5 لیتر مجهز شده که 370 اسب ‏بخار را به پدال گاز راننده متصل می‏کند. البته دوج و اداره پلیس ملی، هیچکدام اطلاعات دقیق مربوط به شتاب و حداکثر سرعت این اتومبیل را اعلام نکرده‏اند و تنها با بررسی سندهای بودجه ‏ای، می‏توان به قیمت 46 هزار و 335 دلاری آن پی برد که به وضوح از قیمت چارجر استاندارد بالاتر بوده و خبر از تغییرات و بخش‏های اضافی متعدد در آن می‏دهد که از میان آنها، می‏توان به سامانه ارتباطی ماهواره‏ای و لپ‏تاپی که به ‏صورت مستقیم به بانک مرکزی اطلاعات پلیس ملی متصل است اشاره داشت. 
البته دوج چارجر SRT پلیس آمریکا، یک تفاوت عمده با دیگر اتومبیل ‏های مورد بحث این نوشتار نیز دارد و آن اینکه یک خودروی عملیاتی واقعی بوده که از سال 2005 به این سو، به‏ صورت گسترده در عملیات پلیسی شرکت دارد، حال آنکه سوپراسپرت ‏های دیگر، در تعداد محدود و عمدتاً به‏ عنوان خودروهای گشتی در مناطق خاص یا به‏عنوان جاذبه‏ های توریستی کارایی دارند، وگرنه پلیس دبی چرا باید یک آستون‏مارتین One-77 را به خدمت می‏گرفت؟
در هر حال، چه تشریفاتی باشند چه واقعی، این‏ها خودروهای پلیسی هستند که هنگام عبور از کنارشان، نفس هر بیننده‏ ای در سینه حبس می‏ شود و این فکر که روزی تبهکاری در یک تعقیب و گریز خیابانی، مجبور به فرار از دست آنها شود (حتی اگر بدانیم چیزی جز خیال و رویا نیست) باز هم هیجان‏ انگیز است!
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس