نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20402
زمان انتشار: 07 شهریور 1397 12:03:00

کادیلاک ATS کوپه در برابر فورد ماستنگ کدامیک اسپرت یا لوکس واقعی است؟

آنچه بسیاری افراد از خودروهای خود انتظار دارند عملکرد رضایت بخش در جهت تأمین نیازهای مختلف است و تعداد محدودی هستند که می‏ توانند تمام درخواست‏ های راننده را اجابت کنند.
کادیلاک ATS کوپه در برابر فورد ماستنگ  کدامیک اسپرت یا لوکس واقعی است؟

 مجله ماشین- مهندس کیوان بنی هاشمی  / دو اتومبیل موردبحث عبارتند از کادیلاک ATS 2.0T و فورد ماستنگ Eco Boost که هر دو مدل 2018 بوده و در محدوده قیمتی 40‏هزار دلار قرار می‏گیرند. 

پرسشی که در ابتدا مطرح می‏شود این است که چرا از نمونه 8 سیلندر V‏شکل که به ‏صورت آپشنال قابل سفارش است برای ماستنگ مورد آزمایش انتخاب نشد، دلیل آن این است که استفاده از چنین پیشرانه ‏ای برای رقابت با نمونه 4 ‏سیلندر خطی توربوشارژردار کادیلاک منطقی نبوده و مضاف بر اینکه در صورت استفاده از گزینه 8‏سیلندر دیگر امکان در‏نظر گرفتن بسیاری از تجهیزات ایمنی و رفاهی لوکس گران قیمت‏تر در آن وجود نداشت.
این دو مدل در موارد متعددی به یکدیگر شبیه هستند. کادیلاک اندکی کوچک‏تر بوده و حدود 136 کیلوگرم از فورد سبک‏تر است. ضمن اینکه صندلی جلوی آن تنگ‏تر و فضای بار آن کوچک‏تر است. قیمت ATS کوپه نیز کمی ارزان‏تر از ماستنگ بوده، یعنی 39 هزار و 490 دلار در مقابل 39 هزار و 880 دلار. 
در مقابل ماستنگ موتور قدرتمندتری داشته و نسبت نیرو به وزن بهتری دارد اما با این وجود توانسته در‏خصوص میزان مصرف سوخت با کادیلاک به رقابت بپردازد. در یک آزمایش استاندارد این نشانگر همه چیزی است غیر از تساوی. فورد در کسب شتاب اولیه و همین طور طی مسافت 400 متر سریع‏تر از کادیلاک است ولی ATS در این رقابت پا به پای ماستنگ حرکت می‏کند. 
فورد در آزمایش قدرت ترمزگیری از سرعت 96 کیلومتر برساعت توانست 5/2‏متر زودتر از کادیلاک متوقف شده، در آزمایش حرکت مارپیچی شتاب ثقلی بیشتری را تحمل کرده و سریع‏تر خود را به سرعت 160 کیلومتر بر‏ساعت برساند، در نهایت صدای خروجی از اگزوز آن نیز جذاب‏تر است.  
گرچه قدرت موتور و گشتاور بالاتر پیشرانه Eco Boost ماستنگ به چابکی و سرعت بیشتر آن در مقایسه با کادیلاک منجر شد اما این تایرها بودند که نقش مهمتری را در بسیاری از آزمایش‏ها ایفا کردند. 
کادیلاک برای اینکه از نظر قیمتی قابل رقابت با فورد باشد فاقد هر‏گونه آپشنی بود، بنابراین تایرهای آن از انواع چهار فصل کانتیننتال ProContact بودند در حالی که ماستنگ که از مجموعه قدرتی Eco Boost ، دیفرانسیل لغزش محدود و تایرهای پیرلی P Zero مخصوص تابستان که یکی از بهترین نمونه ‏های حال حاضر در بازار است، سود می‏برد. 
چنین موارد تفاوتی نتایج خود را در محاسبات کاملاً به نمایش گذاشت چون کادیلاک از شاسی فوق‏العاده خوبی برخوردار است اما هماهنگی خوبی با این تایرها نداشته و اگر شما قصد رانندگی اسپرتی و هیجانی داشته باشید تایرها اصطلاحاً جیغشان درآمده و باعث بیش‏فرمانی وسیله می‏شوند. 
با وجود اینکه ماستنگ در قسمت جلو از چسبندگی خوبی به سطح مسیر حرکت برخوردار است اما نمی‏توان آن را کامل و ایده‏ آل دانست. نیرو در خودرو به‏ خصوص در حالت‏های مختلف اسپرت همانند چکشی است که به ‏راحتی می‏تواند تایرهای عقب نمونه ‏های دیفرانسیل عقب را نابود کرده و سامانه کنترل پایداری را فعال کند.
فورد تمایل زیادی به بروز حالت بیش‏فرمانی داشته و باید با مهارت با آن رانندگی کرد، البته پیشرانه کوچک‏تر نیز از این نظر استنثاء نیست. افرادی که با آن رانندگی می‏کنند باید با ناکارآمدی‏ های این مدل آشنا شوند. البته ماستنگ در مسیرهای کوهستانی برتری بی‏چون و چرایی به کادیلاک داشته و برای رانندگی روزانه نیز هیچ تردیدی وجود ندارد که نسبت به آن سریع‏تر و اسپرت‏تر است.
از دیگر برتری‏ های کاملاً تاثیرگذار ماستنگ نسبت به ATS گیربکس 10‏سرعته اتوماتیک آن است چون در مسیرهای جاده‏ای عملکرد فوق‏العاده‏ای داشته و سبک یا سنگین کردن دنده ‏ها نرم‏تر و سریع‏تر از کادیلاک انجام گرفته و به نظر می‏رسد که گیربکس می‏داند که در هر شرایطی چه دنده‏ای مناسب بوده و در حالت اسپرت عملکرد آن به قدری خوب است که پدال ‏های تعویض دنده روی فرمان اضافی به نظر می‏رسند.   
اما گیربکس 8‏سرعته اتوماتیک ATS در مقایسه با جعبه ‏دنده ماستنگ کاملاً متفاوت است. تعویض دنده‏ ها در آن به نرمی انجام شده اما بدون در‏نظر گرفتن حالت حرکت انتخابی تمایل زیادی به حرکت با سرعت 8 دارد و راننده اگر قصد حرکت سریع با کادیلاک داشته باشد باید از پدال‏های روی فرمان برای تعویض دنده‏ها استفاده کند، البته این نمونه ‏ها واکنش‏های چندان سریعی نداشته و تاحدودی کند به ‏نظر می‏رسند. 
باوجود برتری دینامیکی فورد نسبت به کادیلاک اما نمی‏توان آن را نمونه ایده ‏آلی به حساب آورد. تنظیمات ضربه‏ گیرها باید دائماً خود را با حالت‏های مختلف رانندگی هماهنگ کنند. با این وجود ماستنگ موردآزمایش با چنین سطح تجهیزاتی به‏عنوان یک خودروی اسپرت کاملاً به ATS برتری دارد. 
اما با این سؤال پیش می‏آید که کدامیک به‏ عنوان یک خودروی لوکس برتر است؟ باید اعتراف کرد که در این زمینه رقابت نزدیک است. فورد ماستنگ در میان 8 اتومبیلی که در این کلاس قرار می‏گیرند دارای کابینی با بیشترین صدا بوده و کادیلاک از این نظر دومین کابین آرام را داراست. 
ماستنگ علیرغم برخوردار بودن از ضربه ‏گیرهای فعال Magne Ride که به‏ صورت آپشنال برای آن قابل سفارش است باز هم سواری و حرکتی شبیه خودروهای اسپرت دارد در حالی که سواری کادیلاک بر لوکس بودن آن تاکید می‏کند. 
اما با وجود این تفاوت‏ها بسیاری کابین ماستنگ را ترجیح می‏دهند. البته متعهد بودن کادیلاک به استفاده از مواد اولیه ارزشمند قابل تحسین است اما به‏ نظر می‏رسد که قطعات چرمی که به ‏عنوان پوشش جلو داشبورد مورد‏استفاده قرار گرفته و به یکدیگر دوخته شده‏ اند بیشتر برای جلب توجه بوده نه نشان‏دهنده کیفیت برتر آنها!  
در مورد سامانه ارتباطی و سرگرمی استفاده شده در دو خودرو باید گفت که هر دو از ناکارآمدی ‏های جدی نرم‏افزاری رنج می‏برده‏ که خوشبختانه موفق به غلبه بر آن شده‏اند. فقدان سامانه ناوبری در کادیلاک که با چنین قیمتی انتظار ارائه شدن آن می‏رفت تا حدود زیادی با وجود Apple Car Play و Android Auto و تفکیک آنها جبران شده البته هر دو مورد در فورد وجود دارد. 
متأسفانه در کادیلاک صفحه لمسی CUE تماماً در یک قاب پلاستیکی مشکی جای داده شده در حالی که در ماستنگ از سوئیچ‏های فلزی زیبا برای سامانه ارتباطی سرگرمی آن بهره‏ گیری شده است. 
صفحات نمایشگر کادیلاک الهام گرفته شده از مدل ATS دهه 90 میلادی بوده که در مقایسه با صفحات نمایشگر دیجیتالی کاملاً مدرن فورد قدیمی و کهنه به‏نظر می‏رسد. 
تقریباً وضعیت مشابهی در مورد صندلی‏ های دو خودرو وجود دارد. پوشش چرم مصنوعی کادیلاک کاملاً مناسب و منطقی بوده اما صندلی‏های فورد اسپرت‏تر با پوشش چرم طبیعی و دوخت با نخ‏هایی با رنگ متفاوت در مقایسه با کادیلاک راحت‏تر هستند، ضمن اینکه در این سطح قیمت به سامانه گرمایش و سرمایش هم مجهز بوده در صورتی که چنین آپشنی در کادیلاک وجود ندارد.
فضای بیشتر در قسمت جلوی فورد قابل تأمل است اما این موضوع باعث شده که بخش عقب آن چندان قابل استفاده نباشند. صندلی‏های عقب کادیلاک نیز در مقایسه با ماستنگ فقط اندکی بهتر هستند. فضای بار در هر دو خودرو کاملاً محدود است با این تفاوت که کادیلاک ATS ورودی بزرگ‏تری به صندوق بار داشته که ورود و خروج اسباب و لوازم را آسان‏تر می‏کند ولی فضای بار ماستنگ بزرگ‏تر است. 
حال می‏رسیم به مسائل مالی که اهمیت خاص خود را دارند. این موارد مربوط به قیمت خرید، هزینه‏های عملیاتی و سرویس و نگهداری بوده که هر دو مدل تقریباً در یک سطح قرار دارند. هزینه‏های تعمیر و نگهداری کادیلاک نیز گران است اما تفاوت عمده و اصلی میزان کاهش قیمت و ارزش بازار دست دوم آنها بوده که از این نظر کادیلاک نامناسب‏ترین بوده و ماستنگ در موقعیت به‏مراتب بهتری قرار دارد. 
با عنایت به موارد فوق باید به این جمع‏بندی رسید که هیچ‏یک از این خودروهای اسپرت و کوپه 4 نفره نه اسپرت واقعی هستند و نه نمونه ‏ای لوکس و با‏توجه به قیمت یکسان آنها مهم این است که شما قصد رانندگی با کدام را دارید ولی با توجه به دینامیک بهتر، رانندگی برتر، تجهیزات بیشتر و کامل‏تر، کابین زیباتر و بالاخره قیمت دست دوم و ارزش خرید بهتر، فورد ماستنگ انتخاب شایسته ‏تری است.
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس