نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20404
زمان انتشار: 07 شهریور 1397 12:48:00

خط تولید آئودی در یک نگاه

به خانه شیشه ‏ای رؤیاها خوش آمدید ، در اینجا آئودی قطعات بدنه مدل‏ های A4 و A5 را به هم متصل می‏ کنند. نیروی انسانی هم به ‏صورت غیرمستقیم در این کار دخیل است.
خط تولید آئودی در یک نگاه

 مجله ماشین - مهندس فرهاد مقدم/ بدنه آئودی A4 بیشتر از ورقه‏ های فولادی است که جهت مقابله با زنگ‏زدگی روی اندود شده است. برای جلوگیری از افزایش وزن در قسمت‏هایی که نیاز به استحکام بیشتری وجود دارد، مثلاً در ستون میانی خودرو به جای اضافه کردن ضخامت ورقه از روش گرم‏کاری استفاده شده است. در همین ستون، قسمت میانی آن مستحکم‏ تر از بخش پائین و بالای آن طراحی شده تا در صورت واژگون شدن وسیله هنگام تصادف ضربه‏ های حاصله صرف جمع شدن ستون از بالا و پائین شوند تا به سرنشین خودرو کمتر آسیب وارد شود.

بدنه آئودی A8 تقریباً از آلومینیم ساخته شده است. این فلز حدوداً یک سوم فولاد وزن داشته و در مقابل رطوبت هوا زنگ نمی‏زند. ورقه ‏های آلومینیم از ورقه‏ های فولاد گران‏تر بوده و جوشکاری آن پیچیده ‏تر است. کارخانه خودروسازی آئودی در این زمینه پیشرو بوده و از قابلیت‏ های بسیاری برخوردار شده است. 

1- دنیای پشت شیشه
ایمنی و سلامتی کارگر مهمترین مسئله است. تاسیسات جوشکاری نقطه ‏ای بدنه آئودی تمام اتوماتیک به این صورت مدرن در سال 2013 به بهره‏ برداری رسید. یک سپر شیشه‏ ای (Plexiglas) به ‏دلیل آلودگی صوتی و پرتاب جرقه مورد نیاز بود.

2- روبات جمع و جور 
کوکا کوان‏تک (Kuka Quantec) روباتی مدرن با برنامه هدایت‏کننده VKRC4 محسوب می‏شود. کوکا شرکتی آلمانی است که اخیراً توسط چینی‏ ها به مبلغ  6/4 میلیارد دلار خریداری شده است. بنا به گفته تولیدکننده کوان‏تک قوی‏ترین روبات جمع و جور بوده و توانایی جابه‏ جایی حداکثر 300 کیلوگرم را با بلندی بازوی 10/3 متری دارد.

3- بخش تولید بدنه 
این بدنه ‏های نقره‏ای رنگ زمانی به مدل‏ های آئودی تبدیل می‏شوند. در این بخش از خط تولید، روزانه 870 بدنه آئودی تولید می‏شود. زمان چرخه 70 ثانیه است. قرار دادن دقیق قطعات نسبت به یکدیگر، انجام جوش، و این پروسه به صورت مداوم انجام می‏گیرد. 

4- بخش جوشکاری 
خیابان روبات‏ها، 700 روبات از مجموع 3200 نمونه جوش‏کار در آئودی مرکز اینگل اشتات (Ingolstadt) در این بخش تولیدی با یکدیگر همکاری می‏کنند. بدنه خودرو حدوداً 4 هزار نقطه جوش دارد. روبات‏ها در اینجا روانه حدود 5/3 میلیون نقطه جوش انجام می‏دهند. کار آنها دقیق‏تر، سریع‏تر و کارآمدتر از هر انسانی است. 

5- سالن مونتاژ 
خارج از این خانه شیشه‏ ای، بدنه خودرو سوار بر باند مونتاژ به قسمت رنگ‏رزی برده شده و ورقه ‏های فولادی در بخش پرس بریده و به آنها فرم داده می‏شود. در بخش جوشکاری به بدنه تبدیل شده و پس از رنگ به سالن‏های مونتاژ می‏رسند تا سرانجام یک اتومبیل کامل به بیرون منتقل شود.

6- خانواده A5
این قسمت چپ بدنه آئودی A5 بوده که در واقع نسخه اسپرت و کوپه A4 محسوب می‏شود، به عبارت دیگر، کوپه و کروکی کلاس متوسط آئودی A5 است. علاوه بر آن مدل 5 در و اسپرت این کلاس اسپرت بک (Sportback) نامیده می‏شود. قوی‏ترین عضو گروه R55 بوده که با پیشرانه 9/2 لیتری TFSI 450 اسب‏ بخار قدرت تولید می‏کند.

7- فناوری سبک‏سازی بدنه
بدنه آئودی A5 از سبک‏ترین بدنه ‏ها در نوع خود است. با کمک فناوری سبک‏سازی (Light Framing) و استفاده از ظرفیت‏ های متالورژی وزن این بدنه نسبت به بدنه قبلی این مدل 15 کیلوگرم سبک‏تر شده است. به ‏عنوان مثال برای سطح اتصال کمک فنر جلو از آلومینیم ریخته ‏گری شده استفاده می‏شود. ورقه‏ های فولادی با فناوری گرم‏کاری بنا به نیاز از درجه استحکام مختلف برخوردار شده تا به هنگام تصادف، کابین از بالاترین سطح ایمنی سود ببرد.

8- کارخانه‏ای با 3 شیفت کاری 
حدود 240 نفر، روزانه در سه شیفت در این بخش مشغول به کار هستند. کارخانه آئودی در شهر Ingolstadt، بالغ بر 44 هزار کارگر و کارمند داشته که شمار 18 هزار و 500 نفر آنها در قسمت تولید هستند.
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس