نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20406
زمان انتشار: 10 شهریور 1397 11:06:00

ساینا SE فول آپشن سایپا چه تغییراتی داشته است؟

مدتی بعد از معرفی خودروی ساینا که روی پلت‏فرم X200 و به عنوان فیس لیفت مدل تیبا طراحی شده، اخیراً شرکت خودروسازی سایپا نسخه جدید ساینا فول آپشن یا SE-A Lux را به بازار معرفی کرده که با قیمت 55 تا60 میلیون تومان در رده قیمتی خودروهایی مثل پژو 206SD و سورن قرار دارد.
ساینا SE فول آپشن سایپا چه تغییراتی داشته است؟

 مجله ماشین / در این مدل به امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، صندلی ‏ها و ادوات کنترلی، گیربکس اتوماتیک و سامانه تعلیق استاندارد توجه شده است ولی ساینا در حقیقت همان تیبا بوده که دستی بر سر و گوش آن کشیده شده است و طراحی آن در قسمت جلو و عقب بدنه، داشبورد، سپرها و رینگ ‏ها صورت گرفته است.

ساینا SE-A Lux یا همان مدل فول ساینا از نظر ظاهری با مدل‏های SX و EX که امروزه در سایت کاشان شرکت سایپا تولید می‏شود، تفاوت چندانی ندارد. جلوپنجره و سپر جلو طراحی مناسبی داشته و ظاهر خودرو نسبت به محصولات قبلی این کلاس، زیباتر شده است. چراغ‏ های جلو کشیده در ترکیب با جلوپنجره و سپر جلو و چراغ‏ های مه شکن، نمای  را در جلوی بدنه تأمین کرده است. سطوح منحنی افراطی تیبا در در موتور و گلگیرهای ساینا وجود ندارد و طراحی گلگیرها، سپرها، در موتور، در صندوق و رکاب خودرو کاملاً متمایز از تیبا انجام شده است. 
بخش عقب بدنه ساینا بسیار خوب و منطقی طراحی شده است و هماهنگی بین اجزای بدنه بیشتر است. چراغ‏ های عقب با طراحی زیبا در ارتفاعی مناسب در نظر گرفته شده ‏اند و در ترکیب با سپر عقب و در موتور، نمای مناسبی را برای قسمت عقب خودرو فراهم کرده ‏اند. در ساینا به جای رینگ ‏های 13‏اینچی تیبا از رینگ ‏های 14 اینچی بزرگ‏تر و اسپرت استفاده شده است که با لاستیک ‏های سایز 185/60R14 ظاهر بهتری را در نمای جانبی فراهم می‏کند. همچنین دستگیره‏ های جانبی خودرو در نسخه فول (SE-A Lux) از نوع آسان بازشو همانند مدل‏هایی درکلاس بالاتر طراحی شده‏ و آینه ‏های جانبی از طرحی جدید برخوردارند و حذف زه‏ های جانبی روی درها ظاهر متفاوتی به این نمونه بخشیده است.
ساینا از نظر ابعاد، سدان کوچک مناسبی برای شهرهای پرجمعیت بوده که با طول 4215، عرض 1663و ارتفاع 1484 میلی‏متر حدود 100 میلیمتر از تیبا طویل‏تر است و به همین دلیل ساینا فاصله محوری آن به 2415 میلی‏متر افزایش یافته و در نتیجه، با عنایت به ابعاد و کلاس خودرو، فضای داخل کابین از تیبا بیشتر شده و جای پا و شانه سرنشینان کاملاً مناسب ارزیابی می‏گردد.

همچنین فضای بار صندوق عقب، نسبت به تیبا افزایش قابل ملاحظه ‏ای داشته و وزن 1085 کیلوگرمی این مدل باعث شده تا فرمان‏پذیری و کشش مناسبی داشته باشد.

کابین ارگونومیک و تجهیزات چشمیگر 
دسترسی به ادوات داشبورد نیز بهبود یافته و تزئیناتی به رنگ‏ های خاکستری و نقره‏ای داشبورد و کنسول، از نظر ظاهری، طرح زیباتری از پراید و تیبا دارد، ولی کیفیت مواد و قطعات به کار رفته در بخش‏های مورداشاره، تفاوت زیادی با محصولات موردبحث نداشته و همان پلاستیک ‏های خشک و قطعاتی با کیفیت نه چندان مطلوب جهت تزئینات خودرو و رودری ‏ها به کار رفته است. 
صندلی ‏های جلو از قابلیت تنظیم برقی، حمایت قابل قبول بدن سرنشین و طراحی ارگونومیک مناسبی برخوردار بوده و صندلی‏ های عقب که به مراتب از تیبا راحت‏تر هستند، به پشت سری‏های قابل ‏تنظیم مجهز شده‏اند. همچنین دستگیره ‏های داخلی و رودری‏ ها دارای طراحی ارگونومیک مناسبی هستند و طراحی اصولی کنسول وسط کابین، دسترسی راحت به ادوات کنترلی را برای راننده فراهم کرده است. 
غربیلک فرمان با دکمه‏ های کنترلی سیستم صوتی و کروزکنترل دارای طراحی زیبایی است. درخور نگرش است که امکانات و تجهیزات موجود در ساینا در مقایسه با اتومبیل‏ های رقیب، منحصربه‏فرد بوده و امکاناتی مانند آینه ‏های جانبی جمع ‏شونده برقی، شیشه‏ های برقی، صندلی راننده برقی، دو اربگ، سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال، سیستم صوتی CD/MP3 با خروجی USB/AUX مجهز به چهار بلندگو، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی سامانه ناوبری GPS، مسیریاب با نقشه کامل، بلوتوث تلفن همراه، شارژر تلفن ‏همراه، استارت دکمه ‏ای همراه با ورود بدون کلید (Keyless)، دکمه‏ های کنترلی روی غربیلک فرمان، دوربین دید عقب (RVC)، سنسور پارک عقب، گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، کروزکنترل با سامانه محدود کننده سرعت (Speed Limit)، کامپیوتر سفری، فرمان برقی (EPS)، سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، قفل شدن خودکار درها، سامانه مدیریت فشار باد لاستیک‏ ها (TPMS)، هشدار سرعت بالا (VAS)، IsoFix صندلی کودک، هشدار نبستن کمربند ایمنی (SBR)، چراغ همراهی تا در منزل، دماسنج، شیشه ‏های دودی عقب و رینگ اسپرت آلومینیمی در این مدل به صورت استاندارد در نظر گرفته شده ‏اند.

افزایش 6 اسب بخاری 
در بحث فنی، ساینا تفاوت چندانی با تیبا نداشته و به همان پیشرانه 4‏سیلندر 5/1 لیتری B15 پلت‏فرم X200 سایپا با حجم دقیق 1503 سی‏سی مجهز شده است، با این تفاوت که به لطف تغییراتی در سرسیلندر، قدرت خروجی با افزایش 6 اسب‏بخاری به 87 اسب‏بخار افزایش یافته و گشتاور هم بدون تغییر به همان میزان 128 نیوتن‏متر است. 
اما با تلاش مهندسان سایپا و بهبود سامانه تعلیق و ترمز در مقایسه با تیبا ارتقاء یافته و پایداری و قدرت ترمزگیری آن به مراتب بهتر از تیبا است. گشتاور موتور توسط گیربکس CVT محصول شرکت پانچ (Punch) بلژیک به چرخ‏ه ای جلو منتقل می‏گردد. تعلیق جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع میله پیچشی (Torsion Beam) است. 
ترمز ضدقفل (ABS) همراه با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) ترمزگیری مناسبی را برای ساینا فراهم کرده که در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع کاسه ‏ای است. این خودرو با باک بنزین به ظرفیت 41 لیتر، مصرف سوخت اقتصادی داشته و در سیکل ترکیبی در هر صد کیلومتر تنها 7 لیتر بنزین مصرف می‏کند.
از نقاط ضعف ساینا SE می‏توان به کیفیت نامناسب مونتاژ قطعات اشاره کرد که در درزهای بین گلگیرها، سپرها، در موتور، در صندوق و درهای جانبی به‏وضوح قابل مشاهده است. همچنین بعد از مدتی قطعات داشبورد و کنسول به صدا می‏ افتند و در هنگام رانندگی، لرزش اضافی تولید می‏کنند. علیرغم تقویت قطعات بدنه، این نمونه همچنان در آزمایش تصادف ضعیف عمل کرده و مؤسسه استاندارد تنها 2 ستاره جهت کیفیت ایمنی بدنه آن درنظر گرفته که دلیل آن عدم وجود آزمایشی ایمنی مناسب در ایران و نبود نظارت بر استاندارد کیفی خودرو بوده است.
از مزایای ساینا می‏توان به مصرف سوخت اقتصادی اشاره کرد که در سیکل ترکیبی تنها 7 لیتر در صد کیلومتر مصرف می‏کند. همچنین در این بازه قیمتی در مقایسه با رقبا از امکانات و تجهیزات مناسبی برخوردار است. 
ساینا با توجه به ابعاد بدنه، مصرف سوخت اقتصادی، تجهیزات و امکانات مناسب و سواری نسبتاً مطلوب، به طور حتم یکی از گزینه های مناسبی است که خریداران با بودجه زیر 40 میلیون تومان را به سمت خود جلب خواهد کرد. 
به موفقیت نسبی در بازار می‏تواند دست یابد. تجربه سواری آن به مراتب از تیبا بهتر بوده و تاحدودی شما را از انتخاب این مدل خشنود می‏سازد. وجود آپشن‏ های مناسب در کنار سواری بهتر، مواردی است که می‏تواند مشتریان محدوده قیمتی زیر 40 میلیون را ترغیب کند تا این خودرو را برای خرید خود انتخاب کنند.
 
 
 

مشخصات فنی ساینا SE-A Lux

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1503

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5300/87

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4000/128

وزن خالص (کیلوگرم)

1085

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

12

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

170

نوع جعبه دنده

اتوماتیک (CVT)

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1484×1663×4215

فاصله محوری (میلی‏متر)

2415

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

ظرفیت مخزن سوخت (لیتر)

41

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7

حدود قیمت (میلیون تومان)

70

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس