نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20428
زمان انتشار: 24 شهریور 1397 11:55:00

نسخه ویژه پیست به سبک فراری

فراری تلاش کرده است تا خودروهایی را به تولید برساند که علاوه براستفاده درخیابان ،داخل پیست هم،حداکثر هیجان را به ارمغان بیاورد.
نسخه ویژه پیست به سبک فراری

 مجله ماشین - علی رضوانی/ فراری تلاش کرده است تا خودروهایی را به تولید برساند که علاوه براستفاده درخیابان ،داخل پیست هم،حداکثر هیجان را به ارمغان بیاورد. این دیدگاه موجب تولید مدل‏ هایی شده که مالک می‏تواند در طول روزهای هفته با آن به کارهای شخصی خود پرداخته و در آخر هفته نیز با ورود به پیست مسابقه برای رقبایش خط  و نشان بکشد! اما در این بین، سوپراسپرت ‏هایی نیز از سوی این خودروساز مختص پیست طراحی شده‏ اند و فراری 488 Pista در این رده قرار می‏گیرد.


این تازه وارد، برای متمایز بودن پسوند Speciale ندارد، فراری آن را 488 Pista نام نهاده که در زبان ایتالیایی به معنی پیست مسابقه بوده و چهارمین نسخه از نمونه‏ های تولید محدود موتور وسط و 8‏سیلندر و دو نفره فراری است که مختص پیست مسابقه طراحی شده ‏اند. 
بنیان‏گذار این رده، 360 Challeng Stradale تولید سال 2004 بود، که به شما احساس داشتن خودرویی مسابقه ‏ای را می‏داد. مدل بعدی این رده، 430 Scuderia است که این نمونه محبوب را می‏توان جدی‏ترین تلاش کمپانی برای تبدیل یک نمونه خیابانی به نسخه ‏ای مخصوص به پیست دانست. ضمنا در ادامه معرفی چنین نمونه ‏هایی، 458 Speciale  توانست به موفقیت ‏های فراوان دست یابد. 
پیشرانه به کار رفته در این خودرو، یک نمونه 9/3 لیتری 8 سیلندر با کارتل روغنکاری مخزن جدا بوده که در بخش میانی خودرو قرار دارد و در مقایسه با پیشرانه 488 GTB که پیشرانه Pista بر مبنای آن ساخته شده است، در حدود 50 درصد از قطعات جدید هستند. میل‏لنگ و فلایویل‏های سبک‏تر به همراه میله ‏های اتصالی تیتانیومی سبب کاهش 17 درصدی نیروی اینرسی شده است. 
نسبت تراکم در این پیشرانه در مقایسه با سلف خود از یک به 4/9 به یک به 6/9 رسیده است، و از سوی دیگر دندانه ‏های بزرگ‏تر به همراه ریل ورودی کوتاه‏تر و منیفولد اگزوز جدید از جنس اینکونل، ضمن کاهش وزنی به میزان 5/9 کیلوگرم نسبت به اگزوز 488 GTB، سبب کاهش فشار خروجی نیز شده است. 
فراری در راستای افزایش هرچه بیشتر کارایی این پیشرانه، ضمن افزایش 49 اسب‏بخاری آن، در حدود 18 کیلوگرم نیز از وزن آن را کاسته است. در مجموع تیم طراحی و مهندسی این کمپانی مدعی است که 488 Pista در حدود 80 کیلوگرم نسبت به 488 GTB سبک‏تر است، که با انتخاب چرخ‏های فیبرکربنی، 10 کیلوگرم دیگر نیز، از مجموع وزن آن کاسته خواهد شد.
تمامی نیروی 710 اسب‏بخاری پیشرانه در بازه گسترده‏ای از دور موتور در دسترس راننده قرار دارد و هرگاه که اراده کند، تمام این قدرت خرد‏کننده در زیر پاهایش قرار خواهد گرفت، به طوری که در دور موتور 6750 تا 8000 نیز پیشرانه در حال تولید تمام 710 اسب‏بخار نیروی خود است. 
زمانی که دنده را از یک به دو و سپس سه تعویض می‏کنید، دور موتور هرگز از محدوده 6750 پایین‏تر نیامده و در تعویض دنده‏ های بعدی نیز به دلیل کشش مناسب و کم نظیر 488 Pista باز هم این امکان وجود داشته تا از قدرت 710 اسب بخاری پیشرانه به خوبی استفاده کرد. 
فراری در این نسخه خود نیز مانند سایر مدل‏های مسابقه ‏ای کمپانی از دکمه لانچ کنترل استفاده کرده و به مانند لافراری آن را در کنسول وسط قرار داده است. که باید برای بهره‏ گیری از آن پای چپ خود را روی ترمز قرارداده و هم‏زمان پای راست را روی گاز بفشارید، حالا نشان‏دهنده دور موتور 3000 را نشان می‏دهد و اگر بدون آمادگی ترمز را رها کنید، خود را برای یک گردن درد اساسی آماده کنید! اما اگر این کار را صحیح فرا گیرید، تایرها جیغ کوتاهی کشیده و خودرو حرکت موشک وار خود را آغاز خواهد کرد، پس باید فرمان را دو دستی چسبید!
با اینکه Pista مثل اکثر سوپر‏اسپرت‏ها محور عقب است، اما تنظیم دقیق و مناسب گشتاور، انتقال قدرت و کشش در دسترس سبب شده که تمام قدرت پیشرانه به بهترین نحو به سطح زمین منتقل شود.
در مورد سامانه فنربندی باید اذعان کرد که در سطوح ناهموار و سنگفرش، تقریباً 8 تا 10 از سختی فنر‏ها به قوت خود باقی است و از سوی دیگر کمر سرنشینان روی صندلی ‏های فیبرکربنی این خودرو قدری ناراحت خواهند بود. به مانند 488GTB، کمک‏فنرها و سامانه تعلیق مغناطیسی ناهمواری ‏ها سطح مسیر را دفع می‏کنند.
سپر فیبرکربنی جدید این خودرو از نمونه مسابقه‏ای 488Challenge الهام گرفته شده و بالچه ‏ای در میان چراغ‏های جلویی دارد که به افزایش ضریب پسای اتومبیل کمک می‏کند و اسپویلر عقبی خودرو نیز با تمامی قوا قسمت عقب آن را به سطح پیست می‏چسباند. 
تغییر جهت رادیاتورهای جلو این امکان را به مهندسین داده تا با تغییر جریان هوا در اطراف سپر، به افزایش ضریب پسای بپردازند. در سمت سپرهای عقبی خودرو، قسمت بیشتری به خنک‏ کننده ‏های میانی (Intercooler) اختصاص داده شده است. در GTB همین قسمت اما با اندازه‏ای کوچک‏تر به اینترکولرها و تنفس پیشرانه اختصاص دارد. در این خودرو اما به مانند نسخه ‏های مسابقه‏ای، ورودی هوای پیشرانه به قسمت پایین ‏تر اسپویلر انتقال پیدا کرده است. 
 

مشخصات فنی فراری 488 Pista مدل2019

نوع خودرو

کوپه موتور وسط، دیفرانسیل عقب

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

8/ خورجینی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

3902

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

8000/710

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

3000/770

وزن خالص (کیلوگرم)

1280

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

8/2

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

340

نوع جعبه دنده

7 سرعته F1 دوکلاچه

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1206×1975×4605

فاصله محوری (میلی‏متر)

2650

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های عقب

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

5/11

حدود قیمت (هزار دلار)

350

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس