نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20429
زمان انتشار: 24 شهریور 1397 12:08:00

جای این خودروها در کشور خالی است

این روزها با فراگیر شدن تب شاسی‏ بلندسواری، کمتر کسی است که به مالکیت اتومبیلی از این گروه علاقه نشان ندهد لذا سازندگان خودروهای اسپرت‏ نیز به تولید چنین نمونه ‏هایی اقدام می‏کنند.
جای این خودروها در کشور خالی است

مجله ماشین-  مجید ابراهیمی نیا/ این روزها با فراگیر شدن تب شاسی ‏بلندسواری، کمتر کسی است که به مالکیت اتومبیلی از این گروه علاقه نشان ندهد لذا سازندگان خودروهای اسپرت‏ نیز به تولید چنین نمونه‏ هایی اقدام  می ‏کنند. گزینه ‏هایی که در کشورمان هم طرفداران بسیاری داشته اما محدودیت‏ واردات، قوانین سختگیرانه و تعرفه ‏های گمرکی غیر منطقی باعث شده که نتوانیم مدل ‏های محبوب را در اختیار داشته باشیم. مدل های 2018 مرسدس‏بنز AMG-GLC63 S کوپه، پورشه ماکان توربو و آلفارومئو استلویو QVکه در ادامه آنها را مورد بررسی فنی و تست میدانی قرار می دهیم نمونه ‏هایی از نیاز بازارمان هستند که اگر فرصت حضور در کشورمان داشته باشند بسیار پرفروش خواهند بود. 

 
حدود 50 سال پیش بود که ورود مدل افسانه ‏ای 2002 کمپانی ب‏ام‏و، نگرش به خودروهای سدان را دگرگون کرد. مردم با خرید این مدل، برای اولین بار می‏توانستند محاسن داشتن ماشین صندوقدار خانوادگی و لذّت راندن خودروی اسپرت و هیجان انگیزی را  به‏ صورت همزمان تجربه کنند. از همان روزها بود که ذائقه علاقمندان به نمونه‏ های سدان برای همیشه عوض شد و سطح انتظارات از این کلاس خودرویی فراتر رفت.
حال سوال اینجاست که آیا با ورود مدل‏ های شاسی‏بلند با خصوصیات تهاجمی و ساخته کمپانی ‏های خوشنام و اسپرت‏ساز، همین داستان در این رده نیز تکرار خواهد شد؟ آیا این خودروها می‏توانند با غلبه بر محدودیت ‏های دینامیکی ذاتی خود (وزن زیاد و ارتفاع بیشتر)، سطح سواری سدان اسپرت را داشته و دیدگاه ما برای همیشه نسبت به این رده از اتومبیل تغییر دهند؟ 
برای یافتن پاسخ این سوالات، هر سه خودرو را به پارک ملی Los Padres واقع در ایالت کالیفرنیا کشور آمریکا با مسیرهای پر فراز و نشیب برده تا در مدت زمان 3‏روز و جمعاً بیش از 800 کیلومتر رانندگی، کراس‏اوورهای مورد بحث را از جنبه‏ های مختلف بررسی و آزمایش کنیم. 
قیمت پایه هر سه مدل حدود 80 هزار دلار بوده و همگی دارای توربوشارژر دوگانه و شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت زیر 4 ثانیه هستند و در بهترین حالت تناسب میان قدرت، وزن و فرمان‏ پذیری قرار دارند. پیش از هرچیز ممکن است سوالاتی درباره دلیل انتخاب این 3 نمونه از میان انبوه کراس ‏او ور های اسپرت موجود در بازار در ذهن علاقمندان مطرح شود. 
به عنوان مثال، دلیل عدم حضور جیپ گرند چروکی، مازراتی لوانته، فورد Edge ST و انواع شاسی ‏بلندهای ب‏ام‏و در این تست، سایز بیش از حد بزرگ آنها و عدم تعلق داشتن به رده کراس‏اوورها است. تنها مدلی که می‏توانست در این تست حضور داشته باشد، جاگوار F-Pace SVR، 550 اسب‏بخاری است که البته هنوز به دست مشتریان نرسیده و در بازار موجود نیست. بدون از دست‏دادن زمان بیشتر، به سراغ ماشین‏ها می‏رویم. 
برخلاف ماکان توربو استاندارد با قدرت 400 اسب‏بخار و گشتاور 550‏نیوتن‏متر، در این تست از نمونه Performance Package با 440‏اسب‏بخار قدرت و گشتاور 600 نیوتن‏متر استفاده شده که البته افزایش این قدرت و گشتاور، رقمی حدود 11 هزار دلار برایتان آب می‏ خورد. انتقال نیروی پیشرانه 6‏سیلندر 6/3 لیتری توسط گیربکس 7‏سرعته دوکلاچه صورت می‏پذیرد که به بهترین شکل با سامانه کنترل کشش در ارتباط بوده و با آن هماهنگ شده است. 
قوای محرکه ماکان توسط مهندسین پورشه طراحی و ساخته شده‏ در حالی که پلت‏فرم آن متعلق به نسل قبلی آئودی Q5 است. اگر به پورشه بودن این خودرو شک کردید، بهتر است بدانید با سفارش آپشن‏ هایی نظیر دیفرانسیل الکترونیکی، لاستیک‏های پهن و رینگ‏های آلومینیمی 21 اینچی قیمت آن به 96 هزار دلار خواهد رسید! 
گران قیمت‏ترین شاسی بلند حاضر در تست، تنها پیشرانه 8 سیلندر گروه را نیز در قلب خود جای داده است. با اینکه قیمت پایه این مدل 81 هزار دلار اعلام شده، ولی برای دراختیار داشتن نمونه به اصطلاح فول آپشن آن می‏بایست 105 هزار دلار پرداخت کنید. 
برخلاف اینکه به شدّت ترجیح می‏دادیم در این تست از مدل GLC معمولی استفاده کنیم، ولی به ‏دلیل استفاده از پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری 503 اسب‏بخاری تنها روی مدل Coupe و برتری 34 اسب‏بخاری آن نسبت به مدل استاندارد، مسلح ‏ترین گزینه را به‏عنوان نماینده مرسدس‏ بنز برای این مبارزه انتخاب کردیم. هرچند نمای عقب این خودرو موردپسند خیلی از علاقمندان نیست، اما طراحی جانبی و مخصوصاً جلوی آنقدر زیبا هستند که شما را محو تماشای خود کرده تا دیگر به بخش عقبی آن توجه نکنید.  
نامگذاری خودروی شاسی بلند با درنظر گرفتن یکی از پر پیچ و خم‏ترین گذرگاه ‏های کوهستانی جهان با 48 پیچ 180‏درجه‏ای (گذرگاه STELVIO در شمال ایتالیا)، کار جسورانه ‏ای است. البته آلفارومئو هرگز از انجام کارهای متحیرکننده واهمه ای نداشته، همانطوری‏که در لوگوی آن از ماری در حال بلعیدن انسان استفاده شده و یا چسباندن شبدر چهاربرگ روی گلگیر جلو که احتمالاً نماد خوش‏شانسی است. 
پیشرانه به کار رفته در STELVIO، همان نمونه تحسین‏برانگیز 6‏سیلندر 9/2‏لیتری با 505 اسب‏بخار قدرت بوده که قبلاً برای مدل جولیا به کار رفته است. گیربکس هم از نوع 8 سرعته اتوماتیک بوده از و فرمان تند و تیز آلفا 4C برای این مدل استفاده شده است. قیمت STELVIO از حدود 81 هزار دلار شروع شده و در صورت تمایل به دراختیار داشتن ترمزهای کربن- سرامیک، صندلی‏های مسابقه‏ای SPARCO و رنگ سفارشی بدنه ، قیمت آن به 100 هزار دلار خواهد رسید. 
با مرور آمار و ارقام عنوان شده، تعیین برنده این آزمایش مقایسه‏ ای کار دشواری است، چرا که هر سه خودرو دارای عملکرد عالی و نسبتاً مشابهی هستند. ولی توجه به جزئیات و پارامترهای تاثیرگذار به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم شاسی بلندی که بتواند نگرش ما را نسبت به این کلاس تغییر دهد، انتخاب کنیم. 

 
رتبه سوم: مرسدس بنز AMG GLC 63 S COUPE 4MATIC
همه اعضای تیم تست، عاشق GLC شده بودیم، مهم‏ترین دلیل هم وجود پیشرانه قلدر و بی‏نقص روی آن بود که عملکرد این خودرو را در حد یک سوپر‏ماشین ارتقا ‏داده و آدرنالین بیشتری وارد خونمان می‏کرد. عملکرد تعویض دنده و هماهنگی آن با کنترل کشش باعث می‏شد تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت آن عدد شگفت انگیز 3/3 ثانیه باشد! اما سامانه‏ های ایمنی بکار رفته در این مرسدس به قدری دست و پاگیر و محدود‏کننده هستند که در صورت فعال بودن آنها، لذّت رانندگی با این کرگدن رام نشدنی، به‏شدّت کم شده و اجازه بازیگوشی در سر پیچ‏ها به هیچ عنوان داده نمی‏ شود. 
مضاف بر اینکه سامانه فرمان آن نرم و بدون حس و چالش بوده و اطلاعات درستی از کیفیت سطح مسیر به دستان راننده منتقل نمی‏کند و همین امر به‏ عنوان بیشترین امتیاز منفی را برای این آلمانی پر زرق و برق به ارمغان آورده و حس مصنوعی بودن رانندگی در برابر رقبا را نصیب شما می‏کند. هرچند تعدادی از اعضا از سفتی بیش از حد صندلی‏ها گله داشتند، ولی به جرات می‏توان گفت، تزئینات و طراحی داخلی این اتومبیل که ساخته و پرداخته میباخ است، یک کلاس از سایر رقبا بالاتر بوده و حس نمونه‏ ای تشریفاتی را به شما القا می کند. 
صدای لاستیک‏ها روی آسفالت نیز به طرز عجیبی بیشتر از سایرین بوده و ممکن است در دراز‏مدت آزار‏دهنده باشد. در کل، اگر به‏ دنبال خرید یک شاسی‏بلند جمع‏وجور با پیشرانه پرقدرت، طراحی داخلی چشم نواز و کیفیت مونتاژ بی‏نقص هستید، این خودرو بهترین گزینه برای شماست. اما اگر طالب رانندگی بدون فیلتر و محدودیت به‏ همراه شیطنت سر پیچ‏ ها و هیجان رانندگی بیشتر هستید، گزینه‏ های بهتری هم برایتان وجود دارد. 
 
رتبه دوم: پورشه ماکان توربو Performance Package
کافی است سوار ماکان شده، کمربندتان را بسته و شروع حرکتی پرگاز با لانچ‏کنترل (Launch Control) داشته باشید تا به پورشه بودن آن شک نکنید. فارغ از این نکته که ماکان دارای ضعیف‏ترین پیشرانه با 440 اسب‏بخار در این رقابت حضور دارد، ولی سامانه کنترل کشش بدون نقص نصب شده روی این خودرو اجازه می‏ دهد تا ماکان در لحظه شروع حرکت، کار خود را با دور‏موتور 5200 دور بر دقیقه آغاز کند.  
همین مزیت در کنار جعبه دنده اتوماتیک دو‏کلاچه باعث می‏شود تا ماکان صفر تا 100 کیلومتر بر‏ساعت را در 5/3 ثانیه طی کند. در داخل خودرو، چیدمان زاویه دار دکمه‏ های دور دنده و کنسول وسط، نشان‏دهنده ‏های  دایره‏ای با صفحه بزرگتر سرعت سنج در وسط و صفحه نمایش آن دقیقاً مشابه مدل 911 بوده و صندلی ‏های بسیار راحت و همچنین دید وسیع جلو به ‏لطف سقف صاف و بدون شیب آن، اصیل بودن این پسر خوش‏ هیکل آلمانی را یادآوری می‏کنند. 
داخل کابین کاملاً آرام و ساکت بوده و هیچ صدایی از تایرها و برخورد هوا با بدنه خودرو به گوش نمی‏رسد. تنها صدای گوشنوازی که به آن نفوذ می‏کند، اپرای آلمانی است که با همکاری پیشرانه 6‏سیلندر و سامانه اگزوز آن نواخته می‏شود. 
راحتی، تنهای یکی از مزایای این خودرو است. فرمان‏پذیری عالی و انتقال اطلاعات صحیح از سطح مسیر به راننده در حد 911 به‏همراه شاسی فوق‏العاده در کنار هم باعث می‏شوند تا رسیدن به مرزهای محدودیت‏ به آسانی امکان‏پذیر گردد. به‏ لطف استفاده از سامانه بردار گشتاور پورشه (PTV Plus)، می‏توان در خروجی پیچ‏ها پدال گاز را فشرده و در کوتاه‏ترین زمان ممکن از آن خارج شد. 
با تمام محسنات ماکان و در‏نظر گرفتن این موضوع که شاید از بسیاری جهات بهترین شاسی بلند حاضر در تست بود، ولی گویا چیزی کم داشت. هنگام رانندگی با آن، احساس سرزنده بودن و نشاط به راننده القا نشده و بعضاً ایجاد ارتباط عاطفی و حسی با آن امکان پذیر نبود. موردیکه جای خالی آن بشدّت در ماکان لمس می‏شود، روح است.
 


 

 
رتبه اول: ALFA ROMEO STELVIO QUADRIFOGLIO
لحظه‏ ای که همه ما منتظر رسید آن بودیم فرا رسید. موردیکه تمامی اعضای تیم آزمایش به آن اذعان داشتند این بود که هنگام رانندگی با STELVIO، فراموش می‏کنید که سوار بر یک ماشین شاسی ‏بلند هستید و واکنش‏ های این مدل حتّی به یک سدان اسپرت معمولی شبیه نبوده، بلکه سدان کاملاً اسپرت محور عقب 505 اسب ‏بخاری جولیا را یادآوری می کند!
فرمان‏پذیری بسیار عالی آن که از سامانه کمکی الکتریکی بهره می‏برد، نه تنها دارای عملکرد خیره ‏کننده‏ای است، بلکه به کمک یک شاسی قرص و محکم، با راننده به خوبی ارتباط برقرار می‏کند. چسبندگی استلویو سر پیچ‏ها خارق‏العاده بوده و با کمک لاستیک‏ های Pirelli، می‏تواند تا فشار 95/0‏جی را تحمل کند. 
پیشرانه 6 سیلندر 9/2‏لیتری آن به خوبی با جعبه ‏دنده و سامانه انتقال قدرت هماهنگ بوده و مناسب‏ترین گشتاور مورد نیاز در دور موتورهای مختلف را در‏اختیار شما قرار می‏دهد، طوری‏که همواره آماده حمله بوده و از مواجهه با هیچ رقیبی واهمه ندارد. 
مهندسان ایتالیایی در بحث اصوات آکوستیک نیز زحمات زیادی روی این مدل کشیده‏ اند و صدای شنیده شده از آن شبیه‏ترین نمونه به نعره ‏های فراری است. از دیگر محاسن این شاسی بلند می‏توان به بیشترین فضای پای سرنشینان عقب و صندوق بار در بین سایر رقبا اشاره کرد. 
همچنین، استلویو تنها خودرویی بود که در طول آزمایش‏های فشرده و سنگین تیم تست، هیچ قطعه ‏ای از آن نشکسته و چراغ چک و هشداری هم در بخش نشان‏دهنده‏ های آن روشن نشد. نهایتاً این مدل بشدّت اسپرتی که آلفا‏رومئو آن را به شکل یک شاسی‏بلند خلق کرده، بهترین ماشینی است که شما را به جایگزینی سدان اسپرت خود با یک شاسی بلند تشویق خواهد کرد.

مقایسه مشخصات فنی کراس‏اوورهای موردآزمایش

مدل

آلفا رومئو استلویو QV

مرسدس بنز GLC Coupe

پورشه ماکان توربو

قیمت مدل مورد آزمایش

85 هزار دلار

105 هزار دلار

96 هزار دلار

طول (متر)

71/4

74/4

69/4

عرض (متر)

95/1

93/1

93/1

ارتفاع (متر)

68/1

58/1

6/1

فضای بار (لیتر)

1614

1387

1500

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

6/ خطی، توربوشارژردار

8/ خورجینی، توربوشارژردار

6/ خطی، توربوشارژردار

قدرت موتور (اسب‏بخار)

505

503

440

گشتاور (نیوتن‏متر)

600

700

598

نوع جعبه دنده

8 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

7 سرعته دوکلاچه

شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت (ثانیه)

3/3

3/3

5/3

حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت)

283

280

272

وزن خالص (کیلوگرم)

1968

2049

2035

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

3/12

13

3/12

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس