مجله ماشین- پانته آ والی/ طی ماه های اخیر تصاویری از طریق چند سایت هندی در خصوص آزمایش اتومبیل SP100 منتشر شده که حاکی از آن است که این خودرو از طریق یکی از تکنیکال سنترهای شرکت رنو-نیسان در کشور هندوستان تحت بررسی و آزمایش های مختلف آب و هوایی جهت سنجش دوام، عملکرد و سطح استاندارد کارکردی قرار گرفته است. SP100 طبق اعلام مدیران ارشد شرکت سایپا احتمالاً تا دی ماه 1397 با نامی ایرانی و با قیمتی در محدوده 50 تا 75 میلیون تومان در بازار کشورمان عرضه شود که قرار است پس از تیبا و ساینا سومین خودروی ملی سایپا باشد.
نقش پلتفرم تویوتا
محصولات آتی سایپا طبق دو پروژه SP1 و SP0 تولید شده که SP1 زیر نظر سایپا و SP0 زیر نظر پارس خودرو توسعه خواهند یافت. طبق اخبار منتشر شده، ابعاد مدل سدان شامل طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4542، 1770 و 1317 میلیمتر بوده و روی پلتفرم Vios یا تویوتا یاریس سدان و برلیانس H230 طراحی شده و حتی برخی قطعات مانند فریم درهای جانبی، شیشه ها، در باک و ... به الگوهای شرکت تویوتا شباهت زیادی دارد.
در حال حاضر قالبهای داشبورد، تزئینات داخلی، رودریها و قطعات الکتریکی آن تا حدود زیادی تکمیل و به نسخه نهایی نزدیک شدهاند. طبق نظر کارشناسان خودرو، نوع قالب ستون های A و B و C سدان جدید سایپا ویژگی های پلتفرم XP90 تویوتا را دارد و حتی برخی از جزئیات ظاهری پلتفرم XP150 را دنبال می کند.
در طراحی داخل کابین SP100 اصول طراحی شرکت های خودروسازان و شرکای تجاری چینی مشاهده میگردد و در نمای جلو، رگه هایی از سبک برندهای اروپایی مانند مرسدس بنز به چشم می خورد.
پیشرانه 3 سیلندر 2/1 لیتری توربوشارژردار با قدرت ۱۳۰ تا ۱۶۰ اسب بخار برای این مدل انتخاب شده که شرکت AVL اتریش در ساخت و طراحی آن با سایپا همکاری کرده و احتمالاً جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک PowerTech هیوندای انتقال قدرت به چرخ ها را انجام دهد.
اما اخبار ضد و نقیضی هم در دست است که پیشرانه 65/1 لیتری برلیانس H300 به همراه گیربکس ضریب متغیر (CVT) شرکت Punch بلژیک، از دیگر گزینه های درنظر گرفته شده خواهند بود.
نام دیگر پروژه
برخی از منابع خبری نام کلی این پروژه را X300 معرفی کرده اند که بعد از پروژه های X100 (شامل X131، X132، X111) و X200 (گروه تیبا، تیبا2، ساینا و کوئیک) روی پلتفرمی بزرگتر به عنوان سومین خودروی ملی سایپا به بازار معرفی شود. البته طبق مدارکی که از مرکز تحقیقات سایپا به بیرون درز کرده، این کمپانی درنظر دارد تا هر کدام از نمونه های SP100، SP200 و SP300 را در نسخه های مختلفی چون سدان، هاچبک و کراساوور طی سالهای آینده به بازار ایران عرضه کند.
آزمایش پیش از تولید
برنامه تولید بدنه این مدل پس از آماده سازی سالن بدنه در محل شرکت سایپا، جهت تولید روزانه ۶۰ بدنه برنامه ریزی شده که پس از صحهگذاری ۱۰۹ فیکسچر تولیدی قطعات بدنه، عملیاتی شدن آنها توسط تیم کارشناسی کمپانی مورد تأیید قرار گرفته و نهایتاً تولید بدنه پس از آزمایش جوشکاری و با هدف دستیابی به اهداف کیفی در حوزه های ابعادی و استحکام جوش براساس آزمایش تخریب انجام شد.
با تلاش اعضای پروژه از واحدهای مختلف سایپا، تاکنون ۳۰ دستگاه بدنه تولید و چهار نمونه از آنها کامل شده است. از جمله آزمایشهای انجام گرفته روی SP100 میتوان به آزمایش تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون اربگ، ارتعاشات عمر و دوام، فرمانپذیری، نحوه قرارگیری قطعات و تزئینات داخلی، سیستم خنک کاری، وضعیت روشنایی چراغ ها، اندازهگیری درزهای بین درها و گلگیرها، انواع آزمایش های جادهای، آزمایش کمربند، نفوذ آب (Water Test) و گرد و غبار اشاره کرد. همچنین ساخت نمونه های خودرو در طی مراحل مختلفی شامل ساخت قطعات بدنه، ساخت فیکسچرها و آمادهسازی خط مونتاژ بدنه، ساخت قطعات تزئینی و آماده سازی خط مونتاژ آن، عملیات مونتاژ بدنه و در نهایت مونتاژ قطعات تزئینی و مکانیک به انجام رسیده است.
در حوزه قطعات بدنه که شامل 480 قطعه بوده است، ۱۶۵ قطعه توسط شرکت مرکز تحقیقات سایپا با روش نمونه سازی طراحی و ساخته شده و مابقی آنها توسط شرکت سازه گستر سایپا (SGS) از طریق سازندگان داخلی و شرکت قالبهای بزرگ صنعتی (IHDM) از قالبهای اصلی تأمین میشوند. در حوزه قطعات و تزئینات داخلی و مکانیک نیز کل ۷۳۴ قطعه آن با همکاری شرکت های سازه گستر، پلاسکوکار و مگاموتور از قالب های اصلی ساخته و تأمین شده اند.
بنا بر اظهارنظر مدیریت عامل شرکت سایپا، براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، این محصول که در تولید آن از پلتفرم ملی جدید استفاده شده و در حال طی کردن مراحل ساخت و تولید است، در سال جاری معرفی و در زمان معرفی، به مدرنترین امکانات و قابلیت های روز مجهز خواهد بود که میتواند با نمونه های خارجی هم کلاس خود در بازار ایران، از هر نظر، رقابت کند.
شرکت سایپا هنوز نامی برای SP100 انتخاب نکرده و با کد پروژه آن را خطاب قرار میدهد، ولی به گفته مدیریت عامل این گروه سعی براین خواهد بود برای این مدل که نمادی از توانمندی و دانش مهندسان و جوانان کشور است، اسمی ایرانی مناسب انتخاب شود.
گروه سایپا به موازات تولید خودرو، با مشارکت شرکای تجاری خارجی خود، سرمایه گذاری در زمینه طراحی و ساخت پلتفرم های داخلی را با جدیت ادامه خواهد داد و در آینده نزدیک، چند محصول مبتنی بر این پلتفرم ها را در رده ها و کلاسهای گوناگون تولید و عرضه خواهد کرد.
با اتمام ساخت نخستین خودروی ملی براساس پلتفرم طراحی شده در ایران، سایپا به عنوان نخستین خودروساز کشور، چرخه ساخت یک مدل از طراحی اولیه تا ساخت نهایی را تکمیل خواهد کرد.
افزایش تنوع محصولات
بنابر اظهار نظر متخصصان صنعت خودرو، پلتفرم SP100 یک مگاپلتفرم پیشرفته محسوب می شود که با توجه به فناوری پیشرفته و انعطاف پذیر بودن خط تولید بدنه و وجود روباتهای مختلف در فرآیندهای اعمال درزگیرهای بدنه و جوشکاری MIG/MAG و CO2، این پلتفرم، شرکت سایپا را قادر خواهد ساخت تا محصولات ایمن، پیشرفته و متنوعی را در کلاسهای مختلف نظیر سدان، هاچبک، شاسی بلند (SUV) و کراساوور (CUV) تولید کند.
با ورود محصولات مبتنی بر پلتفرم SP100 شرکت سایپا به بازار، شاهد تحولی بزرگ و بیسابقه در این گروه خودروسازی و صنعت خودروی کشور خواهیم بود وSP100 نخستین محصولی است که قرار است بر مبنای مگا پلتفرم SP1 شرکت سایپا طراحی شود.
سایپا این محصول را با هدف ورود به سازمان ارزشیابی ایمنی اتومبیلهای جدید Euro NCAP اروپا و اخذ استاندارد پنج ستاره ایمنی طراحی کرده است. محصولی در کلاسB-C که از ویژگیهای بارز آن میتوان به جعبه دنده اتوماتیک، فرمان برقی، سامانه کنترل پایداری (ESP)، اربگهای جانبی، چراغهای روشنایی روز و ناوبری GPS اشاره کرد.
به نظر میرسد SP100 در طراحی ظاهری زیباتر از سایر اتومبیلهای ملی بوده که از کج سلیقگی های موجود در طراحی بیرونی آنها فاصله زیادی دارد و نوید مدلی زیبا و نزدیک به طراحی خودروهای امروزی را میدهد. حتی طبق اعلام مدیران ارشد سایپا، قرار است طی سالهای آینده، نسخه برقی یا هیبریدی نیز از SP100 به بازار ارائه شود.
گفته م یشود سری SP200 هم با ابعادی بزرگتر از سری SP100 در برنامه تولیدات آتی قرار خواهد گرفت. شنیده ها حاکی از آن است که SP200 سدانی متوسط با طول 5/4 متر بوده و احتمالاً از قیمت 100 میلیون تومانی برخوردار است و تجهیزات رفاهی و ایمنی جدید و به روز جهان به طور کامل برای آن لحاظ خواهد شد.