نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20431
زمان انتشار: 24 شهریور 1397 12:54:00

پلت‏فرم SP100 سایپا

در سودای همگام‏ سازی جهانی
پلت‏فرم SP100 سایپا

مجله ماشین-  پانته آ والی/ طی ماه ‏های اخیر تصاویری از طریق چند سایت هندی در خصوص آزمایش اتومبیل SP100  منتشر شده که حاکی از آن است که این خودرو از طریق یکی از تکنیکال سنترهای شرکت رنو-نیسان در کشور هندوستان تحت بررسی و آزمایش‏ های مختلف آب و هوایی جهت سنجش دوام، عملکرد و سطح استاندارد کارکردی قرار گرفته است. SP100 طبق اعلام مدیران ارشد شرکت سایپا احتمالاً تا دی ماه 1397 با نامی ایرانی و با قیمتی در محدوده 50 تا 75 میلیون تومان در بازار کشورمان عرضه شود که قرار است پس از تیبا و ساینا سومین خودروی ملی سایپا باشد. 



نقش پلت‏فرم تویوتا 
محصولات آتی سایپا طبق دو پروژه SP1 و SP0 تولید شده که SP1 زیر نظر سایپا و SP0 زیر نظر پارس خودرو توسعه خواهند یافت. طبق اخبار منتشر شده، ابعاد مدل سدان شامل طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4542، 1770 و 1317 میلی‏متر بوده و روی پلت‏فرم Vios یا تویوتا یاریس سدان و برلیانس H230 طراحی شده و حتی برخی قطعات مانند فریم درهای جانبی، شیشه ‏ها، در باک و ... به الگوهای شرکت تویوتا شباهت زیادی دارد. 
در حال حاضر قالب‏های داشبورد، تزئینات داخلی، رودری‏ها ‏و قطعات الکتریکی آن تا حدود زیادی تکمیل و به نسخه نهایی نزدیک شده‏اند. طبق نظر کارشناسان خودرو، نوع قالب ستون‏ های A و B و C سدان جدید سایپا ویژگی‏ های پلت‏فرم XP90 تویوتا را دارد و حتی برخی از جزئیات ظاهری پلت‏فرم XP150 را دنبال می ‏کند. 
در طراحی داخل کابین SP100 اصول طراحی شرکت ‏های خودروسازان و شرکای تجاری چینی مشاهده می‏گردد و در نمای جلو، رگه ‏هایی از سبک برندهای اروپایی مانند مرسدس بنز به چشم می‏ خورد. 
پیشرانه 3 سیلندر 2/1 لیتری توربوشارژردار با قدرت ۱۳۰ تا ۱۶۰ اسب ‏بخار برای این مدل انتخاب شده که شرکت AVL اتریش در ساخت و طراحی آن با سایپا همکاری کرده و احتمالاً جعبه‏ دنده 6‏سرعته اتوماتیک PowerTech هیوندای انتقال قدرت به چرخ‏ ها را انجام دهد.  
اما اخبار ضد و نقیضی هم در دست است که پیشرانه 65/1 لیتری برلیانس H300 به‏ همراه گیربکس ضریب متغیر (CVT) شرکت Punch بلژیک، از دیگر گزینه ‏های درنظر گرفته شده خواهند بود.

نام دیگر پروژه 
برخی از منابع خبری نام کلی این پروژه را X300 معرفی کرده ‏اند که بعد از پروژه‏ های X100 (شامل X131، X132، X111) و X200 (گروه تیبا، تیبا2، ساینا و کوئیک) روی پلت‏فرمی بزرگ‏تر به عنوان سومین خودروی ملی سایپا به بازار معرفی شود. البته طبق مدارکی که از مرکز تحقیقات سایپا به بیرون درز کرده، این کمپانی درنظر دارد تا هر کدام از نمونه ‏های SP100، SP200 و SP300 را در نسخه ‏های مختلفی چون سدان، هاچ‏بک و کراس‏اوور طی سال‏های آینده به بازار ایران عرضه کند.


آزمایش پیش از تولید
برنامه تولید بدنه این مدل پس از آماده ‏سازی سالن بدنه در محل شرکت سایپا، جهت تولید روزانه ۶۰ بدنه برنامه‏ ریزی شده که پس از صحه‏گذاری ۱۰۹ فیکسچر تولیدی قطعات بدنه، عملیاتی شدن آنها توسط تیم کارشناسی کمپانی مورد تأیید قرار گرفته و نهایتاً تولید بدنه پس از آزمایش جوشکاری و با هدف دستیابی به اهداف کیفی در حوزه‏ های ابعادی و استحکام جوش بر‏اساس آزمایش تخریب انجام شد.
با تلاش اعضای پروژه از واحدهای مختلف سایپا، تاکنون ۳۰ دستگاه بدنه تولید و چهار نمونه از آنها کامل شده است. از جمله آزمایش‏های انجام گرفته روی SP100 می‏توان به آزمایش تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون اربگ، ارتعاشات عمر و دوام، فرمان‏پذیری، نحوه قرارگیری قطعات و تزئینات داخلی، سیستم خنک‏ کاری، وضعیت روشنایی چراغ‏ ها، اندازه‏گیری درزهای بین درها و گلگیرها، انواع آزمایش‏ های جاده‏ای، آزمایش کمربند، نفوذ آب (Water Test) و گرد و غبار اشاره کرد. همچنین ساخت نمونه ‏های خودرو در طی مراحل مختلفی شامل ساخت قطعات بدنه، ساخت فیکسچرها و آماده‏سازی خط مونتاژ بدنه، ساخت قطعات تزئینی و آماده ‏سازی خط مونتاژ آن، عملیات مونتاژ بدنه و در نهایت مونتاژ قطعات تزئینی و مکانیک به انجام رسیده است. 
در حوزه قطعات بدنه که شامل 480 قطعه بوده است، ۱۶۵ قطعه توسط شرکت مرکز تحقیقات سایپا با روش نمونه ‏سازی طراحی و ساخته شده و مابقی آنها توسط شرکت سازه گستر سایپا (SGS) از طریق سازندگان داخلی و شرکت قالب‏های بزرگ صنعتی (IHDM) از قالب‏های اصلی تأمین می‏شوند. در حوزه قطعات و تزئینات داخلی و مکانیک نیز کل ۷۳۴ قطعه آن با همکاری شرکت ‏های سازه ‏گستر، پلاسکوکار و مگاموتور از قالب ‏های اصلی ساخته و تأمین شده‏ اند.
بنا بر اظهارنظر مدیریت عامل شرکت سایپا، براساس برنامه ‏ریزی‏های صورت گرفته، این محصول که در تولید آن از پلت‏فرم ملی جدید استفاده شده و در حال طی کردن مراحل ساخت و تولید است، در سال جاری معرفی و در زمان معرفی، به مدرن‏ترین امکانات و قابلیت ‏های روز مجهز خواهد بود که می‏تواند با نمونه‏ های خارجی هم کلاس خود در بازار ایران، از هر نظر، رقابت کند.
شرکت سایپا هنوز نامی برای SP100 انتخاب نکرده و با کد پروژه آن را خطاب قرار می‏دهد، ولی به گفته مدیریت عامل این گروه سعی براین خواهد بود برای این مدل که نمادی از توانمندی و دانش مهندسان و جوانان کشور است، اسمی ایرانی مناسب انتخاب شود. 
گروه سایپا به موازات تولید خودرو، با مشارکت شرکای تجاری خارجی خود، سرمایه ‏گذاری در زمینه طراحی و ساخت پلت‏فرم‏ های داخلی را با جدیت ادامه خواهد داد و در آینده نزدیک، چند محصول مبتنی بر این پلت‏فرم ‏ها را در رده‏ ها و کلاس‏های گوناگون تولید و عرضه خواهد کرد. 
با اتمام ساخت نخستین خودروی ملی بر‏اساس پلت‏فرم طراحی شده در ایران، سایپا به ‏عنوان نخستین خودروساز کشور، چرخه ساخت یک مدل از طراحی اولیه تا ساخت نهایی را تکمیل خواهد کرد.

افزایش تنوع محصولات 
بنابر اظهار نظر متخصصان صنعت خودرو، پلت‏فرم SP100 یک مگاپلت‏فرم پیشرفته محسوب می‏ شود که با توجه به فناوری پیشرفته و انعطاف ‏پذیر بودن خط تولید بدنه و وجود روبات‏های مختلف در فرآیندهای اعمال درزگیرهای بدنه و جوشکاری MIG/MAG و CO2، این پلت‏فرم، شرکت سایپا را قادر خواهد ساخت تا محصولات ایمن، پیشرفته و متنوعی را در کلاس‏های مختلف نظیر سدان، هاچ‏بک، شاسی بلند (SUV) و کراس‏اوور (CUV) تولید کند.
با ورود محصولات مبتنی بر پلت‏فرم SP100 شرکت سایپا به بازار، شاهد تحولی بزرگ و بی‏سابقه در این گروه خودروسازی و صنعت خودروی کشور خواهیم بود وSP100  نخستین محصولی است که قرار است بر مبنای مگا پلت‏فرم SP1 شرکت سایپا طراحی شود. 
سایپا این محصول را با هدف ورود به سازمان ارزشیابی ایمنی اتومبیل‏های جدید Euro NCAP اروپا و اخذ استاندارد پنج ستاره ایمنی طراحی کرده است. محصولی در کلاسB-C که از ویژگی‏های بارز آن می‏توان به جعبه دنده اتوماتیک، فرمان برقی، سامانه کنترل پایداری (ESP)، اربگ‏های جانبی، چراغ‏های روشنایی روز و ناوبری GPS اشاره کرد. 
به نظر می‏رسد SP100 در طراحی ظاهری زیباتر از سایر اتومبیل‏های ملی بوده که از کج سلیقگی ‏های موجود در طراحی بیرونی آنها فاصله زیادی دارد و نوید مدلی زیبا و نزدیک به طراحی خودروهای امروزی را می‏دهد. حتی طبق اعلام مدیران ارشد سایپا، قرار است طی سال‏های آینده، نسخه برقی یا هیبریدی نیز از SP100 به بازار ارائه شود.
گفته م ی‏شود سری SP200 هم با ابعادی بزرگ‏تر از سری SP100 در برنامه تولیدات آتی قرار خواهد گرفت. شنیده‏ ها حاکی از آن است که SP200 سدانی متوسط با طول 5/4 متر بوده و احتمالاً از قیمت 100 میلیون تومانی برخوردار است و تجهیزات رفاهی و ایمنی جدید و به ‏روز جهان به طور کامل برای آن لحاظ خواهد شد. 

 
تصاویر
نظرات بینندگان
|
فری
|
17 مهر 1397 17:00:15
0
1
این همون آریو لگنه
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس