نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20432
زمان انتشار: 24 شهریور 1397 13:06:00

مقایسه لکسس‏NX300 با مزدا CX5

40 هزار دلاری هایی که در کشورمان میلیارد تومانی می‏شوند
مقایسه لکسس‏NX300 با مزدا CX5

 مجله ماشین / واردات خودرو ممنوع شد!

بر اساس جدیدترین تصمیم گیری دولت واردات هرگونه خودرو خارجی حتی خودروهای هیبریدی ممنوع شد، بدین ترتیب به نظر می رسد که در ماه های آتی شاهد افزایش قیمت بیش از پیش خودروهای وارداتی موجود در بازار (در نتیجه کاهش عرضه) باشیم و مثلا لکسس‏NX300 یا مزدا CX5 که در کشورهای دیگر کمتر از 40 هزار دلارقیمت دارند اگر به بازارخودروی کشور ما راه یابند برچسب فروش میلیارد تومانی خواهند داشت!

در ادامه بررسی اتومبیل های لوکس 40 هزار دلاری این بار به سراغ نمونه ‏های 2018 مزدا CX-5 و لکسس NX 300 رفته ایم. مزدا که مدلی زیبا بوده و به سختی می توان آن را درنظر نگرفت و لکسس با NX ثابت کرده که در ارائه زبان طراحی مدرن مهارت خاصی دارد. قیمت پایه لکسس 37 هزار دلار بوده که برای این مقایسه یک نمونه 40 هزار دلاری را انتخاب کرده‏ایم، این در حالی است که قیمت پایه مزدا از 32 هزار‏دلار شروع شده که مدل گرند تور با قیمت 35‏هزار دلار را برای این آزمایش درنظر گرفته شد.  


رسمی در برابر اسپرت 
این دو خودرو ابعاد بسیار نزدیکی به هم دارند، هرچند لکسس اتاقی بزرگ‏تر داشته اما چون فاصله محوری در مزدا بیشتر است فضای صندلی پشت و فضای بار بزرگ‏تری را در اختیار می ‏گذارد. اگر یک خودرو لوکس باشد باید در اولین نگاه شما را تحت تأثیر قرار دهد که هر دو مدل این کار را به خوبی انجام می ‏دهند. 
طراحی بیرونی مزدا ‏با وقار بوده و در مقایسه با لکسس گویی کت و شلواری آراسته در مقابل لباس ورزشی مخصوص باشگاه بر تن دارد، تمامی برش‏ های بدنه NX بی نظیر و صحیح انجام شده‏اند، شاید بتوان گفت که این بهترین زبان طراحی یک برند برای خودرویی شاسی بلند است. 
داخل کابین CX-5 ساده بوده و مزدا در این بخش دست و دلبازی کرده و با استفاده از ترکیب چرم نرم و با کیفیت، فلز و پلاستیک مرغوب و البته چوب مصنوعی اما قابل قبول، ظاهری آراسته و مطلوب را ایجاد کرده است. 
در طرف مقابل اما لکسس از طریق یک استراتژی بصری هوشمندانه با استفاده از مواد با کیفیت و گران قیمت باعث شده که چشمان شما نقاط ضعف را نبینند. استفاده از چرم مصنوعی آنقدر خوب هست تا شما تصور کنید واقعی است. صندلی‏ها، فرمان و زیر آرنجی که با دوختی زیبا تزئین گردیده ‏اند و قطعات پلاستیکی با روکشی نقره‏ای از جنس ساتن ساخته شده‏اند تا گران‏قیمت به نظر رسیده و شما متوجه حجم عظیم پلاستیک به کار رفته در داخل این خودرو نشوید.
چیدمان ادوات کنترلی روی کنسول وسط لکسس هیچ حس خاصی را در شما ایجاد نکرده در حالی که می‏توانید نصف کارهایی را که با آنها انجام می‏دهید از طریق سامانه به درد نخور لمسی اطلاعات و سرگرمی هم اعمال نمایید که حتی برای کسی که چند سال از آن استفاده کرده باشد باز هم گیج‏کننده است!
نشیمنگاه صندلی‏ ها در لکسس خیلی بالا تعبیه شده که این برای بسیاری از راننده‏ ها خوشایند است اما در این حالت دسترسی شما به ادوات روی داشبورد و همچنین پدال گاز و ترمز راحت نخواهد بود ولی حداقل اینکه صندلی‏ها به اندازه کافی راحت هستند. 
چیدمان ادوات داشبورد در مزدا قابل قبول بوده اما عالی نیستند، داشبورد شکل سنتی خود را حفظ کرده و دسترسی به دکمه ‏ها و سایر ادوات آسان است، دکمه چرخشی که با آن سامانه اطلاعات و سرگرمی را کنترل می‏کنید هنوز هم جای خودش را حفظ کرده که متأسفانه روی کنسول وسط مقداری عقب تعبیه شده و دسترسی به آن کمی مشکل است. 
صفحه نمایش لمسی در برابر لمس انگشتان عکس‏العمل خوبی داشته اما کمی دور از دسترس بوده و کوچک است. همچنین نمایشگر تمام رنگی هد‏آپ نیز در نوع خود جلب توجه می‏کرد ولی صندلی‏ ها از آنچه انتظار داشتیم سفت‏تر و صاف‏تر بودند. 

سکوت در حین راندن 
اتاق آرام و ساکت مزدا اولین موردی بود که در زمان شروع رانندگی جلب‏ توجه می‏کند و عایق‏بندی عالی تضمینی است که شما را از دنیای خارج جدا نموده و گویا این اولویت مزدا است. میزان صدای درون هر دو خودرو در سرعت 100 کیلومتر برساعت یکسان است اما عملکرد لکسس در زمان شتاب‏گیری کمی بهتر از مزدا بود که همین سر و صدای اندک در اتوبان کمتر هم می‏شود. 
شخصیت متفاوت دو خودرو در هنگام رانندگی آشکار می‏شود. پیشرفته و به‏روز بودن مواردی هستند که هر مشتری از این دو اتومبیل انتظار داشته و به نظر می‏رسد که مزدا عملکرد بهتری نسبت به لکسس دارد، زیرا سبک‏تر و چالاک‏تر بوده و عکس‏ العمل ‏های سریع‏تری از خود نشان می‏داد که در نهایت لبخند را به لبان شما می ‏نشاند.
در کل باید گفت پیشرانه مزدا با خودرو بهتر چفت شده این در حالی است که پیشرانه گشتاور کمتری تولید می‏کند ولی جعبه دنده آن نرم‏تر از رقیب است. لکسس در مقایسه با مزدا اتومبیل سنگین‏تری است مثلاً زمانی که پای خود را روی پدال گاز فشار می‏دهید پیشرانه عکس‏العمل کندی داشته و زمان نیاز هست تا پیشرانه خودش را جمع و جور کرده و ماشین را به جلو هل بدهد. حتی برای توقف خودرو نیز نیاز به تلاش بیشتری دارید اما پیشرانه لکسس آنقدر خوب هست که شما یادتان برود توربو شارژی هم در کار بوده و البته در این بین عملکرد بی‏نقص جعبه دنده را هم نباید فراموش کرد، همچنین سواری نرم آن را باید در سامانه تعلیق هوشمند آن جستجو کرد که حس مدرن بودن را القا می‏کند. 
کند و سنگین بودن لکسس در حین راندن کاملاً احساس شده ولی روی خط مستقیم سریع است و خط ترمز طولانی‏تری هم دارد. اگر می‏خواهید روی خط صاف رانده و حس اشرافی داشته باشید لکسس انتخاب شما خواهد بود اما اگر دوست دارید در پیچ و خم ‏های جاده تاخته و از رانندگی لذّت ببرید مزدا انتخاب شایسته ‏ای خواهد بود.  
افراد قد بلند درخصوص فضای بالای سر خود در مزدا مخصوصاً برای صندلی ‏های عقب احساس بهتری دارند و لکسس در فضای پای سرنشین جلو یک بازنده به حساب می‏ آید اما این وضعیت در مورد سرنشینان عقب بکلی فرق می‏کند. صندلی‏های عقب لکسس و سوار شدن و قرار گرفتن بر روی آنها بسیار راحت‏تر است فقط به شرطی که حواستان به سرتان باشد. هر دو خودرو در قسمت صندلی عقب نمره قبولی را می‏گیرند بعلاوه اینکه صندلی مزدا گرم‏کن هم دارد. 

نکته ای به نام آپشن 
امکانات و آپشن‏های اضافی مواردی هستند که شما را به پرداخت پول اضافه مجبور می‏کند. پولی را که بابت لکسس پرداخت می‏کنید ارزشش را دارد، تنها به ازای پرداخت 40 هزار دلار صاحب مدلی می‏شوید که مجهز به سردکن و گرم‏کن صندلی جلو, کروز کنترل فعال، فناوری پیشگیری از تصادف، سقف شیشه‏ ای، حسگرهای پارک، صفحه نمایش نقاط کور و در عقب برقی است، البته مزدا هم بیکار ننشسته و لیست بالا بلندی از امکانات را با مدل CX-5 راهی بازار کرده است، سامانه مسیریابی، گرم‏کن صندلی عقب، هداپ و سامانه پخش موسیقی فوق‏العاده. هر دو خودرو مجهز به اپل کار پلی (Apple CarPlay) و یا اندروید هستند.
فضای قسمت بار لکسس تنها کمی بیشتر از نصف فضای بار در مزدا بوده و این در حالی است که با خواباندن پشتی صندلی‏های عقب مزدا می‏توانید تا پشت سرتان هم وسیله قرار دهید. 
به لطف پیشرانه توربو‏شارژردار لکسس پمپ بنزین را کمتر خواهید دید. مصرف سوخت مزدا در شهر راضی‏کننده نیست ولی در جاده عملکرد خوبی داشته اما مصرف سوخت لکسس در شهر و جاده بهتر از رقیبش بود. 
هزینه نگهداری مبلغی است که باید به علاوه پول اولیه برای خرید خودرو به صورت دائم پرداخت کنید، مانند هزینه تعمیرات، استهلاک، سوخت، بیمه و... 
با توجه به اطلاعات مؤسسه IntelliChoice افت قیمت مزدا بعد از 5 سال کمتر از لکسس برآورد شده که آن هم مدیون قیمت پایین‏تر در زمان خرید و شرایط بهتر فروش آن است. این موسسه پیش‏بینی می‏کند قیمت دست دوم دو خودرو بعد از 5 سال تقریباً یکسان خواهد بود. 
با توجه به فاصله قیمتی 6653 دلاری لکسس با مزدا می‏توانید از خیر بعضی آپشن‏های آن گذشته و این فاصله را به 3170 دلار کاهش دهید که البته از این لحاظ بهتر می‏شود ولی گزینه ‏های کمتری برای جلب توجه خواهید داشت. 
اما نباید فراموش کنیم که لکسس مورد آزمایش نیروی حرکتی خود را تنها به چرخ‏های جلو منتقل می‏کند در حالی که مزدا چهار چرخ متحرک بوده و اگر یک لکسس با این ویژگی می‏خواهید، باید هزار و چهارصد دلار دیگر نیز بپردازید. قیمت لکسس دو‏دیفرانسیل با حداقل امکانات از 38 هزار و 380 دلار شروع شده که با این مبلغ می‏توانید مزدا دو‏دیفرانسیل را با تمام آپشن‏ها خریداری کنید. 
نتیجه‏ گیری
واقعاً نمی‏توان برنده این رقابت را مشخص کرد هر دو اتومبیل ارزش خرید را داشته و هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند و در نهایت این شما هستید که انتخاب می‏کنید. 
 

نقاط قوت مزدا CX-5: چالاکی بیشتر و تعادل بهتر در پیچ‏ها، فضای بار بیشتر، فضای ردیف دوم مناسب‏تر، هزینه نگهداری کمتر، چهار چرخ متحرک، ارزش بیشتر در مقابل مبلغ پرداختی

 

نقاط قوت لکسس NX300: شتاب بیشتر، حس لوکسی و اشرافی بهتر، طراحی پویا و جذاب، ارتباط بهتر با خودرو و لذّت بیشتر 
 
مقایسه مشخصات لکسس NX 300 و مزدا CX-5

نام و مدل خودرو

لکسس NX 300

مزدا CX-5 AWD

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

4/ خطی،تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1998

2488

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

4800/235

6000/187

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

1650/350

4000/252

وزن خالص (کیلوگرم)

1728

1656

شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت (ثانیه)

9/6

3/8

نوع جعبه دنده

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1645×1869×4630

1658×1841×4549

فاصله محوری (میلی‏متر)

2659

2697

قیمت پایه (هزار دلار)

42

37

 

 

 

 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس