نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20450
زمان انتشار: 17 مهر 1397 13:36:00

مزدا CX-5 مدل 2018 توسط کارشناس مجله ماشین آزمایش شد

این روزها بسیاری از دوستداران اتومبیل همچنان درگیر تب خودروهای کراس‏ او ور و یا دو رگه هستند و این تب آنچنان بالاست که هر خودروسازی یکی‏ دو مدل از این مدل خودرو را در اندازه ‏های کوچک و بزرگ در لیست فروش خود دارد.
مزدا CX-5 مدل 2018 توسط کارشناس مجله ماشین آزمایش شد

مجله ماشین- آزمایش، نوشته و عکس: مهندس رضا انصاری فرد/  مزدا CX-5 که خودرویی در گروه کراس‏ او ورها محسوب می‏شود، از سال ۲۰۱۲ در لیست ساخته‏ های کمپانی جای گرفت و هم اکنون از پر‏فروش‏ترین اتومبیل‏ های برند مورداشاره به شمار می‏‏ آید. این ماشین در سال ۲۰۱۵ یک فیس لیفت و بهینه‏ سازی گسترده را پشت سر گذاشت، اما در زمینه‏ هایی‏ چون ورود صدا به کابین و به‏ روز بودن طراحی کابین، همچنان نیازمند یک بازنگری و به سازی گسترده ‏تر بود. 

پیش از این در خرداد ماه سال 1396 نمونه‏ای از این خودرو با جعبه ‏دنده دستی را آزمایش کرده بودیم و نوشتاری که در پی‏ می‏خوانید بر‏آمد آزمایش مدل اتوماتیک و ۴ چرخ متحرک این ژاپنی جهان گیر است. 

چهره اخمو
از همان نسل اول، مزدا با مدل CX-5 فلسفه طراحی روح جنبشی و پرتحرک (Kodo) را معرفی‏ و به ساخته‏ های دیگر خود گسترش داد. این شیوه زیبای طراحی که هم اکنون در همه مدل‏ های کمپانی به چشم می ‏خورد گشاینده راهی‏ نو برای و مزدا جهت رسیدن به کلاس برتر از لحاظ کیفی و فناوری بود. 
CX-5 از جلو پنجره بسیار پهن و بزرگ سود می‏برد که همین بخش نشانگر شخصیت نو این اتومبیل بوده که با برخورداری از زهواره پهنی که تا لبه پایینی چراغ‏های نسبتاً باریک جلو کشیده شده فرمی خشن و اخمو به ماشین بخشیده و موجب بالاتر رفتن دینامیک طراحی آن در نمای جلو شده است. چراغ‏ ها به ‏گونه استاندارد از فناوری فول دیود  با برخورداری از چرخش اتوماتیک هماهنگ با گردش فرمان سود می‏برند و در مدل‏هایی با سطح تجهیزاتی کامل از توانایی تنظیم اتوماتیک نور بالا و پایین، تنظیم مستقل بسته به نیاز و افزایش نوردهی در محیط‏ های بسیار تاریک نیز برخوردارند. 
این کراس‏ او ور زیبا در نمای جانبی یک فرم میانه‏ رو را به نمایش می‏گذارد و با نگاهی به این ماشین از این نما مشخص است که این مزدا روی پلت‏فرم نسل پیشین خود ساخته شده است. فرم طراحی CX-5 در قسمت عقب زیبا و قابل قبول بوده و در آن به‏ویژه شکل باریک چراغ‏ها خودنمایی می‏کند.

نیاز به نوآوری
با اینکه کابین CX-5 نسبتاً به روز است، اما در زمینه برخورداری از نشان‏دهنده ‏های دیجیتال تا اندازه‏ای نیازمند یک به‏روزرسانی کامل است. با این حال صفحه نمایشگری که روی قسمت بالایی‏ کنسول میانی و جلو داشبورد جای گرفته نشان‏دهنده کابینق مدرن است. 
نرم‏ افزار این سامانه در بر‏دارنده امکان به‏ کارگیری سامانه رهیاب، تلفن همراه، سامانه پخش، کامپیوتر رانندگی و تنظیمات اتومبیل است. در خانه نشان‏دهنده‏های این اتومبیل ترکیبی‏ از گزینه ‏های دیجیتال و کلاسیک به ‏چشم می‏خورد. بدین روی که کیلومتر شمار درشت و خوانا در مرکز نشان‏دهنده‏ها، دور شمار موتور در سمت چپ و صفحه نمایش دیجیتال با یک طراحی گرد که در بر‏دارنده دمای بیرون کابین، نشان‏دهنده بنزین، دمای آب و سامانه کروز کنترل است در سمت راست کیلومتر شمار جای دارد. 
مزدا با اضافه کردن ۴۰ کیلوگرم بر مواد ایزوله صدای کابین این ماشین در بر گیرنده پوشش‏های کف و صندوق بار از جنس موکت نسبتاً نرم و ضخیم با قابلیت بهتر صدا‏گیری، دو لایه لاستیک آب‏بندی دور درها و و در زیر زهواره‏های شیشه درها، و مونتاژ برف‏پاک‏کن‏ها در قسمتی پایین‏تر، ایزوله صدای بهتری را برای این ماشین فراهم ساخته است.
با اینکه مزدا CX5 از جادارترین کابین این کلاس برخوردار نیست، اما این اتومبیل از کابینی نسبتاً جادار برخوردار است.
رانندگی
با تحویل گرفتن ریموت سامانه ورود و پس از شستن ماشین در کارواش نمایندگی مزدا برای آزمایش و نگاره برداری به سوی یک راه خاکی و جنگلی می‏رانم. با روشن کردن موتور و اندکی راندن کاملاً مشخص است که CX-5 اتومبیلی با برخورداری از توانایی‏های یک رانندگی راحت است و با ایزوله بهتر کابین و صندوق بار بر راحتی و آسایش حرکت با این ماشین افزوده است. ارتباط موثر سامانه‏های فنربندی در جلو و به‏ویژه عقب که از گونه بازو و مفصل‏های چندگانه است به‏ همراه طراحی مناسب کف، ایزوله بهتر صدا، قیرپاشی کف و فرمان تیز و اسپرت، اتومبیلی را پدید آورده که راندن آن اسپرت، اما راحت احساس  می شود. 
مزدا CX-5 از همان آغاز رانندگی ماشینی سبک ران احساس می‏شود که از یک رانندگی آسان و لذّت‏بخش برخوردار است. اندازه صندلی‏های جلو این ماشین به‏ویژه در پهنا و قسمت‏های نشیمنگاه کمتر از مدل قبلی و رقیبانی چون فولکس‏واگن تیگوان است که این از نقاط ضعف این مدل به شمار می‏‏آید. 
مضاف براینکه تنظیم قسمت تکیه‏گاه مدل‏های پایه و میانی آن به‏گونه گردشی و یا بدون دنده نیست و همچون مدل‏های قدیمی تنها از راه یک اهرم یا دستگیره امکان‏پذیر است که از امکان تنظیم‏های دقیق بی‏بهره است. 
با اندکی راندن با سرعت‏های گوناگون به روشنی پیداست که این ماشین از کابینی نسبتاً آرام سود می‏برد و ایزوله درست کابین کار خودش را به‏خوبی انجام داده است. سامانه فنربندی این مدل آنچنان به درستی طراحی شده که هر‏گونه ناهمواری را در خود جذب کرده و همیشه بهترین چسبندگی چرخ‏ها به راه را فراهم می‏سازد و راندن با این ماشین در مانورها را نیز آسان‏تر می‏ کند. 
چرخ‏ها با قابلیت راندن روی برف و گل به قابلیت‏های این خودرو در مسیرها و جاده‏ های بیرون از شهر افزوده‏اند. این مدل گرچه با شاسی‏بلند‏های ۴‏چرخ متحرک واقعی همچون تویوتا لندکروزر قابل مقایسه نیست، اما بسیاری از چالش ‏های رانندگی در راه ‏های خاکی و برف گرفته را با سربلندی پشت سر می‏ گذارد. 
در این میان سامانه ۴‏چرخ متحرک در زمان لازم به کمک راننده آمده و ماشین را از حالت واماندگی و عدم ثبات و کنترل می‏رهاند. از این گذشته بلندای زیر آن که ۲۱ سانتی‏متر است به کاربران این امکان را می ‏دهد که حتی با مدل‏ های ۲‏چرخ متحرک بتوانند در راه‏ های ناهموار و خاکی برانند. 
با اینکه CX-5 مدلی نسبتاً پهن، بلند و بزرگ است، اما راندن آن چون ماشین‏های کوچک‏تر احساس می‏شود و کیفیت کابین آن نزدیک به نمونه‏ های گران‏قیمت‏تر است. تعویض دنده‏ های گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نیز با نرمی و بدون هیچ‏گونه تکان انجام می‏شود.
پایان سخن
در روز تست مزدا قرار بود که فولکس واگن تیگوان را نیز آزمایش کرده و مطلب مقایسه‏ ای هر دو ماشین را بنویسم، اما فولکس واگن موردنظر فروخته شده بود و از امکان آزمایش آن نصیبم نشد. با این حال توانستم کیفیت و جاداری کابین و صندوق بار مزدا را با فولکس‏واگن مقایسه کنم. 
با اینکه تیگوان در اندازه‏های بدنه و فاصله محوری از CX-5 اندکی کوچک‏تر است، اما کابین و صندوق بار این ماشین از مزدا جادار‏تر به چشم می ‏‏آید. ناگفته نماند که کیفیت و طراحی کابین تیگوان نیز از مزدا ساده‏تر بوده و از ترکیب چشم‏نوازتری برخوردار است. با این حال باید گفت که CX-5 با در‏نظر گرفتن قیمت ارزان‏تر از تیگوان همچنان یکی‏ از اتومبیل‏ های در خور نگرش این کلاس است.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس