نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20452
زمان انتشار: 19 مهر 1397 11:42:00

لکسس GX460

آخرین تلاش‏ شاسی بلند پیر
لکسس GX460

 مجله ماشین- فردین محمدسور/ حضور لکسس در بازارهای جهانی و به عنوان برند لوکس تویوتا هرچند در ابتدا از سوی رقیبانی مانند مرسدس بنز و ب ام و، چندان جدی گرفته نشد، اما در ادامه این برند ثابت کرد که حرف های زیادی برای گفتن دارد. در کشورمان نیز حدود 10 سال است که لکسس با مدل های مختلفی حضور داشته و در اوایل فکر کردن به آن باعث می شد تا ناخودآگاه رقبای آلمانی به ذهن خطور کند. اما اکنون با زبان طراحی خاص خود و امکانات مناسب ایمنی و رفاهی، این ژاپنی لوکس کاملاً در بین خریداران محبوب شده است. البته شاسی بلندهای لکسس مانند RX و NX از بازار بهتری نسبت به نمونه‏های سدان برخوردارند و به‏نظر می‏رسد هرچه ابعاد گروه اس‏یو‏وی‏های آن افزایش یابد، از میزان محبوبیت آنها هم کاسته می‏شود. زیرا اکنون بازار کراس ‏او ور ها بسیار داغ بوده و حالا در این باید دید که آیا مدلی مانند GX می‏تواند در این بخش عرض‏اندام کند یا خیر؟! 


برادر پرادو 
لکسس است به‏صورت رسمی اجازه ورود به ایران را کسب کند. این خودرو بر پایه تویوتا پرادو محبوب توسعه داده شده که به‏صورت مشترک در کارخانه Tahara واقع در ژاپن به تولید می‏رسند. کمپانی تلاش کرده که با تزریق عناصر لوکس به این خودرو، آن را از پرادو متمایز کند. نام GX بر گرفته از دو واژه Grand Crossover، به معنای کراس‏اوور بزرگ است، اما این مدل در  کلاس سایز متوسط قرار می‏گیرد. 
GX در نسل دوم خود، دو بار دستخوش به‏روز‏رسانی شد و جدیدترین آن به سال ۲۰۱۴ باز می‏گردد که با افزودن جلوپنجره دوکی شکل و دیگر موارد، آخرین تلاش‏ها برای زنده نگه داشتن این شاسی‏بلند پیر انجام شد. 
اکنون که شاسی‏بلندها بیشتر از هر زمان دیگری محبوب هستند، GX ما را به یاد روز‏های قدیمی، SUV‏های بزرگ و سنگین وزن با ساختار شاسی مستقل و پیشرانه‏های پر مصرف V8 می‏اندازد. این ویژگی‏ها با موارد دیگری نظیر قفل‏دیفرانسیل و سامانه کنترل در شیب (DAC)، این خودرو را تبدیل به یک آفرودر قوی کرده است. در واقع GX شاسی بلند لوکسی به شمار می‏رود که قابلیت‏های آفرودی بالایی دارد. 
با این وجود، در زمینه فناوری‏های مدرن، ناکارآمد ظاهر شده و کمبود‏های زیادی در آن احساس می‏شود. هر چند کسانیکه که با خودروهای ساخت تویوتا آشنایی دارند، می‏دانند که فناوری و پیچیدگی‏های هزینه‏بر در مدل‏های آن وجود نداشته، بلکه کیفیت و کارایی ویژگی اصلی محصولات آن را تشکیل می‏دهند. قطعا دوام خودروهای تویوتا و لکسس را کمتر اتومبیلی در دنیا می‏تواند داشته باشد و این شرکت همواره جزو قابل اعتمادترین برندها به‏شمار رفته و می‏رود. 

چالش قیمت و امکانات مناسب
قیمت پایه لکسس GX معادل ۵۱ هزار و ۸۵۵ دلار است که برای وسیله نقلیه‏ لوکسی با سه ردیف صندلی، نسبتاً پایین است. به عنوان مثال، تیپ پایه اینفینیتی QX80، تقریباً ۱۴ هزار دلار قیمت بالاتری دارد. هر چند خودروی مورد آزمایش ما ۲ هزار و ۵۲۵ دلار از مدل پایه گران‏تر است.، اما باز هم قیمتی درخور توجه دارد. 
البته قیمت پایین‏تر لکسس GX به نسب رقیبان، چندان هم بی‏دلیل نیست و شما امکانات کمی به دست خواهید آورد. بنابراین با افزایش امکانات، قیمت نیز بیشتر می‏شود. به گونه‏ای که این خودرو در مجهزترین مدل خود، یعنیGX 460 Luxury با قیمت ۶۳ هزار و ۵۳۰ دلار به فروش می‏رسد.
با نگاهی کوتاه به این شاسی بلند بی‏حاشیه، به نظر می‏رسد که با یک SUV بزرگ و مفید، با شکلی جعبه‏ای و برند محبوب لکسس روبه‏رو هستیم، اما کاملاً واضع است که از لحاظ ظاهری لکسس GX 460 خودروی بسیار زیبا و به یاد ماندنی محسوب نمی‏شود. کهنه بودن طراحی آن نسبت به رقیبان هوشمند و تازه طراحی شده غیرقابل انکار است. رکاب‏های بزرگ جانبی، چرخ‏های بزرگ و گوشتی با رینگ‏های کوچک (265/60R18) و زوایای ورود / خروج عالی، باعث شده است که آفرودی بودن این خودرو، بیشتر از لوکس بودن آن به چشم بیاید. هرچند که لوگوی لکسس، آن را کماکان لوکس نگه داشته است و آخرین تلاش‏هایش را برای بقای نسل دوم خود انجام می‏دهد.
GX با وجود قرار گرفتن در کلاس شاسی بلند‏های با سایز متوسط، بزرگتر از رقیبانش به چشم می‏آید. در ردیف اول و دوم صندلی‏ها، فضای کافی و زیادی برای سرنشینان با هر جثه‏ای تعبیه شده و در قسمت‏های سر، شانه و پاها کمبودی احساس نمی‏کنید. اما در ردیف سوم صندلی‏ها با فضای بسیار محدودی روبه‏رو خواهید شد. 
پشتی صندلی‏ها در این قسمت بسیار کوچک هستند و با فضای سر و پای بسیار محدودی مواجه خواهید شد که این قسمت را غیر‏کاربردی نشان می‏دهد. بنابراین اگر به‏صورت مستمر بیش از ۵ سرنشین سوار می‏شوند، بهتر است که مدل LX را انتخاب کنید.
ظرفیت فضای محفظه بار، در زمان تا شدن ردیف سـوم صندلی‏ها، بسیار وسیع و مناسب ارزیابی می‏شود. اما در صورت وجود ردیف سوم صندلی‏ها، تقریبا هیچ فضایی باقی نخواهد ماند. 
زمانی که به بررسی امکانات و فناوری‏های موجود در این خودرو می‏پردازیم، GX کاملاً رنگ باخته و سن بالای خود را نشان می‏دهد. صفحه نمایش لمسی استاندارد ۸ اینچی با گرافیک متوسط و قابلیت‏های ساده‏ای نظیر بلوتوث، پخش موسیقی، رادیو ماهواره‏ای و ناوبری سفارشی، تمام آن چیزی است که باید به آن اشاره کنیم.
کامپیوتر سفری چند منظوره، اطلاعات کمی را ارائه می‏دهد که توسط یک نمایشگر تک رنگ (سیاه سفید) نمایش داده می‏شوند. مدل پایه این خودرو فاقد بسیاری از ویژگی‏هایی است که وجود آنها در تمام خودروهای لوکس انتظار می‏رود. به عنوان مثال گرمکن و سرد‏کن صندلی‏ها با ۶۴۰ دلار اضافی قابل نصب است. در نهایت برای داشتن امکانات بیشتر مجبور خواهید بود که ۵۶ هزار و ۳۰۰ دلار برای نسخه Premium و یا ۶۳ هزار و ۵۳۰ دلار برای نسخه Luxury هزینه کنید.

رقیبان سرحال‏تر
GX از پیشرانه 6/4 لیتری بنزینی V8 تنفس طبیعی بهره می‏برد که از قدرت و گشتاور نسبتاً بالایی برخوردار بوده و شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت را در 8/7 ثانیه طی می‏کند که رقم بسیار خوبی برای این شاسی بلند پیر به حساب می‏آید. هر چند لکسس به دلیل استفاده از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک باعث کاهش کارآیی و شتاب این خودرو در مقایسه با رقبایی شده است که از گیربکس‏های ۷ تا ۱۰ سرعته استفاده می‏کنند.
لکسس GX به لطف سواری راحت و فرمان نرم، رانندگی آرام، باشکوه و ساده‏ای را برای سرنشینان به ارمغان می‏آورد. همچنین به‏صورت استاندارد مجهز به سامانه آنتی‏رول هیدرولیکی فعال بوده که تعادل این SUV بزرگ را با ثبات قابل‏توجهی حفظ می‏کند.
اما لکسس پیر در این مورد نمرات خوبی کسب نخواهد کرد. لکسس GX چندین ویژگی ایمنی فعال را ارائه می‏دهد که به‏صورت آپشن و گران‏قیمت قابل نصب هستند. در حالی که این امکانات در بسیاری از خودروهای لوکس به عنوان استاندارد تعبیه شده‏اند. GX در تیپ پایه هیچ‏گونه فناوری خاصی به همراه ندارد و حتی سامانه‏های اعلام نقاط کور و سنسور‏های پارک نیز به‏صورت آپشن برای آن ارائه می‏شوند و تیپ پایه از آنها محروم است.
البته لکسس پکیج کمکی راننده با قیمت ۴‏هزار و ۳۴۰ دلار را ارائه می‏دهد که شامل امکانات ایمنی همچون هشدار خروج از خطوط، دوربین‏های جلو و جانبی، هشدار قبل از برخورد و کروز کنترل تطبیقی است.
از نظر مصرف سوخت، GX حتی از پرمصرف‏ترین کراس‏اوورهای اندازه متوسط امروزی نیز پر مصرف‏تر است و در میان SUVهای با سه ردیف صندلی، به هیچ وجه آمار خوبی را ارائه نمی‏دهد. این خودرو به ازای هر صد کیلومتر در شهر و جاده به ترتیب ۱۶ و 9/12 لیتر بنزین مصرف می‏کند که طبق معیارهای امروزی، رقم مناسبی به حساب نمی‏آید.

ای کاش در ایران حضور داشت! 
لکسس GX یکی از محدود شاسی بلندها در این رده قیمتی به حساب می‏آید که از فضایی لوکس و جادار، پیشرانه‏ای قدرتمند، سواری راحت و قابلیت‏های آفرودی بالایی برخوردار است. این خودرو مناسب افرادی است که به مدل نسبتاً لوکس با قابلیت‏های آفرودی بالا از برندی قابل اعتماد نیاز دارند. این اتومبیل که در بین عموم به عنوان پرادو لوکس نیز شناخته می‏شود، با توجه به محبوبیت پرادو در ایران، در صورت عرضه در کشورمان می‏توانست همانند دیگر برادرانش حضور موفقی را تجربه کند. مدل‏هایی مانند آکورا MDX، لندروور دیسکاوری، آئودی Q7، فولکس‏واگن توارگ، ب‏ام‏و X5 و ولوو XC90 از جمله مهمترین رقبای لکسس مورداشاره در بازارهای جهانی به شمار می‏روند که البته با توجه به روزرسانی‏های صورت گرفته روی آن‏ها، روز به روز GX را از قافله عقب می ‏اندازند. 

مشخصات فنی لکسس GX مدل 2018

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

8/ خورجینی، تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

4608

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5500/301

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

3500/446

وزن خالص (کیلوگرم)

2452

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

8/7

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

177

نوع جعبه دنده

6 سرعته اتوماتیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1844× 1933× 4856

فاصله محوری (میلی‏متر)

2850

وضعیت انتقال قدرت

چهار چرخ متحرک (4WD)

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

265/60R18

حجم مخزن سوخت (لیتر)

87

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7/14

حدود قیمت (هزار دلار)

65

 

امتیازدهی پارامترهای خودرو

پارامتر

امتیاز از 10

قابل دسترس بودن برای اقشار مختلف

5/6

ارزش در مقابل قیمت

5/7

بهره‏مندی از فناوری‏های روز

3

خدمات پس از فروش

7

کیفیت ساخت

5/8

توانائی‏های حرکتی در کلاس خود

8

امکانات و راحتی

7

به روز بودن طراحی

5

عامه پسند بودن طراحی

5/7

هزینه‏های نگهداری

6

موقعیت در بازار جهانی

6

افت قیمت و بازار فروش دست دوم

7

مجموع امتیاز از 120

79

 

 

 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس