نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20453
زمان انتشار: 25 مهر 1397 12:26:00

ارزش در گذر زمان

وقتی تویوتا FJ43 مدرن می‏شود! FJ43 مدل 1981 با قیمت لامبورگینی اوراکان!
ارزش در گذر زمان

مجله ماشین- سلمان امیدبخش/ یکی از نویسندگان مجله Car & Driver در ابتدا این‏گونه توضیح می‏ دهد که ملاقات و راندن خودروهای مدرن و به روز که از فناوری‏ های پیچیده ‏ای نیز برخوردار هستند، به طور حتم برای هر کسی می‏تواند جالب توجه باشد. اما هر از گاهی بهتر است به گذشته نگاهی داشته و مدل‏های قدیمی را نیز دریابیم، به همین علت به سراغ نمونه کلاسیک تویوتا لندکروزر FJ43 مدل 1981 می‏رویم که پس از بازسازی قیمتی معادل 210 هزار دلار! پیدا کرده است، یعنی هزینه ‏ای که باید برای خرید سوپراسپرت لامبورگینی اوراکان هزینه کنید. 


بله! شما این عدد را درست خوانده‏اید! زیرا این مدل به شدّت کلاسیک، علاوه بر برخورداری از مدرن‏ترین فناوری‏ های نوه‏ های امروزی خود، به بهترین و حرفه‏ ای‏ترین شکل از بازسازی و هنر دست ‏ساز بودن قطعات بدنه سود برده است. 
هر‏چند به نظر بسیاری خرید این نمونه چندان منطقی نیست، اما شما با در‏اختیار داشتن لندکروزر داستان ما در حقیقت یک نماد را به دست آورده‏اید! و اگر از طرفداران دو‏آتشه این برند و مدل هم باشید، در اصل FJ43 اوج لذّت و هیجان را برایتان به ارمغان می ‏آورد، یعنی احساسی که شیفتگان واقعی این نمونه‏ ها به دنبالش هستند! 
داستان از آنجا شروع شد که کمپانی به نام FJ Company تصمیم گرفت تا اوایل امسال تعداد 24 نمونه منحصربه‏فرد و اصیل خود را به فروش برساند و در بین مدلی پروتوتایپ با رنگ بژ موسوم به Matte Dune Beige به چشم می‏ خورد. تمامی عناصر مورد بازسازی و انجام آن برای بخش‏های مختلف با بهترین کیفیت و بالاترین دقت انجام شده که باعث شد تا این مدل از استانداردهای رایج این مراحل امتیاز بالاتری کسب کند. 
FJ43 موردبحث در بخش‏هایی مانند اکسل‏ها، فنر و کمک فنر دستخوش به‏روز رسانی‏های فراوانی شده و حالا هم تایرهای BF Goodrich در چهارگوشه آن خودنمایی می‏کنند. علاوه براین، اتومبیل از تجهیزات ایمنی مدرنی هم برخوردار شده که از جمله آنها به کمربندهای 6 نقطه‏ای و ترمزهای دیسکی همانند نمونه‏های به کار رفته در تویوتا 4Runner می‏توان اشاره کرد. 
مدل پروتوتایپ از ترمز ضد قفل (ABS) سود نمی‏برد، اما در نمونه تولیدی به‏طور حتم از آنها استفاده خواهد شد تا برای توقف در سرعت 112‏کیلومتر برساعت به 62‏متر مسافت نیاز داشته باشید. کمپانی FJ می‏گوید که سامانه فرمان هم تا حدود زیادی دستخوش تقویت قرار گرفته و نمونه جدید به‏کار رفته به طور حتم از مدل قدیمی با قفل تا قفلی 1/4 دور عملکرد بهتری خواهد داشت. 
لندکروزر اصیل ما از پیشرانه 6‏سیلندر و 4‏لیتری کمپانی به همراه زمان‏بندی باز و بسته شدن سوپاپ‏ها (VVTi) سود برده تا هماهنگی آن با جعبه دنده 5‏سرعته دستی بسیار خوب انجام شود، هر چند کمی سختی و فشار برای تعویض کلاچ و به کارگیری اهرم دنده مورد نیاز است. 
از طرفی پیشرانه جدید با دور موتور پایین تا حدودی با شاسی فولادی و نردبانی هماهنگ نبوده و شروع حرکت پرقدرت فشار مضاعفی روی چرخ‏های عقب وارد می‏کند. ما نیز به این مدل کلاسیک-مدرن فشار نیاورده و سعی کردیم تا در آرامش کامل از آن لذّت ببریم. 
البته تکان ‏های شدید سقف برزنتی عقب بیانگر این بوده که لذّت بردن از این مدل در سرعت ‏های پایین به دست می‏آید. 
از طرفی هم تعبیه سقف فلزی حدود 5 هزار دلار خرج روی دستتان خواهد گذاشت که باعث می ‏شود همان نمونه برزنتی و حرکت با سرعت‏ های پایین را با این مدل ترجیح دهید. اما نفوذ باد از بین منفذهای باز این سقف و ناکارآمدی بخاری پر سر و صدا هم مسئله‏ ای است که باید با آن کنار بیایید. 
نکته خوشحال‏ کننده این خودرو وجود صندلی‏ های جلو با مارک Recaro بوده که به همراه نمونه‏ های نیمکت مانند عقب از سامانه گرمایش بهره می‏برند. چهره جلو FJ با عنایت به چراغ‏ های LED مدرن شده و در داخل کابین هم حالا iPad مارک Apple، سیستم صوتی JL و دوربین دید عقب که تصویر را در آینه وسط به نمایش می‏ گذارد، خودنمایی می‏کنند. 
اما تغییرات به همین جا ختم نشده و قفل دیفرانسیل ARB 3 هزار و 500‏دلاری، رول کیج با صرف هزینه 2‏هزار دلار و وینچ 3 هزار و 500 دلاری از آپشن‏ های خاص و قابل توجه FJ43 برای بیراه ه‏نوردی محسوب می‏شوند. هرچند که بعید می‏دانیم که خریدار این مدل زیبا و منحصربه‏ فرد بخواهد آن را در شرایط سخت و خشن آف‏رودی مورداستفاده قرار دهد. 
البته از آنجایی که که اصالت FJ حضور در مناطق صعب‏العبور و بیابانی است، راندن آن در مکان‏ هایی متفاوت مانند معابر شهری برای طرفداران دو‏آتشه این مدل قابل قبول نبوده و به عنوان یک نمونه فانتزی و مدرن، چنین موردی با روح پرشور و ماجراجویانه آن در تضاد است. FJ43 موردبحث نمونه‏ ای خاص بوده که بسیار هم گران‏قیمت است، اما به سختی می‏توانید روی اصالت آن در گذر زمان قیمت بگذارید. 

درخشش یک فسیل! معرفی شرکت FJ Company
این کمپانی در سال 2010 تأسیس شده و عمده فعالیت و تمرکز آن بیشتر روی مدل‏ هایی مانند سری 40 کلاسیک لندکروزر و نمونه‏ هایی مانند FJ40 و FJ43 است. قیمت پایه خودروهای مورد تقویت و یا بازسازی از 85‏هزار دلار شروع شده و بیشتر مدل‏های اهدایی از ایالات متحده و آمریکای جنوبی به FJ Company ارسال می‏ شوند. 
شرکت مورداشاره که محل آن در منطقه بوگوتا ایالت کلمبیا بوده، از وسعتی به میزان 75 هزار مترمربع برخوردار بوده و تمامی امکانات موردنیاز جهت بازسازی، رنگ ‏آمیزی و دیگر مراحل در این مکان تعبیه شده‏اند. البته برای شروع کار، در شاسی خودروهای ارسالی باید حداقل میزان زنگ‏زدگی وجود داشته باشد. 
در صورت تأیید کارشناسان، سپس تمامی قطعات اتومبیل از هم باز شده که یا مورد تعمیر قرار گرفته و یا با نمونه‏های اوریجینال و اصلی کمپانی (OEM) جایگزین می‏شوند. تعمیرات و سفارشی‏سازی‏ های گوناگونی به مدت 3‏هزار و 500 نفر ساعت روی هر مدل انجام می‏گردد که حتی تا یک سال هم این پروسه ممکن است طول بکشد! 
قبل از تحویل نمونه آماده شده به مشتری، مرحله کنترل کیفیت هم در مناطقی مانند میامی، فلوریدا، اَسپِن، کلورادو، و یا دالاس- تگزاس انجام خواهد شد. مضاف براینکه سرویس و تعمیرات هم در سایت‏ های کمپانی در نظر گرفته شده و تمامی مدل‏ها از ضمانت و گارانتی یکساله برخوردار هستند. حتی کارشناسان کمپانی هم در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعه ‏ای با مالک تماس تلفنی برقرار کرده و وی را در جریان امور قرار می‏ دهند. 
نقاط قوت: یک مدل کلاسیک و قدیمی (Vintage)، بازسازی زیبا و دست‏ساز بودن قطعات، استفاده از پیشرانه و فناوری‏های مدرن
نقاط ضعف: توانایی‏های قدیمی آف‏رود، قیمت فوق‏العاده بالا، نامناسب برای آب و هوای سرد به دلیل استفاده از سقف برزنتی عقب
 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس