نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20464
زمان انتشار: 10 آبان 1397 11:41:00

بنزینی ،دیزلی یا هیبریدی

کدام بهتر است؟
بنزینی ،دیزلی یا هیبریدی

 مجله ماشین-مجید ابراهیمی نیا /  با اینکه در کشور ما به لحاظ محدودیت‏ های قانونی استفاده از ماشین های سواری شخصی گازوئیل سوز مرسوم نبوده اما در این نوشتار سعی شده تا تکلیف انتخاب منطقی از بین بنزینی، دیزلی و هیبریدی در دراز مدت مورد ارزیابی قرار گیرد. 

اتومبیل‏ های دیزلی با توجه به مصرف سوخت پایین‏تر نسبت به ماشین‏ های بنزین‏سوز، همواره مورد توجه افراد حسابگر بوده‏ اند. از طرفی، طبق قوانین جدید مصوب در کشورهای اروپایی، از سال 2018 میلادی به بعد، میزان مالیات گرفته شده از مالکین خودروهای دیزلی و بنزینی یکسان است. 
بررسی‏ های انجام شده و اعداد و ارقام واقعی مربوط به میزان مصرف سوخت گزینه برتر را مشخص می کنند.

- امروزه قیمت یک اتومبیل دیزلی نسبت به نمونه بنزینی همان مدل بیشتر شده است. در گذشته بدلیل هزینه کمتر در مقایسه با قیمت بنزین، خرید خودروهای دیزلی، امری به‏ صرفه‏ تر تلقی می‏شد.
- با اصلاحات صورت گرفته در قانون مالیات خودرو در کشورهای اروپایی، مالکین اتومبیل‏ های دیزلی در سال اول، مالیات بیشتری نسبت به خودروهای بنزین‏سوز پرداخته و از سال دوم به بعد میزان مالیات ماخوذه از هر دو گروه یکسان می‏گردد. بنابراین، تنها گزینه باقی مانده برای ماشین‏های دیزلی، صرفه‏ جویی در میزان مصرف سوخت است.
- در حال حاضر، خودروهای هیبریدی برای مصارف داخل شهری گزینه‏ های مناسبی به شمار می‏روند. اما هنگامی که بخواهیم از آنها در خارج از شهر و بزرگراه‏ ها استفاده کنیم، موضوع کاملاً برعکس است.
- اگرچه تصور عموم اینگونه است که آلایندگی خودروهای دیزلی همواره بیشتر از اتومبیل‏ های بنزینی است، اما در آزمایشات صورت گرفته مشخص شد، برخی از اتومبیل‏های دیزلی از لحاظ انتشار آلایندگی گروه اکسیدهای ازت، پاک‏تر از انواع بنزینی همان مدل هستند.
- طبق قوانین جدید MOT (قانونی مشابه با الزامات اخذ معاینه فنی در کشور خودمان برای خودروهایی با عمر بیشتر از سه سال)، اگر فردی مالک خودروی دیزلی بوده و این اتومبیل دارای فیلتر مخصوص (DPF) باشد، در صورت مشاهده دود قابل رویت از خروجی لوله اگزوز خودرو و یا مشخص شدن دستکاری در فیلتر موردبحث، معاینه فنی خودرو باطل شده و جریمه‏ های سنگینی در انتظار مالک خواهد بود. همچنین، هزینه ‏های تعویض این فیلترها بالا بوده و نیازمند صرف زمان و مراجعه به مراکز مجاز تعمیرگاهی است.

مقایسه میزان مصرف در اتومبیل ‏های بنزینی، دیزلی و هیبریدی
یکی از دلایل عمده گرایش مردم به خرید ماشین‏های دیزلی، مصرف سوخت پایین‏تر آن‏هاست. در تست‏های صورت گرفته، به وضوح مشخص شد اتومبیل‏های دیزلی هم در داخل شهر و هم در بزرگراه، باصرفه ‏تر از انواع بنزینی و هیبریدی عمل می‏کنند. همچنین با تغییرات اخیر قیمت انواع سوخت در کشورهای اروپایی، قیمت هر لیتر گازوئیل کمتر از بنزین است.
 

نوع سوخت

مصرف شهری (لیتر/100 کیلومتر)

مصرف بزرگراه (لیتر/100 کیلومتر

مصرف ترکیبی (لیتر/100 کیلومتر

گازوئیل

68/5

25/6

25/5

بنزین

31/7

41/7

29/6

هیبریدی (بنزین + موتور الکتریکی)

05/3

57/7

58/5


در کسب این آمار، انواع خودرو، شامل 222 مدل دیزلی، 174 نمونه بنزینی و 20 گزینه هیبریدی مورد بررسی قرار گرفتند. 
باتوجه به اطلاعات جدول فوق، مصرف ترکیبی خودروهای دیزلی، اندکی کمتر از مدل‏ های بنزینی بوده و بسته به میزان استفاده در طی یک سال، می‏تواند به صرفه‏جویی در هزینه‏های سالانه سوخت منجر گردد. 
لذا انتخاب از میان این سه گزینه امری سلیقه‏ای بوده و بسته به شرایط کاربری هر شخص متغیر است. در حالی که خودروهای دیزلی برای افراد علاقه‏مند به طبیعت گردی و مسافرت‏های طولانی بدلیل هزینه‏های سوخت و نگهداری کمی با صرفه‏ تر هستند، اتومبیل‏های بنزینی برای شهروندان با شرایط نگهداری بی دردسر، ایده ‏آل به‏ نظر می‏رسند. اما واقعیتی که باید پذیرفت این است که آینده متعلق به اتومبیل‏ های برقی است.
 
 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس