نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20469
زمان انتشار: 19 آبان 1397 11:20:00

آیا این بار صنعت خودروسازی کشور از بحران به سلامت عبور می‏کند؟

بازار خودرو به کدام سمت می‏رود؟
آیا این بار صنعت خودروسازی کشور از بحران به سلامت عبور می‏کند؟

مجله ماشین -  بابک صدرایی/ روزهای غیر قابل پیش‏بینی برای صنعت خودروی کشور رقم خورده و چه کسی باور می ‏کرد تا قیمت برخی تولیدات از رده خارج داخلی، به فراتر از 100 میلیون تومان برسد؟! اقتصاد بی ‏ثبات همین است، یک‏شبه شما به تصورات چند دهه آینده خود سفر می‏ کنید و شاید قیمت‏ های یک سال قبل به شما حس چندین دهه قبل را می‏دهد، این همه اختلاف و رشد سریع قیمت و اختلاف قیمت بازار و کارخانه دردهای کهنه این صنعت هستند که گویا نه تنها التیام نمی ‏یابد بلکه به مرور بدتر و بدتر می‏شود. 


آما آنچه متأسفانه در ما نهادینه شده این است که ریشه کل مشکلات را به دست آخرین اتفاق می‏سپاریم و علت را تنها در آن جویا می‏شویم، این روزها همه مسؤولان اقتصادی و صنعتی، دلیل این همه مشکل را تحریم‏ های نا‏عادلانه آمریکا‏ و بد‏عهدی سایر کشورها در تبعیت از این کشور می‏ دانند. 
اما سؤال اصلی اینجاست آیا این موضوع واقعاً دلیل اصلی تحریم‏ها است؟ یا اینکه تحریم ‏ها عاملی هستند تا تلنگری ایجاد کنند و مشکلات حاد صنعت و اقتصاد ما را تشدید کنند. و به ما یادآوری کنند که ریشه مشکلات از کجاست؟      
اولاً باید دانست که بدون ارتباط درست و سازنده با جهان و تعامل با دنیای مدرن، هیچ حرکتی صورت نخواهد گرفت و ما تنها حصاری را به دور خود ساخته که با چرخش بی‏ هدف به دور خود اسمش را حرکت می‏گذاریم
حال تصور کنیم به دلیل نگرش خاص سیاسی این تعامل صورت نپذیرد، یعنی درست مانند شرایط کنونی، اما سوال اینجا است که در این شرایط چه باید کرد؟ تصمیم‏گیری‏ های اخیر مسؤولان صنعتی و اقتصادی نشان می‏دهد که گویا علاقه‏ ای برای نابودی این صنعت وجود دارد.  
صنعتی که با همه ضعف‏ ها و کاستی‏ها، یکی از اشتغال‏زا‏ترین صنایع در اقتصاد بحرانی کشور بوده و بسیاری از صنایع و خدمات دیگر را نیز تحریک به فعالیت می‏کند، از سوی دیگر با ممنوعیت دوباره واردات خودرو نیز همان بازار بسته که قانون رقابت در آن رعایت نمی‏شد را از مشتری دریغ کردیم تا تنها چشم خریداران ایرانی به جمال خودروهای داخلی روشن شود و پس از مدتی عادت کند، گویا اتفاقات تلخ گذشته در ممنوعیت واردات برایمان درس عبرت نشد و نفهمیدیم بدون رقابت حرکتی صورت نمی ‏پذیرد، گرچه بازار مهندسی شده خودرو در ایران هیچ گاه رقابتی را به خود ندیده است. 
اتفاقات اخیر در بازار و صنعت خودرو دوباره دست دلالان و مافیا را باز گذاشت تا هر اجحافی را که می‏خواهند در حق این ملت انجام دهند و بوی نا‏مطبوع آن دوباره رنجش اجتماعی ایجاد کند. 
هنوز هم همان درد کهنه را داریم، فاجعه اینجاست که بازار، قیمت را برای تولیدکننده مشخص می‏کند و از سوی دیگر به راحتی دست سوء‏استفاده‏کننده‏ ها باز است، البته با توجه به تورم فعلی و افزایش قیمت دلار و هزینه ‏های سرسام‏ آور می‏توان تا حدودی انتظار افزایش قیمت‏ ها را داشت اما نه تا این حد. 
بازار خودرو ایران ابتدا مدل‏های وارداتی را حذف کرد، سپس مونتاژی‏ها هم به بهانه تحریم‏ها بازار را ترک کردند و حال تنها اتومبیل‏های چینی و ایرانی باقی مانده و باید دید چنانچه نرخ دلار دولتی حذف شود چه بلایی بر سر این صنعت خواهد آمد. 
قطعاً خریداران خودروهای داخلی از اقشار میانی جامعه هستند که دارای بودجه‏ای تعریف شده هستند و افزایش جهشی قیمت خودرو‏های داخلی قطعاً آنها را منصرف می‏کند و خریداران خودروهای وارداتی حال که دیگر وارد نمی‏شوند به ناچار باید به گزینه ‏های چینی فکر کنند. 
محصولات از رده خارج داخلی بار دیگر بالاجبار انتخاب اقشار میانی خواهد بود و قشر مرفه‏تر نیز به دنبال معدود خودروهای مونتاژی چینی و معادلات بازار به هم خواهد ریخت. 
قیمت یک خودروی اقتصادی دست دوم خارجی در ایران با قیمت یک خودروی روز نسبتاً لوکس در کشورهای همسایه برابری خواهد کرد با توجه به اختلاف درآمد و ارزش پول میان ما و آنها. 
در چنین فضایی، خودروسازان ما خود را در معرض رقابت نمی‏بینند و تلاشی نخواهند داشت و تکرار جمله تا می‏خرند، می‏فروشیم، فاجعه‏ای بوده که پایه‏ های این صنعت را متزلزل می‏کند و شاید چراغ این صنعت با این وضع رو به تاریکی بیشتر رود. 

 
تصاویر
نظرات بینندگان
|
علی
|
19 آبان 1397 16:05:59
2
0
ایشاله هر چه زودتر چراغ این هم خاموش شود
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس