نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20470
زمان انتشار: 19 آبان 1397 12:14:00

نبرد شورولت کامارو ZL1 1LE، دوج چلنجر Demon و کوروت ZR1

چالش 2245 اسب در صحرا
نبرد شورولت کامارو ZL1 1LE، دوج چلنجر Demon و کوروت ZR1

 مجله ماشین- حسین گیلکی/ یکی از نکات مثبت ماشین ‏های قدرتمند آمریکایی، مشخص بودن هدف تولیدکننده و خریدار آنهاست. علاقمندان خودرویی ارزان‏قیمت مجهز به پیشرانه 8‏سیلندر خورجینی، دیفرانسیل عقب، با ظاهری عضلانی و زمخت می‏خواهند که در آن با پایین رفتن پای راست، سر به عقب پرتاب شود. تولیدکنندگان نیز می‏دانند که طرفداران این گروه از خودروها به اندازه مبلغ پرداختی خواستار قدرت، سرعت و دود لاستیک ‏ها هستند. با گرد آوردن 2245‏اسب‏بخار در یکی از صحراهای کالیفرنیا قصد داریم سه ماشین جدید شورولت و دوج را به چالش بکشیم. جالب است که بدانید که خرید هر سه دستگاه در مجموع رقمی کمتر از 300 هزار‏دلار یعنی در حدود قیمت پایه مک‏لارن 720Sمی‏شود اما این همه ماجرا نیست .


رتبه سوم: دوج دیمِن 
کار را با دوج SRT Demon آغاز می‏کنیم که یکی از پرشتاب ‏ترین خودروهای تولید انبوه است، به ‏طوریکه مسیر 400 متر را در کمتر از 10‏ثانیه طی کرده و چرخ‏ های جلوی آن نیز در لحظه استارت از زمین جدا می ‏شود.
این مدل سرکش بر پایه پلت‏فرم نسل قبلی مرسدس‏ بنز کلاس‏E ساخته شده و طیف مدل‏ های مختلف آن از نمونه اقتصادی پایه با پیشرانه 6‏سیلندر خورجینی آغاز شده و با مدل دیمِن (به ‏معنای شیطان و اهریمن) خاتمه می‏ یابد. 
شاید در ابتدا دلیل این همه شور و اشتیاق طرفداران را برای مدل دیمِن متوجه نشوید، اما پس از دیدن و راندن آن، متوجه این احساس خواهید شد. کافی است مخزن سوخت را با بنزین اکتان 100 پر کرده، تعدادی کلید را روی داشبورد فشار داده و آنگاه وارد بهشت‏ خودروهای عضلانی می ‏شوید. 
مکانی که در آن صحبت خاصی از هندلینگ نبوده و تنها طی ‏کردن هر‏چه سریع‏تر، پر سر و صداتر و تأثیرگذارتر مسیر 400 متر مطرح است. اما این امر زمانی ممکن بوده که بدانید دارید چکار می ‏کنید. 
انجام حرکات نمایشی چرخشی (دونات) و دود‏کردن لاستیک را هرکسی بلد است ولی استارت حرکت مستقیم و کنترل هیولای قدرتمندی مثل دوج دیمِن کار هر کسی نیست و برای انجامش به مهارت‏ های واقعی رانندگی نیاز دارید. 
برای آنهایی که فکر می ‏کنند مسابقات درگ، صرفاً نگه داشتن ترمز و سپس گاز‏دادن در زمان سبز شدن چراغ است، دیمِن آمده تا فکرشان را اصلاح کند. 
تنظیمات خودرو را روی حالت درگ می‏گذاریم تا آماده نبرد شود. 
دسترسی به قدرت 840 اسب‏بخار آزاد می‏گردد، سامانه تعلیق جلو نرم‏تر شده تا انتقال وزن به جلو راحت‏تر انجام شود و بر‏خلاف تصور، تعلیق عقب بدون تغییر باقی می‏ ماند. 
مهندسین دوج در تست‏های اولیه نیز به نرم‏کردن سامانه تعلیق عقب اقدام کرده که باعث افت شتاب شد. تمامی قدرت خنک‏ کنندگی سامانه تهویه‏ مطبوع به سمت موتور سرازیر می‏شود بنابراین داخل کابین گرم خواهد شد که باید تحمل کنید. 
سامانه Transbrake نیز فعال می‏شود. در این مورد که مختص گیربکس اتوماتیک بوده و برای نخستین بار است که در مدل تولید انبوه به صورت استاندارد نصب می‏گردد، به شما اجازه می‏دهد در عین ثابت‏بودن خودرو، به بالا بردن دور موتور برای شروع حرکت با گشتاور بالاتر اقدام نمایید. 
نحوه عملکرد ترنس بریک در دوج دیمِن به این صورت است که با فعال شدن آن توسط راننده، سه کلاچ دنده یک و یک کلاچ دنده دو گیربکس 8‏سرعته را قفل کرده تا از حرکت خودرو تا زمان رسیدن به دور موتور مناسب جلوگیری شود. 
برای درک بهتر موضوع تصور کنید در شروع حرکت یک خودروی دنده دستی با بالا‏بردن دور موتور و رها کردن کلاچ در لحظه رسیدن به دور ایده‏ آل، بیشترین شتاب اولیه را به دست خواهیم آورد که در اصطلاح درگ به آن لانچ (Launch) می‏گویند. 
با همه اینها، برای تعیین زمان مناسب قطع کردن ترنس بریک به سرعت ‏عمل بالایی نیاز است. این مورد تنها با رها کردن پدال تعویض دنده روی فرمان صورت می‏پذیرد. 
بنابراین چیزی است که نیاز به تمرین دارد و به مرور می‏توان مهارت خود را افزایش داد. دیمِن این مجموعه انتقال قدرت را شامل گارانتی کرده و هیچگونه نگرانی بابت خرابی آن نخواهید داشت. 
سایز لاستیک‏ها نیز کاملاً مطابق استاندارد خودروهای مسابقات درگ انتخاب شده است. در این ترکیب، با‏توجه به استفاده از چرخ‏های باریک برای جلو که باعث صرفه جویی در وزن شده، لاستیک‏های 315 میلی‏متری عقب بر آسفالت چنگ زده و خودرو را سریع‏تر از هر مدل تولید انبوه دیگری به سمت جلو شلیک می‏کنند، و در این حالت چرخ‏های جلو کمی بالاتر از سطح زمین قرار می‏گیرند. 
یکی از نکات مثبت دوج دیمِن باوجود قدرت و گشتاور فوق‏العاده بالا و امکانات مسابقه‏ ای، قابلیت سواری روزمره آن بوده که آسایش و راحتی یک خودروی شهری را خواهید داشت. 
صندلی ‏های آن با سامانه گرمایش/سرمایش بزرگ بوده و کاملاً شما را در‏بر می‏گیرند. سیستم صوتی نیز دارای 17 بلندگو است و صندوق بار به قدری فضا دارد که می‏توانید اسباب و لوازم سفر بین قاره‏ای را در آن جای دهید. علاوه بر اینها، ظاهر عضلانی و اسپرت خودرو، شما را به وجد خواهد آورد. 
اما چلنجر امتیازات کافی برای قرار گرفتن در رتبه نخست این آزمایش را نداشته و با وجود قابلیت ‏های فراوان برای رانندگی شهری و مسابقات درگ، قدرت مانور آن در مانور‏ها و مسیرهای پر پیچ و خم ضعیف بوده و رقابت را به پسران چابک شورولت می‏بازد. 

رتبه دوم: شورولت کوروت ZR1
در قدم بعدی به سراغ شورولت‏ های کامارو و کوروت رفته و آنها را در پیستی خلوت و البته فوق‏العاده گرم آزمایش می‏کنیم. البته این شرایط برای خودروها ایده‏ آل نیست. 
کوروت‏های Z06 نسل‏های قبل، به حساسیت روی حرارت و دما معروف هستند ولی شورولت این بار به انتقادات گوش کرده و این نقیصه را اصلاح نموده است. ZR1 جدید مجهز به پیشرانه LT5 با دو سوپرچارجر بوده که به اندازه‏ای پربازده و قدرتمند است که مدعیان اروپایی را شرمنده می ‏کند. 
نسل فعلی C7 کوروت به عنوان آخرین نمونه موتور جلو بوده و از اواسط سال آینده، کوروت C8 با موتور وسط به بازار خواهد آمد. C7 ZR1 را می‏توان نهایت به‏ روز‏رسانی و پیشرفت در کوروت دانست که از هر جهت کامل بوده و جای گله‏ای برای هواداران سنتی آن باقی نمی ‏گذارد. 
قدرت 755 اسب‏ بخار در کنار وزن 1678‏کیلوگرمی، تقریباً در آستانه تحمل شاسی قرار داشته یا حداقل در نخستین راندن این گونه احساس می ‏شود. حتی در پایین‏ترین سطح تنظیمات کنترل کشش، احساس می‏کنید که این سامانه به ‏سختی مشغول نگه داشتن خودرو و کنترل کردن آن است. 
اما زمانیکه به عملکرد این مدل عادت کرده که این امر کمتر از یک دور مسیر پیست طول خواهد کشید، می‏ توانید آن را به سرعت‏ هایی برسانید که باورش برایتان سخت خواهد بود. 
در پیست مسابقه بین ‏المللی ویریجینیا، شورولت کوروت موفق شد رکورد فورد GT را با بیش از یک ثانیه اختلاف بشکند. در روز آزمون، زمانیکه خودرو را به قهرمان دریفت جهان، دای یوشی هارا (Dai Yoshihara) تحویل دادیم پس از پایان تست و با خارج شدن از خودرو، حس تحسین و تحت‏تأثیر قرار‏گرفتن وی در چشم‏هایش مشخص بوده که با‏توجه به حساسیت بسیار بالای یوشیهارا به تنظیمات خودرو، نشان از توانایی‏های مناسب این مدل در قدرت و ترمزگیری بود. 
تنها چیزی که موجب نارضایتی وی شد، رفتار غیرخطی شاسی در زمان عبور از پیچ‏ها بود. اما در‏نهایت با‏توجه به فشار حداکثری که در گرمای 46‏درجه سانتیگراد به خودروهای تست تا مرز خرابی وارد شد (که البته برای هیچ کدامشان اتفاق نیفتاد) می‏توان تأیید کرد که کوروت ZR1 2018 حد نهایت توانایی‏های پلت‏فرم C7 است. 
باتوجه به عملکرد تقریباً بی‏نقص کوروت، به‏نظر می‏رسد که این مدل برای شکست دادن ZL1 1LE از توانایی کافی برخوردار بوده و اعداد و ارقام نیز این را ثابت می‏کنند که ZR1 در شتاب گیری و توقف سریع‏تر است. 
سوپراسپرت مورد‏بحث حداکثر سرعت بالاتر و وزن کمتری دارد ولی این اعداد و ارقام تازمانیکه پشت فرمان قرار نگرفته و حس هیجان و بالارفتن ضربان قلب به شما دست ندهد، قادر نیستند تا توانایی‏ های واقعی کوروت را بیان کنند. 

رتبه دوم: شورولت کامارو ZL1 1LE
تنها با چند دقیقه رانندگی با کامارو می‏توان فهمید که با خودرویی مرتب و با مهندسی حساب شده روبه ‏رو بوده که باعث شد تا این مدل به شرکت‏ کننده مورد‏علاقه ما تبدیل شود.
ارتفاع صندلی‏ها پایین است، تقریباً خیلی پایین! و این نمونه‏ های مسابقه‏ ای به ‏خوبی شما را دربر می‏گیرند. انتقال قدرت از طریق گیربکس 6‏سرعته دستی مجهز به سامانه هماهنگی دور موتور با تعویض دنده انجام می‏ پذیرد. 
باوجود محاسن مورداشاره، از دیسک‏ های ترمز کربنی کوروت و سامانه فعال جذب ضربات خبری نیست و تنها یک ست کمک‏فنر‏های DSSV که به‏ راحتی برای شهر یا مسابقه قابل تنظیم هستند، وظیفه جذب ضربات را به عهده دارند. 
در حالت مسابقه، لاستیک‏ها به دمای مناسب رسیده‏اند و گویی کاماروی بزرگ جثه روی انگشتانش بلند شده و در پیست مسابقه می ‏رقصد. این خودرو فرامین راننده را به ‏صورت مناسب و همراه با بخشیدن خطاهای وی و پوشش‏دادن اشتباهات پاسخ می‏دهد که این امر باعث افزایش اعتماد به‏نفس راننده می‏شود. 
پیشرانه Z06 که در کوروت ناکارآمدی‏های فراوانی داشت، در کامارو عملکرد فوق‏العاده مناسبی را از خود نشان می‏دهد. مضاف بر اینکه فضای محفظه موتور بیشتر از کوروت بوده و سامانه خنک‏کننده بزرگ‏تر است. 
جالب است بدانید به دلیل وجود برخی قطعات فیبرکربن روی بدنه که احتمال آسیب دیدگی شدید عابرین پیاده در صورت تصادف را بالا می‏برد، واردات کامارو ZL1 به انگلیس ممنوع است. 
باید به این نکته اشاره شود که رقابت اصلی بین کوروت و کامارو بوده و فروش دوج دیمِن مدتی است که به پایان رسیده و به جای آن مدل چلنجر Hellcat Redeye با پیشرانه حجیم و پرخوران به بازار عرضه می‏شود، ولی در آن از آپشن‏های خاص درگ خبری نیست، بنابراین شباهت چندانی به دیمِن ندارد.
یک نکته در مورد کوروت و کامارو صحت دارد، با اینکه هر دو از یک برند بوده ولی هرکدام به دنیایی متفاوت و مختص به خود تعلق دارند. کوروت سبک‏تر و سریع‏تر بوده، ولی خشک‏تر و کم هیجان‏تر از کامارو احساس می‏شود. 
کامارو 1LE یک خودروی عضلانی است که به همان مقداری که دیمِن برای درگ آماده‏سازی شده، مهندسین شورولت آن را برای رقابت در پیست‏های پر‏پیچ و خم آماده کرده‏اند. به‏ گونه ‏ای‏که در لیست سریع‏ترین اتومبیل ‏های تولید انبوه آزمایش شده در پیست معروف نوربرگ‏رینگ، ZL1 رتبه چهاردهم را به دست آورده است. 
راندن کامارو نسبت به چلنجر احساس بهتری داشته، ساده‏ تر بوده و رفتار آن قابل پیش‏ بینی ‏تر است. ممکن است شما در کوروت بتوانید سریع‏تر برانید ولی لذّت رانندگی کامارو بیشتر است. مضاف بر اینکه فاکتور قیمت نیز یکی از عوامل تعیین‏ کننده برای خریداران است. بنابراین کامارو برنده این مقایسه است. 
 

مقایسه مشخصات فنی ماسل کارهای مورد آزمایش

برند/ مدل

شورولت کوروت ZR1

دوج چلنجر SRT دیمِن

شورولت کامارو ZL1 1LE

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

8/ خورجینی، سوپرشارژردار

8/ خورجینی، سوپرشارژردار

8/ خورجینی، سوپرشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

6162

6166

6227

حداکثر قدرت پیشرانه (اسب بخار)

755

840

650

حداکثر گشتاور (نیوتن متر)

970

1044

880

شتاب 0 تا 96 کیلومتر برساعت (ثانیه)

85/2

3/2

3

حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت)

341

270

318

وزن (کیلوگرم)

1665

1939

1732

حدود قیمت (هزار دلار)

122

84

70

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس