نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20477
زمان انتشار: 22 آبان 1397 13:34:00

آیا خودروی چینی دانگ فنگ H30 Cross واقعا با این قیمت می ارزد؟

خریداران ایرانی به خودروهای هاچ بک علاقه فراوانی دارند، این مدل‏ها علاوه‏ بر تردد راحت در شهر، محبوب جوانان و زوج‏ های جوان است، اما این کلاس حجم صندوق بار و فضای صندلی‏های عقب کمی داشته که برخی از نیازهای خانواده‏های پرجمعیت را پوشش نمی ‏دهد.
آیا خودروی چینی دانگ فنگ H30 Cross واقعا با این قیمت می ارزد؟

 مجله ماشین - نوشته: سلمان امیدبخش- عکس: سید علی موسوی/  بنابراین، خریداران به سمت خودروهای کراس‏ کوچک و جمع‏و‏جور رفته که با ورود لیفان X50، رنو ساندرو استپ‏وی و برلیانس کراس، بازار شکلی رقابتی به خود گرفت. از طرفی، رقیبی به نام دانگ فنگ H30 Cross توسط ایران‏خودرو عرضه شد که طی دو سال حضور خود توانسته نظر مصرف‏کنندگان را به سوی خود جلب نماید. 


از اروپا به چین و ایران
ساخت H30 Cross به سال 2011 بر می‏گردد که ظاهر نه ‏چندان به روز آن در بین خودروهای هم رده تا‏حدودی متفاوت محسوب می‏شود. در‏برخورد اول نمونه‏های قدیمی از برند پژو برایتان یادآوری خواهد شد که جای تعجبی هم ندارد، زیرا H30 Cross بر پایه پلت‏فرم مورداستفاده مدل‏ های قدیمی پژو ساخته شده است.
شاید تنها نقطه قوت طراحی این مدل به نمای جلو مربوط باشد، زیرا در بخش‏های جانبی وجود فلاپ‏های پلاستیکی متعدد و چراغ‏های بسیار بزرگ عقب که تا روی ستون خودرو هم کشیده شده، تعجب‏برانگیز است. ضمن اینکه به دلیل وجود فلاپ‏ها، چرخ‏ها بیش از اندازه به سمت داخل متمایل شده‏اند که حس پایداری ضعیف را به بیننده منتقل می‏نماید. 
H30 Cross به دلیل وجود کاپوت کشیده، فاصله مرکز چرخ تا سپر جلو و ستون‏های بزرگ C حتی تا حدودی حس مدل استیشن را به شما القا می‏کند تا نمونه کراس. این مورد به عدم پختگی طراحی بدنه بیشتر دامن زده اما از طرفی مزایایی را ایجاد نموده است. 
به داخل خودرو قدم می‏گذاریم، فضای پای راننده ایده ‏آل بوده و دسترسی مناسبی به بخش ‏های مختلف این کراس داریم و به ‏دلیل نحوه قرارگیری مانیتور کنسول وسط، دسته دنده، فرمان بزرگ و حتی نشان‏دهنده‏ ها، تاحدودی از دیگر خودروهای تولید داخل متفاوت احساس می‏شود. 
کیفیت داخل کابین معمولی بوده و وجود بخش‏های پلاستیکی در بخش‏های مختلف مناسب نیست که با فکر کردن به قیمت این مدل، انتظار بیشتری از آن می‏رود.
کیفیت معمولی قوای محرکه 
پیشرانه با صدای نسبتاً زیادی روشن شده و دسته دنده را به حالت درایو می‏بریم. واکنش به پدال گاز معمولی و با کمی تأخیر بوده که باعث این تصور می‏شود که با خودرویی دوکلاچه همانند آلفارومئو روبرو هستیم. نکته جالب‏توجه، وجود کمی لقی در دسته دنده بود. 
H30 Cross در حین حرکت سواری نرم و راحتی را ارائه می ‏دهد، اما در مواجهه با ناهمواری‏ های مسیر، تعلیق آن خشک عمل کرده و دست‏اندازها به داخل کابین انتقال پیدا می‏کنند. از دیگر دلایل حس کردن این خشکی، نصب شدن صندلی‏ها در ارتفاع پایین است.
صندلی راننده و سرنشین حمایت مناسبی را ارائه نمی‏دهند، زیرا نشیمنگاه آنها کوتاه بوده و لبه‏های آنها نیز به خوبی بدن را در بر نمی‏گیرند. این مسئله همانند صندلی‏های تندر 90 و ساندرو در سفرهای طولانی می‏تواند باعث خستگی راننده و سرنشین شود. 
حرکت خودرو در مسیرهای اتوبانی نرم و روان بوده و شتاب اولیه آن آزمایش معمولی است. در ادامه حرکت این مدل کمی بیش از حد نرم و کم تعادل حس شده که این موضوع باعث می‏شود تا در مانورها و ورود به پیچ ‏ها با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. 
در این بین، کیفیت ترمزگیری کم و بیش امیدوارتان می‏کند، ولی از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ انتظار بیشتری داشتیم، همین عامل سبب شد تا با حرکت در سرعت‏های پایین نیاز به توقف را کاهش دهیم. 
پیشرانه H30 Cross همان نمونه نام آشنای TU5 بوده که در پژو 206 تیپ 5 استفاده می‏شود. اما برای تکمیل قوای فنی تنها داشتن پیشرانه خوب کافی نبوده و هماهنگی با جعبه دنده و شاسی از شرط‏های اصلی محسوب می ‏شوند. 
باتوجه به دلایل فوق و وزن سنگین‏تر نسبت به پژو، H30 در دورگیری‏ ها و هماهنگی قوای فنی چندان مطلوب و قدرتمند عمل نکرده و از این حیث در نقطه مقابل رنو ساندرو قرار می‏گیرد. 
گیربکس آن حالات‏ متفاوتی را باتوجه به شرایط مسیر دراختیار می‏گذارد که از جمله می‏توان به حالت اسپرت، حرکت در مسیرهای برفی و کم اصطکاک، تعویض دستی در سراشیبی‏ها و حرکت با سرعت 2 در سربالایی‏ها اشاره کرد. شایان توجه است که این مدل از جعبه‏دنده برند ژاپنی آیسین (Aisin) سود می‏برد.  
به‏نظر می‏رسد که انتخاب حالت اسپرت گزینه مناسبی نباشد، زیرا تنها چیزی که نصیبمان شد، تولید صدای بیشتر موتور و کندی در تعویض دنده بود، به عبارت دیگر دور موتور بالا می‏رفت اما از تعویض دنده خبری نبود. 
به‏ همین جهت ترجیح دادیم که در همان حالت اتوماتیک معمولی برانیم. چنین گیربکس 4 سرعت ه‏ای سال‏ها پیش استفاده می‏شد که H30 Cross به‏ همین دلیل از عملکرد فنی معمولی بهره می‏برد. 
در پایان آزمایش نگاهی به فضای صندلی‏ های عقب و صندوق بار انداختیم که کاملاً راضی کننده بوده و حتی بیشتر از حد نیاز فضا در اختیارتان می‏گذارد. ضمن اینکه باتوجه به فاصله محوری مناسب، سرنشینان عقب فضای کاملاً جاداری را دراختیار خواهند داشت. 
دانگ فنگ H30 Cross از آپشن ‏های خوبی سود برده که وجود سانروف، سامانه مولتی‏مدیا، دوربین دید عقب و سنسور پارک از جمله موارد جذاب برای خریدار ایرانی است.
وجود 4 کیسه هوای جلو و جانبی هم تاحدودی در بحث ایمنی دلگرم کننده است، اما داشتن 3 ستاره ایمنی از مؤسسه CNCAP چندان اطمینان‏بخش نبوده و وجود شاسی و بدنه قوی این روزها برای خریداران از اهمیت فراوانی برخوردار است. 
چقدر ارزشمند است؟ 
فضای داخلی آن هرچند به زمختی رنو ساندرو استپ وی و طراحی قدیمی لیفان X50 نبوده و با تزئیناتی متفاوت کمی خاص جلوه می‏کند، اما حفظ کیفیت در گذر زمان از جمله مولفه ‏هایی بوده که خریداران خودروهای چینی همیشه به آن فکر کرده و تعادل بین سطح تجهیزاتی، کیفیت و قوای فنی در اینجا مطرح می‏شود. 
بنابراین، ممکن است خریدار به رقبا هم فکر کند، البته مالک، به دنبال آپشن بیشتر و ظاهر زیباتر بوده و به همین دلیل H30 Cross را انتخاب کرده است. 
وی از خودروی خود رضایت داشته و طی این مدت 2 بار آن را به سرویس دوره‏ای برده است که تنها نارضایتی وی از خراب شدن پمپ آب و کامپیوتر سفری بود که برای مورد دوم حدود یک ماه صبر کرده تا قطعه سفارش‏گذاری شده به دست وی برسد. 
مشکلات برقی و قطعات گران و کمیاب این مدل کاملاً شایع بوده، ضمن اینکه از نقاط ضعف مشترک اغلب این کراس‏های کوچک به سر و صدا در سانروف و ستون‏های عقب می‏توان اشاره کرد. 
اگر خودرویی با سطح تجهیزاتی مناسب، بدنه و طراحی داخلی نسبتاً زیباتر و فضای مناسب صندلی‏ها و صندوق بار مدنظرتان است، به سراغ H30 بروید، اما برای برخورداری از قوای فنی بهتر در انتخاب ساندرو استپ‏وی شک نکنید و در نهایت شاید تنها برگ برنده لیفان X50، شرایط فروش مطلوب‏تر نسبت به دیگر رقبا باشد.  
اما در این بین، نباید از رقیب هموطن، برلیانس کراس غافل شد که آن هم از فضای داخلی نسبتاً مناسب و سطح تجهیزاتی خوبی بهره برده و بدنه آن حداقل از دیگر رقبا زیباتر است. 
H30 Cross باتوجه به موارد بررسی شده از نظر ایمنی، تجهیزات رفاهی، طراحی و قوای محرکه قابل قبول اما قدیمی بوده و ارزش رقم پرداختی در مقابل کالای دریافتی نسبتاً پایینی دارد، اما در بین رقبای چینی و ایرانی و با این قیمت، شاید بهترین گزینه بازار انحصاری داخلی باشد. 
 
تصاویر
نظرات بینندگان
|
علی
|
08 دی 1397 12:51:36
4
5
من یک سال و نیمه که دارم و 47000 کیلومتر هم با ان رانندگی کردم. بسیار ماشین خوب ک بی دردسریه
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس