نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20480
زمان انتشار: 29 آبان 1397 13:03:00

نسل نو مرسدس اکتروس با سامانه رانندگی نیمه- اتوماتیک

سری جدید اکتروس که بیش از 60 تغییر نسبت به سری قبل خود داشته است با ارائه فناوری‏هایی نو ، می تواند همچنان به برتری خود در دنیای کامیون ادامه دهد.
نسل نو مرسدس اکتروس با سامانه رانندگی نیمه- اتوماتیک

مجله ماشین - عماد احمدیوسفی / پر فروش‏ترین، پر افتخار‏ترین و پیشرو‏ترین کامیون دنیا، به اندازه محبوبیتی که دارد دشمن و بدخواه نیز داشته، از جمله طرفداران سرسخت ولوو و اسکانیا که به شدت مشتاق برگزاری جشن بازنشستگی این ستاره سه پر هستند. اکتروس جدید را باید آغاز کننده دوران رانندگی خودکار در کامیون‏ ها دانست، سامانه Active Drive Assist جهت افزایش ایمنی و رفاه در سری جدید مورد استفاده قرار گرفته تا شاهد اولین کامیون مجهز به رانندگی نیمه اتوماتیک تولید سری دنیا باشیم. 

این سامانه در تمام دامنه‏ های سرعت، قابلیت ارائه رانندگی نیمه اتوماتیک را دارا بوده و منحصر به یک محدوده خاص نمی ‏شود، همچنین قادر به کنترل و هدایت ترمز، شتاب و فرمان کامیون است. 
کاهش 3 تا 5 درصدی مصرف سوخت از جمله نتایج برخورداری از این سامانه است. Active Drive Assist جایی است که رانندگی اتوماتیک آغاز می ‏شود، ایمنی بیشتر و کاهش بار روی راننده در شرایط استرس‏زا و در تمام دامنه‏ های سرعت، این مهمترین و جدیدترین ویژگی اکتروس جدید است. 
بر خلاف دیگر سامانه ‏هایی که در محدوده خاصی از سرعت کار می‏کنند ADA برای دسترسی به رانندگی نیمه اتوماتیک در تمام سرعت‏ها برای اولین بار در یک کامیون تولید سری در اختیار رانندگان قرار می‏ گیرد. چنین موردی با عملکرد stop-and-go و Lane Keeping Assist به این قابلیت دست یافته است. 
اگر کامیون به یک وسیله نقلیه در حال رانندگی بیش از حد مجاز تعیین شده نزدیک شود، سامانه موردبحث به صورت خودکار عمل ترمز و شتاب را انجام داده و با تنظیم دوباره سرعت و با استفاده از دوربین کنترل بین خطوط و نشانه‏ گذاری دو سمت جاده تشخیص رانندگی ناخواسته داده شود سیستم Active Drive Assist دوباره و مستقل از راننده مداخله کرده و کامیون را به مسیر اصلی خود باز می‏گرداند. ناگفته نماند در چنین شرایط ‏هایی، هشدارهای صوتی و تصویری نیز به راننده داده می‏شود.
راننده امکان غیر فعال کردن سیستم Active Drive Assist را داشته اما در هر دو حالت، مسئولیت کامل نظارت بر ترافیک جاده بر عهده وی است. 
نسل نو اکتروس اولین کامیون تولید سری دنیا بوده که به طور استاندارد از MirrorCam به جای آینه‏ های بغل سود می ‏برد، MirrorCam نشان دهنده یک پیشرفت فوق‏العاده آیرودینامیکی، ایمنی و طراحی وسایل نقلیه تجاری بوده که از دو دوربین در خارج از کابین و دو نمایشگر 15 اینچی در ستون A داخل کابین تشکیل شده است. 
دِفلِکتورهای جانبی کابین نیز باز طراحی شده و به بهبود آیرودینامیک کمک کرده است. این موارد به همراه کروز کنترل هوشمند و سامانه PPC نقش بسزایی در افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی ایفا می‏کنند. راننده در زمان استراحت از طریق سوئیچ و به کمک این MirrorCam‏ها می‏تواند منطقه اطراف وسیله نقلیه خود را در نمایشگر جلو بررسی کند.
مسؤولیت کامل وسیله نقلیه در رابطه با جاده و ترافیک با راننده است، با این وجود اکتروس جدید از نسل پنجم و پیشرفته ترمز اضطراری مرسدس بنز Active Brake Assist 5 بهره می‏برد. این مورد در ترکیب رادار و دوربین، فضای جلو وسیله نقلیه را اسکن و از برخورد با وسیله نقلیه جلویی و افراد در حال عبور ممانعت به عمل می‏آورد. در صورت تشخیص، بدون دخالت و اراده راننده این سامانه با تمام قدرت وارد عمل خواهد شد.
یکی دیگر از بخش‏ های جدید به کابین مربوط می‏ شود، کابین اکتروس را یک Multimedia Cockpit معرفی می‏کنند که از دو صفحه نمایشگر بزرگ جهت هدایت و کار با آن بهره می‏ برد، بسیاری از دکمه ‏ها و کلید‏های مرسوم در این کابین حذف شده‏اند. نمایشگر‏های لمسی و تعداد اندک کلید‏های آنالوگ، موجب ورود اکتروس به عصر دیجیتال شده است. 
گوشی های هوشمند می‏توانند از طریق Apple CarPlayTM و Android Auto به کامیون متصل شوند. جهت کاهش هزینه ‏های تعمیر و نگهداری، کامیون از طریق برنامه‏ های اختصاصی Fleetboard و Uptime تحت نظارت دقیق قرار دارد و مرکز داده دائماً در حال اتصال با سرور مرکزی مرسدس بنز است. 
اکتروس جدید در کنار ترمز پارک الکترونیکی به سامانه‏های دیگری چون New Traffic Sign Assist ، New Stability Control Assist که تریلر را نیز پوشش می‏دهد و Highbeam Assist مجهز است. 
مدیران ارشد مرسدس بنز از جمله Stefan Buchner، Uwe Baake و گوردن واگنر که دو مدیر آخری از برترین پروفسورهای طراحی و توسعه کامیون به شمار می‏روند در اظهارات خود عمدتاً به سامانه رانندگی نیمه اتوماتیک، ترمز اضطراری نسل پنجم، 60 تغییر نسبت به نسل قبل و طراحی آینه‏ های بغل اشاره کرده‏اند و اکتروس جدید را نمونه واقعی از شعار کامیون‏سازی مرسدس بنز یعنی کامیون مورداعتماد Trucks you can Trust)) دانسته‏ اند. 
با توجه به اظهارت این مدیران مرسدس بنز، باید اکتروس جدید را پیشدرآمدی بر معرفی نسل کاملاً جدید و متحول شده کامیون‏های مسافت طولانی در سال‏های نه چندان دور بدانیم. 
برای کاهش بیشتر مصرف سوخت یک نسبت استاندارد جدید برای محور عقب در نظر گرفته شده است. نسبت دنده از i = 2.533 به i = 2.412 کاهش یافته و در مجموع شاهد بهینه ‏سازی وزن خود جعبه دنده G211 هستیم. این نسبت دنده جدید برای تمام مدل‏ های اکتروس مجهز به نسل دوم پیشرانه ‏های 6 سیلندر OM471 و لاستیک‏های 315/70R22.5 در دسترس قرار دارد.
اکتروس با سامانه انتقال گاز طبیعی هم عرضه خواهد شد، سری Actros NGT مجهز به پیشرانه 6 سیلندر خطی M 936 G دارای 302 اسب‏بخار قدرت، دو یا سه محور، 4 مخزن 145 لیتری سوخت و مناسب محدوده پیمایش روزانه 240 کیلومتر است. 
تمام ویژگی‏های نوآورانه اکتروس جدید در بخش ساخت و ساز و سری Arocs نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد و تنها پس از گذشت 4 سال از معرفی کامیون مفهومی 2025 شاهد حضور کاربردی آنها در جاده‏ ها خواهیم بود. 
اکتروس جدید یک کامیون پیشگام نوآوری در تولید سری است که بلافاصله در اختیار متقاضیان قرار می‏گیرد. این نمونه باعث افزایش بهرهوری برای صاحبان کسب و کار و رفاه بیشتر برای رانندگان شده است. 
مصرف سوخت به طرز قابل توجهی با کاهش مواجه شده در حالیکه ایمنی و دسترسی به وسیله نقلیه افزایش یافته است. فرصت‏های ارائه شده توسط دیجیتال‏سازی به منظور دستیابی به این اهداف مورد استفاده قرار گرفته و به طور خاص به کابین مالتی مدیا به عنوان یک رابط کاملاً به روز شده بین راننده و وسیله نقلیه اشاره دارد. راننده از فضای کاری یکپارچه متصل با سرویس‏ های دیجیتال و سیستم‏های پشتیبانی استفاده می‏کند که می‏تواند به طور مستقیم استفاده و رانندگان را جهت افزایش عملکرد پشتیبانی کند. 
اکتروس جدید با شروع نمایشگاه IAA 2018 قابل سفارش بوده و اولین دستگاه از این کشنده در اوایل سال جدید میلادی تحویل مشتریان خواهد شد. مرسدس بنز گزینه‏ های سفارشی این مدل را گسترده‏تر از قبل می‏داند تا مشتریان هر کدام بر اساس الزامات فردی به سفارش اقدام کنند.  
از دید نگارنده، امضای جدید مرسدس بنز برای چراغ‏های جلو با استفاده از LED بسیار زیبا و قابل تحسین است. خطوط پنجگانه جلو پنجره می‏توانست یکپارچه شود. 
برای پیشروترین کامیون دنیا، استفاده از Space در کد مدل کابین که مورداستفاده چند سازنده دیگر هم قرار می‏گیرد چندان خوشایند نیست، مدل‏هایی چون City Star، Road Star، Heavy Star و لوکس استار می‏توانند گزینه‏ های پیشنهادی باشند. 
در کابین، مکان نصب نمایشگر‏ها کاملاً مبتدی به نظر می‏رسد و نیاز به تغییرات بیشتری در بخش داشبورد دارد. طرح غربیلک فرمان هم بهتر است از نمونه‏ های مدرن خودروهای سواری مرسدس بنز گرفته شود. در صورت عرضه کشنده مرسدس بنز Actros 1863 LS در بازار کامیون کشورمان، این مدل می‏تواند فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس