نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20481
زمان انتشار: 29 آبان 1397 13:08:00

آئودی‏ E-Tron ، لمس آینده در زمان حال

این روزها خودروهای برقی طرفداران فراوانی پیدا کرده و اغلب سازندگان اتومبیل می کوشند تا سهم خود را در این بازار افزایش دهند، از سوی دیگر تب اس یو وی سواری نیز گسترش یافته است پس چه چیزی بهتر از ارائه قوای محرکه برقی در قالب یک SUV ؟
آئودی‏  E-Tron ، لمس آینده در زمان حال

 مجله ماشین - حسین رحمانی/ E-Tron نامی است که آئودی برای محصولات الکتریکی و هیبریدی خود برگزیده است و حالا پس از معرفی چند کانسپت و انبوهی از تصاویر جاسوسی و استتار شده از آخرین فرزند این سری محصولات، سرانجام در ۱۷ سپتامبر در دره سیلیکون (Silicon Valley) از آن پرده برداری کرد.

E-tron  اولین شاسی بلند الکتریکی نبوده اما اولین آئودی تمام الکتریکی است که با خودروهایی مانند تسلا مدل X، جاگوار I-Pace، مرسدس بنز EQC و ب‏ام‏و iX3 رقابت خواهد کرد.
این خودرو در نمای بیرونی یک آئودی کامل را به نماش می‏گذارد و بارزترین تفاوت آن با نمونه ‏های بنزینی، دوربین‏ های جانبی بوده که به جای آینه‏ها در نظر گرفته شده اند، ضمن اینکه جلوپنجره آن تنها برای حفظ ظاهر طراحی شده و هیچ ورودی هوایی روی آن وجود ندارد.
آنچه در درجه اول برای خودروهای برقی مهم است نه میزان بُردشان، بلکه زمان شارژ شدن آنهاست. در جهت رفع این مشکل، گروه فولکس واگن به همراه فورد، ب‏ام‏و و دایملر با هدف ایجاد ۴۰۰ ایستگاه شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی تا سال ۲۰۲۰ به هم پیوسته‏اند و آئودی E-Tron اولین خودرویی خواهد بود که از این ایستگاه‏ های شارژ استفاده می‏کند و می‏تواند در ۳۰ دقیقه ۸۰ درصد ظرفیت باتری ۹۵ کیلووات ساعتی خود را پر کند. 
برای مقایسه، ایستگاه‏ های شارژ سریع تسلا و جاگوار به ترتیب ۱۲۰ و ۱۰۰ کیلووات توان دارند. از طرف دیگر E-Tron قادر است از طریق شارژر خانگی ۲۴۰ ولتی طی ۹ ساعت و همچنین ۷۲ هزار ایستگاه شارژ موجود در ۱۶ کشور اروپایی شارژ شود. در آمریکا نیز آئودی برای راه‏ اندازی 500 ایستگاه شارژ 150 کیلووات ساعتی با شرکت Electrify America همکاری می‏ کند.
آئودی اعلام کرده که سامانه بازیافت انرژی نیروی ترمز ابداعی این شرکت قادر است با بازیابی بیش از ۹۰ درصد نیروی اتلاف شده در زمان ترمزگیری، تا ۳۰ درصد به برد خودرو کمک کند. 
در این حالت برداشتن پا از روی پدال گاز باعث کاهش سرعت خودرو و توقف آن می‏شود. این ویژگی رانندگی در ترافیک را آسان‏تر می‏کند و از اصطکاک  لنت‏ ها می‏کاهد.
همچنین سامانه مسیر‏یاب میزان شارژ باتری و محل ایستگاه ‏های شارژ را در محاسبات خود در نظر می‏گیرد. سامانه موسوم به PEA (Predictive Efficiency Assist) در تعامل با مسیریاب، با استفاده از داده‏ های حاصل از GPS، دوربین جلوی اتومبیل و اطلاعات به دست آمده از فناوری Car-to-X محل‏هایی که در آنها ترمز کردن لازم است را از قبل پیش‏بینی می‏کند تا بازیابی نیروی ترمز به حداکثر برسد.
برای صرفه جویی هر چه بیشتر در مصرف انرژی، حرارت تولید شده در موتورهای الکتریکی نیز بازیافت شده و در اختیار سیستم تهویه خودرو قرار می‏گیرد. این فرآیند در فصل سرما به کاهش مصرف انرژی کمک قابل توجهی می‏کند.
به این ترتیب E-Tron می‏تواند بنا بر اعلام غیر رسمی حدود ۴0۰ کیلومتر را با یک بار شارژ پیموده و برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت هم به زمانی معادل ۵/۵ ثانیه نیاز دارد.  
وجود دو موتور/ژنراتور که هر یک روی یکی از محورهای جلو و عقب قرار گرفته ‏اند در کنار کنترل توزیع گشتاور، سامانه چهار چرخ محرک (Quattro) را برای E-Tron پدید می‏آورند. تعلیق بادی با ارائه ۵ حالت مختلف حرکتی نیز تکمیل کننده این بخش است.
از نظر ابعاد E-Tron در رده مرسدس بنز GLE و ب‏ام‏و X5 قرار می‏گیرد. قیمت آن  از ۷۴ هزار و ۸۰۰ دلار در مدل پایه شروع شده و به ۸۱ هزار و ۸۰۰ دلار می‏رسد. نسخه ویژه‏ای با نام First Edition نیز با تیراژ ۹۹۹ دستگاه به قیمت ۸۶ هزار و ۷۰۰ دلار در آمریکا عرضه خواهد شد. 
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس