نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20483
زمان انتشار: 01 آذر 1397 11:48:00

تازه ‏های دنیای تیونینگ

تازه ‏های دنیای تیونینگ

مجله ماشین - مهندس بهمن ساروق فراهانی/

 1) ABT و اشکودا کودیاک

 متخصصین ابت برای نخستین بار به کمک واحد کنترل موتور ابداعی خود موسوم به AEC در صدد افزایش قدرت موتورهای دیزلی و بنزینی اشکودا کودیاک برآمده‏اند. به عنوان مثال، توان پیشرانه 2‏لیتری TSI از 180 به 216 اسب‏ بخار و گشتاور آن از 320 به 360 نیوتن‏متر افزایش یافته است. برای نمونه دیزلی و 2 لیتری TDI نیز شاهد افزایش قدرت از 190 به 215 اسب‏بخار و رشد گشتاور آن از 400 به 440 نیوتن ‏متر بوده‏ایم. این در حالی است که گونه ضعیف‏تر موتور TDI که در حالت استاندارد قدرتی معادل 150 اسب‏ بخار با گشتاور 340 نیوتن ‏متر تولید می‏کند، پس از تیونینگ ابت توان تولید 180‏اسب‏بخار قدرت با حداکثر گشتاور 380 نیوتن ‏متر را به ‏دست خواهد آورد. متخصصین ابت تلاش ویژه‏ای برای بهبود ظاهر کودیاک به خرج داده‏اند که از آن جمله می‏توان به امکان سفارش طیف وسیعی از رینگ های آلیاژی این تیونر از قطر 18 تا 21 اینچ برای این اتومبیل شاسی بلند اشاره کرد. به همین منظور، رینگ‏های سری DR، ER-C، FR و GR در رنگ‏ های مختلف شامل خاکستری تیره، مشکی مات و مشکی براق همراه با لاستیک ‏های کارآمدتر برای کودیاک در‏نظر گرفته شده ‏اند.

 
 
2) APR و فولکس‏واگن اطلس
شرکت آمریکایی APR در تازه ‏ترین تلاش خود اقدام به تیونینگ خودروی شاسی بلند فولکس‏واگن اطلس کرده است. پیشرانه این خودرو از نوع 2‏لیتری TSI بوده که با استفاده از توربوشارژر IS38 متعلق به مدل گلف R، اصلاح نرم ‏افزار ECU، سامانه ورودی هوای کربنی و اگزوز اسپرت Cast Race DP توان خروجی آن از 235 به 350 اسب ‏بخار و گشتاور آن نیز از 380 به 474 نیوتن ‏متر افزایش یافته است. ضمن اینکه، متخصصین APR از سامانه ترمز جدید با دیسک‏ های شیاردار به قطر 350 میلی‏متر و کالیپرهای شش پیستونه برای متوقف کردن آن استفاده کرده‏اند. این اتومبیل همچنین به رینگ‏ های فورجکاری شده و سبک‏وزن APR S01 به قطر 20 اینچ همراه با لاستیک‏ های آفرود تویو اُپن کانتری M/T به ابعاد 20/55/275، نورپردازی LED داخل گلگیرها، روکش مخصوص بدنه به رنگ سبز متالیک با طرح ‏های گرافیکی به رنگ مشکی، شیشه‏ های رنگی و مجموعه قطعاتی شامل ریل‏های سقفی، جلوپنجره، قاب دور شیشه‏ها و چراغ‏ های مه‏شکن به رنگ مشکی مجهز شده است. همچنین به ‏منظور بهبود قابلیت عبور این خودرو در مسیرهای ناهموار، ارتفاع سواری آن حدود 40‏میلی‏متر افزایش یافته است.
 
 
 
3) DMC و مک‏لارن 720S
شرکت آلمانی DMC دومین مرحله از تیونینگ اتومبیل سوپراسپرت انگلیسی مک‏لارن 720S را با ارائه پروژه‏ای به نام Rhein به پایان رسانده است. سپر جلو با طراحی کاملاً نو، به ‏طور کامل از الیاف کربن ساخته شده و برای نصب آن هیچ نیازی به تغییر در نقاط اتصال اصلی بدنه نیست. ضمن این‏که در هر زمان می‏توان با برداشتن آن شکل اتومبیل را به حالت اولیه برگرداند. در کناره‏ها به یک جفت زیررکاب جدید می‏رسیم که وظیفه اصلی آنها افزایش نیروی عمودی و چسبندگی بیشتر خودرو به سطح جاده است. اما در قسمت عقب، یک بال جدید از جنس الیاف کربن مورد استفاده قرار گرفته که علاوه ‏بر کارکرد آیرودینامیکی باعث جذاب‏تر شدن نمای این بخش شده است. مهندسین DMC همچنین برای بهبود هندلینگ مدل Rhein از ترکیب رینگ‏های آلیاژی به قطر 20 و 21 اینچ ساخته شده از آلومینیم فورجکاری‏شده همراه با لاستیک‏های پیرلی به ابعاد 245/30ZR20 در جلو و 305/25ZR21 در عقب استفاده کرده‏اند. قدرت پیشرانه V8 مک‏لارن با به‏ کارگیری اگزوز جدید از جنس فولاد ضدزنگ و اصلاح نرم‏افزار ECU به 755 اسب‏بخار با گشتاور 780 نیوتن‏متر رسیده است. با این افزایش قدرت، شتاب صفر تا صد اتومبیل به 8/2 ثانیه کاهش یافته است.

 
 
 
4) DTE Systems و کیا استینگر
کیا استینگر از طراحی به روز و بسیار زیبایی سود می‏برد که به همین دلیل جایزه معتبر Red Dot در بخش بهترین طراحی اتومبیل در سال 2018 را برای آن به ارمغان آورده است. عملکرد این فست‏بک چهار در نیز به واسطه کاربرد پیشرانه V6 تویین توربو و 3/3 لیتری به قدرت 370 اسب‏ب خار و گشتاور 510 نیوتن‏ متر، بسیار تحسین‏برانگیز بوده و از مهم‏ترین نقاط قوت آن به شمار می‏رود. با اینحال، متخصصین DTE Systems فرصت را مغتنم شمرده و با ارائه پکیج پاورکنترل X موفق به افزایش قدرت و گشتاور این اتومبیل کره‏ ای شده‏اند. به ‏طوری که اکنون استینگر GT با بهره‏مندی از قدرت فوق‏العاده 420 اسب‏بخار و گشتاور 624 نیوتن‏متر، توان رقابت با اتومبیل‏هایی مانند جاگوار XE 3.0 یا آئودی S5 را به دست آورده است. نحوه کارکرد کیت پاورکنترل X بدین صورت است که با اتصال آن به تمام حسگرهای مرکزی بخش موتور شامل حسگر مربوط به میزان فشار تقویتی و میل سوپاپ، سیگنال‏ های دریافتی از آنها پس از پردازش و بهینه‏ سازی در کوتاه‏ترین زمان ممکن به واحد کنترل موتور یا همان ECU فرستاده می‏شوند. از سوی دیگر، با نصب کیت پدال‏باکس+ شتاب صفر تا صد استینگر GT حدود 10‏درصد کاهش یافته و به 9/4 ثانیه رسیده است. پدال‏باکس از طریق دو دسته فیش به سیستم الکترونیکی پدال گاز متصل شده و دارای چهار حالت برنامه ‏ریزی تحت عنوان سیتی، اسپرت، اسپرت پلاس و استوک است.
 
 
 
 
 
5) Levella و آئودی RS3:
تیونینگ مدل سدان آئودی RS3 توسط متخصصین شرکت آلمانی Levella با نصب رینگ‏های فورجکاری شده و سه‏تکه LVL3.3 به قطر 20 اینچ آغاز شده است. این رینگ‏ها به سبک اتومبیل‏ های مسابقه‏ ای به صورت قفل مرکزی ساخته می‏شوند و ابعاد لاستیک‏ های مناسب استفاده با آنها نیز 245/30ZR20 تعیین شده است. سپس، نوبت به کیت بدنه KTS می‏رسد که به منظور جا‏دادن رینگ و لاستیک‏های پهن‏تر، استفاده از گلگیرهای جدید را اجتناب‏ناپذیر کرده است. به همین دلیل، پهنای بدنه سدان کامپکت آئودی در قسمت جلو 60 میلی‏متر و در قسمت عقب 70 میلی‏متر افزایش یافته است. همچنین به منظور انطباق بخش‏های مختلف بدنه با یکدیگر، تغییراتی هم در سپرهای جلو و عقب اعمال شده است. مرحله بعد به افزایش توان موتور 5‏سیلندر خطی و توربوشارژردار RS3 به حجم 5/2 لیتر اختصاص یافته که با کمک روش چیپ تیونینگ، نصب یک خنک‏کن میانی بزرگ‏تر، ورودی کربنی ARMA و اگزوز فولادی کاپریستو با دریچه کنترل صدا و چهار خروجی بزرگ، قدرت آن از 400 به 480 اسب‏ بخار افزایش یافته است. در پی این افزایش قدرت، شتاب صفر تا صد اتومبیل به 68/3 ثانیه و شتاب 100 تا 200 آن به 4/8 ثانیه بهبود یافته است. کاهش ارتفاع سواری از طریق به‏کارگیری تعلیق بادی H & Air، سیستم تراز الکترونیکی Accuair و نصب صندلی‏های کربنی متعلق به مدل R8 GT از دیگر مشخصات این اتومبیل به شمار می‏روند.

 
 
 
 
6) Maxklusiv Carworks و ب‏ ام ‏و i8
فنآوری به کار رفته در پیشرانه هیبریدی ب‏ام‏و i8 متشکل از یک موتور برقی و یک موتور 3 سیلندر 5/1 لیتری همراه با طراحی بدنه آن بسیار پیشرفته و آینده‏گرا هستند. احتمالاً به همین دلیل متخصصین Maxklusiv Carworks انگیزه کافی برای تیونینگ آن را به دست آورده‏اند. هر چند، نباید نقش متخصصین mbDESIGN در تأمین رینگ و لاستیک ‏های مناسب i8 را فراموش کرد. آنها برای کسب بهترین نتیجه ممکن، استفاده از رینگ‏های سه‏ تکه و منحصربه ‏فرد KV3.3 به قطر 21 اینچ را به جای رینگ ‏های استاندارد ب‏ام‏و به قطر 20 اینچ توصیه کرده‏اند. ضمن این‏که به جای لاستیک‏های باریک قبلی از لاستیک‏های پهن ‏تر کانتیننتال اسپرت کانتکت 6 به ابعاد 245/30R21 در جلو و 255/30R21 در عقب استفاده شده است. از سوی دیگر، کاربرد سیستم تعلیق بادی G-Ride با قابلیت تنظیم ارتفاع موجب نزدیک شدن هرچه بیشتر کف خودرو به سطح زمین شده است. به ‏طوری که لبه اسپویلر جلو و زیررکاب‏ها کاملاً به زمین چسبیده‏اند. علاوه بر این می‏توان به روکش بدنه i8 توسط متخصصین PWF Exclusive به رنگ آبی آسمانی و استفاده از قطعات کربنی مانند اسپویلر جلو و دیفیوزر عقب ساخت Vorsteiner، زیررکاب‏های ساخت NIA اتو دیزاین و بال عقب ساخت AC اشنیتزر اشاره کرد. در نهایت، توان موتور 3 سیلندر و 5/1 لیتری i8 توسط متخصصین PP پرفورمنس از طریق بهینه‏ سازی نرم‏افزار ECU و نصب اگزوز Fi Exhaust با لوله داون‏پایپ ساخت Maxklusiv از 362 به 420 اسب ‏بخار افزایش یافته است.

 
 

7) RaceChip و هیوندای i30 N Performance
متخصصین RaceChip با ارائه مدل جدیدی به نام GTS Black که بر اساس هیوندای i30 N پرفورمنس ساخته شده توان خود را در ارائه اتومبیلی مسابقه ‏ای با قابلیت استفاده روزمره به خوبی نشان داده‏ اند. این در حالی است که i30 N پرفورمنس در حالت استاندارد با موتور 2 لیتری T-GDI به قدرت 275 اسب‏ بخار به فروش می‏رسد که حتی بدون نیاز به روش چیپ تیونینگ توان رقابت با بسیاری از اتومبیل‏ های هم‏کلاس خود از جمله فولکس‏واگن گلف GTI پرفورمنس به قدرت 245 اسب‏بخار و گشتاور 370 نیوتن‏متر را دارد. با وجود این، پکیج ارائه شده از سوی RaceChip باعث افزایش قدرت این اتومبیل از 275 به 313 اسب ‏بخار و افزایش گشتاور آن از 353 به 498 نیوتن‏متر شده است. البته در صورت نصب لوله داون‏پایپ HJS باز هم شاهد افزایش قدرت و گشتاور این اتومبیل به 320 اسب‏بخار و 524 نیوتن‏ متر خواهیم بود. از دیگر اقدامات انجام شده برای بهبود مشخصات اسپرتی این هاچ‏بک قدرتمند می‏توان به استفاده از رینگ‏های سبک‏وزن OZ لگرا HLT، لاستیک‏های میشلن پایلوت اسپرت 4S، کاربرد فنرهای اسپرت و میل موجگیرهای ساخت آیباخ و روکش بدنه با فویل مخصوص توسط متخصصین Schwabenfolia اشاره کرد.

 
 
 
 
8) TopCar Design و پورشه پانامرا
بدون تردید نسل جدید پانامرا از نظر کاربرد فنآوری‏های جدید و طراحی داخلی و بیرونی، یکی از چشمگیرترین و جالب‏ترین مدل ‏های تولیدی پورشه محسوب می‏شود. شرکت روسی تاپکار دیزاین نیز که فعالیت خود را در زمینه تیونینگ اتومبیل ‏های پورشه از سال 2004 آغاز کرده است، چندی پیش از نسل جدید مدل Stingray GTR رونمایی کرد. این اتومبیل بر اساس پورشه پانامرا ساخته شده و دارای ساختار بسیار پیچیده ‏ای است. برای اثبات این ادعا کافی است بدانید بخش اعظم بدنه این کوپه چهار در شامل سپرهای جلو و عقب، گلگیرها، کاپوت، زیررکاب‏ها، روکش درها، اسپویلر و دیفیوزر عقب از الیاف کربن ساخته شده‏اند. به عبارت دیگر، این اتومبیل از یک بدنه کامپوزیتی جدید سود می‏برد که علاوه بر کاهش قابل‏توجه وزن آن از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. شایان توجه است که کیت بدنه Stingray GTR به گونه‏ ای طراحی شده است که بر روی تمام مدل‏های نسل جدید پانامرا قابل نصب است. مهندسین تاپکار همچنین توجه ویژه‏ای به موتور اتومبیل داشته ‏اند و در همین زمینه با اصلاحاتی که بر روی پیشرانه V8 و 4‏لیتری پانامرا توربو انجام داده‏اند، موفق به افزایش قدرت آن از 550 به 650 اسب ‏بخار شده‏اند. این تیونر روسی طیف وسیعی از رینگ‏ های آلیاژی متعلق به تولیدکنندگان مشهور مانند HRE و ADV.1 را در اختیار مالکین پانامرا قرار داده است. بهسازی فضای داخلی اتومبیل با مواد با کیفیت از قبیل چرم و چوب طبیعی، الیاف کربن و طلای 24‏عیار از دیگر ویژگی ‏های مدل Stingray GTR به شمار می‏ رود.
 
 

 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس