نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20579
زمان انتشار: 30 بهمن 1397 13:19:00
M340i پسر شرور خانواده ب‏ ام‏ و

کم و بیش مسابقه‏ ای

سری سه ب‏ ام ‏و در سراسر دنیا به عنوان خودرویی شناخته می‏ شود که در کنار برطرف کردن نیاز‏های روزانه افراد، قادر به ایجاد هیجان در رانندگی های شهری و جاده ‏ای است.
کم و بیش مسابقه‏ ای

 مجله ماشین - محمد میرمحمدی/ از زمان معرفی اولین نسل این مدل، تمامی نسل ‏های این خودرو شانس حضور در بازار ایران را داشته و همواره مورد توجه جوانان و علاقه ‏مندان رشته اتومبیل رانی قرار گرفته‏ اند، اما عدم وجود نمونه‏ های M پاور به صورت گسترده، مشتریان بالقوه آن را به سوی خودروهای دیگر و یا تقویت‏ های بعضاً غیر اصولی سوق داده است. تنها چند ماه پس از معرفی نسل نو سری ۳، ب‏ام‏و اقدام به معرفی مدل M340i کرده تا با پیشرانه‏ ای بهبود یافته و قابلیت‏ های دینامیکی فوق‏ العاده ‏اش، ارقام جدیدی را برای سدان‏های سایز متوسط ب ‏ام ‏و ثبت کند.طراحی خارجی مدل M340i‏ بسیار هیجان‏انگیز بوده سپر‏های عضلانی، دیفیوزر عقب، خروجی‏ های اگزوز و ورودی‏های هوای بزرگ‏تر، آن را از مدل استاندارد متمایز می‏کنند. این تغییرات علاوه بر قدرتمند نشان دادن مدل M، نیاز‏های آیرودینامیکی این نمونه را برطرف کرده و با دریافت هوای بیشتر کارایی بهتر پیشرانه را تضمین می‏کنند.

شتاب‏ گیری فوق‏العاده، چابکی در پیچ‏ ها، پایداری، فرمان ‏پذیری عالی و ترمز‏های قوی نکاتی هستند که از نسخه ‏های M سری ۳ توقع داریم و مدل M340i نیز با مرکز ثقل کوتاه، وزن کم، توزیع وزن مناسب بین اکسل‏ها، استقامت بدنه و تعلیق فوق ‏العاده خود، آن‏ها را بر آورده می‏کند. ب‏ ام‏ و همچنین با افزودن مواردی چون فرمان اسپرت با ضرایب متغییر، دیفرانسیل و ترمز‏های M و رینگ‏های ۱۸ اینچی تجربه سواری با M340i‏ را بهبود بخشیده است.
M340i قوای محرکه خود را از پیشرانه ۶ سیلندر خطی به حجم ۳ لیتر دریافت می‏کند. این نمونه در کنار کارآیی بالا و واکنش‏های سریع خود، نرم و به صرفه عمل می‏کند. محفظه میل لنگ و سرسیلندر این موتور به طور کامل از آلومینیم ساخته شده‏ و توربوشارژر آن ارتقا یافته و در کنار مسیر تماماً استیل منیفولد دود، دسترسی سریع‏تر به فشار بوست مناسب را فراهم می‏ آورد. 
کاهش گشتاور اینرسی توربین داخلی توربوشارژر و همچنین استفاده از درگاه اتلافی که به صورت الکتریکی کنترل می‏شود، باعث کاهش انتشار گاز‏های خروجی شده است. تامین سوخت به طور بسیار دقیق از طریق انژکتور‏های پیشرانه صورت می‏گیرد که قادرند فشار سوخت را به ۳۵۰ بار برسانند.
ب‏ ام ‏و با تغییرات بالا توانسته قدرت این پیشرانه را با ۴۸ اسب‏بخار افزایش به ۳۷۴ و حداکثر گشتاور خروجی را به ۵۰۰ نیوتن‏متر برساند. این ارقام قادرند تا M340i‏ را در مدت زمان ۴/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسانده و با ۵/0 ثانیه اختلاف آن را در جایگاه پرشتاب‏ترین سری ۳ با نشان M قرار دهند.
لذّت رانندگی با M340i‏ تنها به قدرت موتور و فرمان‏پذیری آن محدود نشده و صدای اگزوز آن در حالت ‏های Sport و Sport+، راندن این پسر شرور را به یک سرگرمی اعتیادآور بدل می‏کند. میزان مصرف سوخت M340i، 7/5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر بوده و تولید ۱۷۲ گرم گاز کربنیک به ازای پیمایش هر کیلومتر با آن گزارش شده است.
جعبه دنده‏ای که با پیشرانه قدرتمند M340i‏ جفت می‏شود، ۸ سرعته و از نوع Steptronic است. ب‏ام‏و با ارتقای بخش‏های مختلف و به سازی سامانه کنترل هیدرولیکی آن، دقت و لذّت تعویض ‏ها را دوچندان کرده است. استفاده از ضرایب کوتاه برای دنده‏ های سنگین، باعث بهبود شتاب‏گیری شده و قابلیت کنترل شتاب اولیه (Launch Control)، نهایت لذّت شتاب‏گیری را در اختیار راننده قرار می‏دهد. پدال‏های تعویض دنده روی فرمان نیز در هر حالتی قابلیت تعویض دستی را برای راننده فراهم می‏کند. 
سامانه XDrive با قرارگیری در مسیر جعبه دنده و چرخ‏ها قادر است تا نیروی تولیدی پیشرانه را با کمترین اتلاف در کشش، به ۴ چرخ منتقل کرده و از این طریق پایداری خودرو در شرایط مختلف را تضمین کند. این سامانه در حالت‏های Sport و Sport+، بیشتر گشتاور را در اختیار محور عقب قرار می‏دهد که در این حالت نیز به حفظ پایداری و چابکی خودرو حفظ خواهد شد.
ساختاری که برای تعلیق M340i‏ در نظر گرفته شده بر پایه بهبود فرمان‏پذیری اسپرتبنا شده و اجزای این بخش که در جلو از نوع دو مفصلی و در عقب از نوع بازو‏های پنج گانه هستند، از نظر وزن و سختی بهبود یافته‏ اند و علاوه بر افزایش دقت فرمان، پایداری و چابکی خودرو را در پیچ‏ها تضمین می‏کنند.
تعلیق مدل M خودرو را در حدود ۱۰ میلی‏متر پایین‏تر از نسخه استاندارد قرار می‏دهد و کمک فنر‏های جدید آن در صورت سفارش از نوع قابل کنترل الکترونیکی خواهند بود.
برای خودرویی که قرار است شخصیتی کم و بیش مسابقه‏ای داشته باشد، قابلیت ترمزگیری امری حیاتی است. از این رو ب‏ ام ‏و سامانه‏ای حرفه‏ای برای ترمزگیری M340i در نظر گرفته که کورس حرکت پدال آن کوتاه بوده و نیروی ترمز از طریق کالیپر‏هایی با ۴ پیستون به چرخ‏های جلو و کالیپر‏های تک پیستونه به چرخ‏های عقب منتقل می‏شود.

 
 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس