نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20596
زمان انتشار: 11 اسفند 1397 13:33:00
جوک بخریم یا نخریم؟

تست نیسان جوک اسپرت مدل 2017

در روزگاری نه چندان دور عرضه خودروهای با کیفیت و اسم رسم دار در ایران چندان آرزوی بزرگی نبود، اما با برقراری تحریم ها ، رفته رفته از حضور خودروسازان درجه یک جهانی کاسته شد و صنایع کشور چین قدرت گرفتند و در پی آن عرضه محصولات بی شمارچینی باعث شد تا خودروهایی همانند جوک هم جهش قیمت داشته باشند .
تست نیسان جوک اسپرت مدل 2017

 مجله ماشین - مهندس آرین معین /  طی دو دهه اخیر مدل‏های نسبتاً موفقی از نیسان چون ماکسیما و مورانو در ایران مونتاژ و عرضه شد و در پی آن جوک نیز میدان پیدا کردکه می توان به آن یک مینی کراس اوور لقب داد.

با ورود به داخل کابین جوک اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‏کند کنسول میانی به رنگ قرمز صندلی‏های جلو بوده که با الهام از طرح باک و نشیمن‏گاه موتورسیکلت‏های اسپرت ایتالیایی طراحی هوشمندانه و جذابی دارد. 
داشبورد با خطوط روان و بدون شکستگی طراحی شده و حال و هوای فضای داخل جوک با رنگ‏بندی چندگانه نوید سرعت، هیجان و روح اسپرت نیسان را می‏دهد. 
 
 
جوک در ایران در سه نسخه اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت عرضه می‏شود. دو مدل اول به صورت دیفرانسیل جلو با پیشرانه 6/1 لیتری تنفس طبیعی بوده ولی مدل اسپرت قوی‏ترین مدل گروه است. خودرو مورد آزمایش که مدل اسپرت بوده دارای پیشرانه 6/1 لیتری توربو و به صورت دو دیفرانسیل است.
همگی مدل‏ها نیز از نسل جدید گیربکس‏های CVT موسوم به X-Tronic بهره می‏برند که از جذابیت‏های این گیربکس نسبتاً به نسل قبلی این است که با وجود اینکه در این گیربکس‏ها به جای دنده از دو پولی و تسمه استفاده شده که با تغییر فاصله پولی‏ها نسبت به هم دور پیوسته‏ای ایجاد می‏شود ولی نیسان به فکر مشتریان خود بوده و با ایجاد حالتی مصنوعی به هنگام شتاب‏گیری دور موتور افت کرده و دوباره افزایش می‏یابد که حس دنده عوض کردن را یادآور می‏شود در صورتی که عملاً تعویض دنده‏ای رخ نمی‏دهد. 
در موتور این خودرو از تکنولوژی زمان‏بندی متغیر سوپاپ‏ها به طور هم‏زمان برای سوپاپ‏های ورودی هوا و خروجی دود استفاده شده که موجب می‏شود مصرف سوخت کاهش و راندمان خودرو به همراه پاشش مستقیم بنزین به داخل سیلندر بیشتر شود. 
از زمان شروع همکاری مشترک رنو و نیسان برای کاهش هزینه تولید، محصولات مشترکی را تولید کردند. از این رو جوک و رنو کپچر از پلت‏فرم یکسان و مستحکمی سود برده و جوک توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه Euro Ncap دریافت کند. 
پیشرانه 6/1 لیتری توربو آن نیز با رنو تالیسمان یکسان بوده که این اشتراکات باعث می‏شود لوازم یدکی برای هر دو برند در ایران راحت‏تر پیدا شده و نیروی متخصص بیشتری برای تعمیرات آنها موجود باشد. 
جوک اسپرت از شتاب مناسبی برخوردار بوده هندلینگ مطلوب و فرمان برقی حس خوبی را از جاده منتقل می‏کند. ترمز‏ها از قدرت ایستایی بالایی برخوردار است و تعلیق مهندسی شده نیسان، قدرت مانور این مدل را همانند برادران بزرگ‏تر خود بالا برده است اما به دلیل ماهیت اسپرت کمی خشک است. 
دید به اطراف مناسب بوده و وجود دوربین 360 درجه در پارک کردن این خودرو بسیار کارآمد عمل می‏کند که دارای سنسورهای تشخیص اجسام در حال حرکت نیز است ولی به دلیل کوچک بودن و رزولوشن پایین صفحه مانیتور عادت کردن به آن زمان می‏برد. سامانه دو دیفرانسیل انحصاری نیسان ویژگی‏های خاصی دارد که توضیح دادن درباره آن خالی از لطف نیست. 
 
 
گشتاور برای دیفرانسیل عقب از طریق شفتی که به جلو متصل است انتقال می‏یابد. یک واحد انتقال قدرت که دو کلاچ دارد در واقع جایگزین دیفرانسیل عقب شده تا در صورت نیاز به صورت متغیر قدرت چرخ‏های عقب را جداگانه تنظیم کند. به عنوان مثال به هنگام عبور از پیچ، گشتاور بیشتری به چرخ خارج از پیچ وارد کرده تا حالت کم فرمانی رخ ندهد و بتوان با سرعت بیشتری حرکت کرد. 
این ویژگی باعث عدم سر خوردن اتومبیل در مسیرهای لغزنده و عدم هرزگردی چرخ در گل و لای می‏شود. البته وجود لاستیک‏های میشلن نیز سبب چسبندگی بی‏نظیر جوک به جاده شده است. صندلی‏ها به خوبی بدن را در بر می‏گیرند حتی در ردیف عقب برای 2 سرنشین بزرگسال صندلی‏ها راحت بوده اما فضای سر محدودی دارد.
عایق‏بندی کابین مناسب بوده و صدای اضافی از بیرون منتقل نمی‏شود. سیستم صوتی کیفیت صدای مطلوبی داشته و در قسمت پایین آن صفحه نمایشی وجود دارد که برای تنظیم سامانه تهویه مطبوع، تغییر حالت رانندگی برای میزان سفتی فرمان و پاشش انژکتورها تعبیه شده است. 
در قسمت میانی صندلی‏های جلو در کنسول وسط، فضایی برای قراردادن دست روی آن وجود ندارد بنابراین موجب خستگی شانه‏ها در طول رانندگی می‏شود. همچنین به دلیل کوچک بودن نسبی جعبه داشبورد نبودن این جعبه کنسول برای قرار دادن اشیا حس می‏گردد. صندوق بار حجم مناسبی برای رفت و آمد شهری دارد ولی برای مسافرت یک خانواده 4 نفره کوچک است. 
تجهیزات نسخه اسپرت که کامل‏ترین رده نیسان جوک است مواردی مانند: 6 اربگ، ترمز کمکی BAS، ESP، سامانه کنترل پایداری ، مانیتور و دوربین 360 درجه به همراه سنسور تشخیص اجسام متحرک، فرمان برقی حساس به سرعت، بلوتوث، تهویه اتوماتیک، آینه‏های برقی به همراه تاشونده، کروز کنترل، سقف پانورامیک، استارت دکمه‏ای، گرم‏کن صندلی‏های جلو، رادار نقطه کور و رادار خطوط جاده، چراغ زنون به همراه نازل چراغ شور، سنسور نور و باران و سنسور هشدار باد تایر را شامل می‏شود. 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس