نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20598
زمان انتشار: 11 اسفند 1397 13:50:00
جدیدترین خودروی ایتال دیزاین، هم قیمت بوگاتی شیرون است

نقش آئودی R8 در طراحی سوپر اسپرت زرونو

ایتال دیزاین از بدو تاسیس که به نیم قرن پیش بازمی‏ گردد همواره حس جاه‏ طلبی خود را زنده نگه داشته و آن را رواج داده است وحالا ریچارد برمنر با معرفی جدیدترین محصول خود که ابرخودرویی با ساختار عجیب بوده تصمیم دارد در این حوزه بیشترتأثیرگذارباشد.
نقش آئودی R8 در طراحی سوپر اسپرت زرونو
مجله ماشین - مهندس کیوان بنی هاشمی / سوپراسپرت Zerouno، آخرین محصول و شاهکار ایتال دیزاین است. زرونو جدا از ساختار عجیبش، سرعت بالایی داشته و در مقایسه با سایر ابرخودروها طبیعت و مأموریت متفاوتی دارد. تمامی 5 دستگاه تولیدی Zerouno که قیمت هر یک از آنها 7/1 میلیون دلار بدون احتساب مالیات‏های متعلقه است، به فروش رسیده که دو دستگاه آخر با سقف تارگا و با نام کامل Zerouno Duerta هستند.
ایتال دیزاین یک استودیوی طراحی و مهندسی خودرو بوده که در سال 1968 به ‏وسیله طراح ایتالیایی به‏نام جورجتو جیوجیارو و مهندس ایتالیایی به‏نام آلرو مانتوانی تأسیس شد که البته در سال 2010 توسط گروه خودروسازی فولکس واگن خریداری و به مستقل بودن آن خاتمه داده شد، اما اطمینانی بود برای این استودیوی طراحی که همچنان به کار خود ادامه داده و این موفقیت بزرگی برای این ایتال دیزاین بود. 
ایتال دیزاین با طراحی مدل گلف، فولکس واگن را در دهه 70 میلادی از ورشکستگی نجات داد و علاوه بر این، خودروهای موفق دیگری مانند فیات پاندا، UNO و پانتو، همینطور زیباترین مدل‏های آلفارومئو، مازراتی، ب‏ام‏و M1، لوتوس اسپریت و تعداد نامحدودی خودروهای مفهومی را که بسیاری از آنها تأثیرگذار بودند را تاکنون طراحی و به بازار ارائه داده است. 
بنابراین با چنین پیشینه درخشانی، پیوستن ایتال دیزاین به گروه خودروسازی از بعضی جهات می‏تواند پیامدی غمگین و ناخوشایند برای آن باشد حتی اگر آینده آن به خاطر مخاطراتی که در دو دهه گذشته یا آن مواجه شده بود به خطر می‏افتاد، یعنی همان اتفاقی که برای دو استودیوی طراحی دیگر یعنی پینین فارینا و برتونه روی داد. 
خوشبختانه خلاقیت و تازگی این استودیو این امکان را فراهم کرد که فعالیت‏های خود را منحصر به فولکس واگن نکند و با سایر خودروسازان نیز همکاری کند. دلیل این تغییر جهت به‏گونه‏ای غیرمنتظره مرتبط با رسوایی مربوط به موتورهای دیزلی فولکس واگن و میزان آلایندگی آنها بود که به کاهش سفارشات ایتال دیزاین منجر گردید و در پایان همان سال در پی انجام کار برای خودروسازانی غیر از فولکس واگن برآمد. 

آقای یورگ آستالوش (Jorg Astalosch) که مدیرعامل آن است می‏گوید که در سال 2015 فقط یک درصد فعالیت و کار تجاری ایتال دیزاین برای مشتریان خارجی غیر فولکس واگن بود اما حالا این میزان به 25 درصد رسیده و هدف ما رساندن آن به 50 درصد است. 

اسرار محرمانه مشتریان 
از آستالوش سوال شد که چگونه یک گروه خودروسازی اطمینان می‏کند که پروژه‏های سری خود را در اختیار رقبایش قرار دهد و وی در پاسخ گفت که هر برندی، یک مشتری جداگانه تلقی گردیده و اطلاعات آن به صورت محرمانه حفظ می‏شود و آنها می‏توانند در هر زمان که خود صلاح می‏دانند ما را مورد ممیزی قرار دهند و موارد محرمانه مشتریان در قالب قراردادهای کاملاً مشخص، حفظ شده و تضمین می‏شود. 
ما کاملاً مجهز هستیم چون مشتریان می‏توانند هر زمان مایل بودند با ما ملاقات کنند حتی مدیر ما، آقای بِرند مارتین (Bernd Martens) که ریاست بخش خرید گروه فولکس واگن را عهده‏دار است اطلاعی از مشتریان ما ندارد و فقط زمانی هویت آنها آشکار می‏شود که به خریداری قطعاتی از فلوکس واگن اقدام کنند. 
رمز موفقیت ما به‏عنوان استودیوی طراحی مستقل فارغ از مالکیت آن، ارائه خدمات مشاوره‏ای به مشتریان بوده و همین امر باعث شده که شرکت‏های چینی متعدد که در زمینه خودروسازی فعالیت دارند و استارت آپ ویتنامی به‏نام Vin Fast سفارش طراحی خودروهای متنوعی را به ما ارسال کرده و بالاخره اولین شرکت خودروسازی چینی به‏نام Fast Auto Works و China به همراه مشتریانی از آمریکا، اروپای شمالی، ژاپن و کره تبدیل به مشتریان دائمی می‏شوند.
نقش آئودی R8 در طراحی زرونو 
حال برمی گردیم به مدل زرونو، این خودرو بی‏نهایت سریع است و البته پرسر و صدا، واکنش و سرعت واکنش آن باورنکردنی است و ارتباط فیزیکی آن با راننده فوق‏العاده بالاست. زمانی که پشت فرمان آن قرار می‏گیرد احساس پیشرفته بودن آن را کاملاً پیدا می‏کنید، قابلیت هدایت، نوع سواری، میزان چسبندگی و استحکام، همگی تأئید و تأکیدی است بر اینکه نتایج به‏دست آمده از آزمایش‏هایی که تحت نظر مؤسسه بازرسی TUV آلمان انجام گرفته و دشوار بوده، کاملاً رضایت‏بخش هست. 
خودروی موردآزمایش آن چیزی نیست که در نهایت به پنج خریدار و مشتری عرضه خواهد شد و باوجود بعضی از قطعات و بخش‏های ناتمام و ناقص مانند اهرم تعویض دنده اما احساس اطمینان زیادی به راننده می‏دهد. 
آقای جیورجتو جیوجیارو یک جوان 30 ساله بود و شریک و بنیانگذار دیگر شرکت یعنی آقای آلدو مانتوانی (Aldo Mantovani) مهندسی با تخصص بدنه اتومبیل و کارشناس محصول محسوب می‏شد. این شرکت در حال حاضر دارای هزار پرسنل است. 
با توجه به اینکه شرکت آئودی از گروه فولکس واگن مالک ایتال دیزاین است بنابراین جای تعجب نیست که آثار و تأثیر آن را در بسیاری از بخش‏های آئودی R8 مشاهده می‏کنید. فرایند توسعه در ایتال دیزاین به قدری سرعت پیدا کرده و تکامل یافته که باعث شده به‏طور مثال طرح R8 که در سال 2016 روی صفحه کاغذ و مانیتور شکل گرفت طی مدت فقط 14 ماه به خودروی نهایی تبدیل و سپس تولید شود.
دقت در راندن 
زرونو در واقع بر پایه آئودی سوپراسپرت آلومینیمی شکل گرفته که توسط پیشرانه 10 سیلندر V شکل به حرکت درمی‏آید و از سامانه کواترو برای انتقال نیرو به چهار چرخ استفاده می‏کند. اما در عین حال کاملاً شخصیت مستقلی داشته و چاشنی قوی‏تری نسبت به R8 دارد و به‏طور خلاصه شبیه هیچ خودرویی نیست و از ظاهری جذاب و در عین حال بی‏تفاوت برخوردار است. 
عوامل و بخش‏هایی که باعث جذابیت ظاهری آن شده عبارتند از سقف که 50 میلی‏متر کوتاه‏تر از آئودی R8 است یعنی آیرودینامیک به مراتب بهتری دارد. در بخش عقب آن سامانه هدایت هوای آن از دو عرشه کاملاً حجیم و بزرگ تشکیل شده، برجستگی‏هایی که نقشه پایه‏ها را بازی می‏کنند و دریچه‏های کاملاً برجسته و برآمده تهویه که در بالای بال عقب قرار دارند باعث هدایت هوا از ترمزها به بیرون می‏شوند. تایرهای عقب آن دارای ابعادی به شرح 305/30ZR20 هستند که ساخت شرکت پیرلی ایتالیاست.
در قسمت جلو قسمت برآمده کف به سمت جلو حالت یک خودروی مسابقه‏ای را به آن داده که در بالای آن مجاری هدایت هوا به سبک خودروهای مسابقه‏ای تک نفره دهه 1960 وجود دارد و هوای خنک از طریق این مجرا و دو منفذی که در بالای درپوش موتور قرار دارد، به محفظه موتور هدایت می‏شود. 
این کانال‏های Y شکل باعث فشرده شدن زرونو به زمین در سرعت‏های بالا می‏شوند و تکمیل‏کننده آنها توزیع‏کننده تیتانیمی و برجستگی‏های کربنی هستند و راننده می‏تواند عملکرد آنها را در حین حرکت حس نماید، به‏طوری‏که در سرعت های بالا کاملاً احساس ایمنی می‏کند که البته با دقت کامل در راندن همراه است. 
چنین ویژگی‏هایی به همراه نیروی موتور 602 اسب‏بخاری و گشتاور 557 نیوتن متری می‏تواند رانندگی با زرونو را به یک سواری توأم با لذّت تبدیل کند. پیشرانه 2/5 لیتری 10 سیلندر V شکل آن از نوع تنفس طبیعی بوده و بنابراین امکان انجام واکنش دقیق به پدال گاز را میسّر می‏سازد و ضمناً زمانی که راننده پای خود را از روی پدال گاز برمی‏دارد ترمز موتور مؤثری ایجاد می‏شود. 
پنل‏های بدنه از جنس کربن و شاسی فضایی آئودی R8 که بخشی از آن از جنس کربن است برای استفاده در این سوپر اسپرت به منظور پائین آوردن ارتفاع سقف و کاستن وزن در قیمت‏های مختلف تغییر شکل پیدا کرده و کاهش وزن 100 کیلوگرمی را به همراه داشته و خودرو می‏تواند سرعت خود را طی مدت 2/3 ثانیه به 100 کیلومتر برساعت رسانده و حداکثر تا سرعت 334 کیلومتر بر‏‏ساعت پیش برود. 
اما باوجود چنین پتانسیل بالای دینامیکی اما رانندگی با آن به نحو باور نکردنی آسان است و می‏توان به راحتی با آن با سرعت بالا حرکت کرد و به انجام مانورهای دشوار پرداخت.
میزان چسبندگی به سطح مسیر حرکت فوق‏العاده بوده و ترمزهای سرامیکی آن عملکرد قدرتمندی دارند. گیربکس آن 7 سرعته است و تعویض دنده‏ها از طریق پدال‏های روی فرمان انجام می‏گیرد. ارتفاع آن کم و پهنای آن زیاد و میدان دید فوق‏العاده‏ای در جلو دارد. 

 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس