نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20600
زمان انتشار: 12 اسفند 1397 11:24:00
روی این گزینه خیلی حساب نکنید

تست خودروی آریو سایپا

بهترین راهنمای خرید خودروی آریو اتوماتیک استفاده از تجربیات دارنده آن است تا اگر برخی افراد تصمیم به انتخاب این اتومبیل دارند با آگاهی نسبت به خرید اقدام کنند .
تست خودروی آریو سایپا

 مجله ماشین-  مصطفی خانی/ مدتی است انتخاب و خرید خودرو در کشورمان شکل واقعی خود را از دست داده و اغلب با نگاه سرمایه‏گذاری و سودآوری به این کار می نگریم. ظاهر خودرو و وعده های فریبنده فروشنده نیز موجب می شود تا کمتر کیفیت واقعی محصول و خدمات پس از فروش آنرا در نظر بگیریم. پس از دریافت خودرو، فهرستی بلند بالا از نقص‏ها و کمبودهایی که حتی در پایین‏ترین استانداردها نیز قابل قبول نیست گریبانمان را گرفته و دیگر چاره ای چون سازش نیست! در ادامه 


این خودرو اصالتاً مدل Z300 شرکت زوتی (Zotye) چین بوده که شرکت سایپا آن را با نام آریو در بازار ایران با موتورهای 5/1 و 6/1 لیتری و گیربکس‏های 4 دنده اتوماتیک و 5 دنده دستی عرضه می‏کند که خودرو مورد بحث این مقاله از تیپ الگانت 6/1 لیتری است. 
طراحی خودرو کپی شده از تویوتا آلیون مدل 2007 بوده که باعث می‏شود طرح بیرونی و داخلی آن نسبتاً قابل قبول ارزیابی گردد. ابعاد خودرو بیشتر از چیزی که در تصاویر به چشم می‏آید، بوده که باعث می‏شود فضای داخلی آن از خودرو‏های همرده یک سر و گردن بزرگ‏تر و جادارتر باشد.
به‏طوری‏که فضای داخلی و صندوق عقب آن از خودرو‏های خانواده سمند، پژو و حتی کره‏ای‏هایی مانند کیا سراتو بزرگ‏تر بوده و شاید آن را بتوان در اندازه‏ای بین سدان‏های متوسط و بزرگ دسته‏بندی کرد. 
چیزی که در طراحی بیرونی کمی نامتوازن بنظر می‏رسد فاصله زیاد گلگیرها با لاستیک خودرو بوده که گویی رینگ و لاستیک بایستی 2 سایز بزرگ‏تر باشند و یا ارتفاع 10 سانتی‏متر کوتاه‏تر! و البته چراغ‏های دنده عقب و مه‏شکن عقب که در طرفین محل نصب پلاک قرار گرفته‏اند نیز خیلی هماهنگ نیستند. 
عادت کردن به ابعاد خودرو نیز کمی نیاز به زمان داشته و در اوایل بایستی کمی محتاط‏تر با آن به رانندگی پرداخت و به‏خصوص در هنگام پارک خودرو مراقب بود. 
در خصوص امکانات و آپشن، این خودرو حرفی برای گفتن نداشته چراکه خودروساز وطنی، اغلب آپشن‏ها را از روی آن حذف کرده است. در تیپ الگانت 6/1 لیتری نه خبری از مانیتور بوده نه کنترل‏های روی فرمان نه تهویه اتوماتیک و نه حتی چراغ روشنایی داخل برای سرنشینان عقب. 
با این تفاسیر انتظار کروز کنترل، سانروف، دوربین عقب، دی لایت و سایر آپشن‏های دیگر نیز بیهوده بوده و بیشتر شبیه شوخی است. البته انتظار می‏رود خودرویی در این رده قیمتی با حداقل امکانات روز ارائه شود که متاسفانه سوء استفاده خودروسازان داخلی از شرایط انحصاری خودرو در کشور اجازه چنین عملکردی را به ایشان می‏دهد. تقریباً تمامی این آپشن‏ها فعلاً در دسترس بوده و با هزینه‏ای بین 8 تا 10 میلیون تومان روی خودرو قابل نصب هستند. 
با این وجود امکانات پایه خودرو شامل رادیو و پخش USB، چراغ‏های راهنمای روی آینه‏ها، آینه‏های جانبی با تنظیم برقی، عایق نمدی زیر کاپوت جلو، کامپیوتر سفری TFT، چراغ‏های مه‏شکن عقب و جلو، شیشه بالابرهای برقی، اربگ راننده و سرنشین جلو، سنسور دنده عقب و. . . بوده که کاملاً ابتدایی و اولیه هستند. 
خودرو حرکتی نسبتاً نرم و روان داشته و در مسیرهای طولانی به هیچ عنوان خسته کننده نیست. تعلیق و صندلی‏ها متناسب با ماهیت اتومبیل طراحی شده‏اند. تعویض دنده‏ها نیز نرم و روان بوده و شاید اگر دقت نکنید در دورهای پایین متوجه تعویض آنها نشوید. 
کیفیت قطعات داخلی استفاده شده نیز نه عالی بوده و نه ضعف عمده‏ای در آن به چشم می‏خورد. میزان نفوذ صدای موتور به داخل کابین نیز مانند بقیه هموطنان این مدل نسبتاً زیاد بوده ولی آزاردهنده نیست. 
در مورد کیفیت مونتاژ نیز در جای جای بدنه و درز‏ها دست هنرمند خودروساز داخلی به چشم می‏خورد که ثابت می‏کند حتی توانایی مونتاژ صحیح خودروی دسته چندم چینی از لحاظ کیفی در خودروسازی که عنوان یکی از دو خودروساز برتر و بزرگ کشور را یدک می‏کشد، وجود ندارد. 
در خصوص عملکرد فنی، آریو تا حدودی نا‏‏امیدتان خواهد کرد. پیشرانه طبق اعلام شرکت سازنده به حجم 1600 سی سی با قدرت 112 اسب‏بخار بوده که به همراه گیربکس اتوماتیک 4 سرعته عرضه می‏گردد. (عملکرد این جعبه دنده شبیه گیربکس‏های CVT بوده که بنده هیچ مدرکی در خصوص تأیید یا رد این موضوع پیدا نکردم! ولی احساسی شبیه وجود دنده های میانی در هنگام رانندگی وجود دارد). 
وزن خالص اعلام شده نیز 1350 کیلوگرم بوده که البته در هنگام رانندگی بیش از این مقدار حس می‏شود. در رانندگی شهری ضعف توان ملموس نبوده ولی در رانندگی خارج از شهر این کاستی به چشم می‏آید. به‏وری‏که اگر در جاده‏ای کوهستانی و با 4 سرنشین و کولر روشن در یک سربالایی قصد سبقت‏گیری داشته باشید و از حالت اسپرت یا تیپ ترونیک جعبه دنده نیز استفاده نکنید، قطعاً چالش بزرگ و خطرناکی را تجربه خواهید کرد! 
با این وجود استفاده از حالت دستی جعبه دنده و بالا نگه داشتن دور موتور می‏تواند در این شرایط شما را تا حدی راضی کند که البته مصرف بیشتر سوخت را در پی خواهد داشت. 
مصرف سوخت خودرو بخصوص در خارج از شهر، به لطف تعویض مداوم و سبک نگه داشتن دنده‏ها توسط جعبه دنده مناسب و به صرفه بوده که اگر خیلی به پدال زیر پایتان فشار نیاورید احتمالاً بتوانید در اتوبانی نسبتاً خلوت با متوسط سرعت 100 تا 120 کیلومتر برساعت و 50 لیتر سوخت، بیش از 850 کیلومتر را طی کنید. 
البته فشار آوردن روی پدال گاز فقط شما را خسته خواهد کرد چرا که جعبه دنده هیچ علاقه‏ای به سنگین کردن دنده‏ها نداشته و حتی اگر هر دو پای خود را روی پدال گاز قرار دهید نیز معمولاً تغییری ایجاد نشده و تنها خودرو شما را به صبر و حوصله کردن، دعوت می‏کند!
پیشرانه به کیفیت سوخت حساسیت بالایی داشته و در صورت استفاده از بنزین معمولی حتی با استفاده از مکمل سوخت، کشش خودرو کاهش و مصرف سوخت افزایش یافته و صدای سوپاپ‏های همراه همیشگی شما خواهد بود. 
عملکرد ترمزها، فرمان‏پذیری و پایداری آریو مناسب بوده و در مجموع ایمنی جزء برگ‏های برنده اصلی آن به شمار می‏آید. البته به نظر می‏رسد اگر ارتفاع خودرو کمی پایین‏تر بود تأثیر مثبتی روی پایداری این مدل می‏داشت. 
پس از تحویل گرفتن آریو صدای نفوذ باد به بدنه زیاد بود. گرم‏کن شیشه عقب بلافاصله از کار افتاد و لامپ چراغ جلو از جای خود بیرون بود که با تماس با نمایندگی اعلام شد که در سرویس اولیه برطرف خواهد شد. سؤال اینجاست که واحد کنترل کیفیت خودروسازان وطنی، دقیقاً چه چیزی را کنترل می‏کنند که حتی یک‏بار هم چراغ‏ها را بررسی نکرده‏اند؟
نقص‏هایی ابتدایی که با کیفیت پایین و حداقل امکانات همراه شده تا مصرف‏کننده داخلی را هر چه بیشتر دلسرد کند و البته این موضوع کم و بیش در تمامی محصولات ایشان مشترک است. 
در خصوص هزینه‏های جاری نگهداری، مشکل گرمکن شیشه عقب تحت گارانتی و بدون هزینه رفع شد و نوار درز در و چراغ جلو در انبار نمایندگی مرکزی موجود نبود و قرار شد پس از تهیه به بنده اطلاع دهند که تا این لحظه نه خبری از قطعات شده و نه نمایندگی و حتی بخش صدای مشتریان پاسخگوی تلفن هستند! 
چند مورد جزیی دیگر نیز تحت گارانتی و بدون هزینه برطرف شد و تعویض روغن و فیلترها نیز با احتساب موارد تحت گارانتی در حدود 120 هزار تومان هزینه در پی داشت. 
آریو در مرداد ماه سال جاری با قیمت حدود 60 میلیون تومان خریداری شد که در زمان نگارش مطلب، قیمت آن در بازار آزاد از مرز 85 میلیون تومان نیز گذشته است. گفتن این موضوع که قیمت‏های ماشین‏های داخلی با سیاست‏های بسیار غلط قیمت‏گذاری و حمایتی و نیز بدلیل بالا رفتن شدید قیمت ارز، هیچ کدام منطقی نیستند، تکراری شده است
در مجموع اگر چندان به دنبال امکانات و آپشن نبوده و عملکرد فنی جزء اولویت‏های اول شماست، بهتر است خیلی روی این مدل حساب باز نکرده و به سراغ گزینه‏های دیگر بروید. البته جعبه دنده دستی نیز می‏تواند تا حدی جوابگوی نیاز شما به عملکرد بهتر بوده و اختلاف قیمت را خرج نصب آپشن‏ها کنید. 
ولی در صورتی که توان متوسط حرکتی شما را راضی کرده و به دنبال مدلی راحت، ایمن، جادار و کم مصرف هستید آریو می‏تواند شما را راضی نگاه دارد. 
 

مشخصات فنی آریو

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، تنفس طبیعی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1600

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5800/112

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4000/151

وزن خالص (کیلوگرم)

1350

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

13

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

180

نوع جعبه دنده

4 سرعته تیپ ترونیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1486×1766×4565

فاصله محوری (میلی‏متر)

2700

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

195/65 R15

حجم مخزن سوخت (لیتر)

55

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

3/8

حدود قیمت بازار آزاد (میلیون تومان)

90

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس