نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20623
زمان انتشار: 19 اسفند 1397 12:16:00
چرا خودرو یک شبه ١٠٠ میلیون گران می‏شود؟

وسوسه کاهش قیمت و رؤیای ارزانی

در شرایطی که همه جا صحبت از ارزان شدن خودرو بوده ، اما فروشندگان خودرو به خوبی آینده بازار خودروی کشور را می ‏دانند و در شرایط فعلی که بازار کساد است روی ماشین‏ های خود چوب حراج نمی زنند.
وسوسه کاهش قیمت و رؤیای ارزانی
مجله ماشین - سید مهیار قریشی / در شرایطی که همه جا صحبت از ارزان شدن خودرو بوده و اخبار مندرج در جراید و سایت‏ها و فضای مجازی کاهش قیمت در آینده را وعده می‏دهد و مردم را دعوت به نخریدن می‏کنند که صبر کنند تا ١٤ هزار خودروی توقیف شده در گمرک، ترخیص شوند تا قیمت ماشین کاهش بیشتری داشته باشد، اما بعد از ترخیص آنها و دقیقاً زمانی که منتظر کاهش قیمت هستیم در عین ناباوری یک شبه قیمت‏ها چندین میلیون تومان افزایش می‏یابد!

بالاخره پس ازگذشت چندین ماه بلاتکلیفی، خودروهای توقیف شده در گمرک تعیین تکلیف شدند و مقرر شد تا خودروها ترخیص شوند. تا قبل از این نیز بارها اخباری در این رابطه به گوش رسید ولی هیچ‏کدام عملی نشد ولی ظاهراً این بار قضیه جدی است.
خوشبختانه به‏دلیل افت مقطعی نرخ ارز در بازار، قیمت خودروها نیز کاهش پیدا کرده و زمزمه ترخیص ١٤ هزار خودروی توقیف شده در گمرک باعث شده تا اکثر مشتریان به امید کاهش قیمت بیشتر دست نگه دارند. رسانه‏های خبری نیز با منعکس کردن اخبار رفع توقیف خودروهای گمرک و پیش‏بینی کاهش قیمت به‏دلیل افزایش عرضه، کاهش قیمت چشمگیر را به خریداران وعده می‏دهند و از آنان می‏خواهند تا فعلاً دست نگه دارند.   
همین باعث شده تا بازار راکد شود و کسی خرید نکند و هر روز قیمت‏ها کاهش پیدا کند و مشتریان با خود می‏گویند: اکنون که هنوز خودروها ترخیص نشده قیمت‏ها اینقدر کاهش یافته بنابراین بعد از ترخیص آنها چقدر کاهش پیدا می‏کند؟ 
اما در کمال تعجب بعد از ترخیص اولین نمونه هر خودرو از گمرک و محاسبه قیمت تمام شده جدید برای واردکننده، به‏دلیل افزایش هزینه‏های ترخیص،  شماره‏گذاری و قیمت تمام شده، بلافاصله قیمت فروش خودرو در بازار افزایش یافته و حتی یک شبه بیش از١٠٠ میلیون تومان گران شود و رویای ارزان شدن به کابوسی تبدیل شود. 

پیش‏بینی آگاهان بازار
فروشندگان یا واردکنندگان خودرو که در طرف مقابل خریداران هستند، به خوبی آینده بازار خودرو را می‏دانند و در شرایط فعلی که هیچ تقاضایی برای خرید وجود ندارد و عملاً خریداری در بازار نیست، آنها نیز روی ماشین‏های خود چوب حراج نمی زنند چون می‏دانند سال آینده هیچ خبری از واردات نیست و هر چه هست همین خودروهای موجود در گمرک هست. بنابراین فقط در شرایط نیاز به جذب نقدینگی برای خرید کالای مورد نظر یا پرداخت هزینه‏های گمرکی و ترخیص خودرو از گمرک و... حاضر به فروش اتومبیل خود به زیر قیمت بازار هستند. 
البته ماشین‏های موجود در بازار همه حداقل مربوط به سال گذشته هستند و با دلار ٣ تا ٤ هزار تومانی خریداری و ارزش گذاری شده‏اند و اغلب تعرفه واردات ٥٥ درصدی را پرداخته‏اند و قیمت تمام شده بسیار پایین‏تر از قیمت فروش است و تنها به دلیل ممنوع شدن واردات خودرو و عرضه محدود اتومبیل‏ها در بازار و افزایش نرخ ارز، قیمت آنها طی این مدت رشد این چنینی داشته است.
اما در مورد خودروهایی که قرار است به زودی از گمرک ترخیص شوند قضیه کاملاً فرق دارد و با توجه به افزایش هزینه‏هایی که در ادامه به آن اشاره می‏کنیم قطعاً قیمت تمام شده هر دستگاه اتومبیل افزایش خواهد یافت.
- قیمت خرید هر اتومبیل بر مبنای نرخ ارز امروز و حدود ١١ هزار تومان محاسبه می‏شود.
* حتی قیمت خرید اتومبیل‏هایی که توسط شرکت‏های واردکننده با رویه بانکی تأمین ارز شده‏ و ارز دولتی ٤٢٠٠ تومانی دریافت کرده‏اند نیز بالاتر محاسبه می‏شود چون شرکت‏هایی که ارز دولتی دریافت کرده‏اند موظف به پرداخت مابه‏التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص هستند. 
* افزایش تعرفه گمرکی واردات خودروهای بنزینی تا ٩٥ درصد بر اساس حجم موتور
* افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی تا ٦٥ درصد بر اساس حجم موتور 
* افزایش ٤٠ واحد درصد سود بازرگانی مازاد بر ماخذ حقوق ورودی برای ترخیص خودروهای با ارزش بالای ٤٠ هزار دلار 
* افزایش نرخ ارز دولتی که مبنای ارزش خودرو در محاسبات و پرداختی‏های گمرکی است. 
* هزینه انبارداری که با توجه به مدت طولانی توقف خودرو‏ها در گمرکات یکی از هزینه‏های اصلی بوده و احتمالاً حدود چند 10 میلیون محاسبه خواهد شد. 
* هزینه استاندارد و بازرسی خودروهای وارداتی 
* هزینه تبصره ١٣ و افزایش تعداد خودروهای فرسوده که می‏بایست برای شماره‏گذاری یک دستگاه خودروی وارداتی اسقاط کرد و هزینه آن را پرداخت (به طور مثال در گذشته برای واردات یک دستگاه سانتافه نیاز به اسقاط ٤ دستگاه خودرو بود ولی اکنون باید ٨ دستگاه خودرو اسقاط شود)
* هزینه استهلاک خودروها در گمرک و تعویض لوازم معیوب آنها مانند باطری، لاستیک‏ها، زه و نوار‏های پلاستیکی، روانکارها مثل روغن موتور و...، و به‏طور کلی پرداخت هزینه برای اورهال و تعمیر کردن خودروهای ترخیص شده 
* باتوجه به اینکه بخشی از هزینه شماره‏گذاری مربوط به ١٠ درصد ارزش گمرکی است، با افزایش ارزش گمرکی قطعاً پرداختی شماره‏گذاری نیز افزایش می‏یابد. ضمن اینکه هزینه مالیات و نقل و انتقال خودروهای وارداتی نیز افزایش یافته است.
* هزینه نقل و انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی افزایش یافته و حدوداً دو یا سه برابر (براساس ارزش خودرو) شده است. 
باتوجه به موارد فوق، قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش یافته و قطعا تأثیر خود را روی قیمت اتومبیل‏های وارداتی در بازار خواهد گذاشت. 
شاید برداشت عموم مردم این باشد که با آزاد شدن و رفع توقیف ١٤ هزار خودرو داخل گمرک و راهی شدن آنها به بازار قیمت خودرو‏ها در بازار کاهش چشمگیری می‏یابد حتی اگر کاهش قیمتی هم وجود داشته باشد سطحی و مقطعی است. باید توجه داشته باشیم که اولاً این اتومبیل‏ها اکثراً از قبل پیش فروش شده و توسط مشتریان برای استفاده شخصی خریداری شده‏اند، لذا وارد بازار نخواهند شد.
ثانیاً قیمت تمام شده آنها از نمونه‏های موجود در بازار که از قبل وارد شده، خیلی بالاتر خواهد بود و واردکننده که سرمایه‏اش بیش از یکسال خوابیده،  سود قابل توجهی را برای خود در نظر خواهد گرفت. پس اگر قصد خرید اتومبیل دارید منتظر معجزه خاصی نباشید.
از این فرصت پیش آمده و کاهش موقتی قیمت‏ها، استفاده نموده و قبل از شب عید اتومبیل مورد نظر را خریداری کنید زیرا احتمال افزایش نرخ ارز در شب عید نیز وجود دارد که این عامل نیز می‏تواند بر قیمت خودروها تأثیر بگذارد.



 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس