مجله ماشین - سلمان امیدبخش- عکس: سیدعلی موسوی/طی سالهای گذشته، خودروهای متنوعی در کلاس سوپراسپرت، اسپرت و حتی شاسی بلند به صورت گذر موقت وارد کشور شدهاند. اما تعداد محدودی از آنها در امر دریافت پلاک ملی، موفق بودهاند. اخبار این اتومبیلهای خاص و گران قیمت به لطف شبکههای اجتماعی و عکاسان خودرو دوستی که ساعتها برای شکار این مدلها، کمین میکنند، کم و بیش به سرعت منتشر میشود، در حالی که حدود 10 سال پیش، حتی خیلی از علاقهمندان پس از چند ماه که این نمونهها از کشور خارج میشدند، تصاویری از آنها را در وب سایتها مشاهده میکردند. مجله ماشین، همیشه به دلیل استقبال و پیشنهاد مالکین چنین خودروهایی، گزارشهای متنوعی را از آنها به چاپ کرده است. این بار هم به سراغ پرشتابترین و یکی از گران قیمتترین آنها میرویم، پورشه 911 Turbo S که البته پلاک ملی هم دریافت کرده است.
این پورشه زرد رنگ مدل 2015، در ابتدا شاید به دلیل حضور دیگر هم نسلهایش در کشور مانند Carrera S چندان جلب توجه نکند، اما تغییرات آیرودینامیکی در بخشهای مختلف بدنه، کاملاً براساس باطن پرقدرت آن شکل گرفته، موردی که شاید ابتدا به نظر نرسیده و تا مشخصات فنی آن را مرور نکنید، به توانایی و قابلیت این ماشین پی نخواهید برد.
911 همیشه در مرز بین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت جای گرفته است هر چند که این مدل مرزهای 600 اسببخار را فتح کرده و کمپانی تا آنجا که توانسته از این مدل انواع و اقسام نسخههای گوناگونی مانند GT3 و GT2 استخراج کرده، اما این پورشه مدرن-کلاسیک هنوز هم از چهرهای مانند فراری و لامبورگینی برخوردار نیست، هر چند در زمینه فنی پا به پای قدرتمندترین آنها میتازد.
در بررسی 911 توربو S، به نکات جالبی برخوردیم که از جمله آنها میتوان به سپر متفاوت در جلو و عقب اشاره کرد، ضمن اینکه رینگهای آن با مهره مرکزی به همراه باله نسبتاً بزرگ عقب، تاکیدی است بر نمونهای نیمه مسابقهای و مجاز برای استفاده در خیابان. پورشه برای رساندن هوای بیشتر به ترمزهای عقب و جلو هم گلگیرهای این مدل را دستخوش تغییر کرده و حالا 911 Turbo S پهنتر از مدلهای پایه 911 خواهد بود.
با این تفاسیر، فضای داخلی این پورشه به ظاهر آرام و سرکش در باطن، ساده بوده و انتظار داشتیم که از عناصر مسابقهای کمپانی موسوم به Tequipment در این بخش استفاده شود، اما همه بخشهای داخل کابین، همان مواردی را شامل میشوند که در نمونه Carrera S دیده بودیم و مجموعه کاملی از تنظیمات صندلی به همراه حافظه، گرمکن و سردکن، سیستم صوتی پرقدرت با مارک Bremeister و سقف شیشهای بزرگ برای آن تعبیه شده تا راننده هر زمان که از پیست و مسابقه خسته شد، کمی هم استراحت کرده و به آرامش برسد، هر چند که نهایت آرامش برای این پورشه 560 اسببخاری، زمانی است که پس از فعال کردن سامانه Launch Control، آن را با حداکثر سرعت برانید.
این پورشه در کلوب 2 ثانیهایها قرار گرفته و از نظر حس و حال شتابگیری، با بوگاتی ویرون و شیرون مقایسه میشود، درست است که امروزه اعضای این کلوب افزایش پیدا کرده و برخی از انواع فراری، لامبورگینی، مک لارن و عضو هم خانواده یعنی 918 Spyder هم در آن حضور دارند.
پیشتر در خصوص مرسدس بنز SLS Black Series و فراری 458 Italia مطالبی را به چاپ رسانده بودیم، این مدلها نیز در کشورمان پلاک ملی دریافت کردهاند، اما در حال حاضر به نظر میرسد که 911 Turbo S در حال حاضر پیشروی آنها در مواردی مانند قیمت و شتاب باشد، بنابراین، شاید بتوان آن را خاصترین خودروی کشور با پلاک ملی نامید.
بنابر اظهار مدیر مرکز محبوب تیونینگ که مراحل انجام پوشش سرامیک بدنه پورشه 911 Turbo S را بعهده داشتند این مدل به قیمت 19 میلیارد تومان! خریداری شده است که بدینوسیله از ایشان که در تهیه تصاویر این مطلب با مجله ماشین همکاری کردند تشکر کرده اما درخصوص قیمت اعلام شده فقط می توانیم تعجب کنیم!