نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 20781
زمان انتشار: 25 خرداد 1398 11:43:00
خودرویی که قرار بود در کشور مان عرضه شود

تست اپل آسترا

سه سال پیش قرار بود پس از اخذ مجوزهای لازم پنج مدل از خودروهای شرکت اپل شامل کورسا، آسترا، اینزیگنیا، موکا و آدام وارد بازارکشورمان شود اما تحریم ها این پروژه را به کلی متوقف کرد.
تست اپل آسترا

 مجله ماشین - رضا انصاری فرد / نسل نخست اپل آسترا با نام کادت در سال ۱۹۳۶ معرفی شد و تاکنون ۲۴ میلیون دستگاه از مدل‏های گوناگون این ماشین در سراسر جهان به فروش رسیده است لذا سازنده با دقت بیشتر کار طراحی نسل نو آن را آغاز کرد. شایان توجه اینکه نیز البته اعلام شده بود که آسترا با دو موتور 1.4 و 1.6 لیتری توربو نیز عرضه میشود که با ورود این مدل ها،رقابت در بین خودروهای هم کلاس آسترا دیدنیتر خواهد شد.  نوشتاری که در پی‏ می‏خوانید بر آمد نخستین آزمایش رانندگی نویسنده مجله ماشین با این اتومبیل در دانمارک است.



بدنه 
آستراکوچک‏تر و وزن آن نیز بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلو گرم کمتر از نسل پیشین است. به یاد داشته باشیم که تنها کاهش وزن این ماشین موجب بهبود دینامیک رانندگی، کاهش قیمت و کاهش مصرف سوخت شده است. 
آسترا در دو مدل هاچ‏بک و استیشن قابل سفارش است. درازا، پهنا و بلندای بدنه این ماشین به ترتیب برابر با ۴۳۷۰ (استیشن ۴۷۰۲)، ۱۸۰۹ و ۱۴۸۵ (استیشن ۱۵۱۰) میلی‏متر و فاصله محور‏های آن از یکدیگر برای هر دو مدل برابر با ۲۶۶۲ میلی‏متر است. این اتومبیل بدین روی در درازا ۵۰ میلی‏متر، در پهنا ۳ میلی‏متر و در بلندای بدنه ۲۵ میلی‏متر کوچک‏تر از نسل پیشین خود است. 
اما چیزی که شاید بیش از هر چیز در اندازه‏های بدنه این ماشین به چشم می‏‏آید، ۲۰ میلی‏متر کوچک‏تر کردن فاصله میا‏‏ن محور‏های جلو و عقب این ماشین است. نسل نو اپل آسترا در نمای جلو از یک طراحی نو و شاداب سود می‏برد. در این میا‏‏ن درپوش موتور عضلانی این ماشین به همراه جلو پنجره بزرگ و به‏ویژه زهواره‏های کروم کاری شده که نشان اپل را در بر گرفته‏اند، از نوآوری‏های این اپل به شمار می‏‏آیند. 
آسترا در نمای جانبی نیز یک طراحی پویای اسپرت را به نمایش می‏گذارد که در آن بیش از هر چیز کوتاهی بلندای بدنه به چشم می‏‏آید. در این نما فرم طراحی ستون C که با قسمتی سیاه رنگ به دو قسمت تقسیم شده خودنمایی می‏کند. خط کمانی سقف آسترا با گرایش به عقب اتومبیل، موجب پدید آمدن شیشه‏ای با بلندای کم در نمای عقب شده که این نیز بر زیبایی‏های آن افزوده است. 
کابین
این ماشین روی یک پلت فرم نو ساخته شده و با اینکه فاصله محور‏های آن نسبت به مدل پیشین کمتر شده، اما گنجایش کابین افزایش یافته است. این پلت فرم امکان افزایش ۳۵ میلی‏متر در درازای قسمت عقب کابین و بیش از ۲۰ میلی‏متر در بلندای کابین را فراهم کرده است. 
قسمت بالایی‏ جلو داشبورد از مواد پلاستیکی نرم و به رنگ مشکی مات است. در قسمت بالایی‏ کنسول میانی، یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی‏، امکان به‏کارگیری تلفن همراه، اینترنت، رادیو، سامانه رهیاب و ... را از راه سیستمی هوشمند بنام INTELLILINK فراهم می‏سازد. 
فضا سازی قسمت عقب کابین این ماشین پذیرفتنی است و در روز آزمایش به راحتی می‏توانستم در پشت صندلی راننده (که برای خودم تنظیم شده بود) بنشینم. آسترا در ۴ رده وسایل اضافی به نام‏های Essential و Enjoy و Dynammic و Innovation قابل سفارش است. در این میا‏‏ن شوربختانه مدل پایه از وسایل ایمنی‏ استاندارد کمتری نسبت به مدل‏های دیگر برخوردار است و این مدل در زمینه وسایل ایمنی روز، تنها یک ماشین ۳ ستاره در تست NCAP به شمار می‏‏آید. به همین انگیزه نیز بسیاری از کارشناسان خودرو، خرید آسترا از مدل Enjoy که یک ماشین ۵ ستاره است را پیشنهاد می‏کنند. 
وسایل ایمنی استاندارد
اپل با به‏کارگیری صفحه نمایشگر، بسیاری از دکمه‏های کابین را حذف کرده و بدین روی رانندگی با این ماشین را آسان‏تر و امنیت رانندگی را بالاتر برده است. راننده در بسیاری از منو‏های این سیستم (تلفن، رهیاب و ...) می‏تواند به جای لمس صفحه از فرمان‏های گفتاری بهره جوید. 
آسترا همچنین از سامانه مدرن دیگری بنام Opel Eye سود می‏برد که از راه دوربینی در شیشه جلو به‏کار ترمز‏گیری اتوماتیک، هشدار نزدیک شدن بیش از اندازه به ماشین جلویی، هشدار بیرون رفتن از خط مسیر، نمایش تابلو‏های راهنمایی و رانندگی و هشدار به راننده می‏پردازد. 
با اینکه کارکرد سامانه ترمز‏گیری اتوماتیک این ماشین بین سرعت ۸ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت بوده، اما بهترین عملکرد این سیستم تا سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت است. این سامانه در رانندگی‏های شهری تا سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت در صورت فراموشی راننده بجای وی ترمز‏گیری می‏کند، اما از سرعت بالای ۴۰ کیلومتر در ساعت نخست به راننده هشدار داده و سپس برای کاهش خطر برخورد، از سرعت می‏کاهد. 
رانندگی
با باز کردن در، روی صندلی‏ با گودی مناسب در قسمت‏های نشیمن و تکیه گاه می‏نشینم و پس از تنظیم آینه و صندلی،‏ به رانندگی می‏پردازم. در این ماشین بیش از هر چیز نرمی کلاچ، و دقت، نرمی و سبکی جا رفتن دنده‏ها نسبت به مدل پیشین درخور نگرش هستند. به باور من آسترا در این زمینه‏ها از بهترین‏های جهان است. 
صندلی‏ این ماشین از ارگونومی بالایی‏ برخوردار است و دید خوبی روی همه نشان‏دهنده‏ها دارم. اپل آسترا با این موتور، اتومبیلی سبک ران و کم آواست، به آسانی شتاب و سرعت می‏گیرد و از ترمزهای نیرومندی برخوردار است. فرمان این ماشین، تیز و اسپرت احساس می‏شود و چسبندگی چرخ‏ها به راه بالاست. 
شاید تنها نکته منفی نسل نو اپل آسترا، دید کم قسمت عقب کابین به بیرون باشد که آن هم به انگیزه بلندای بیش از اندازه در عقب تا لبه زیر شیشه و کوتاهی شیشه درهای عقب بوده که قسمتی از طراحی این ماشین به شمار می‏‏آید.
موتور و گیربکس
نسل نو آسترا با ۸ پیشرانه نو (۴ موتور توربو بنزینی و ۴ پیشرانه توربو دیزل) قابل سفارش است. نخستین موتور بنزینی آسترا از گونه ۳ سیلندر یک لیتری با بیشترین توان ۱۰۵ اسب‏بخار در ۵۵۰۰ rpm و ۱۷۰ نیوتن‏متر در بین دورهای ۱۸۰۰ تا ۴۲۵۰ rpm، میانگین مصرف 3/۲۳ کیلومتر بر هر لیتر، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر 2/۱۱ ثانیه و بیشترین سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. این موتور با دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۵ سرعته اتوماتیک قابل سفارش است. 
دومین پیشرانه بنزینی آسترا از گونه ۴ سیلندر 4/۱ لیتری (ماشین این آزمایش) با بیشترین توان ۱۲۵ اسب‏بخار در بین دورهای ۴۰۰۰ تا ۵۶۰۰ rpm و ۲۳۰ نیوتن‏متر در بین دورهای ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ rpm، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر 5/۹ ثانیه و بیشترین سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است. میانگین مصرف سوخت این موتور که با دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک قابل سفارش است نیز برابر با 4/۲۰ کیلومتر بر هر لیتر است. 
همین موتور در گونه تقویت شده دارای بیشترین توان ۱۵۰ اسب‏بخار است. 
نیرومند‏ترین موتور بنزینی آسترا از گونه 6/۱ لیتری با بیشترین توان ۲۰۰ اسب‏بخار و میانگین مصرف 4/۱۶ کیلومتر بر هر لیتر است. اپل آسترا همچنین با ۴ پیشرانه دیزل 6/۱ لیتری یکسان، اما با توان و گشتاورهای گوناگون قابل سفارش است.
بیشترین توان و گشتاور نخستین موتور دیزل آسترا به ترتیب برابر با ۹۵ اسب‏بخار در ۳۵۰۰ rpm و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‏متر در بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۱۷۵۰ rpm، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر 7/۱۲ ثانیه، بیشترین سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت و میانگین مصرف سوخت ۲۷/8 کیلومتر بر هر لیتر است. این موتور تنها با گیربکس ۶ سرعته دستی قابل سفارش است.
همین موتور در ۳ گونه تقویت شده دیگر دارای توان‏های۱۱۰، ۱۳۶ و ۱۶۰ اسب‏بخار و گشتاورهای ۳۰۰، ۳۲۰ و ۳۵۰ نیوتن‏متر است و در گونه استاندارد با گیربکس ۶ سرعته دستی قابل سفارش است. موتور دیزل آسترا تنها در گونه ۱۳۶ اسب‏بخاری با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قابل سفارش است.
پایان سخن
امروزه تنها برخورداری از طراحی نو و موتورهای پرتوان برای یک اتومبیل نو کافی‏ نیست، چرا که یک خودرو باید از وسایل ایمنی و ارتباطی روز، وزن کمتر، مصرف کمتر سوخت، آلایندگی کمتر و وسایل رفاهی‏ مدرن هم برخوردار باشد. همه فاکتورهای نام‏برده نیز باید در یک اتومبیل وجود داشته باشند تا بتوان آن ماشین را یک ماشین نو خواند. با اینکه نسل یازدهم آسترا در اندازه‏های بدنه کوچک‏تر از نسل پیشین است، اما اپل آسترا از کابین جادارتری نسبت به نسل پیشین بهره‏مند شده است. این اتومبیل با برخورداری از وسایل اضافی رفاهی‏ فراوان و موتورهایی نیرومند، هم اکنون از بهترین‏های این کلاس به شمار می‏‏آید.
 
تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس