نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21126
زمان انتشار: 02 آبان 1398 13:50:00
تحول در تولید قطعات اتومبیل ها

تولید قطعات خودروهای کلاسیک به روش چاپ 3 بعدی

دو شرکت مرسدس بنز و پورشه که بخش کلاسیک فعالی هم دارند فناوری چاپ 3 بعدی را به یاری تولید قطعات خودروهای کلاسیک آورده‏اند و با همان دقت که در گذشته و قطعه اصلی داشته می‏توان نمونه جدید را با کیفیت بهتر و در زمان کوتاه‏تری تولید کرد.
تولید قطعات خودروهای کلاسیک به روش چاپ 3 بعدی

 مجله ماشین - مسیح فرزانه / دو شرکت مرسدس بنز و پورشه که بخش کلاسیک فعالی هم دارند فناوری چاپ 3 بعدی را به یاری تولید قطعات خودروهای کلاسیک آورده‏اند و با همان دقت که در گذشته و قطعه اصلی داشته می‏توان نمونه جدید را با کیفیت بهتر و در زمان کوتاه‏تری تولید کرد.

مرسدس بنز برای این کار از پایه آینه یک 300SL رودستر شروع کرده و توانست با دستگاه چاپ 3 بعدی آن را تولید کند. در این خصوص رالف واگن نخت مسؤول مدیریت ارتباطات بخش خودروهای کلاسیک مرسدس بنز می‏گوید: می‏توانم به جرأت عنوان کنم که طرح همه قطعات را در آرشیومان داریم.

معمولاً سعی می‏کنیم قطعات را از مواد اولیه اوریجینال تولید کنیم اما گاهی اوقات استانداردهای آلایندگی و مسائل حفظ محیط زیست دست ما را می‏بندند و مهندسین را مجبور می‏کنند یک قطعه را دوباره طراحی و از مواد جایگزین استفاده کنند. در این روش مهندسین بخش کلاسیک مرسدس بنز به کمک یک نقشه دو بعدی یک نمونه قطعه 3 بعدی دیجیتال می‏سازند.

در مرحله اولیه کار به‏جای فلز، از پلاستیک برای نمونه اولیه استفاده می‏شود. سپس در مرحله دوم، کارخانه بنز، این قطعه را روی ماشین تست، آزمایش فنی می‏کند تا صحت و سلامت و دقت آن در ساخت مشخص گردد. در این مرحله اگر قطعه دارای نقصی باشد توسط کامپیوتر روی آن ایرادات گرفته شده و سپس قطعه اصلی آماده تولید می‏شود.

مرسدس بنز و پورشه از شیوه دو چاپگر 3 بعدی سود می‏برند. اولی لیزر سازنده بوده که توسط مواد پلاستیکی لایه‏های قطعه را می‏سازد و دیگری قطعات فلزی را توسط لیزر ذوب‏کننده می‏سازد که در این بخش از پودر فلز برای شکل دادن به اجسام سود می‏برد.

این قطعات تا زمانی که به تولید نرسند پروتوتایپ بوده و باید تست‏های پیش تولید را بگذرانند. قطعات خیلی کمی توسط این روش توانایی تولید ندارند، مثل برخی قطعات تزئینی داخلی و قطعات موتور که باید دمای بالایی را تحمل کنند.

به عبارت دیگر، مرسدس بنز تا از دوام و پایداری قطعه مطمئن نشود تصمیم به تولید آن نمی‏گیرد. ظرفیت شرکت‏ها برای تولید چنین قطعاتی نیز متفاوت است و مثلاً برای پورشه به زیر 100 قطعه در روز می‏رسد و برای مرسدس بنز جهت خودروهای پیش از جنگ جهانی و با درخواست مشتری 4 هفته طول می‏کشد تا تولید شود.

باید به این نکته نیز اشاره شود که قطعه ساخته شده دقیقا مشابه و هم اندازه نمونه قدیمی است و به قول معروف مو نمی‏زند. 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس