نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21663
زمان انتشار: 20 خرداد 1399 10:29:00

نقش هیوندایی سوناتا 2020 در محبوبیت مجدد سدان‏ های متوسط

شرکت خودروسازی هیوندایی کره جنوبی اطمینان دارد که هیوندایی سوناتای جدید می ‏تواند یک رابطه احساسی عمیقی را با علاقه‏ مندان و به‏ خصوص خریداران خودروهای سدان اندازه متوسط برقرار کند.
نقش هیوندایی سوناتا 2020 در محبوبیت مجدد سدان‏ های متوسط

  شرکت خودروسازی هیوندایی کره جنوبی اطمینان دارد که هیوندایی سوناتای جدید می ‏تواند یک رابطه احساسی عمیقی را با علاقه‏ مندان و به‏ خصوص خریداران خودروهای سدان اندازه متوسط برقرار کند.

 

مجله ماشین /  بسیاری بر این باورند که دوران خودروهای سدان به پایان رسیده و همه ساله در تعداد افراد بیشتری تمایل به خرید خودروهای شاسی بلند از نوع کراس ‏اوور یا اس‏ یو وی پیدا می‏کنند و این روند طی چند سال گذشته به قدری رو به افزایش گذاشته که خودروسازان آمریکایی تقریباً تولید انواع سدان را به فراموشی سپرده‏ اند. اما هیوندایی به ‏عنوان بزرگ‏تر خودروساز کره جنوبی و پنجمین خودروساز بزرگ جهان تقریباً اطمینان دارد که سوناتای 2020 با ظاهری زیبا، راحت و قدرتمند می‏تواند خریداران و علاقه ‏مندان را کاملاً قانع کند که سدان‏ های متوسط هنوز هم از جایگاه خوبی برخوردار هستند.  

 

آنطور که مسؤولین و مهندسین هیوندایی اظهار می‏کنند مدل قبلی سوناتا که نمونه‏ هایی از آن نیز در کشور خود ما حضور دارند اتومبیل ‏های فوق‏العاده‏ ای هستند اما از جهاتی می‏توان گفت کسالت‏ آور هستند که دلیل آن این بوده که طراحان هدفشان تولید و مدلی بوده که از نظر جادار بودن کابین بهترین در این کلاس خودرویی باشند که البته موفق هم شده‏اند چون پرحجم‏ترین فضای کابین در بین رقبا به سوناتا تعلق دارد منتهی برای نیل به این هدف مجبور شده‏اند که در طراحی آن نتوانند یک سری نقاط ضعف کوچک را برطرف کنند. اما حالا برنامه‏ ریزان محصول در هیوندایی به این باور رسیده‏ اند که پیشرو و برتر بودن در جدول مشخصات نمی‏ تواند مورد کافی باشد.  

از آنجایی که اس‏ یو وی ‏هایی که هم اندازه باشند ذاتاً دارای فضای کابین بزرگ‏تر هستند بنابراین یک سدان اگر بخواهید به رقابت با آنها پردازد باید دیدگاه دیگری را تعقیب کند. استراتژی جدید دربرگیرنده این عقیده و باور است که امر خرید یک خودرو بیشتر متوجه جنبه ‏های احساسی است تا اخذ یک تصمیم خشک و منطقی و این کاملاً به آن‏چه ک خریداران و علاقه ‏مندان قلباً احساس می‏ کنند ارتباط دارد.  

کمال مطلوب را می‏توان این‏گونه اظهار کرد که طرح یک خودرو، میزان راحتی رانندگی با آن، راحت بودن کابین مواردی هستند که در قسمت راست مغز متقاضی شکل گرفته و تجزیه و تحلیل می‏شوند و سپس با حرکت به سمت چپ مغز به مواردی مانند فهرست تجهیزات استاندارد و آپشنال و اینکه میزان قیمت فروش آن‏چه قدر است برخورد می ‏کنند 

حال ببینیم سوناتای جدید موفق شده پاسخ مثبتی به چنین استراتژی بدهد؟ از نظر هیوندایی قطعاً توانسته. طرح ظاهری یک اتومبیل یک موضوع کاملاً درونی و ذهنی بوده و ممکن است برخی از آن خوششان بیاید و گروهی دیگر خیر اما واقعیتی که در مورد سوناتای جدید وجود دارد این است که جذابیت ظاهری سوناتا منطقاً برتر از هوندای آکورد، تویوتای کمری و نیسان آلتیما به ‏عنوان جدی‏ترین رقبای آن هستند. یکی از برجسته ‏ترین ویژگی‏ های طرح ظاهری سوناتای جدید که البته در مدل‏های قبلی آن نیز تا حدودی وجود دارد شیب سقف آن بوده که باعث شده که ظاهر آن کوتاه و اصطلاحاً صیقلی و صاف به نظر برسد. دیگر ویژگی ‏های آن مانند دقت زیاد در اصطلاحاً ترکیب‏ بندی آن به‏ عنوان یک مجموعه، طراحی صندلی ‏ها که باعث شده که فضای سر در قسمت عقب به میزان نیم سانتی ‏متر افزایش پیدا کند.
 

همانطور که قبلاً نیز اشاره غیرمستقیمی به آن شد دیگر هیوندایی نمی ‏تواند ادعا کند که فضای کابین سواناتای جدید برخلاف مدل‏ های قبلی بهترین و بزرگ‏ترین و جادارترین در میان رقبا است اما صندلی ‏های عقب آن کماکان برای افرادی با قابلیت حدود 175 سانتی‏ متر راحت است.

استراتژی آینده ‏نگرانه در کابین آن تا حدودی متفاوت از طرح ظاهری آن است چرا که تأکید روی ساده‏ سازی بدون قربانی کردن ویژگی‏ های ارگونیکی بوده است. تمامی کنترل‏ ها و صفحات نمایشگر به راحتی قابل رؤیت و خواندن و کار کردن با آنها هستند لذا راننده می ‏تواند بدون آنکه نگاه خود را از مسیر حرکت بردارد اقدام به استفاده از کنترل‏ ها در درجات و نشانگرها کند.  
 
 
سرگرمی و نرم افزار مربوط به آن از نظر راحتی در استفاده کماکان بهترین در میان رقباست و صفحات نمایشگر دیجیتالی که البته به ‏صورت آپشنال قابل سفارش است در صورت تغییر حالت حرکت Driving Mode نوع و رنگ انیمیشن ‏های آن تغییر پیدا می‏ کند.

موضوع جالب و بامزه در مورد سوناتای جدید این است که رانندگی با آن به قدری نرم و به دور از استرس بوده که شما می‏توانید در حین رانندگی به انجام کاوش در سیستم ‏های پیچیده کنید چون وقت اضافی برای آن را در اختیار شما قرار می‏دهد. چنانچه قصد حرکت از مسیرهای اتوبانی و بزرگراهی را داشته باشید سوناتا این احساس را به شما می‏ دهد که از پایداری بالایی برخوردار است و کافی است که کروز کنترل آن را روی سرعت 145 کیلومتر در ساعت قرار داده و ساعت ‏ها با آن رانندگی کنید. نحوه عبور از دایره پیچ‏ ها با آن همانند یک سدان لوکس است به ‏طوری‏که نیازی به کم کردن سرعت نداشته و سوناتا فقط با اندکی زاویه گرفتن در دایره پیچ‏ ها به راحتی از آن عبور می‏ کند 

اگر طالب یک سدان اسپرت هستید سوناتای N-Line را سفارش دهید چرا که در عین آرام بودن و راحتی می ‏تواند نقش یک سدان اسپرت را به خوبی ایفا کند. سایر بخش‏های آن نیز می‏توانند در کسب یک تجربه خوب از رانندگی مشارکت داشته باشند.
 

موتور جدید که برای سوناتای 2020 در نظر گرفته شده یک پیشرانه 6/1 لیتری مجهز به توربوشارژر به ‏صورت 4 سیلندر خظی به نام Smart Stream بوده که حداکثر گشتاور آن نسبت به مدل‏ های بنزینی قبلی اندکی بیشتر است اما مصرف بنزین آن در هر 100 کیلومتر حدود نیم لیتر افزایش پیدا کرده است. شتاب از صفر تا 96 کیلومتر آن تخمین زده می‏شود که حدود 2/8 ثانیه باشد که به معنای سریع‏ترین در میان رقبا نیست اما نحوه تولید و در اختیار قرار دادن نیرو با استفاده گیربکس 8 سرعته اتوماتیک این احساس را به راننده می‏دهد که سریع‏تر و قدرتمندتر از آن چیزی که هست به نظر برسد.

 

موتور دیگری که برای بعضی از مدل‏های سوناتا در نظر گرفته شده که در حکم موتور استاندارد آن است یک موتور 4 سیلندر خطی به حجم 5/2 لیتر ارتقاء یافته از قبل بوده که میزان نیروی تولیدی آن نسبت به قبل 5/2 اسب‏بخار افزایش یافته و در عین حال مصرف بنزین آن کاهش پیدا کرده ولی تنها مشکل آن این است که حداکثر گشتاور آن اندکی کاهش یافته است. 

واکنش پدال ترمز و فرمان عالی بوده و با شخصیت سوناتا کاملاً هم‏ خوانی دارد چون هیچ‏کدام از آنها نه زیاد حساس هستند و نه شل و ول و تمامی واکنش‏ های آن متناسب با فرامین داده شده به آن ها است. 

مورد بعدی تجهیزات ایمنی استاندارد فراوان آن بوده که می‏توان گفت حتی دو برابر تجهیزات مکانیکی خودروهای لوکس است. یکی از موارد جذاب استفاده از اپلیکیشن بلولینگ (Blue Link) است که می‏تواند پروفیل شما را از قبل اصطلاحاً بارگیری کرده آن هم قبل از اینکه وارد اتومبیل شوید. این اپلیکیشن می‏تواند نقش یک کلمه دیجیتالی را بازی کند و تمامی کنترل ‏های از راه دور را روی سیستم ‏های سوناتا انجام دهد. شما حتی می‏ توانید امتیاز رانندگی با آن را به کسی دیگری اعطا کنید یا از راه دور موتور آن را روشن کرده و آن را همانند تسلا از پارکینگ خارج کرده و یا وارد فضای پارک کنید بدون آنکه خود در داخل آن حضور داشته باشید.  

دلایل مختلفی مانند تکنولوژی، طرح ظاهری، قیمت پایه 24 هزار و 330 دلار یا احساسی که رانندگی با آن دست می‏دهد که بیشتر شباهت به خودروهایی دارد که به مراتب از آن گران‏تر هستند وجود دارند که از طریق آنها هیوندایی این امکان و اختیار را به شما می‏دهد که به جای خرید یک اس ‏یو وی که از بسیاری جهات قابل رؤیت با سدان سوناتا نیست آن را خریداری کنید. 

 

 

 

 

هر خودرویی برای رسیدن از مرحله طراحی به تولید نیاز به کارهای مهندسی زیادی دارد و این شایسته نیست که موفقیت یا عدم موفقیت یک مدل را صرفاً از دریچه چشم یک نفر ببینیم. آقای آلبرت بیرمان شخصاً اقدامی در انتخاب قطعات و همینطور انجام تنظیمات مورد نیاز برای اینکه سوناتای N-Line رانندگی این‏گونه داشته باشد انجام نداد اما فلسفه اواین بود که وفاداری خود را در جهت رانندگی بهتر آن به اثبات برساند و بنابراین عدم تشخیص تأثیرات او غیرممکن است. آقای بیرمان تا سال 2015 در بخش M شرکت ب‏ام‏و مشغول کار بود تا اینکه اصطلاحاً شرکت هیوندایی از او دعوت به عمل آورد که ریاست بخش تحقیق و توسعه را در آن شرکت بپذیرد. ممکن است خنده ‏دار به نظر برسد که بخواهیم نحوه رانندگی سوناتا را با ب‏ام‏و مقایسه کنیم چون آن چیزی که هیوندایی برای سوناتا در جستجوی آن بوده قابلیت ‏های دینامیکی صرف نبوده است اما با هدایت آقای البرت بیرمان سوناتای جدید به ‏خصوص N-Line آن به‏ گونه ‏ای ساخته شده که رانندگی با آن احساس رانندگی با یک خودروی آلمانی را می‏دهد. 

 

تفاوت سوناتای N-Line با بقیه مدل‏ های آن را باید در موتور نیرومندتر، وجود دو کلاچ در گیربکس، دیسک‏ های ترمز بزرگ‏تر و ضربه ‏گیرهای محکم‏ تری جستجو کرد. موتور آن یک 4 سیلندر 5/2 لیتری جدید مجهز به توربوشارژر با توان خروجی 290 اسب‏ بخار و گشتاور 310 پاوند است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس دو کلاچه 8 سرعته جدید ک البته هیچ ارتباطی با گیربکس 8 سرعته سایر مدل‏ های سوناتا ندارد انتقال پیدا می‏کند. مدل‏های فعلی سوناتا دارای گیربکس 7 سرعته با دو کلاچ هستند.

 

عملکرد ترمز آن در ابتدای وارد آوردن فشار روی پدال ترمز فوق‏العاده خوب است اما از نیمه راه پدال ترمز به بعد توان ترمزگیری به ناگهان افزایش پیدا می‏کند که بنا به اظهار مهندسین هیوندایی قرار است با تغییر لنت‏ های ترمز این مشکل برطرف شود.

 

از دیگر تغییراتی که ممکن است روی سوناتای جدید انجام گیرد که البته نیاز چندانی هم به آن نیست تغییر ضربه‏ گیرها است چون سفتی فنربندی برای یک سدان اسپرت کاملاً مناسب است منتهای می‏توان گفت بسیاری از ناهمواری‏های سطح مسیر حرکت حتی شکاف ‏های موجود روی آسفالت را و ضربات ناشی از آن را انتقال می‏دهد ولی این نارسایی را باید به لطف یک هندلینگ و قابلیت هدایت خو فراموش کرد. 

 

میزان و نحوه چسبندگی سوناتای جدید به سطح مسیر حرکت شباهت زیادی به خودروهای آلمانی دارد و این‏گونه احساس می‏شود که همانند یک سدان اسپرت فوق‏العاده خود را در سطح مسیر حرکت اصطلاحاً غرق کرده و جزئی از آن شده است و وجود ناهمواری ‏ها و دست‏اندازها باعث آشفتگی آن نمی ‏شوند. 

 

در حرکت از مسیرهای بزرگراهی و اتوبانی راننده می‏تواند به راحتی با سرعت‏ های بالاتر از 160 کیلومتر به ‏صورت مداوم حرکت کند و در عبور از مسیرهای کوهستانی و پرپیچ و خم راننده به ندرت نیاز به ترمزگیری دارد و چنانچه دایره پیچ زاویه تندی داشته باشد چابکی آن را هیچ سدان اندازه متوسط دیگری ندارد. تاریخ ورود به بازار سوناتای N-Line برای پائیز به ‏عنوان مدل 2021 در نظر گرفته شده و قیمت پایه آن در محدوده 30 هزار دلار تعیین شده است. 
 
 سایر مشخصات سوناتای جدید به شرح ذیل است:

   

 

قیمت: بین 24 هزار و 330 تا 34 هزار و 230 دلار  / وزن خالص: بین 142 تا 1522 کیلوگرم  /  قاصله دو محور جلو و عقب: 2840 میلی‏متر    /  طول، عرض و ارتفاع به ترتیب: 4900، 1860 و 1445 میلی‏متر / شتاب از صفر تا 96 کیلومتر: 2/8 ثانیه
نویسنده / کیوان بنی هاشمی

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس