نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21722
زمان انتشار: 07 تیر 1399 13:23:00
ئودی A1 در مقابل آلفارومئو میتو

فلفل ‏های تند و تیز

گویا آئودی تنها بازمانده ناکام ارتش آلمان‏ هاست که در این سال ‏های گشوده شدن درهای واردات، راهی به بازار تشنه ایران نیافته است. صرف نظر از خبرهای مثبت مبنی بر حضور رسمی این برند در سال آینده، به لطف مناطق آزاد کشور، هر از گاهی یکی از مدل ‏های زیبای آن را در خیابان ‏های کشور می توان مشاهده کرد. این بار قرعه به نام آئودی A1 افتاده تا با مجوزپلاک گذرموقت راهی تهران شود. ما نیز به خوبی از او استقبال کرده و البته آلفارومئو میتو در این رویداد، اخموی آلمانی را همراهی و به مبارزه دعوت می نماید.
فلفل ‏های تند و تیز

 

گویا آئودی تنها بازمانده ناکام ارتش آلمان‏ هاست که در این سال ‏های گشوده شدن درهای واردات، راهی به بازار تشنه ایران نیافته است. صرف نظر از خبرهای مثبت مبنی بر حضور رسمی این برند در سال آینده، به لطف مناطق آزاد کشور، هر از گاهی یکی از مدل‏های زیبای آن را در خیابان ‏های کشور می توان مشاهده کرد. این بار قرعه به نام آئودی A1 افتاده تا با مجوزپلاک گذرموقت راهی تهران شود. ما نیز به خوبی از او استقبال کرده و البته آلفارومئو میتو در این رویداد، اخموی آلمانی را همراهی و به مبارزه دعوت می نماید.  

 

 

 

تعاریف زیبایی

مقوله زیبایی خودرو، مفاهیم مختلفی را در برمی گیرد. یک نوع که اصطلاحاً به بانمک بودن مربوط شده و مورد دیگر زیبایی با چاشنی خشونت است. قطعا میتو و A1 مثال های بارزی برای این تعاریف هستند. اما آئودی مدرن‏تر و شیک‏تر از آلفارومئو وارد میدان شده است. شاید همان 2 سال دیرتر به دنیا آمدنش، او را امروزی‏تر جلوه می ‏دهد. مدل A1 در بلژیک تولید می شود و پلت فرم آن با سئات ایبیزا، فولکس واگن پولو و اشکودا فابیا یکسان است. 

 

  کمی هم از رقیب ایتالیایی بگوییم. در میلان توسط خوان مانئول دیاز طراحی و در تورین روی پلت فرم فیات پونتو ساخته می‏شود. حاصل مشترک این دو همکاری، میتو را خلق کرده است. این کوچولوی جذاب با 2 سال سابقه بیشتر نسبت به آئودی، از سال 2009 تاکنون در دسترس مشتریان قرار گرفته و به همراه برادرش جولیتا، نام آلفارومئو را زنده نگه می‏دارند. البته که این روزها 4C، جولیا و البته استلویو (اولین شاسی بلند تاریخ آلفارومئو) به یاری این دو آمده ‏اند.  


آئودی A1 برای چشمان بیننده، نوار سیال نئون چراغ ‏ها را به کار برده تا به لطف جلو پنجره بزرگ ذوزنقه و آن لوگوی حلقه وار، ساعت ‏ها به آن خیره بمانید. تفاوت رنگِ ستون‏های سقف و نیمی از آینه‏ های جانبی به این جذابیت کمک شایانی کرده‏اند. از عقب هم که نظاره‏گر آن باشید، چراغ‏ های ناهمگون و نوار W شکل آن در ترکیب با سپر عضلانی و حجیمش، باعث شده تا حس کنید A1 بیش از 2 سانتی‏متر از میتو پهن‏تر است.  

چراغ ‏های بیضی شکل ساده و جلوپنجره مثلثی معروف آلفا، تمام شاخصه‏ هایی هستند که در میتو جلب توجه می کنند. هر چه در نمای مقابل ساده طراحی شده، به همان نسبت در نمایی جانبی خشن و زیبا است. گلگیرها از آئودی هم عضلانی ‏تر طراحی شده ‏اند، اما رینگ‏ ها اندکی از رقیبش کوچک‏تر هستند. سادگی نمای جلو، به عقب هم سرایت کرده، زیرا جذاب‏ترین المان این بخش چراغ‏ های دایره شکل آن است، که البته اغراقی نیست اگر بگوئیم به سبک چراغ ‏های فراری هستند. 

 

 

 

 

مهندسی موفق فضای کابین

 

هم از حیث کیفیت و هم از حیث طراحی کابین، A1 از میتو سرتر است. اما نوبت به فضاسازی که می‏شود، این مهندسان ایتالیایی هستند که موفق تر عمل کرده اند. به طوریکه حتی افراد بلند قامت هم در صندلی عقب آن احساس راحتی می کنند. 

از لحاظ میزان فضای بار، هر دو‏هاچ بک در یک جایگاه قرار می‏ گیرند اما صندوق میتو کمی عمیق ‏تر طراحی شده است. نکته جالبی که روی در صندوق آئودی جلب توجه می کند، دو چراغ ساده روی ستون‏های اصلی بدنه بود. از آن جایی که چراغ‏ها به همراه در باز می‏شوند، هنگام تاریکی شب و در کنار جاده ‏ها، در صورت باز کردن در صندوق، دیگر خودروها نمی ‏توانند شما را رویت کنند، لذا مهندسین آلمانی مجبور شدند تا‏ دو چراغ کوچک در این بخش جاسازی کنند.  

 

 

نبرد مار و حلقه! 


میتو و A1 از پیشرانه هایی با حجم یکسان بهره می‏گیرند. هر دو 4 سیلندر، 1400 سی‏سی با توربوشارژ. اما این آئودی است که با برتری 107 اسب ‏بخاری در هر لیتر از حجم پیشرانه، از میتو یک قدم جلوتر می‏ ایستد. این برتری در زمینه خروجی گشتاور هم دوباره تکرار می‏شود. 

حال ببینیم وزن کمتر میتو به میزان 50 کیلوگرم در پیچ و خم ‏های این مبارزه موثر است یا خیر؟ ابتدا آئودی را بررسی می کنیم. A1 آنقدر گشتاور تولید می‏کند که اگر در دور برگردان ‏ها فرمان را محکم نچسبید، احتمال برخورد با دیوارها تقویت می شود. 

سپس، در یکی از خیابان های خلوت غرب، با رعایت نکات ایمنی اقدام به شتاب‏گیری کردیم. آئودی خیلی سریع بوده و شکست دادن آن برای میتو خیلی دشوار است.

جعبه دنده 7 سرعته آئودی در مقابل جعبه دنده 6 سرعته میتو با توجه به اضافه وزنش، باز هم برای آن پیروزی مطلق رقم می‏زند. تا این جای مزایای هاچ بک آلمانی عنوان شد. A1 به شدت خشک بوده که این مورد به لطف آرایش پیچشی محور عقب به وجود آمده است، اما با وجود لاستیک‏ های 215 کنترل آسوده تری در سر پیچ ‏ها خواهید داشت. اما بر عکس آن، میتو بیشتر برای تردد در شهرهای بزرگ مناسب است.  

گنجایش باک هر دو هاچ بک یکسان است، اما در این آزمون، آلفارومئو است که برنده رقابت می‏شود. مصرف شهری میتو تا عدد 8/10 لیتر هم بالا می ‏آید، لیکن آئودی با ثبت 4/11 لیتر، بازنده این بخش است.  

این هم برگ برنده وزن پایین‏تر آلفارومئو! لبخند کوتاهی بر لبان مالک میتو دیده شد، زیرا نوبت به آزمون آلایندگی که رسید، هر چند که آئودی در زمینه مصرف سوخت از آلفا شکست می‏خورد، اما این شکست را با انتشار 111 گرم کربن در هر کیلومتر دوباره به نفع خود تمام می‏کند. در زمینه ترمزگیری، تا حد زیادی هر دو ماشین به هم شباهت دارند، اما پدال ترمز A1 حس بهتری را به راننده منتقل می ‏کند. 

آئودی در زمینه دینامیک رانندگی، گزینه خاصی در اختیار راننده قرار نمی‏دهد، لیکن آلفارومئو 3 حالت مختلف رانندگی به نام DNA را به کار برده که به محض خارج شدن از حالت داینامیک به شدت آرام و کند می‏شود. پس برای رقابت با آئودی، اگر حالت داینامیک انتخاب نشده است، سودای شاخ و شانه کشیدن برای این‏هاچ بک تند و تیز را در سر نپرورانید. 

آلفارومئو در طول و ارتفاع بالاتر از آئودی قرار می‏گیرد و تنها در بُعد عرض کمتر از آن ظاهر می‏شود. اما نگران نباشید، رانندگی با هر دو ماشین در ترافیک و پارک کردن در در مکان ‏های کوچک، آسوده‏تر از آن است که تصور کنید. البته در زمینه دید عقب، میتو به شدت محدود است. 

 

 

فراتر از 4 سیلندرها!


با دو‏هاچ بک کوچک ملاقات کردیم که بر خلاف ظاهرشان سواری در حد و اندازه خودروهای 6 سیلندر بازار ارائه می‏دهند. اعداد ثبت شده در زمینه شتاب آنها با اتومبیل‏ هایی هم چون آزرا و دیگر هم کلاسان 6 سیلندر موجود در بازار. پس یادتان باشد هیچ گاه از روی ظاهر خودروها، آن ها را قضاوت نکنید. 

همه چیز تا قبل از ارزیابی رقم پرداختی به نفع آئودی پیش می‏رفت. اما A1 در مناطق آزاد، قیمتی برابر با نمونه پلاک ملی میتو دارد؟ این رقم برای برتری‏ های نسبی این مدل نسبت به حریف ایتالیایی، قابل توجیه نیست. حتی اگر A1 هم پلاک ملی شود، قیمتی کمتر از 250 میلیون تومان نخواهد داشت. 


با توجه به موارد عنوان شده، با چشم پوشی از گزینه قیمت، در مجموع، حس لذت و برتری رانندگی، نکته کاملا محسوسی در فرزند کوچک خودروساز آلمانی است. 

 

 
 

 

 

 

آئودی A1

آلفارومئو میتو

تعداد سیلندر/ حجم پیشرانه

4 سیلندر / 1400 سی‏سی توربو

4 سیلندر / 1368 سی‏سی توربو

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)

150/5000

135/5250

حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)

250/1500 تا 3500

230/ 1750

 نوعجعبه دنده

7 سرعته S ترونیک

6 سرعته کلاچ دوبل

سیستم تعلیق جلو/عقب

مک فرسون/پیچشی

مک فرسون/نیمه مستقل

شتاب صفر تا 100 (روز تست) (ثانیه)

3/8

7/8

مصرف سوخت شهری (لیتر)

4/11

8/10

حجم باک سوخت (لیتر)

45

45

طول، عرض و ارتفاع

1416x1740x3954

1446x1721x4063

فاصله بین محورها (میلی‏متر)

2469

2511

فضای بار (لیتر)

270

269

ابعاد رینگ و لاستیک

45/215 R 18

45/215 R 17

نحوه انتقال نیرو

محور جلو

وزن (کیلوگرم)

1130

1080

قیمت (تومان)

140 میلیون (منطقه آزاد)

137 میلیون

 

نویسنده : سید سروش سیدی عکس: علی کربلایی 

 

 
 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس