نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21733
زمان انتشار: 10 تیر 1399 10:52:00
جلوی نابودی این اتومبیل ها را بگیرید

پروتوتایپ ‏های وطنی در اوراقی ها

تصاویری از سمند کوپه در اوراقی خاورشهر توسط یکی از علاقه‏ مندان گرفته شده که برای عاشقان اتومبیل، یک شوک است.
پروتوتایپ ‏های وطنی  در اوراقی ها
 مجله ماشین - مهندس برزو سپاسی / در بهمن ماه 1391 مطلبی تحت عنوان «سمند کوپه، تلاشی برای اثبات توانایی متخصصان ایرانی» در مجله ماشین چاپ گردید که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت. در آن زمان یک تیم جوان و پرانرژی ،پروتوتایپ سمند کوپه را طراحی کرده و ساخته بودند و گرچه برنامه ‏ای برای تولید آن وجود نداشت، ولی ساخت همین نمونه، نشانه حرکت در جهت صحیح و تفکر آینده ‏نگری بود. اما سؤال این است که سرنوشت این اتومبیل چه شد؟ به تازگی تصاویری از سمند کوپه در اوراقی خاورشهر توسط یکی از علاقه ‏مندان گرفته شده که برای عاشقان اتومبیل، یک شوک است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
سمند کوپه در مزایده قبل از ارسال به اوراقی
عکس: عارف منظری
 
 
این پروژه نتیجه همکاری سرمایه ‏گذار با ایران خودرو بوده و در سال 1390 توسط یک تیم ده نفره آغاز شده و به منظور کاهش هزینه ‏های تحقیقاتی و طراحی، از سازه و پلت‏فرم سمند سدان برای ساخت این کوپه استفاده می‏گردد و کل پروژه تا پایان ساخت مدل پروتوتایپ حدود هفت ماه زمان می‏برد. 
 از تصاویر به جا مانده از آن اتومبیل تک نمونه متوجه می‏شویم که علاوه بر کوپه شدن اتاق، در بحش جلویی و عقبی نیز تغییرات متعددی اعمال شده، چراغ های جلو چند ضلعی بوده و سپر نیز با مدل سدان کاملا متفاوت است.
 
 
 
 
 
 
 
  سمند کوپه پس از ورود به اوراقی، هنوز بیشتر 

 جزئیات اتومبیل دست نخورده باقی مانده است.
 
 
 این نمونه در بخش عقب شباهت‏ هایی با مازراتی گرن توریسمو دارد. گویا این اتومبیل الهام بخش طراحان سمند کوپه بوده است. تا اینجا همه چیز نرمال است و هر شخصی تصور می‏کند که این اتومبیل تک نمونه هرچند آینده ‏ای در خط تولید ندارد، اما در چند نمایشگاه به نمایش درآمده و پس از مدتی به موزه ایران خودرو می‏رود و برای نسل‏ های بعد از آن نگهداری می‏ شود. 

چرا که این گونه اتومبیل‏ ها بخشی از تاریخ خودروی کشور محسوب می‏شوند. ولی واقعیت این است که سازنده آن را به صورت آهن پاره به یک اوراقی فروخته و در شرف نابودی است.

 
 
 

 

 
  سمند کوپه پس از خروج پیشرانه و نابودی دماغه منحصر به ‏فرد آن
 
 

 کاش موضوع به همین جا ختم می‏شد. ولی گویا سازنده علاوه بر سمند کوپه، اتومبیل‏ های دیگری را نیز به اوراقی ‏ها واگذار کرده است.  اتومبیل دوم که آن نیز در اوراقی پیدا شده، قرمز رنگ است و متأسفانه بخش ‏های زیادی از آن از بین رفته و حتی ستون C آن نیز بریده شده است. 

 

 

  پروتوتایپ رانا

  به نظر می‏رسد که این خودرو پروتوتایپ رانا یا X12 بوده و اگر اینطور باشد احتمالا در سال 1387 ساخته شده است. این مدل که در حقیقت ثمره پروژه NP یا New Paykan محسوب شده، قرار بود قبل از 206SD به تولید برسد ولی با تاخیر فراوان به بعد از آن موکول شد و نام این پروژه از NP به X12 تغییر کرد و ایران خودرو با کمک شرکت‏ های خارجی و بر پایه پژو 206 و با تغییراتی در بخش جلو و عقب و داخل اتاق طراحی و نیز تغییراتی در بخش ‏های فنی آن را به تولید رساند. 

 

  داشبورد پروتوتایپ رانا
 
  این پروتوتایپ را می‏توان از مهمترین اسناد به جا مانده در تاریخ ایران خودرو دانست و موردی که آن را با اهمیت ‏تر از سمند کوپه می‏کند به ثمر رسیدن این پروژه و راه یافتن این مدل به خط تولید است. 
 در پروژه‏ های اینچنینی معمولا تمام پروتوتایپ ‏ها و حتی اولین دستگاه اتومبیل تولیدی حفظ می ‏شوند و به موزه کارخانه منتقل می‏گردند. اما در واقعیت، از پروتوتایپ X12 چیز زیادی باقی نمانده و مخصوصا داخل اتاق خسارت‏ های فراوانی دیده، رودری‏ ها کنده شده و روکش سقف نیز تقریبا نابود شده است. 
 در زمان نگارش این مطلب، پیشرانه و گیربکس سمند کوپه از آن خارج شده و بدتر آن که کل دماغه از بین رفته ولی ظاهرا پروتوتایپ رانا در همان وضعیت باقیمانده است. 
در پایان امید داریم که علاقه ‏مندان اتومبیل، این خطای بزرگ را جبران کرده و با خرید و بازسازی این دو مدل، مانع نابودی آنها شوند. 
 
 
 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس