نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21960
زمان انتشار: 15 شهریور 1399 11:46:00
Design DNA of BMW

نقش ژن‏ ها در طراحی خودرو!

فلسفه و عناصر نمادین طراحی در ب‏ ام ‏و
نقش ژن‏ ها در طراحی خودرو!

 

مجله ماشین / در طول چندین دهه، انواع مختلفی از عناصر طراحی، نما و چهره میراث‏ گونه خاص ب‏ ام ‏و را تشکیل داده‏ اند که با نسبت‏ ها، سطوح و جزئیات مشخص آن تعریف شده ‏اند. ترکیب و چیدمان این عوامل در کنار یکدیگر در طول تاریخ تکامل این شرکت، شخصیت و ظاهر خاص و امروزی خودروهای BMW را شکل داده ‏اند. بدون شک ‏می‏توان گفت که نمای جلوی ب‏ ام ‏و، یکی از شناخته ‏ترین امضاهای طراحی است که خودرویی را به عنوان BMW معرفی می‏ کند. 
 

چراغ‏ های جلوی دوقلوی گرد و خشم ‏آلود بریده شده از پایین و بالا، جلوپنجره مشبک دوقسمتی بینی شکل که علامت تجاری ب‏ ام ‏و در مرکز و بالای آن قرار گرفته است یک ترکیب طراحی برجسته و خاص را تشکیل می‏ده ند که با گذشت زمان به وجه تمایز و ویژگی خاص و بارز خودروهای ب‏ ام ‏و تبدیل شده ‏است. این عناصر نمادین که از سال‏ ها پیش تاکنون در مدل‏ ها و طراحی ‏های مختلف BMW ظاهر شده‏ اند، تا به امروز تعریف خاصی از نما و چهره ب‏ام‏و را شکل داده ‏اند که به نوعی تضمین می‏کنند یک BMW به راحتی از دور هم قابل تشخیص بوده و با خودروهای دیگر اشتباه گرفته نمی‏ شود حتی اگر این تصویر، یک تصویر بدون علامت مخصوص ب‏ ام ‏و در بازی‏ های کامپیوتری یا فیلم ‏ها باشد! در این میان در مدل ‏های جدید نیز طراحی چراغ‏ های عقب به شکل حرف ال (L) به نوعی با لاستیک‏ های پهن عقب خودرو هماهنگ ‏تر شده و باعث افزایش القای حس پایداری خودرو به بیننده از نمای عقب می‏شود.

راز چگونگی ایجاد نمایی خاص‏تر برای BMW 
 
نسبت‏ های ابعادی خاص، فاصله زیاد بین محور چرخ‏ های جلو و عقب، چرخ‏های بزرگ و ارتفاع کم از سطح زمین، کاپوت و دماغه کشیده، انتقال نیرو به چرخ‏های عقب و تقسیم تقریبا مساوی وزن بین محورهای جلو و عقب، از ویژگی‏ های فنی خاص خودروهای ب‏ ام ‏و هستند که باعث ظرافت و پویایی‏ بیش‏تر چهره ورزشی آن نیز می ‏شوند. به بیان دیگر، یک BMW فقط به یک نیم نگاه نیاز دارد تا به شما بفهماند که در چنته ‏اش چه چیزهایی دارد: نهایت لذت در رانندگی!
 
شخصیت پردازی هر خودرو، از طریق ایجاد سطوح و انحناهای پیچیده، خطوط قدرتمند و حجم‏ های دقیق تراشیده شده برای شکل‏ دهی بدنه انجام می‏ گردد. در هر مدل، تفسیر خاصی از طراحی سطوح به کار گرفته می ‏شود؛ درست مانند تن و لحن صدا، لهجه‏ و گویش‏ه ایی که برای بیان یک منظور در زبان‏های گوناگون مورد استفاده قرار می‏گیرند.

ویژگی جریان خطوط بدنه
 
نمای جانبی هر ب‏ام‏و به طور مشابه عناصر طراحی بسیاری را نشان می‏دهند که با توجه به مدل‏های گوناگون، هر کدام به نوعی تفسیر می‏شوند. مثلا طرح کاپوت بلند مدل ‏های جدید به آرامی با شیب ملایمی به شیشه جلو رسیده و پس از عبور از سقف، با زاویه‏ ای آیرودینامیکی به پشت سر سرنشینان پشتی می‏رسد تا با پیوستن به صندوق عقب، یک طرح کشیده و ظریف و کاربردی را ایجاد کند به‏ گونه ‏ای که سرعت و حرکت را حتی در حالت ایستاده نیز به بیننده القا ‏کند! در این میان فاصله بلند بین محور چرخ‏های جلو وعقب، مبنایی پویا و در عین حال ظریف برای نمای پهلوی خودرو فراهم می‏کند، در حالی که فاصله کوتاه چرخ‏ ها از لبه سپرهای جلو و عقب نیز علاوه بر کاهش ضریب پسای آیرودینامیکی، به این پویایی کمک می‏ کنند.
 
در این میان، ستون ج یا ستون C خمیده و انحنادار که به نام Wilhelm Hofmeister، مدیر سابق طراحی BMW نام‏ گذاری شده است؛ ضمن آن که از استحکام سازه سقف پشتیبانی کرده و پنجره‏های جانبی سرنشینان پشتی را از شیشه عقب جدا می‏ کند، به این جلوه کمک می‏ کنند.
 
در حالی که یکی از برجسته ‏ترین ویژگی‏های BMW، انتقال نیروی موتور به چرخ‏های عقب و توزیع وزن تقریباً برابر روی محور چرخ‏های جلو و عقب است، شکل آیرودینامیکی گوه‏ای شکل، این مفهوم را به برجسته‏تر جلوه می‏دهد. پنجره‏ های جانبی یک BMW با محاصره کرومی رنگی و ستون‏ های B سیاه آنها نیز، سبک و سیاق کوپه ‏های کلاسیک را به یاد می ‏آورد. طراحی بلند و ارتفاع کم مشخصات آنها، نمای پویای ظاهر یک BMW را تقویت می ‏کنند.

 

خط شانه
 
خطی است که بدنه را تقسیم می‏کند و یک عنصر تعیین کننده از نمای جانبی آن است. طراحان از خط شانه برای تقویت یا کم‏نما کردن شکل گوه‏ای مدل‏های مختلف استفاده می‏کنند. دستگیره ‏های در اتومبیل در خط شانه یکپارچه شده است و باعث می ‏شود سطوح کاملاً محصور آن حتی به طور مؤثرتر به نمایش گذاشته شود.

 
سطوح داخلی ظریف با تمرکز بر راننده و ارگونومی
 
طراحی داخلی BMW همیشه به دلیل الویت دادن به راننده نسبت به سایر سرنشینان، به عنوان رویکردی راننده محور شناخته شده است. پیکربندی ارگونومیک داخلی به طور متمایزی به راننده تخصیص یافته است. عناصر مهم عملکردی و کنترلی در صفحه ابزار و کنسول مرکزی برای دید بهینه، به سمت صندلی رانندگی زاویه ‏دار طراحی می‏شوند و از این رو به راحتی در دسترس راننده هستند. به همین ترتیب، تمام عناصر صفحه نمایش در محدوده دید مستقیم راننده مرتب شده ‏اند تا اطلاعات مربوط به موقعیت‏ های مختلف رانندگی به راحتی در دسترس باشند.
 
این تمرکز روی راننده نه تنها بر ارگونومی، بلکه بر جنبه احساسی قوی طراحی داخلی تأکید دارد. خطوط کشیده و افقی، احساس بزرگی و جادار بودن اندازه فضای داخلی را برجسته ‏تر می‏کنند و باعث ایجاد نمایی می‏شوند که تأثیر خوبی روی ذهن می‏گذارد. این جادار بودن که بلافاصله پس از سوار شدن، توسط راننده و مسافران به خوبی احساس می‏شوند، با بیش‏ترین تجهیزات رفاهی، ایمنی و آسایشی ممکن یک جا جمع شده ‏اند تا ترکیب کامل و بی‏ نقصی را تشکیل دهند.
 
طراحی زیبا و ترکیب‏بندی سطوح داخلی نیز به شکلی دقیق و زیرکانه، با بازی ظریف نور و سایه، یک حس هیجان و جذابیت را ایجاد کرده و ادراک و احساس سرنشینان اتومبیل را به جنب و جوش وا‏می‏دارد.
تقریباً مانند بدن یک بدنساز حرف ه‏ای یا ورزشکار عضلانی، درون یک BMW تقریباً از خطوط صاف خبری نیست. به همین دلیل به نظر می‏رسد سطوح مختلف قبل از جدا شدن دوباره از یکدیگر، در یک حرکت موزون و هماهنگ در یک جریان سیال و به هم پیوسته قرار گرفته و در نهایت دوباره به یکدیگر می‏رسند. استفاده از رنگ‏ های متمایز و متضاد و خطوط روشن نیز مرز بین این سطوح را مشخص کرده و آنها را از یکدیگر متمایز می‏کنند.

مرزبندی مفاهیم
 
نما و ویژگی هر مدل خودرو، با هم‏نشینی و تضاد سطوح و ایجاد حجم‏هایی ویژه‏ بیان می‏شود که از اصل مرزبندی مفاهیم پیروی می‏ کنند. این سطوح از مواد گوناگونی ساخته شده‏اند که در کنار یکدیگر چیده شده‏ تا ضمن برآوردن اهداف مختلفی هم‏چون زیبایی، راحتی و جذابیت، مقاصد فنی مهندسی همانند استحکام، ایمنی، آیرودینامیک و... را برآورده سازند. این لایه ‏بندی در زیبایی شناسی به شما کمک می‏ کند و یک سبکی بصری جدید و مدرن ایجاد می‏کند.
 
Adrian van Hooydonk، معاون ارشد گروه طراحی BMW، توضیح می‏دهد: ما محصولاتی که حرکت می‏کنند و مردم با آنها جا به ‏جا می‏ شوند را طراحی کرده و می‏ سازیم. بنابراین طراحی‏ های ما باید هم از نظر جنبه‏ های مختلف کارکرد و هم از نظر زیبایی، جذاب و مورد پسند باشند. این یعنی شما می‏توانید با محصولات ما آن‏چه را دوست دارید تجربه کرده و میراث و نیت ما را در ذهن تصور کنید. وی می ‏افزاید: طراحی‏ های ما آینده محور است و چهره و روح خود را از فناوری‏ های پیشرفته ‏ای که محصولات ما را شکل می‏ دهند، می ‏گیرد. فراتر از آن‏، ما در طراحی‏های خود به جزئیات بسیار توجه می‏کنیم چرا که جزئیات بسیار مهم هستند و به همین دلیل مشتریان ما می ‏توانند تا سال‏ها از محصولات ما لذت برده و رازها و مقاصد پنهان شده در خطوط، سطوح و حجم‏ های این طراحی ‏های جذاب را کشف کنند. 
 
تنظیم خبر: محمدجواد شبیری 

 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس