نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21983
زمان انتشار: 19 شهریور 1399 11:17:00
Mercedes Unimog U500 Monster

پاگنده

قدرتمندترین خودروی آف‏رود جهان
پاگنده
مجله ماشین - مهندس کیوان بنی هاشمی / شاید بهترین تعریف برای مرسدس یونیماگ U500 غول جاده ‏ای باشد. آن‏چه که ممکن است با دیدن تصویر آن به فکر شما خطور کند می‏تواند یکی از این سه سؤال باشد: این چیست؟ کجا می‏توان از آن استفاده کرد؟ و چه چیزی در پشت آن قرار دارد؟ پاسخ‏ های کوتاه به پرسش های فوق این است که وسیله‏ای است برای کمپینگ، در هر جا و همه چیز. اینها پاسخ‏ هایی است که توسط آقای جان مارشال در مورد آن ارائه شده است. به عقیده ایشان یونیماگ U500 ساخت مرسدس بنز توانمندترین و پیشرفته‏ ترین خودروی آفرود بیابانگرد بوده که تاکنون در جهان ساخته شده و مجهز به سه دیفرانسیل با قابلیت قفل‏شوندگی است و سه ضریب انتقال دارد که با تماس یک انگشت قابل انتخاب است. چنانچه آن را در دنده یک و کمک قرار دهید سرعت حرکتش بیش از اندازه کند شده و مسافتی را که در هر دقیقه طی می‏کند فقط حدود یک متر خواهد بود، آن هم در شرایطی که دور موتور در مرحله قرمز و غیرمجاز قرار دارد.

آیا تاکنون فکر کرده ‏اید که چرا چنین خودرویی با چنین قابلیت‏ ها و توانایی‏ ها، چندان در خیابان و بیابان دیده نمی‏شود؟ دلیل آن این است که قیمتش بیش از یکصد هزار دلار بوده و افراد معدودی هستند که توانایی خریدش را دارند. 
اولین بار که یونیماگ وارد بازار اروپا شد به سال 1951 برمی‏گردد اما مرسدس بنز از ابتدای سال 2003 ساخت و تولید مدل U500 را با نام فریت لاینر آغاز کرد که ورود به بازار آن دو سال بعد بود.
 
کلمه UNIMOG مخفف کلمات Universal-Motor-Gerat بوده که کلمه آخری یا Gerat، معانی مختلف دارد، از ماشین گرفته تا ابزار که به نظر می‏رسد واژه مناسبی برای یونیماگ باشد. البته آقای سازنده از ابتدا نام آن را یونیماگ نگه داشته بود و بیشتر به آن مدل‏های MOG خطاب می‏کرد که پاگنده نیز از دیگر القاب آن بود.
 
یونیماگ‏ های اولیه را شبیه موجودات افسانه ‏ای می‏دانستند که همگی در مورد آنها شنیده بودند، اما هیچ‏کس آنها را رؤیت نکرده بود.
بعد از ساخت اولین مدل، بسیاری شگفت‏زده شدند، چرا که برای مدت 30 سال به کار قطعه ‏سازی با دست اشتغال داشتند و لذا انجام تغییرات و اصلاحات عمیق روی یونیماگ در رسته کاری آنها نبود. این گروه که سازندگانی تجربی و فاقد دانش آکادمیک بودند، تا آن زمان مشغول ساخت و تولید انواع خانه، خودروهای معروف به Hot-Red (تبدیل خودروهای معمولی به انواع قدرتی)، انواع خودروهای دو دیفرانسیل یا 4×4 و مواردی از این قبیل بودند و بنابراین چیزی مانند قطعات خودرو در گاراژ آنها یافت نمی‏شد. 
 

تجهیزات و آپشن‏ های یونیماگ 
 
تمامی سیستم نورپردازی از نوع LED بوده و همه چیز براساس برق 12 ولت کار می‏کند. این یونیماگ مجهز به چهار باتری بزرگ از نوع AGM یا باتری‏های سربی-اسیدی پرقدرت و مقاوم در مقابل لرزش بوده که صرفاً به ‏وسیله پنل‏ های خورشیدی شارژ می‏شوند. در حال حاضر ظرفیت پنل‏های خورشیدی نصب شده روی سقف اندکی بیش از 500 وات بوده که برای فصل تابستان بیش از حد نیاز است. در فصل زمستان چون آفتاب زودتر غروب می‏کند بنابراین باید زاویه پنل‏ های خورشیدی به مراتب پائین‏تر در نظر گرفته شوند که این امر راندمان پنل‏ های خورشیدی را به نحو چشمگیری کاهش می‏ دهد. 
 
فضاهایی که در داخل این کمپر باید در نظر گرفته می ‏شد عبارت بودند از تحت خواب، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، مخزن آب به حجم حدود 318 لیتر، آب گرم، سیستم‏ های سرگرمی، تلویزیون و برج آنتن. با توجه به ارتفاع نسبتاً زیاد فضای کمپینگ تا زمین لذا باید پلکانی برای دسترسی به آن در نظر گرفته می‏شد که طراحی آن و ساختش خالی از اشکال نبود. نظر به اینکه در به سمت بالا باز می‏شد بنابراین ایستادن در بالای پلکان برای دسترسی به در ورودی باعث می‏شد که شخص تبدیل به مانعی برای باز شدن در ورودی شود بنابراین تصمیم بر آن گرفته شد که یک نوعی از عرشه یا درگاهی برای آن ساخته شود که هنگام باز شدن در شخص بتواند روی آن قرار گیرد. همانطور که در تصویر مشاهده می‏کنید این عرشه را توسعه داده و تبدیل به یک ایوان کردند که همانند یک پاسیوی خانگی در کنار کمپر قرار گرفت. پهنای این ایوان حدود 120 سانتی‏متر و ساخته شده از آلومینیم بود و کف آن از جنس چوب کاج که توسط یک سیستم هیدرولیکی که به‏ وسیله یک دکمه فعال می‏شد به حرکت در می‏ آید. سه بازوی نگهدارنده وظیفه حفظ این ایوان را به عهده داشتند. 
 
 مقاله کامل این خودرو در مجله ماشین شماره 445 چاپ شده است.
 
 

 

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس