نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 21988
زمان انتشار: 20 شهریور 1399 10:32:00
دیدار با مرسدس بنز 190SL در سعدآباد

سرآغاز اسپرت‏ های کوچک ستاره اشتوتگارت

مرسدس بنز در طول تاریخ پرفروغش خودروهای اسپرت متعددی را تولید کرده که هر یک به نوبه خود در شکل‏ گیری هویت این برند نقشی اساسی داشته ‏اند. یکی از مهم‏ ترین محصولات تاریخ مرسدس، 190SL است.
سرآغاز اسپرت‏ های کوچک ستاره اشتوتگارت

مجله ماشین -  نیما مجتهدزاده/ مرسدس بنز در طول تاریخ پرفروغش خودروهای اسپرت متعددی را تولید کرده که هر یک به نوبه خود در شکل‏ گیری هویت این برند نقشی اساسی داشته ‏اند. یکی از مهم‏ترین محصولات تاریخ مرسدس، 190SL است. این اتومبیل از نظر بسیاری بازار هدف بنزهای اسپرت را به سطوح بیشتری از جامعه گسترش داد و با وجود این که در مدت زمان تولید، همواره در زیر سایه برادر بزرگ‏ترش یعنی 300SL کمتر مورد توجه قرار گرفت، این روزها به عنوان یکی از اتومبیل‏ های کلاسیک ارزشمند آلمانی مطرح شده و در کشورمان نیز طرفداران زیادی دارد. این مطلب با همکاری کلوپ مرسدس بنز ایران تهیه شده است. 

 

 

190SL در ایران

شرکت مریخ به عنوان نماینده رسمی مرسدس بنز، از اواسط دهه سی تا اوایل دهه چهل، همواره در آگهی‏های تبلیغاتی خود 190SL را به عنوان یکی از محصولات اصلی این شرکت می‏ گنجاند. ظاهرا اولین بار این شرکت در سال 1334، همزمان با عرضه جهانی 190SL، این مدل را به بازار کشورمان معرفی کرد. 

به طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از این مدل به کشورمان وارد شده است. با این حال با توجه به تعداد نمونه‏ های باقی مانده و تصاویر قدیمی، می‏توان اطمینان داشت که تعداد 190SLهایی که به ایران آمدند، بسیار بیشتر از برادر بزرگ‏تر آن یعنی 300SL کوپه (گالوینگ) و رودستری است که از هر یک از آن‏ها تعداد انگشت شماری وارد شد.

با وجود قیمت پایین‏تر 190SL نسبت به 300SL، این اتومبیل کماکان مورد توجه افراد سرشناس زیادی قرار گرفت. تعدادی از این خودروها توسط گاراژ سلطنتی خریداری شدند و در اختیار نزدیکان دربار قرار گرفتند. در این بین تصاویری از شهناز پهلوی و اردشیر زاهدی در کنار یک 190SL به جا مانده که خود از محبوبیت این خودرو در بین افراد مطرح ایران در آن زمان خبر می‏دهد.

امروزه تعدادی 190SL در کشورمان باقی مانده که خوشبختانه بیشتر آن‏ها وضعیت فنی و ظاهری مناسبی دارند. با این حال برخی موارد همانند سقف فلزی (هاردتاپ) در بین نمونه‏ های باقی مانده بسیار کمیاب است و برخی نمونه‏ ها به سبب دلایلی مختلف، هنوز پلاک قدیم مانده ‏اند و امکان تردد آن‏ها وجود ندارد. 

نمونه حاضر در تصاویر این مطلب، یکی از مشهورترین آن‏هاست که مطلبی جامع پیرامون تاریخچه و بازسازی آن در دهه قبل در مجله ماشین به نگارش درآمد. این خودرو ظاهرا تنها نمونه «کالیفرنیا» باقی مانده در کشورمان است که خوشبختانه به لطف توجه مالکین، دارای یکی از سالم‏ترین و فابریک‏ترین نمونه‏ های موجود در ایران است.

190SL به عنوان یک مرسدس بنز کلاسیک، از نظر بازسازی، تعمیر و نگهداری یک خودروی پرهزینه و پرچالش محسوب می‏شود. قطعات تزئینی این خودرو بسیار کمیاب است و معمولا برای تهیه آن باید به منابع خارجی اتکا کرد. با این حال به لطف اشتراکات فنی با مدل پونتون، از نظر قطعات فنی وضعیت 190SL قابل قبول است و تعمیرکارانی از پس تعمیر و سرویس آن برمی ‏آیند. 

مقاله کامل این خودرو نفیس در مجله ماشین 443 چاپ شده است.

تصاویر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس