نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 22806
زمان انتشار: 19 فروردین 1400 11:35:00
سرگذشت GT6 ایرانی

زیبای بریتانیایی

بررسی خودروی کلاسیک تریومف GT6 MK3
زیبای بریتانیایی

مجله ماشین - نوشته و عکس : نیما مجتهدزاده / نمونه مورد بحث ما، یک دستگاه GT6 تولید شده در سال 1970 و از نوع MK3 است که با توجه به شواهد موجود، یکی از معدود نمونه ‏های باقی مانده در ایران و تنها GT6 فرمان راست کشورمان است. با توجه به بازار هدف GT6 یعنی آمریکا، تعداد چندان زیادی GT6 به صورت فرمان راست تولید نشده است. 

بنابر اسناد و مدارک موجود، این خودرو در سال 1970 توسط یک دانشجوی ایرانی ساکن انگلستان خریداری شده، تا سال 1977 در این کشور تردد داشته است. در نهایت پس از 7 سال سواری، خودرو به ایران منتقل شد، اما به دلایلی نامعلوم توسط مالک وقت در گمرک رها شد تا فردی تهرانی آن را خریداری کند. مالک دوم GT6 آن را تا نزدیک به 10 سال پیش در اختیار داشت تا آن که فردی ساکن کرمانشاه آن را خریداری کرده، پس از مدتی به مالک کنونی فروخت.

متأسفانه با توجه به مشکل تامین قطعات یدکی و برخی کج سلیقگی‏ها، وضعیت خودرو به هنگام خریداری شدن توسط مالک کنونی چندان مناسب نبود. به همین دلیل ایشان تصمیم گرفتند تا تمامی توان خود را صرف بازسازی اصولی این خودروی ارزشمند کنند. پروژه بازسازی این خودرو حدود 7 سال پیش آغاز شد و در نهایت در اسفندماه سال 1395 به پایان رسید. در این مدت تمامی قطعات و لوازم تزئینی و فنی تریومف از منابع متعددی در خارج از کشور تامین شدند و مشکلات اساسی شاسی و بدنه خودرو رفع شدند. 

با توجه به تجربه‏ای که مالک از سال‏ها سکونت در انگلستان و بازسازی و نگهداری خودروهای بریتانیایی کسب کرده بود، تا حد امکان تمامی مراحل بازسازی توسط شخص ایشان و یا با نظارت مستقیم وی انجام گرفت.

 

 

در اولین برخورد با GT6، به یاد تشبیه علاقه‏ مندانی می‏افتیم که آن را Mini E Type لقب داده‏اند. خطوط بدنه و فرم کلی آن یادآور اسطوره انگلیسی و سایر خودروهای هموطنش در دهه‏های 60 میلادی است. دماغه کشیده، دم کوتاه، سقفی با شیب کلاسیک و گلگیرهای برجسته و خط شانه از جمله مواردی هستند که زیبایی این خودرو و ارتباط خونی آن با محصولات دوران طلایی اسپرت ‏های انگلیسی را پررنگ می‏کنند. این خطوط به لطف زه‏ های کرومی و سپرهای بزرگ فلزی GT6 بیش از پیش به چشم می ‏آیند.

همانند سایر کارهای طراحان ایتالیایی و خودروهای بریتانیایی آن دوران، در GT6 نیز جزئیاتی کوچک به جذابیت ماشین می ‏افزایند. آرم ‏های ریز و درشت فلزی و قطعات کروم کاری شده از جمله این موارد هستند. با ورود به کابین خودرو اما حس کلاسیک و نوستالژیک بریتانیای دهه 60 به شما القا می‏شود. غربیلک فرمان سه شاخه چرمی، نشانگرهای گرد خوانا، رادیوی کلاسیک و چوبکاری سردنده و داشبورد از جمله این موارد هستند. استفاده از قطعات کوچک کرومی در کنار چرم طبیعی و چوب زیبایی کابین را دوچندان می‏کند.

با بازکردن درپوش موتور GT6، شمه دیگری از شباهت این خودرو با E Type را می‏بینیم. در این ماشین همانند جگوار برای دیدن پیشرانه باید تمای محفظه موتور به همراه گلگیر و دماغه را پس از بازکردن قفل ‏هایی که در دو طرف تعبیه شده ‏اند به سمت بالا بیاوریم تا در نهایت کل دماغه به سمت جلو خم شود. 

 

 

پس از باز کردن این درپوش است که پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری آن به قدرت 104 اسب بخار نمایان می‏شود. پیشرانه این خودرو نیز از نظر زیبایی و ظرافت دست کمی از خود ماشین ندارد. با این حال شاید پس از باز کردن درپوش موتور، این متعلقات فنی و شاسی خودرو باشد که بیش از همه نظر هر بیننده ‏ای را به خود جلب می‏کند. صحنه‏ای که ما به لطف پیچیدگی و خفاکاری خودروهای جدید، با آن بیگانه شده‏ ایم!

در سراسر جهان، خودروهای انگلیسی به دردسرهای فنی مشهورند و حتی خود متخصصان بریتانیایی هم در مورد استارت نخوردن ماشین‏ های انگلیسی لطیفه‏ های گوناگونی ساخته‏اند! با این حال به لطف بازسازی اصولی و استفاده از قطعات فنی اصلی، تریومف GT6 مورد نظر ما در روز تهیه گزارش با تک استارت روشن شده، با پای خودش به محل تهیه گزارش آمد! 

در طول تهیه گزارش نیز خوشبختانه مشکل چندانی پیش نیامد و توانستیم با مشخصات فنی و ظاهری آن به طور کامل آشنا شویم. با وجود این که صدای پیشرانه 6 سیلندر تریومف به اندازه برخی رقبای هموطنش جذاب به نظر نمی‏رسد، اما شتاب‏گیری و حداکثر سرعت آن در زمان عرضه در زمره بهترین‏ های کلاس خودش بوده است. این ارقام به ترتیب 10 ثانیه برای شتاب صفر تا صد و 180 کیلومتر در ساعت برای حداکثر سرعت عنوان شده است.

نکته قابل توجه دیگری که در روز تهیه گزارش با آن برخوردیم، شعاع گردش بسیار کوچک و استثنایی تریومف بود که نشان دهنده مانورپذیری و چالاکی ستودنی این خودروی کوچک انگلیسی بود.

متاسفانه امروزه بیشتر خودروهای کلاسیک انگلیسی کشورمان از نظر فنی و ظاهری در وضعیت ایده ‏آلی به سر نمی‏برند و تعداد قابل توجهی از آنها نیز نابود شده، اثری از آنها حتی در مراکز اسقاط خودرو مشاهده نمی‏شود. امیدواریم تا سایر خودروهای این‏چنینی نیز با همت علاقه ‏مندان و متخصصان داخلی، به وضعیتی مناسب و درخور برسند. در پایان لازم است تا از زحمات آقای جعفری (مالک خودرو) برای همکاری با «مجله ماشین» کمال قدردانی را به عمل بیاوریم.

نقل و استفاده از مطالب و عکس های استفاده شده در مطلب ، حتی با ذکر نام منبع ممنوع بوده .

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس