نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23103
زمان انتشار: 06 تیر 1400 11:45:00
گران قیمت ‏ترین و خاص‏ ترین خودروی کشور

فراری 20 میلیارد تومانی

از اولین لحظات انتشار خبر پلاک شدن اتومبیل فراری 458 ایتالیا مدل 2012 در کشورمان و دیده شده آن درخیابان‏ ها، سال‏ ها می‏ گذرد اما هنوز هم حضور این سوپراسپرت 20 میلیارد تومانی در کشور که تمام عمر خود را در پارکینگ بوده برای خیلی‏ ها جالب توجه است.
فراری 20 میلیارد تومانی

 نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده .


مجله ماشین - از آنجا که سفارش فراری با آپشن ‏های دلخواه، بین 7 تا 20 ماه زمان می ‏برد، خریدار ایرانی این اتومبیل به کمپانی درخواست می‏ دهد که اگر کسی از بین ثبت ‏نام کنندگان، 458 ایتالیای خود را به فروش گذاشت، تمایل به خرید دارد. تابستان سال 90 از سوی کمپانی برای وی ایمیلی ارسال می‏شود مبنی بر اینکه فردی فرانسوی، قصد انصراف از دریافت اتومبیل خود را دارد. به ‏دلیل اینکه ثبت سفارش خودرو 2 بار تمدید شده و نزدیک به اتمام تاریخ آن بود، هم وطن ما این اتومبیل را خریداری کرده و در مهر ماه همان سال، تحویل می‏گیرد.
 
بدین ‏صورت، خودرو به گمرک ایران وارد شده و با پرداخت 90 درصد بهای گمرکی و البته چند درصد عوارض دیگر! به منزل وی و سپس به اداره راهور ناجا منتقل شده و موفق به دریافت پلاک ملی می‏ گردد و مالک اتومبیل رضایت می‏ دهد که مجله ماشین قدیمی‏ ترین و پر تیراژترین نشریه خودرویی کشورگران قیمت‏ترین و خاص‏ترین خودروی کشور را مورد آزمایش قرار دهد . در روز آزمایش ما نیز ترجیح می‏دهیم به ‏جای پیست مسابقه ، این فراری را در بزرگراه دو طبقه صدر به حرکت درآوریم. ، اما از آنجا که طبقات این بزرگراه با دوربین کنترل شده و دارای سقف سرعت 60 تا 70 کیلومتر است قوانین را  هم رعایت کردیم.
 
 
شاید این سؤال برای برخی از خوانندگان پیش آمده باشد که چطور با توجه به قوانین واردات کشور (که ذکر شده هر برند خودرویی تنها درصورت داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش می‏تواند پلاک رسمی دریافت کند) فراری که نمایندگی پس از فروش خدمات ندارد، موفق به گرفتن پلاک شده است؟! مسئله این بوده که اولاً برای پلاک کردن این خودرو (و خودروهایی از این دست) از برخی مجوزهای خاص استفاده می‏شود و خودروی فوق با مجوز یکی از قهرمانان ورزشی پلاک گرفت همچنین به ‏دلیل مشترک بودن ادوات و بسیاری قطعات تعمیرگاهی فراری با مازراتی و وجود نمایندگی مازراتی در کشور، مشکلی جهت ارائه سرویس های دوره ای وخدمات به این خودرو وجود ندارد. قیمت این گونه مجوزها درکشورمان بین 300 تا400 میلیون تومان است. اما درحال حاضر، با توجه به ممنوعیت ظاهری واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از 2500 سی‏سی اگر قرار باشد، چنین خودرویی پلاک شود، در کنار هزینه مجوز خاص (که دراختیار ورزشکاران است) به‏ دلیل تغییر در عوارض واردات باید حدود 148 درصد عوارض واردات، پرداخت شود.
 
 
 
 
 
شایان توجه است قیمت پایه فراری 458 در بازار دنیا چیزی حدود 240 هزار دلار بوده و یکی از گران‏ترین آپشن‏ های آن پکیج فیبرکربن مسابقه‏ ای است که حدود 13 هزار دلار ارزش دارد. البته حدود 17 درصد از قیمت این ماشین در اروپا، مالیات اضافه شده بر قیمت اصلی است. یکی از معروف‏ترین کسانی که 458 در گاراژ دارد، «جرمی کلارکسن» مجری معروف تاپ‏گیر است. 
 
فراری پس از تولید این مدل، نسخه اسپایدر و روباز آن را هم ساخت که مدیران گفته بودند سالانه بین 1500 تا 2000 دستگاه از آن تولید می ‏کنند.
افت قیمت این خودرو در اروپا، پس از یک سال کارکرد، تا 80 هزار یورو هم می‏رسد و سالیانه باید چیزی حدود 4 هزار یورو (به میزان نسبت آلایندگی) بابت مالیات این خودرو پرداخت کرد. (این میران برای آونتادورتا 2 برابر افزایش می‏یابد.)
 
واردات این خودروها به کشور از مناظر مختلفی قابل بررسی است، اینکه بدون شک چشم‏ نواز است و این امکان را در اختیار هم وطنانمان قرارمی دهد تا با به ‏روز‏ترین محصولات خودروسازان به نام دنیا آشنا شوند و از طرفی واردات آن به‏ صورت تک (خیلی محدود) یک سوپر اسپرت تولید  سری را از نظر ارزش و حواشی جانبی، مانند یک بوگاتی ویرون و یا پاگانی زوندا جلو می‏دهد و سبب ایجاد حساسیت می ‏گردد. 
 
در نهایت ورود چنین خودرویی به کشور را می‏توان به فال نیک گرفت زیراحضور اینگونه خودروها، مساوی است با حضور سال‏ها تجربه و تکنولوژی خودروسازان بزرگ که می‏توان از آن برای پیشرفت صنعت خودرو، استفاده کرد.


در طراحی ظاهری، پایبندی به اصول آیرودینامیک، به وضوح به چشم می ‏خورد. به‏ کارگیری خطوط سیال و روان، به‏ همراه طراحی خاص سپرها و اسپلیترها، در کنار دیفیوزر مخوف عقب و 3 خروجی اگزوز که در قسمت میانی سپر عقب به چشم می ‏خورند، چهره ‏ای فوق‏ العاده جذاب به خودرو داده ‏اند. بازوهایی که روی سپر جلو قرار دارند، آیروالاستیکی هستند، در سرعت‏ های بالا تغییر حالت می‏دهند و قسمت جلوی خودرو را به ‏واسطه تولید 140 کیلوگرم نیروی پایینی در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، به زمین نزدیک‏تر می‏کنند! 1380 کیلوگرم وزن خالص، برای یک سوپراسپرت 8 سیلندر با پیشرانه‏ ای به قدرت بیش از 500 اسب‏بخار، در یک کلام شاهکار بوده که این امر، به‏ لطف استفاده از مواد سبک و مقاوم در ساخت شاسی، مثل فیبرکربن و آلومینیم حاصل شده است.
 
فضای داخلی، براساس همان اصلی طراحی شده که انتظار می‏رفت: پیچیده بودن در عین سادگی! کابین این فرزند مارانللو، با چرم درجه یک کرم‏رنگ و دوخت‏ه ای قرمز، به‏ همراه تلفیق چشم ‏نواز فیبرکربن و آلومینیم، تزئین شده است. داشبورد و صندلی‏ های حرفه‏ای اتومبیل، اسکلت کربنی دارد که علاوه بر کاهش قابل توجه وزن، به افزایش مقاومت کمک می‏کند. روی غربیلک فرمان، تعداد زیادی دکمه کنترلی، از جمله کلید استارت پیشرانه و تنظیم سامانه کنترل ثبات و پایداری و حتی کلیدهای مربوط به برف پاک‏ کن‏ها( شیشه شوی )و چراغ ‏های راهنما قرار داده شده که شاید در نگاه اول جذاب به‏ نظر برسد ولی یک مشکل اساسی دارد و آن تغییر دائمی موقعیت غربیلک فرمان و به تبع آن، سخت شدن کار با آن هاست! 
 
 
قلب تپنده این فراری، یک نمونه 8 سیلندر 4499 سی‏سی بوده که با 32 سوپاپ، نسبت تراکم هوا به سوخت 5/12 به یک و برخورداری از سیستم تزریق مستقیم سوخت برای نخستین ‏بار (بین پیشرانه ‏های کمپانی سازنده که برای اتومبیل‏ های موتور میانی یا Mid Engine ساخته شده)، قادر به تولید 562 اسب‏بخار قدرت در 9 هزار rpm و 540 نیوتن‏متر گشتاور، در 6 هزار rpm است. وظیفه تجزیه‏ و‏تحلیل و کنترل اعمال این نیروگاه تولید انرژی، بر عهده کامپیوتر ساخت شرکت Magneti Marelli گذاشته شده که به جهت شتاب‏گیری هرچه سریع‏تر، 80 درصد گشتاور را در 3250 rpm به چرخ‏های عقب منتقل می‏کند!
 
 
 
خروجی 120 نیوتن ‏متر گشتاور به ازای هر لیتر حجم، رقمی نیست که به همین راحتی به ‏دست آمده باشد و دلیل این موفقیت، چیزی نیست جز همکاری مهندسین کارخانه فراری با متخصصین بخش فرمولاوان کمپانی! این پیشرانه 90 درجه، دارای سیستم خنک‏ کننده حرفه ‏ای و سامانه روغن‏ کاری Dry Sump است. همچنین به جهت کاهش اصطکاک و بالاتر رفتن سرعت دوران، روی محل اتصال میل‏لنگ آن بهینه‏ سازی‏ هایی صورت پذیرفته، ضمن اینکه پیستون‏ ها کوتاه‏تر بوده و رینگ ‏های آنها، حتی‏الامکان نازک در نظر گرفته شده‏ اند.
 
 
به‏ لطف سیستم GDI یا سامانه تزریق مستقیم سوخت با فشار تزریق 200 بار و 2 انشعاب برای انژکتور، نحوه احتراق بهبود یافته و میزان گشتاور تولیدی در دورهای پایین موتور، افزایش پیدا کرده است. نتیجه تمامی این موارد، امکان ثبت شتاب اولیه در 4/3 ثانیه و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 325 کیلومتر بر ساعت، آن هم در حالی است که میزان مصرف سوخت به 3/13 لیتر در 100 کیلومتر ترکیبی محدود شده و به ازای هر کیلومتر، فقط 307 گرم دی‏ اکسیدکربن از اگزوز خارج می‏شود!
 
 
قاعدتاً در دستیابی به چنین اعداد و ارقامی، به هیچ عنوان نمی‏توان نقش جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه ساخت کمپانی Getrag آلمان را که از تکنولوژی فرمولاوان سود می‏برد، نادیده گرفت. دو شفت این گیربکس، از هم جدا بوده و مانند اتومبیل‏ های فرمول یک، دارای رادیاتورهای روغن برای خنک کردن است. فاصله زمانی بین تعویض دنده‏ های گیربکس، عملاً صفر بوده و به هیچ وجه، افت دور موتور مشاهده نمی‏ شود، البته انتظاری جز این هم نمی‏توان داشت! سیستم تعلیق در قسمت جلو 2 جناغی و در قسمت عقب چند اتصالی بوده و هر کدام از چرخ‏ ها، به‏ صورت مستقل، دارای میل موج‏گیر هستند. برای انتقال هرچه بهتر نیرو به سطح جاده نیز مهندسین فراری از دیفرانسیل هوشمند E-Diff3 و سامانه کنترل کشش F1-Trac بهره گرفته ‏اند.
 
 
رینگ‏ های 20 اینچی 5 بازو از جنس آلیاژ آلومینیم با پهنای 5/8 اینچ در جلو و 5/10 اینچ در عقب، علاوه بر تأثیر غیر قابل انکاری که روی زیبایی ظاهری می‏گذارند، در کنار تایرهای فوق حرفه‏ ای به اندازه 35/235 میلی‏متر در جلو و 35/295 میلی‏متر در عقب با کد سرعت ZR و فاصله 2650 میلی‏متر بین دو محور، سطح چسبندگی و کیفیت هندلینگ را نیز بهبود می ‏بخشند. از سوی دیگر، با بهره ‏گیری از سیستم ترمز سفارشی ساخت برمبو با دیسک‏ های سرامیک کربنی به اندازه 398 میلی‏متر و کالیپرهای 6 پیستونه در جلو و 360 میلی‏متر با کالیپرهای 4 پیستونه در عقب، توقفی ایمن برای 458 ایتالیا تضمین شده، به‏طوری‏که از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، فقط به 5/32 متر مسافت برای توقف کامل احتیاج دارد!
 
 
پشت فرمان می‏نشینم. بوی چرم طبیعی، مشام انسان را نوازش می‏دهد! با فشردن کلید استارت، پیشرانه با صدای زیادی به حرکت درآمده و شروع به کار می‏کند، البته پس از دقایقی، با گرم شدن موتور، صدای آن نیز کمتر می‏شود. صندلی ‏های اسپرت این اعجوبه، بدن را به‏ خوبی در بر می‏گیرد. شروع به حرکت می‏کنم. مطمئن و دلگرم به قدرت بالای پیشرانه بوده و البته می‏دانم سوار بر خودرویی شده ‏ام که با کوچک‏ترین فشاری روی پدال گاز، هر راننده حرفه‏ ای را غافلگیر می‏کند!
 
 
صدایی زیبا و در عین حال خشن، از سیستم اگزوز تقویت شده این فراری (توسط خود کمپانی) به گوش می‏رسد. حالت قرارگیری پشت فرمان، در کنار طراحی عالی غربالک آن که با ترکیبی از چرم و کربن تزئین شده، لذت رانندگی را دوچندان می‏کند. با کمی فشار روی پدال گاز، دور موتور به سرعت بالا رفته و صدای خروجی از اگزوز، لرزه بر اندام اتوبان می‏ اندازد! با احترام به اسطوره و استاد اپرا «لوچیانو پاواروتی»، باید گفت نوای خروجی از اگزوز 458 ایتالیا به قدری زیباست که چنانچه وی در قید حیات بود، جایی برای عرض اندام ایشان باقی نمی‏ گذاشت! 
 
 
وارد پیچ شده و به واسطه عملکرد عالی سیستم تعلیق و زیربندی حرفه‏ ای، در کنار عایق‏بندی خوب اتاق، به اشتباه فکر می‏کنم با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستم، اما با نیم‏نگاهی به صفحه کیلومترشمار و دیدن عقربه سرعت‏سنج روی 150 کیلومتر بر ساعت، نفس در سینه‏ام حبس می‏شود! آینه‏ ها دید عالی دارند و دید پشت نیز علیرغم شیشه کوچک عقب، مناسب و ایده‏ آل است. 
 
سیستم فرمان راک‏اند‏پینیون الکترونیکی، به کوچک‏ترین کنش ‏های راننده، به سرعت واکنش نشان می‏دهد! روی دنده 7 و با کمی فشار روی پدال گاز، شاهد معکوس کشیدن بی ‏مهابای جعبه دنده و شلیک شدن بدون مکث این موشک زمین به زمین بودیم! برخلاف برخی سوپراسپرت‏ها مانند لامبورگینی، پس از چند ساعت رانندگی در شهر با 458، ابداً احساس خستگی نخواهید کرد، نکته ‏ای که برای این کلاس خودرویی، به مثابه یک موهبت می‏ماند!
 
امیرحسین پورسینا / عکس: وحید پورسینا  
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس