نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23293
زمان انتشار: 12 مرداد 1400 15:03:00
یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار

جوک 800 میلیونی یا کپچر800 میلیون تومانی؟

واردات کپچر از سال 2016 توسط ایران خودرو آغاز شد و در سری نخست با استقبال چشم گیر مشتریان همراه بود اما به تدریج و با ورود رقبایی نظیر تیوولی و 2008، تب خرید کپچر در بازار، اندکی افت کرد ولی همچنان این فرانسوی ارزش خرید بالایی دارد.
 جوک 800 میلیونی یا کپچر800 میلیون تومانی؟

 نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده .

مجله ماشین - نیسان جوک نیز  به واسطه چهره متفاوتش، توانسته در عرض همین چند سال نظر مشکل پسندان را به خود جلب کند. نیسان با ارائه مدل جوک ،تعریف جدیدی از یک طرح نامتعارف را به جهانیان معرفی کرد. خودرویی که به شتر گاو پلنگ دنیای طراحی معروف است.

اندامی کاملاً عضلانی داشته و البته به کارگیری 6 چراغ در نمای جلو مصداق بارز آن است که یک ورزشکار پرورش اندام لباس دلقک‏ های سیرک را بپوشد! 
 
اما رنو با پیاده کردن خط مَشی جدید خود، نظیر جلو پنجره V شکل، لوگوی بزرگ رنو و به کارگیری نوارهای کرومی ظاهر دلچسب‏تری را پدید آورده است. به بخش عقب جوک که می‏نگریم، چراغ‏ های بومرنگ مانند، ‏هارمونی بیشتری نسبت به نمای جلوی خودرو برقرار کرده‏ اند. این رویه در کپچر با به کارگیری نوار کرومی در هماهنگی با جلو پنجره خودرو و چراغ ‏های متقارن عیناً تکرار شده است. 
 
کیفیت مواد به کار رفته در کابین هر دو اتومبیل در یک سطح هستند، منتها از بُعد طراحی و به روز بودن داشبورد، نتیجه به سود کپچر به پایان می‏رسد. فضای سرنشینان عقب رنو، با نیل بر فاصله محوری 2606 میلی‏متری نسبت به فاصله 2530 میلی‏متری نیسان، در وضعیت سخت‏تری قرار گرفته، اما سهولت پیاده شدن از آن یک امتیاز دیگر به سود این فرانسوی کوچک رقم می‏زند. 
 
قطعاً اگر هر کدام از این کراس‏اورهای کامپکت را انتخاب کنید، فضای حمل بار مورد توجه قرار می‏گیرد، لذا باید اذعان کنیم رنو در این بخش بر حریف خود چیره شده و با تجهیز کپچر به فضای 455 لیتری در مقابل فضای 377 لیتری نیسان، خانوادگی‏تر جلوه می‏کند. 
در مجموع، دو خودرو با توجه به قرارگیری در یک کلاس مشخص و طیف خاص مشتریان، از ظاهری قابل قبول و چشم نواز بهره می‏برند، اما برای کمتر دیده شدن باید حتما کپچر را انتخاب کنید. 
 
 
 
هر دو خودرو به سیستم ورود بدون کلید مجهز هستند و برای بیدار کردن پیشرانه‏ هایشان باید دکمه استارت فشرده شود. در یک سو با یک پیشرانه 1600 سی‏سی تنفس طبیعی و در سوی دیگر با یک موتور 1200 سی‏سی توربوشارژر دار با خروجی یکسان مواجه هستیم. صدای خروجی و ایزوله کابین هر دو اتومبیل در یک سطح هستند، ولیکن در سرعت‏ های بالا نفوذ صدا به داخل کپچر بیش از جوک اندازه ‏گیری شد. 
 
جعبه دنده به کار گرفته شده در نیسان، از سری ضریب متغیر ایکس ترونیک این خودروساز بوده که در محصول خوشنامی هم چون تینا هم به کار گرفته می‏شود و حس سواری منحصر به خود را دارد. 
اما در آن سو کپچر از جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه بهره می‏برد که شتاب آن ثبت عدد 4/12 ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت است. 
حال این نتیجه برای جوک به همت جعبه دنده ضریب متغیر و البته اضافه وزن 162 کیلویی، در 9/11 ثانیه به دست آمد. سامانه ترمز در این بخش به کمک رنو می ‏آید و با به جا گذاشتن زمانی در حدود 3 ثانیه برای توقف از سرعت صد کیلومتر بر ساعت، برتری خود نسبت به زمان 38/3 ثانیه ‏ای نیسان را به رخ می‏کشد. 
 
مجموعه تعلیق هر دو خودرو به صورت مشترک مک فرسون و فنر مارپیچ بوده، اما نیسان سواری خشک‏تری نسبت به رنو دارد.
 
 
مصرف سوخت
کپچر که از سوی شرکت مادر به موتوری با حجم کمتر و قدرتی برابر با نمونه تنفس طبیعی مجهز شده، مصرفی بیش از رقیب خود با حجم بالاتر پیشرانه را به ثبت می ‏رساند. 
اگر بخواهیم خیلی ساده نقد کنیم به کارگیری سامانه پرخوران نظیر توربوشارژر برای رسیدن به مصرف سوخت کمتر تا حدودی محال به نظر می‏رسد، زیرا رانندگی مالکان خودروها و در خواست ارائه قدرت آنی، موجب فشار بیش از اندازه به پدال گاز شده و عددی بیش از عدد ثبت شده از طرف شرکت مادر را نمایش می ‏دهد. 
 
 
 
ثبت مصرف 8 لیتری کپچر در مقابل مصرف 9/6 لیتری نیسان، تمام هدف گذاری‏ های خودروسازان و ادعای برتری موتورهای کم حجم مجهز به پرخوران را نقض می‏کند. 
از آن جا که هر دو اتومبیل، در کلاس کراس‏اورهای کامپکت قرار می‏گیرند، از حیث ابعاد بدنه تا حدودی مشابه یک دیگر اندازه‏ گیری شده‏ اند، اما در مقام راننده، کنترل ابعاد رنو به سرعت در ذهن مالک نقش می‏ بندد. 
نیسان جوک مورد بررسی از نمونه‏ های نیمه فول ارائه شده از سوی نیسان بوده و از امکاناتی هم چون دوربین و سنسور دید عقب بهره نمی‏برد، اما کیفیت سامانه صوتی جوک که برخلاف کپچر به ورودی USB مجهز نیست، بهتر ارزیابی می‏شود. 
البته نیسان در زمینه ایمنی پا را فراتر از رنو گذاشته و جوک را با 6 کیسه هوا وارد رقابت کرده، که نسبت به کپچر، 2 کیسه هوا بیشتر دارد. از دیگر امکانات رفاهی مورد نظر راننده در هر دو خودرو، کروز کنترل، بلوتوث، حالت رانندگی اقتصادی و نرمال را می‏توان نام برد. 

در مجموع باید گفت نظر به پرسشی که در آغاز نگارش مطرح شد، با توجه به ضعف‏های یاد شده در هر دو اتومبیل، نیسان جوک فرزند معتبرتری برای پلت‏فرم B رنو- نیسان است، هرچند که برای انتخابش باید با ظاهر عجیب آن کنار بیایید و البته ساکن یکی از مناطق آزاد کشور باشید. 
 
 

 

 

رنو کپچر

نیسان جوک

تعداد/حجم سیلندر

4 سیلندر / 1197 سی‏سی

توربو 4 سیلندر /1598 سی‏سی

اسب‏بخار/دور در دقیقه

116/4900

117/6000

گشتاور/دور در دقیقه

190/2000

157/4000

جعبه دنده

6 سرعته دوبل

کلاچ ضریب متغییر CVT

سیستم تعلیق جلو/عقب

مک فرسون/فنر مارپیچ

مک فرسون/فنر مارپیچ

شتاب صفر تاصد (روز تست) (ثانیه)

4/12

9/11

مسافت ترمز‏گیری از صد به صفر (ثانیه)

3

38/3

مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر)

8

9/6

فضای صندوق (لیتر)

455

377

حجم باک سوخت (لیتر)

45

50

طول/ عرض/ ارتفاع (میلی‏متر)

4122/1778/1567

4125/1765/1570

فاصله بین محورها (میلی‏متر)

2606

2530

وزن (کیلوگرم)

1180

1342

قیمت (تومان)

750 میلیون

800میلیون

 

 

 
نوشته و عکس : سید سروش سیدی
 
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس