نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 23330
زمان انتشار: 20 مرداد 1400 10:40:00

تاریخچه سری 7 بی ام و

در ادامه سری مطالب معرفی خودروهای کلاسیک، این بار به سراغ گل سر سبد محصولات بی ام و یعنی سدان لوکس سری 7 رفتیم تا مختصری با این خودرو و تحولاتی که در آن در طول بیش از 30 سال حضور موفق در بازار ایجاد شده، بیشتر آشنا شویم.
تاریخچه سری 7 بی ام و

  

نقل و بازنشر این مطلب حتی با ذکر منبع هم ممنوع بوده .

 

مجله ماشین /  در ادامه سری مطالب معرفی خودروهای کلاسیک، این بار به سراغ گل سر سبد محصولات بی ام و یعنی سدان لوکس سری 7 رفتیم تا مختصری با این خودرو و تحولاتی که در آن در طول بیش از 30 سال حضور موفق در بازار ایجاد شده، بیشتر آشنا شویم. بی ام و، سری 7 را در 7 نسل و از سال 1977 تا به امروز تولید کرده که هر نسل آن استاندارد های جدیدی در زمینه تلفیق رفاه و آسایش با توانایی های حرکتی و قابلیت های اسپرتی پایه گذاری کرده و همین عامل همواره وجه تمایز سری 7 از سایر رقبا بوده و موجبات موفقیت آن را در بازار پر رقابت سدان های اندازه بزرگ لوکس فراهم کرده است.
 
 
 
نسل اول E23 1986-1977
 
تاریخچه ساخت سدان های لوکس که در عین حال روح اسپرت بی ام و را نیز در خود داشته باشند، به اواخر دهه 60 میلادی بر میگردد. زمانی که بی ام و برای رقابت با رقیب اصلی خود مرسدس بنز، سدان  New 6 را با پیشرانه های پر قدرت 6 سیلندر به بازار فرستاد.
 
 
 
این خودرو که با کد E3 شتاخته می شود را می توان پدر سدان های لوکس بی ام و نامید ولی نام سری 7 به طور رسمی با متولد شدن نسل اول در سال 1977 برای این رده از محصولات کارخانه انتخاب شد. E23 بر اساس اصول اولیه و بر روی پلتفرم کوپه لوکس سری 6 که یک سال قبل معرفی شده بود ساخته شد.  در طول سالیانی که این نسل در بازار حضور داشت، حدود 15 پیشرانه توسط کارخانه روی آن نصب شد که اکثرا از انواع 6 سیلندر خطی بوده و بین2800 تا 3500 سی سی حجم داشتند. محدوده توان تولیدی آنها نیز بین 150 تا 300 اسب بخار بود تا همراه با میزان های متفاوت مصرف سوخت لیست کاملی را برای راضی کردن سلایق و قوانین مختلف ایجاد کنند.
 
 
 
همچنین امکان انتخاب از میان چند جعبه دنده خودکار 3 و 4 سرعته و دستی 4 و 5 سرعته در بازه های زمانی متفاوت وجود داشت. وزن آن نیز بین 1530 تا 1670 کیلوگرم بود که در رده خود بسیار مناسب محسوب می شد. امکاناتی نظیر تهویه مطبوع خودکار، صندلی های برقی عقب و جلو، گرمکن صندلی ها، تودوزی چرم، فرمان هیدرولیک و تنظیم شونده، ترمز ABS، کیسه هوا، شیشه های عایق در برابر حرارت، سانروف برقی، برف پاک کن و آب پاش چراغ جلو، انواع مختلف چوب کاری داخل اتاق و شیشه بالابرها و آینه های تنظیم شونده برقی بخشی از امکانات استاندارد و قابل سفارش نسل اول بودند. یکی دیگر از موارد ویژه این سری، سیستم عیب یاب الکترونیکی بود که تا آن زمان در خودروی دیگر دیده نشده بود. وظیفه این دستگاه کنترل میزان مایع های رادیاتور و شیشه شور، میزان روغن های موتور و ترمز، عملکرد چراغ های ترمز و خطر غقب و ضخامت لنت های ترمز بود، که این اطلاعات توسط یک صفحه نمایش به راننده  منتقل می شد. ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ مجهز به بوستر، فنربندی مستقل برای هر دو محور و شاسی پیشرفته و یک پارچه با اتاق نیز مدت ها بود که به موارد استاندارد در خودرو های آلمانی تبدیل شده بودند. در سال 1983 تغییرات متعددی روی خودرو صورت گرفت که از آن موارد می توان به طرح جلو پنجره، سپرها و اسپویلرها به همراه داشبورد و کنسول وسط اشاره کرد. از این نسل 285029 دستگاه ساخته شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
نسل دوم E32 1995-1986
 
در ادامه تلاش بی ام و برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار سدان های لوکس، نسل کاملا جدید و متحول شده دوم مجهز به آخرین فناوری های دنیای خودروسازی به بازار آمد.
 
 
 
در ابتدا سه انتخاب برای پیشرانه ها وجود داشت که شامل دو نمونه 6 سیلندر خطی به حجم های 3 و 3.5 لیتر  به ترتیب با توان های 185 و 208 اسب بخار و برای اولین بار در میان رقبا، یک نمونه 12 سیلندر به حجم 5 لیتر و توان 300 اسب بخار، می شدند. به گفته کارخانه سازنده، 750Li  که از پیشرانه 12 سیلندر سود می برد، توانایی دست یابی به سرعت 300 کیلومتر در ساعت را داشت که البته توسط محدود کننده الکترونیکی سرعت که برای اولین بار در بی ام و روی این سری قرار گرفته بود، به 250 کیلومتر در ساعت محدود می شد. بعدها در سال 1992 دو پیشرانه 8 سیلندر به حجم های 3 و 4 لیتر با توان های به ترتیب 215 و 282 اسب بخار، جایگزین دو نمونه شش سیلندر قبلی در مدل های 730 و 735 شدند.
 
 
 
وزن خالی این نسل بین 1720 تا 1930 کیلوگرم بود که با توجه به پیشرفت های حاصل شده در ساخت خودرو ها که موجب کاهش وزن نهایی آنها نسبت به مدل های قبلی می شد، نشاندهنده افزایش در ابعاد و میزان امکانات مختلف نصب شده روی سری جدید بود. در مقوله امکانات رفاهی بی ام و برای این فرزند گران قیمت خود سنگ تمام گذاشته بود. علاوه بر امکاناتی که از نسل قبل به ارث رسیده بودند، موارد فراوان دیگری نیز از جمله شیشه های دوجداره، سیستم الکترونیکی کنترل پایداری، دستگاه فکس و تلفن و سیستمی که فشار تیغه های برف پاک کن را در سرعت های بالا روی شیشه افزایش می داد، تنها بخشی از موارد استاندارد سری 7 بودند. رده ای خاص نیز با نام Highline برای نمونه طویل تر 750Li در نظر گرفته شده بود که علاوه بر دارا بودن کلیه امکانات استاندارد و سفارشی بی ام و در آن زمان، موارد ویژه ای برای سرنشینان عقب ارائه می داد که عبارت بودند از تهویه مطبوع دو منطقه ای، کنترل دوگانه برای سیستم صوتی، صندلی های چرمی مجهز به سیستم های گرمایش، سرمایش و تنظیم برقی جداگانه، پرده برقی برای شیشه های قسمت عقب، محل استراحت پای سرنشین، دو میز تا شو با روکش چوب گردو و کنسول وسطی که علاوه بر کلیدهای کنترل این امکانات، یک یخچال و دو لیوان کریستالی را نیز در خود جای داده بود. همچنین برای حصول اطمینان از کارکرد مطمئن همه این موارد، یک باتری و دینام جداگانه در این خودرو نصب شده بودند. نتیجه این اقدامات قیمت سری Highline را به بیش از 2 برابر یک 730 استاندارد رسانده بود. از این نسل نیز 311068 دستگاه فروخته شد که نشان دهنده روند صعودی فروش سری 7 در بازار بود.
 
 
 
 
 
 
نسل سوم E38 2001-1994
 
تولید E38 در سال 1994 به عنوان مدل 1995 آغاز شد تا یکی از محبوب ترین نسل های سری 7 متولد شود. میزان این محبوبیت به حدی بود که پس از معرفی سری65E به عنوان مدل جانشین، در یک ماه آخر تولید E38 میزان فروش به شدت بالا رفت. دلیل اصلی این مطلب را می توان در عدم مقبولیت طراحی رادیکالی نسل جدید توسط مشتریان دانست. همین امر رقم فروش 340242 دستگاهی را برای این آخرین بازمانده کارخانه با چهره کلاسیک و آشنای بی ام و، رقم زد. در ادامه سیر تحولات این نسل را به طور خلاصه و سالانه مورد بررسی قرار می دهیم:
 
 
 
 
1995
 
پیشرانه های قابل عرضه در اوایل تولید شامل یک نمونه 2.5 لیتری توربو دیزل، دو نمونه 8 سیلندر 3 و 4 لیتری و 12سیلندر 5.4 لیتری بودند که از میان آنها تنها دو مورد آخر در بازار آمریکای شمالی عرضه می شدند. کیسه هوای راننده، سرنشین و کناری روی در های جلو، تودوزی چرم و چوب گردو، صندلی های برقی جلو به همراه حافظه برای راننده و تهویه مطبوع خودکار دو منطقه ای در کلیه مدل ها موجود بودند. 
 
 
1996
 
دو پیشرانه جدید 2.8 و 3.5 لیتری به ترتیب 6 و 8 سیلندر عرضه شدند، همچنین نمونه 4 لیتری با موتور جدید 4.4 لیتری در مدل 740 جایگزین شد. جعبه دنده خودکار استپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی دنده ها و سیستم کنترل هرزگردی چرخها برروی مدل های 8 و 12 سیلندر به صورت استاندارد ارائه شدند.  فنربندی اسپرت ساخت آلپینا، تلویزیون و مسیر یاب ماهواره ای به امکانات قابل سفارش اضافه شدند.
 
 
 

1997
 
چراغ های مه شکن جلو، آینه بغل های گرمکن دار، کروز کنترل، سانروف برقی و کیسه های هوا برای سر سرنشینان جلو در کلیه مدل ها به صورت استاندارد عرضه شدند. همچنین سیستم کنترل پایداری برای مدل های 740 و 750 و چراغ های زنون تنها برای 750 ارائه شدند.
 
 
1998
 
پکیج اسپرت با نام ZPS شامل رینگ های چرخ آلومینیومی چند پره، صندلی های اسپرت، فنربندی آلپینا و چند تغییر ظاهری عرضه شد. چراغ های جلو و عقب به همراه جلوپنجره تغییر کردند. سیستم امنیتی دارای کنترل از راه دور و حافظه به همراه سیستم کنترل پایداری در کلیه مدل ها نصب شدند. حسگر های پارک به لیست امکانات سفارشی اضافه شدند و مجموعه رهیاب ماهوارهای در 750 به صورت استاندارد ارائه شد.
 
 
1999
 
در ادامه روند تغییرات سال قبل، راهنماها و گلگیرهای جلو تغییر کردند و نمای کناری دچار اصلاحات جزئی شد . موتورهای 735 و 740 به سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ ها مجهز شدند که در عملکرد آنها بهبود چشمگیری ایجاد کرد، نمونه 12 سیلندر نیز دچار تغییراتی در جهت افزایش راندمان شد. یک پکیج اسپرت ویژه 740 نیزعرضه شد که شامل امکانات فراوانی از جمله صندلی اسپرت تنظیم شونده در 18 جهت متفاوت می شد! 
 
 
2000
 
در این سال تعدادی از امکانات سفارشی قبلی در همه مدل ها به صورت استاندارد عرضه شدند که شامل چراغ های زنون، برف پاک کن حساس به باران، سیستم شستشوی پرفشار چراغ های جلو، GPS و سیستم صوتی مجهز به 14 بلندگو و4 ساب ووفر به همراه سی دی خوان 6 تایی می شدند.
 
 
2001
 
در سال آخر نیز تغییرات ظاهری تنها شامل تغییر رنگ راه نماهای جلو و عقب از نارنجی به سفید بودند. سیستم مسیر یاب مجهز به DVD خوان و تلفن های مدل موترولا نیز در همه مدل ها نصب شد.
قابل ذکر است که در طول دوران عرضه جعبه دنده های 5 و 6 سرعته دستی نیز در کنار نمونه های خودکار قابل سفارش بودند. گونه های لیموزین و ضد گلوله نیز بر اساس مدل های 740 و 750 توسط کارخانه ساخته می شدند.
 
 
 
 
 
 
نسل چهارم E65 2008-2002
 
معرفی این نسل از سری 7 با حرف و حدیث های فراوانی در دنیای خودرو همراه شد. طراحی بدنه رادیکالی آن که توسط یکی از طراحان برجسته و مدیر وقت گروه طراحی بی ام و، کریس بنگل انجام شده بود از طرف بسیاری از کارشناسان خودروسازی به باد انتقاد گرفته شد.
 
 
 
مسئله دیگری که به مشکلات نسل 4 اضافه کرد نارسایی های فراوان الکترونیکی بود که در نهایت بی ام و را ناچار به انجام اقدامات متعددی برای جلب رضایت مجدد مشتریان کرد. از جمله افزایش میزان گارانتی خودروهای مدل 2002 و 2003 از  4سال به6  سال و حتی خریداری تعدادی از آنها از مشتریان توسط خود کارخانه. یکی از نوآوری های فراوان عرضه شده در سری جدید که برای اولین بار در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار گرفته بود، سیستم iDrive بود. طرز کار این دستگاه به این ترتیب بود که سرنشین می توانست با کمک یک اهرم گرد موجود روی کنسول وسط بسیاری از امکانات و دستگاه های خودرو را کنترل کرده و با آنها کار کند. چگونگی انجام این عملیات نیز توسط صفحه LCD بزرگ و پیشرفته ای موجود روی داشبورد نمایش داده می شد. همین قابلیت نیز خود موجب نارضایتی مشتریان شد، مبنی بر اینکه کار با این دستگاه بسیار پیچیده بوده و اصلا کاربردی نیست. ولی تمامی این مشکلات توسط کارخانه مرتفع گردید و پس از تغییرات کلی که در طراحی خودرو در سال 2006 داده شد، این نسل از سری 7 لغب پر فروش ترین میان نسل های گذشته را به خود گرفت. 
 
 
 
سری چهارم با کدهای E65 برای طول شاسی استاندارد، E66 برای شاسی کشیده، E67 برای مدل ضد گلوله و E68 برای نمونه هیدروژن سوز، در نمایشگاه فرانکفورت سال 2001 نمایش داده شد و دسامبر همان سال ابتدا در اروپا و از سال بعد در بقیه نقاط جهان به فروش رسید. این خورو مجهز به یک سری از پیشرفته ترین پیشرانه های دنیا بود که جوایز مختلفی را از آن خود کرده بودند. این موتور ها بین 3 تا 6 لیتر حجم و از 230 تا 440 اسب بخار توان داشتند و نمونه 8 سیلندر 4.5 لیتری دیزلی از پر طرفدارترین انتخابات مشتریان بود که با مصرف و آلودگی کم قدرت و گشتاور بسیاری بالایی را در اختیار می گذاشت و البته در بازار آمریکا عرضه نمی شد.
 
 
در این نسل همچنین تنها دو جعبه دنده خودکار 5 و 6 سرعته موجود بود و تولید نمونه های دستی متوفق شد. در کل 13 ترکیب مختلف از موتور و جعبه دنده (بدون در نظر گرفتن بقیه موارد از قبیل حالت های مختلف امکانات رفاهی) قابل سفارش بودند! در سال 2007 کل سری دچار تغییراتی شامل رینگ چرخ های جدید، آینه های جمع شونده برقی، ورودی مخصوص پخش کننده های موسیقی در کنسول وسط و اصلاحاتی در iDrive شد. اقدامات اولیه برای عرضه سیستم پارک خودکار نیز بر روی یک دستگاه 730 در همین سال انجام شد. از این نسل همچنین تعداد 100 دستگاه مدل دو گانه سوز با قابلیت استفاده از بنزین یا هیدروژن، به عنوان گامی اساسی برای عرضه سری 7 هیدروژنی ساخته شد که یک دستگاه از آنها به شهردار مونیخ تقدیم شد. در سال 2008 قیمت مدل های 750 و 760 در آمریکای شمالی به ترتیب 75800 و 122600 دلار بودند.
 
 
نسل پنجم F01
 
در تاریخ 8 جولای 2008، میدان سرخ مسکو شاهد مراسم پرده برداری از جدیدترین محصول بی ام و بود که درست مقابل کاخ کرملین برگذار شد. مسئولان برگذاری مراسم از دو روز قبل سری 7 جدید را در یک ساعت شنی 12 متری قرار داده بودند که به جای شن از حدود 180000 گوی نقره ای انباشته شده بود. در طی دو روز فاصله تا برگذاری مراسم، گوی ها به تدریج از قسمت بالای ساعت به پایین ریخته می شدند تا سرانجام در ساعت مقرر و با حضور 400 میهمان ویژه قسمت بالای ساعت کاملا خالی شده و خودرو نمایش داده شد. ایده این مراسم مطابق با شعار تبلیغاتی برنامه:"Never Stand Still" بود و نشانگر اهمیت فراوانی است که بی ام و برای  بازار خودرو های لوکس روسیه قائل است. 
سری جدی با دو کد F01 برای نمونه با ابعاد استاندارد و F02 برای شاسی بلند تر،  سه انتخاب برای پیشرانه ها را به خریداران عرضه می کند که عبارتند از 6 سیلندر خطی با 3 لیتر حجم و 322 اسب بخار قدرت در مدل های 740i و 740Li، 8 سیلندر خورجینی با 4.4 لیتر حجم و حدود 400 اسب بخار در 750i و 750Li و 6سیلندر خطی دیزلی با 3 لیتر حجم و 242 اسب بخار قدرت در 730d که همگی به صورت استاندارد مجهز به توربو بوده و به جعبه دنده 6 سرعته خودکار متصل هستند. از میان این مدل ها تنها نمونه 8 سیلندر برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده است. در سال 2010 نیز برای تکمیل کردن سری، مدل 760Li مجهز به پیشرانه 12 سیلندر خورجینی با 6 لیتر حجم و 540 اسب بخار قدرت و جعبه دنده8 سرعته از آخرین محصولات شرکت ZF، به بازار خواهد آمد که شتاب صفر تا صد کیلومتر 4.6 ثانیه آن در رده سوپر اسپرت ها خواهد بود. 
 
در نمای ظاهری از المان های خودروی کانسپت CS که در سال 2007 معرفی شد، استفاده شده که مهم ترین آنها چراغ های جلو و جلو پنجره هستند. در نمای پشت نیز چراغ ها کاملا متحول شده و بسیار جالب توجه اند. در کل سری 7 جدید در قسمت طراحی، مانند نسل قبل ظاهری انقلابی و بحث برانگیز ندارد. تغییر دیگر که نسبت به نسل قبل در داخل کابین ایجاد شده، بازگشت اهرم کوچک تعویض دنده از کنار ستون فرمان به کنسول وسط است. این اهرم که در مدل های دیگر بی ام و نیز از آن استفاده شده، به صورت ارگونومیک و با زاویه ای متمایل به راننده در محل سنتی خود قرار دارد ولی هیچ گونه ارتباط مکانیکی با جعبه دنده ندارد. سیستم i-Drive نیز دچار اصلاحاتی در اهرم کنترل کننده و صفحه نمایش شده که به همراه سیستم جدید فرمانگیر صوتی کارکردن با آنرا بیش از پیش ساده کرده است. مجموعه چراغ های جلوی خودرو مملو از فناوری های متعدد است، مانند سیستمی که به طور خودکار و در زمانی که خودروی دیگر در مقابل نباشد نور بالا را فعال می کند  و یا سیستمی که محدوده پردازش نور را بسته به سرعت حرکت، در جلوی خودرو یا در فاصله دور متمرکز می کند. تعداد امکانات و نوآوری های رفاهی، فنی و ایمنی سری جدید به حدی است که معرفی آنها نیاز به مقاله مجزا دارد. پیش بینی می شود این نسل با جلب تعداد بیشتری از طرفداران خورو های لوکس، سهم بی ام و را در این بخش بازار بیشتر کند. 
 

 

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس